Geld & Recht alle pijlers

Buren niet blij met onze garage

22-03-2017 14:27 1101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag even jullie advies.
spawater82 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 13:11
96.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 28 maart 2017 @ 11:15:

[...]





Mijn man wil schuiven, maar wil dit eigenlijk voornamelijk voor eigen gewin. Als wij 90 cm schuiven kunnen wij 2 auto's voor onze aanbouw parkeren. Nu hebben wij onze parkeerplaatsen aan de rechterkant. En omdat elke parkeerplaats 5 m lang moet zijn, loop de parkeer plaatst langs de erker. Verder kunnen we dat stukje ook gebruiken voor onze containers, staan ze lekker uit het zicht.Even voor de beeldvorming: hoe ga dit dan schuiven? Met 90 cm naar rechts heb je toch nog steeds maar 3 meter diepte aan ruimte voor de aanbouw?

"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is er nog 2 meter voortuin.

op de 3,4m past maar 1 auto (meestal 1,50-2,00m breed) maar op 4,3m passen er 2.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 28 maart 2017 @ 17:02:

Waarschijnlijk is er nog 2 meter voortuin.

op de 3,4m past maar 1 auto (meestal 1,50-2,00m breed) maar op 4,3m passen er 2.Dat kan, maar zit je nog wel met het openen van de deuren, dus blijft smal. Daarnaast zal er mogelijk ook ruimte moeten zijn om er met fiets of lopend langs te kunnen om in de berging/aanbouw te komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 28 maart 2017 @ 11:15:

[...]





Mijn man wil schuiven, maar wil dit eigenlijk voornamelijk voor eigen gewin. Als wij 90 cm schuiven kunnen wij 2 auto's voor onze aanbouw parkeren. Nu hebben wij onze parkeerplaatsen aan de rechterkant. En omdat elke parkeerplaats 5 m lang moet zijn, loop de parkeer plaatst langs de erker. Verder kunnen we dat stukje ook gebruiken voor onze containers, staan ze lekker uit het zicht.Vergeet de composthoop niet. En de bijenkast. En de opslag van mest voor je tuin. Je kan er ook mooi zevenblad kweken (heel naar onkruid, maar echt, echt waar, jullie eten het graag).
Alle reacties Link kopieren
Voor een parkeerplaats moet je toch wel dik 5m rekenen binnen muren.

2x1.8m.

3x0.6m (aan elke zijkant en tussen de auto's (je hoeft zelden tegelijk in 2 auto's te stappen)..

DAn kom je al op 5.4m uit. Ga je uit van wat smallere auto's van 1.6m dan kun je nog wel wat winnen.



Wil je er ook nog tussendoor of langs kunnen met een fiets dan zou ik zeker een meter extra nemen.. Als je nu 3.4 m hebt gaat dat ene metertje hem niet maken.



We hebben nu een oprit van 4.5m breed, aan de ene kant langs planten die nog wat gesnoeid kunnen worden en aan de andere kant langs een muur. 2 auto's naast elkaar parkeren kan wel, maar dan heb je vrijwel geen ruimte om uit te stappen. Vooral niet met kindereren die de deuren ongecontroleerd openknallen. Wat wij wel kunnen, omdat de oprit erg lang is, is de ene auto vooribj de andere auto rijden. Dus parkeren we ze nooit naast elkaar. Dat gaat dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie de bouwplannen aanpassen, moet je dan ook weer een nieuwe vergunning indienen? Kost dat geld en moet de Rchitect zijn tekeningen aanpassen (geld ) of is het echt een kwestie van de boel wat opschuivenzonder verdere gevolgen? Andere zijde van het huis komt dan dichter bij andere buren te staan en die ruimte wordt ook smaller. Is beplanting of ander gebruik van ruimte dan mogelijk?



Ons huis is ergens in de jaren 30 op een kleinere kavel gezet ( was onderdeel van boerderij en er is land verkocht. Aan de zijkant van het huis is een strook van drie meter waar je genoeg mee kunt doen maar eigenlijk was het logischer geweest om die strook snaller te houden en de tuin aan de andere kant breder te maken.



Ik zou een auto op straat parkeren.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
In hoeverre moet er een nieuwe vergunning aangevraagd worden voor het schuiven? En kunnen je buren dan bezwaar aantekenen? Ik zou er mee oppassen... Vooral als nu alles goed in orde is.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 28 maart 2017 @ 11:15:

[...]





Mijn man wil schuiven, maar wil dit eigenlijk voornamelijk voor eigen gewin. Als wij 90 cm schuiven kunnen wij 2 auto's voor onze aanbouw parkeren. Nu hebben wij onze parkeerplaatsen aan de rechterkant. En omdat elke parkeerplaats 5 m lang moet zijn, loop de parkeer plaatst langs de erker. Verder kunnen we dat stukje ook gebruiken voor onze containers, staan ze lekker uit het zicht.



Maar gingen jullie niet binnen 2 weken beginnen bouwen? Moet de vergunning dan niet herzien worden eerst? Kan dat op zo'n korte termijn?



Edit: mosterd x 3
Alle reacties Link kopieren
Niet schuiven TO; deze buren zijn dan nog lang niet klaar met zeuren, poeren en aftasten. NU grens stellen, vriendelijk maar beslist en gewoon jullie eerste goedgekeurde plan uitvoeren. Gesprekken hierover afkappen en continue verwijzen naar jullie rechtsbijstandVZ voor communicatie. Dan pas houdt het vanzelf op.
Ja, nee, misschien. Kan je de vraag herhalen?
Alle reacties Link kopieren
Ik voorzie echt een TOP relatie tussen TO en haar buren....
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 28 maart 2017 @ 21:59:

De redenatie voelt nu niet goed.

Vind ik ook. Jullie waren toch tevreden met het plan TO, waarom dan toch aanpassen als het niet hoeft?
Je schreef eerdr toch dat in het bestemmingsplan/vergunning stond dat je op op/tegen de erfgrens moet bouwen of minimaal een meter er vanaf? Als je dan 90 cm opschuift, voldoe je dan toch niet meer aan die eis? En daarmee geef je juist de buren minutie om te eisen dat je je bijgebouw weer afbreekt, want het voldoet niet meer aan de eisen en ook niet meer aan het oorspronkelijke plan.

En een nieuwe vergunngsaanvraag betekent een nieuwe bezwaartermijn.. en reken maar dat de buren dan hun bezwaar indienen voor je bezwaartermijn kunt uitspreken.



ik zou dus idd hooguit die 2 tot 5 cm opschuiven zodat je nog steeds tegen de refgrens bouwt, maar geen toestemming van de buren nodig hebt. Elke andere aanpassing is immers in strijd met de reeds afgegeven vergunning, en dat gaat je nog veel meer ellende geven en kosten opleveren. Moet je niet willen.
Alle reacties Link kopieren
TO, die 90cm opschuiven was even een vlaag van verstandsverbijstering (het is dom én het kan niet). Nu weer over tot de orde van de dag en zorgen dat je de bouw er goed doorheen krijgt met jullie oorspronkelijke plannen.
Alle reacties Link kopieren
Als we eventueel gaan schuiven dan kunnen we een nieuwe tekening toevoegen aan onze vergunning. We hoeven hiervoor geen nieuwe vergunning aan te vragen en het wordt een wijziging. Er gaat geen bezwaartermijn in of iets dergelijks. Het 90 cm verschuiven is alleen mogelijk als we onze aanbouw geheel vergunningsvrij laten bouwen. Dan vervalt namelijk het bestemmingsplan en hoeven we ons niet te houden aan de 1 m. Dus 90 cm verschuiven betekent vergunningsvrij bouwen.



Het parkeren wordt idd lastig ( verplicht tot 2 parkeerplaatsen). We hebben nu de vraag neergelegd bij de gemeente of we de auto's naast elkaar of achter elkaar mogen parkeren. Onze voortuin is namelijk 6 m diep met bestemming tuin. Dus ik wacht nog op reactie van de gemeente. Ik ben ga ervan uit dat we die toestemming niet krijgen en dan zullen we tegen de erfgrens moeten bouwen. Die kans acht ik heel groot, en het zij zo. Ik ga onze aannemer vragen of het mogelijk is om eerder te beginnen. De planning is namelijk verschoven naar week 18.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik het nu goed dat de samenvatting van 500+ posts is:



- jullie buren vragen iets onredelijks en geven ook van zichzelf aan dat ze drammerige mensen zijn die altijd hun zin krijgen

- jullie willen eigenlijk niet toegeven aan het onredelijke

- iedereen hier in het forum adviseert je om vooral niet toe te geven want als je ze één vinger geeft, nemen ze je hele hand en is het einde zoek met dit soort mensen

- je gaat toch je plannen aanpassen aan wat je buren willen



??????

You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 30 maart 2017 @ 11:10:

Begrijp ik het nu goed dat de samenvatting van 500+ posts is:



- jullie buren vragen iets onredelijks en geven ook van zichzelf aan dat ze drammerige mensen zijn die altijd hun zin krijgen

- jullie willen eigenlijk niet toegeven aan het onredelijke

- iedereen hier in het forum adviseert je om vooral niet toe te geven want als je ze één vinger geeft, nemen ze je hele hand en is het einde zoek met dit soort mensen

- je gaat toch je plannen aanpassen aan wat je buren willen



??????

Prima samenvatting .
Alle reacties Link kopieren
Spawater, zoals gezegd niet opschuiven!. Met het opschuiven wordt de parkeerplaats niet voldoende breed voor 2 auto's. Ze kunnen wel naast elkaar staan, maar dat is niet praktisch. Opschuiven voegt niets toe.



Op 6 meter diep kun je geen 2 auto's achter elkaar zetten, dus moeten ze naast elkaar.



Volgens de NENnormering is de parkeerplaats minimaal 4,50 m lang en 2,40 breed. Maar wil je bijvoorbeeld met de fiets tussen de auto's door om je berging te bereiken dan heb je meer breedte nodig.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon gaan bouwen!!!!!!!!!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Geen goede samenvatting.quote:Spawater82 schreef op 30 maart 2017 @ 10:50:

Ik ben ga ervan uit dat we die toestemming niet krijgen en dan zullen we tegen de erfgrens moeten bouwen. Die kans acht ik heel groot, en het zij zo. Ik ga onze aannemer vragen of het mogelijk is om eerder te beginnen. De planning is namelijk verschoven naar week 18.Als ik het goed beschouw doe je die "aanvraag" maar als afleidingsmanouvre? En gaat er vanuit dat dit niet goedgekeurd wordt en dus "moet" het wel op de oorspronkelijke manier uitgevoerd worden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 28 maart 2017 @ 11:05:

[...]





Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Wij hebben toestemming nodig van de buren om op de erfgrens te bouwen. Die krijgen we niet, maar dat begrijp ik. Bouw ik tegen of X cm van de erfgrens af, dan heb ik geen toestemming nodig. Nu gaven zij in de mail aan dat wij toestemming nodig hebben om 1m van de erfgrens te bouwen. Hier geven zij toestemming voor, maar in de praktijk heb ik die helemaal niet nodig.Maar dat is niet wat de wet zegt. Een muur mag wél op de erfgrens (niet er overheen maar wel er tegenaan), een schutting niet, daar heb je toestemming voor nodig. De muur moet wel zo zijn dat de buren daar eventueel tegen aan kunnen bouwen. Een muur OP de erfgrens is van alletwee maar mag dan weer geen onderdeel zijn van je woning (bron eigen huis) De muur maakt onderdeel uit van je huis, sluit aan en toegang is via het huis. Het gaat hier niet om een losstaande schuur oid.

Dus van wie hoor jij toch steeds dat je toestemming moet hebben?
Alle reacties Link kopieren
van de buren denk ik
Alle reacties Link kopieren
quote:guppekop schreef op 30 maart 2017 @ 11:45:

van de buren denk ik



Ja idd



Ik zette de kavel te koop. Man man man je hebt nog niet eens een huis en nu al zoveel ellende
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 30 maart 2017 @ 11:32:

[...]

Maar dat is niet wat de wet zegt. Een muur mag wél op de erfgrens (niet er overheen maar wel er tegenaan), een schutting niet, daar heb je toestemming voor nodig. De muur moet wel zo zijn dat de buren daar eventueel tegen aan kunnen bouwen. Een muur OP de erfgrens is van alletwee maar mag dan weer geen onderdeel zijn van je woning (bron eigen huis) De muur maakt onderdeel uit van je huis, sluit aan en toegang is via het huis. Het gaat hier niet om een losstaande schuur oid.

Dus van wie hoor jij toch steeds dat je toestemming moet hebben?



VEH zegt dat ik toestemming nodig heb van de buren ongeacht wat ik op de erfgrens zet omdat het grond van ons beide is. Mijn man wil het toch nog even proberen bij de gemeente, omdat hij de parkeerplaatsen aan de linkerzijde van de woning wil hebben. De gemeente heeft namelijk gezegd dat we niet voor de woning mogen parkeren en nu denkt hij, dat het naast de woning wel mag.





Nog even wbt de nen-normingering. De kavel heeft 6 m diep bestemming tuin en dan begint bestemming bouwen. De voorkant van onze woning komt op 6 m vanuit de straatkant. Onze aanbouw begint op 9 m vanuit de straatzijde waardoor er makkelijk 2 auto' achter elkaar passen.



Nu snap ik bij vele de redenering om gewoon tegen de erfgrens te bouwen, alleen wil ik niet afhankelijk zijn van de buren. Voor de graafwerkzaamheden en het metselen van de woning zijn we afhankelijk van de buren. Nu mogen zij ons niet belemmeren in de bouw etc, maar ik verwacht wel enige vorm van weerstand. Maar goed ik heb me erbij neergelegd en we gaan nu voor 90% gewoon bouwen volgens plan . Ik ga de aannemer vragen of hij wellicht eerder kan beginnen met graven en boren en verder wacht ik het advies van de rechtsbijstand af.



Zouden jullie alle communicatie meteen via de rechtsbijstand laten verlopen of zouden jullie eerst zelf een e-mailbericht (opgesteld door de rechtsbijstand)sturen. En wanneer ze het er niet mee eens zijn, dan verloopt alle communicatie via demen met onze rechtsbijstand.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je ze een mail sturen. Je gaat je besluit niet toelichten. Met alles wat je ze schrijft zullen ze je om de oren slaan. Geef ze niet teveel informatie.



De toestemming geldt volgens mij vooral bij bestaande bouw, niet bij nieuwbouwprojecten. De aannemer heeft vast ervaring in dergelijke situaties, dus kan er wel mee uit de voeten.



Trek vooral je eigen plan, nu toegeven geeft deze buren macht die ze in de toekomst zeker vaker zullen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de "passief aggresief" modus hanteren. Dus alleen maar het hoogstnoodzakelijke communiceren.



Ik snap dat met toestemming ook niet.



Spawater82

Nu snap ik bij vele de redenering om gewoon tegen de erfgrens te bouwen, alleen wil ik niet afhankelijk zijn van de buren. Voor de graafwerkzaamheden en het metselen van de woning zijn we afhankelijk van de buren. Nu mogen zij ons niet belemmeren in de bouw etc, maar ik verwacht wel enige vorm van weerstand.



Wwat bedoel je hiermee?

Je buren je niet verhinderen te bouwen tegen de erfgrens.

Ze kunnen het je praktisch gezien lastig maken.



Ik zou koeltjes melden dat je dan en dan begint en dat ze verplicht zijn volgens bepaling zus en zo plaats te verlenen en dat je graag wilt afstemmen hoe dat praktisch gezien het handigst kan en in overleg met het bouwbedrijf. Want zij zullen waarschijnlijk ook bepaalde praktische eisen hebben. Of je dat al via je rechtsbijstand moet doen weet ik niet.



Heb je dit eigenlijk al eens overlegd met je aannemer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven