Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Oh, net nog even naar de test gekeken. Maar 1200 per jaar bedoelen en 1200 per maand aanklikken, geeft natuurlijk wel een vertekend beeld



Mijn score is nu beter: 600. Tussen de gemiddelde Nederlander en Duurzaam. Ik eet meer vlees dan gemiddeld, dus daar zou ik nog wat aan kunnen doen. Verder doe ik het op alle fronten beter dan de 'gemiddelde'.
Alle reacties Link kopieren
quote:toughcookie schreef op 11 maart 2017 @ 21:24:

[...]





Goed bezig Nicole! Dat zou ik ook een super mooi moment vinden.



Wat lief dat je daar aan denkt en naar vraagt! De transplantatie is tot nu toe geslaagd, dit is nu net 6 mnd geleden. In januari helaas ontzettend ziek geweest door een (kinder)virus, flink moeten herstellen maar lichamelijk gaat het best goed. Helaas wel omgekeerde afstoting sinds deze week. Dit betekent dat de donor mijn eigen cellen aanvalt, dus ook de achtergebleven slechte cellen. Dat is positief dus! Maar helaas wel vervelende klachten daardoor, maar als het zo onder controle blijft is het goed. Tot nu toe best positief dus!Wat fijn! Sterkte met je huidige klachten, het lijkt me naast het fysieke leed ook een eng idee om lijdzaam af te moeten wachten of de cellen elkaar accepteren of aanvallen en hoe dat dan uit zal pakken. Ik hoop dat de slechte cellen allemaal uitgeroeid worden op het moment, beterschap verder!
Alle reacties Link kopieren
quote:Jongensmama2009 schreef op 11 maart 2017 @ 21:41:

Nicole 123 gefeliciteerd met jullie mijlpaal! waarvandaan komen jullie?Waarde van het huis is 250k, hypotheek is nu dus 40% daarvan. Het grootste deel van wat we boven water staan hebben we overigens direct bij de koop al ingelegd met eigen geld, dus we begonnen met de hypotheek al een stuk lager dan de aankoopprijs.
Netjes hoor Nicole. Jullie zijn toch nog best jong? Dan kan je extra lang genieten van je lage maandlasten.
Alle reacties Link kopieren
Wauw nicole123, wij zitten op 89 procent, je bent voor mij dus een voorbeeld!
Alweer een nieuw deel!

Ik blijf maar achter lopen met lezen. Het gaat maar snel hier en ik ben druk. Die combi is lastig



Op het klussen wil ik wel even reageren, leuk onderwerp.

We zijn nu zelf ook aan het klussen. Druk bezig met het opknappen van de beide trappen. Er komt vloerbedekking op de trappen en dat laten we leggen. Het sausen van de muren en plafond, het verven, behangen en de trapleuningen opnieuw plaatsen doen we zelf. (lees voornamelijk mijn man maar ik help waar ik kan. Alleen samen op de trap is niet erg praktisch).



Mijn man heeft overwogen om de vloerbedekking ook zelf te leggen maar hij moet alles uitvogelen en is er tijden mee bezig. Degene die het nu komt leggen is in een halve dag klaar. En de prijs voor het laten leggen viel mee. Het is nog steeds duur maar dat komt ook omdat we goede kwaliteit (en dus ook duurdere) vloerbedekking hebben gekocht. Maar dat blijft het zelfde ook als we het zelf leggen.

We hopen dat het jaren lang goed blijft! Dan is het ook fijn dat het er echt goed op ligt.



We zijn gewend veel zelf te doen, of met hulp van mijn schoonvader. Zo hebben we ooit de dakkapel laten plaatsen maar alle afwerkingen zelf gedaan.

Op zonder 2 kamers gemaakt, muurtjes geplaatst, electra verlengt (opnieuw aansluiten durft mijn man niet maar dit was vrij eenvoudig) kozijnen en deuren. Ziet er keurig uit.

Hij timmert alles netjes weg. Lopen er ergens leidingen dan timmert hij er wat omheen want hij vind dat erg lelijk. Inbouwkasten gemaakt op de slaapkamers van de kinderen.

Bestraten deed hij ook altijd zelf, alleen de laatste keer hebben we dat laten doen.

Dit jaar moet buitenom ook geschilderd en dat doet hij ook zelf. Keuken plaatsen bv weer niet maar slopen wel.

Ook leuk om te doen dat klussen. En het bespaard ook nog best wel wat!



Verder zijn we ook geld aan het uitgeven. Maar wel bewuste keuzes. Dingen die nodig zijn of echt heel erg leuk. Zeker geen onzin. Moet zeggen dat ik vanaf januari echt goed nadenk over mijn aankopen. Onzin is soms een groot woord maar dingen die niet perse nodig zijn kan ik goed laten liggen of ik wil het echt heel graag en gebruik het dan ook daadwerkelijk.



We hebben een vakantie geboekt, we gaan 2 weken kamperen. Wel een vrij dure camping voor ons doen maar voor de pubers(als het goed is haha) wel geweldig! Dat hebben we er voor over.

Onze jongste heeft echt een nieuwe fiets nodig. Die hebben we nu ook uitgezocht.

Alles bij elkaar wel een flinke smak geld natuurlijk. Gelukkig hebben we dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 11 maart 2017 @ 22:29:

[...]





Wat fijn! Sterkte met je huidige klachten, het lijkt me naast het fysieke leed ook een eng idee om lijdzaam af te moeten wachten of de cellen elkaar accepteren of aanvallen en hoe dat dan uit zal pakken. Ik hoop dat de slechte cellen allemaal uitgeroeid worden op het moment, beterschap verder!



Dank je! het is inderdaad heel vreemd idee dat mijn beenmerg en bloed nu van de donor is. Maar ik probeer er maar niet teveel over na te denken hihi over een half jaar is er wat meer zekerheid dus daar wacht ik op.



Jongensmama; ik heb een allogene stamceltransplantatie gehad, dus stamcellen van een donor. (Vroeger was dit een beenmergtransplantatie) Voor mij is het een onbekende donor uit de wereldwijde donor bank geworden.
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk worden de klachten minder.
Alle reacties Link kopieren
quote:bubbelwijn schreef op 11 maart 2017 @ 23:13:

Netjes hoor Nicole. Jullie zijn toch nog best jong? Dan kan je extra lang genieten van je lage maandlasten.



Ongeveer even oud als jij volgens mij, tweede helft 30ers. Als we in dit tempo doorgaan dan zijn we hypotheekvrij als we begin 40 zijn. Dat lijkt me heel relaxed!



Het kan wel zijn dat we op een gegeven moment nog verhuizen naar een duurder huis, dan zal er wel weer een hypotheek komen. Op dit moment zijn er geen huizen die in aanmerking komen - jullie hebben dit ook dacht ik? - maar wellicht ooit wel.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren begin 30 voor t eerst hypvrij. Toch weer n duurder huis gekocht en dus weer hypotheek. Dat beviel echt niet, wij vinden het leven zonder hyp heerlijk. Daarnaast beviel ook de locatie niet dus verkocht en nu wederom hypvrij. Dit is nog niet onze laatste pitstop maar een hypotheek hopen we toch echt in de toekomst buiten de deur te houden...
De verhuizing is hier goed gegaan. Van de drie emmers verf die we gehaald hadden (ervaring: in de vorige woning hadden we zo'n 2,5 emmers nodig, maar dat waren ook een paar erg fel gekleurde wanden) hebben we maar een halve hoeven gebruiken. We gaan dus kijken of we die twee volle weer terug kunnen brengen. Anders blijven ze op zolder staan voor 'vast een keer handig'.
Alle reacties Link kopieren
quote:heavenorhell schreef op 11 maart 2017 @ 20:50:

Dit soort praktische spullen, of geld/cadeaubonnen om zoiets te kopen, noem ik dan nog wel eens als cadeau als mensen er dan toch naar vragen (voor mij hoeft dat niet en in mijn eigen familie doen we ook niet aan cadeaus) maar dan krijg ik weer te horen dat ik verwend ben en alleen maar mooie dingen wil, in plaats van goedkope, goedbedoelde 'leuke' dingen (die geen functie hebben). Terwijl ik dan denk, als ik íets moet bedenken, dan doe maar iets wat ik ook daadwerkelijk ga gebruiken.



Of mensen die een cadeaubon geen cadeau vinden en dus maar iets kopen wat je echt ook wel leuk vindt. Ik vraag niet voor niks een cadeaubon, meestal omdat ik iets wil hebben maar ik dit te duur vind/te specifiek is om het als cadeau te vragen.



@Nicole: Goed bezig!!

@toughcookie: nu weet ik niet wat er speelde, maar het klinkt wel heel positief.



Dit weekend uit eten geweest bij een restaurant in de prijsklasse waar je toch een hele avond zit zeg maar. In een andere plaats zit een vergelijkbaar restaurant waar ik als veganist echt het idee heb dat ik een goede maaltijd heb. Bij het restaurant waar we gisteren zijn geweest had ik vooral het idee dat ze het vlees weggelaten hadden. Ik had alleen maar groentes. We hadden er een wijnarregement bij en ik was daardoor dus veel zwaarder beschonken dan dat ik prettig vond (en ik drink al minimaal). Beetje zonde, want verder hadden we een hele fijne avond, waarbij er toch wat dingen besproken zijn.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigmeisje schreef op 12 maart 2017 @ 18:06:

De verhuizing is hier goed gegaan. Van de drie emmers verf die we gehaald hadden (ervaring: in de vorige woning hadden we zo'n 2,5 emmers nodig, maar dat waren ook een paar erg fel gekleurde wanden) hebben we maar een halve hoeven gebruiken. We gaan dus kijken of we die twee volle weer terug kunnen brengen. Anders blijven ze op zolder staan voor 'vast een keer handig'.Fijn Schattigmeisje, ik hoop dat je je er snel thuis voelt! Als je het op een bepaalde kleur hebt laten mengen dan kun je het niet ruilen, maar als je een kant-en-klare pot hebt gekocht dan kun je ze gewoon terugbrengen.
Hier denk ik op dit moment bij elke aankoop 3x na of het nodig is of niet/kan wachten. We zijn aan het kijken voor een ander huis, en elke euro is er weer 1 die we straks mooi kunnen gebruiken.

Gisteren garage opgeruimd en veel naar kringloop/strot. 4 grote wat duurdere dingen te koop gezet, er zijn er vandaag al 3 verkocht en opgehaald. Allemaal in de spaarpot. Erg fijn idee!
Dank voor de tips over de verzekering. Ik ga er binnenkort echt eens voor zitten.



Fijn dat het goed met je gaat tough cookie!



Een hypotheekvrij huis is hier nog ver weg. Maar, we halen deze maand weer ons gewenste bufferbedrag op de spaar en dan gaan we weer op volle kracht aflossen. Ik kijk alweer uit maar die lagere afschrijvingen
Alle reacties Link kopieren
Leuk het percentage openstaande hypotheek tov de aankoopprijs. Meteen zelf gaan berekenen. Nu nog iets meer dan 55%. Als het goed gaat eind van het jaar onder de 50%. Dat is leuk om te weten. Hypotheek was ter hoogte van de aankoopprijs , kosten koper zelf gefinancierd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Shenandoah schreef op 12 maart 2017 @ 20:20:

Hier denk ik op dit moment bij elke aankoop 3x na of het nodig is of niet/kan wachten. We zijn aan het kijken voor een ander huis, en elke euro is er weer 1 die we straks mooi kunnen gebruiken.

Gisteren garage opgeruimd en veel naar kringloop/strot. 4 grote wat duurdere dingen te koop gezet, er zijn er vandaag al 3 verkocht en opgehaald. Allemaal in de spaarpot. Erg fijn idee!

Goed gevoel geeft dat he. Wij hebben ook opgeruimd dit weekend. 75% van het speelgoed wat nog beneden stond is naar boven gegaan. De kinderen hebben nu bijna alles op hun kamers. Ook nog een paar dingen op marktplaats gezet gisteren en gisteren ook gelijk al wat verkocht. De mevrouw die het kocht woonde 1 straat verderop, kocht ook nog een paar dingen die er al langer op stonden en ook gelijk de 2 grootste dingen zijn de deur uit.

Als ik mijn zin doe komt er nog veel meer op, maar man wil het nog niet kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed van de mensen die al zo veel hebben afgelost op hun hypotheek! Daar kunnen wij helaas nog niet echt mee bezig zijn.



Wij denken ook goed na of we het echt nodig hebben als we iets zien of willen. Maar ook als als we iets gratis krijgen aangeboden zeggen we niet zomaar ja, we hebben geen zin om met gratis spullen opgescheept te zitten omdat we 'de ruimte ervoor hebben'.

Ik merk (sinds de verhuizing 1.5 jaar geleden) dat men ons huis leeg vind en dat we volgens hun daar dus iets aan moeten doen.

Daar zijn wij het uiteraard niet mee eens en zijn de laatste tijd goed bezig nog meer spullen weg te doen. Over het opvullen van de ruimte maak ik mij geen zorgen (nog 6 weken tot baby).



Binnenkort komt ook omze duurste uitgave van het jaar eraan; een specifiek soort fiets voor man om bepaalde sportieve doelen te halen. Ik vind het een hoop geld maar we hebben er goed over gesproken.

Wel ben ik benieuwd waar bij jullie de grens zou liggen? Zowel qua euros, spullen, ruimte en tijd voor het halen van een ultiem sportief doel.



(Ik wil later wel de details delen hoor maar ben eerst benieuwd wat jullie vinden)
Alle reacties Link kopieren
geinspireerd door jullie nu eindelijk maar eens even gebeld over een extra premiestorting.... Beetje omslachtig want nu moet ik 2-3 weken wachten op de nieuwe berekening en dan kan ik bijstorten en volgend jaar weer hetzelfde.... maar goed als we jaarlijks iig wat bijstorten gaan onze lasten wel omlaag en op de spaarrekening levert het ook niets op. Kies wel bewust voor wat lagere bedragen dus denk 1000 euro omdat ik niet alles in stenen wil en er nog wat prijzige wensen op het verlanglijstje staan. Maar goed alle beetjes helpen. (ga dit jaar gewoon de kinderopvangtoeslag die ik te weinig gehad heb gebruiken, het heeft zo zijn voordelen om je inkomen veel te hoog in te vullen)
Alle reacties Link kopieren
Hyperbole, ik denk dat er verschil is of dat van de gezamenlijke rekening (bv al je alles op één hoop gooit) moet betalen of van je eigen geld. Ik heb een best wel dure racefiets, als dat van gezamenlijk geld gekocht had moeten worden, weet ik niet of ik dat zelf prettig had gevonden en ik weet dat mijn vriend het sowieso niet waard vindt. En hoeveel tijd je ergens in stopt heeft natuurlijk ook weer met hoe je gezin eruit ziet te maken. Ik vind het belangrijk dat we voldoende qualitytime hebben, maar als vriendlief twee avonden of in het weekend wil hobbyen en af en toe een weekend er voor weg wil, helemaal prima. Als zijn leven (en dat van mij) echter in het teken lijken te staan van de hobby, en dat de hobby duidelijk op nummer 1 staat, dat trek ik niet.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
@roxy21; inderdaad wel handig om erbij te vermelden dat het om gezamelijk geld gaat. We hebben wel potjes waar we mee sparen voor onze eigen hobby's maar daar is dit niet toereikend genoeg voor.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat alles ook op een hoop. Qua geld voor hobby's

1) is het geld er en houden we voldoende buffer over

2) wat wil je precies en wat kost dat, hoelang kun je er mee doen

3) als je bijna jarig bent kun je geld vragen als bijdrage.



Tijd voor hobby's is prima, maar moet wel te combineren zijn met de rest van het gezin. Man heeft een tijdje geschaatst, ging hij 1 keer per week naar de kunstijsbaan 's avonds. Toen heeft hij dus ook dure schaatsen gekocht. Geen klapschaats, maar wel de mogelijkheid om tzt over te stappen op klapmechaniek, en de schoenen zijn ook dezelfde als de profs gebruiken. Inmiddels heeft hij daar minder tijd voor door de kinderen, maar heeft nog steeds dezelfde schaatsen en daar kan hij ook nog jaren mee vooruit. Toen hij de schaatsen kocht hadden we het geld er ook voor.



Zou hij morgen nieuwe schaatsen willen kopen heeft hij dikke pech. Want hij is wel bijna jarig, dus geld voor een bijdrage kan hij vragen, maar hij heeft nog een prima alternatief en het belangrijkste, het geld staat niet op de rekening.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mugske schreef op 12 maart 2017 @ 21:42:

Leuk het percentage openstaande hypotheek tov de aankoopprijs. Meteen zelf gaan berekenen. Nu nog iets meer dan 55%. Als het goed gaat eind van het jaar onder de 50%. Dat is leuk om te weten. Hypotheek was ter hoogte van de aankoopprijs , kosten koper zelf gefinancierd.Ik heb het vergeleken met de woz waarde. Heb ook uitgerekend waar we vandaan komen vergeken met de taxatiewaarde bij aankoop, dat was 107,5 procent. Leuk inderdaad om te lezen, dan kun je beter vergelijken hoe anderen ervoor staan
Alle reacties Link kopieren
Hyperbool, we betalen onze liefhebberen niet van gezamelijk geld, dan is er nooit discussie. Want als het wel gezamelijk zou zijn, dan zouden we over en weer denk ik meer discussie hebben over de uitgaven aan onze liefhebberijen. Nu hoeft geen van beiden verantwoording af te leggen.

Qua tijd, ruimte/spullen is er zeker een grens. Mbt tijd: Als vriend nooit thuis zou zijn omdat hij altijd aan het fietsen is, nooit tijd zou hebben om samen iets te doen of door zijn hobby vind dat hij bijvoorbeeld veel minder aan het huishouden hoeft te doen, dan moet er even gepraat worden. Mbt: spullen/ruimte; zolang er ruimte is voor mij en mijn spullen/hobbies prima, anders moet hij maar iets weg gaan doen.

Als hij sportief iets (op zijn eigen niveau) wil bereiken vind ik dat prima en ik wil ook best meedenken/doen (bv mbt eten), zolang ik er maar geen last van heb.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hyperbool, mijn man is nogal van de (dure) hobby's. Wij hebben alles op een hoop en betalen dit dan ook met gezamenlijk geld.

Wat is het belangrijkste vind is dat ons gezinsleven er financieel en in tijd voor elkaar niet teveel onder mag lijden.

Daarnaast heeft hij een hoofdsport en een paar dingen die hij er voor de fun bij doet, af te toe, maar soms wel veel geld kunnen kosten.

Zijn hoofdsport is vrij duur (vergeleken met mijn hardlopen), denk dat er zo'n €5000 per jaar aan wordt uitgegeven. Daarnaast nog iedere 3-4 jaar vervanging van het middel, waar we zo'n €4000 voor moeten bijleggen.

Het maakt mij niet zoveel uit, hij geniet ervan, hij werkt er hard voor en hij kijkt altijd naar het goedkoopste alternatief. Daarnaast is hij er erg zuinig op en is erg secuur met onderhoud.

De andere hobby's daar ben ik wel kritischer op. Een paar honderd euro vind ik niet erg, maar dat moet niet uit de klauwen lopen. Of hij moet keuzes gaan maken.



Ondanks dat we alles samen hebben, heb ik niet het gevoel dat ik dan voor hetzelfde bedrag ook maar wat moet uitgeven. Heb dan ook niet het gevoel dat ik beperkt wordt door (de uitgaven aan) zijn hobby. Mocht dit wel het geval zijn, is hij bereid om hier minder geld aan uit te geven of er zelfs mee te stoppen.



Grote uitgaven overleggen we altijd en eigenlijk nog nooit ruzie over geld gehad, we komen er altijd wel uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven