Geld & Recht alle pijlers

Dure hypotheek.

20-04-2014 19:56 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Mijn man en ik hebben wonen momenteel samen met ons 1 jarig zoontje in een oude huurwoning en we willen hier heel graag weg. De buurt is erg asociaal en het huis is oud en tochtig (zoontje heeft astma dus extra vervelend)

Helaas is het niet mogelijk om voor een fatsoenlijk bedrag een ander huis te huren omdat we niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning (verdienen teveel)



Nou hebben wij een super mooie nieuwbouwwoning op het oog maar de bruto hypotheek daarvan bedraagt maandelijks 1029 euro (Netto 790) incl bouwdepot. Wij hebben een gezamenlijk inkomen van 2800 euro (zonder vakantiegeld, EJUm toeslagen enz echt het loon wat we maandelijks krijgen)



Ik merk wel dat het lastig is om een leuk huisje te vinden wat minder duur is... voordeel van deze woning is wel dat het energie neutraal is (scheelt dus wel in energiekosten) en dat ik sowieso nog door kan groeien in mijn salaris. Ik werk nu al 24 uur en zal dit ook minimaal blijven werken.



Wat vinden jullie van dit bedrag in verhouding met onze inkomsten?
Alle reacties Link kopieren
quote:enya29 schreef op 20 april 2014 @ 20:49:

Het is wel allemaal strenger geworden. Dus misschien daarom?

Denk bij kopen van een huis ook aan de woz ed, dat is best hoog bedrag.

Ik zou t zelf wel veel vinden, maar mijn situatie is ook niet vergelijkbaar. Met gezamenlijk inkomen rond 4250 euro per maand en 550 aan netto hypotheek.



Heeerlijk dat inkomen icm lage hypotheeklasten!



Helaas zit dat salaris er hier niet in aangezien manlief monteur is en ik zelf in de zorg werk
Alle reacties Link kopieren
gordijn, bedoel jij geen 2200 nto ipv bto?

2200 bto is een jaarsalaris van 26.000, daar kan je nooit 180.000 op lenen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nog zat gebieden in nederland waar je een 2onder1kap voor minder dan 2 ton kan kopen. Is verhuizen naar zo'n dorp een optie? Scheelt je zo een paar honderd euro in de maand.
Alle reacties Link kopieren
T wordt hopelijk nog wel anders, mochten kinderen ons gegund zijn. Tot nu toe nog niet

Maar realiseer me dat t wel fijn is.

We vorig jaar twee keer flink verbouwd, dus dat waren wel hoge woonkosten. Tja met een eigen huis heb je altijd wel wat, maar ook je eigen plek
Alle reacties Link kopieren
quote:enya29 schreef op 20 april 2014 @ 20:55:

T wordt hopelijk nog wel anders, mochten kinderen ons gegund zijn. Tot nu toe nog niet

Maar realiseer me dat t wel fijn is.

We vorig jaar twee keer flink verbouwd, dus dat waren wel hoge woonkosten. Tja met een eigen huis heb je altijd wel wat, maar ook je eigen plek
Alle reacties Link kopieren
Kan makkelijk!! 1100 euro moet je toch echt wel redden om van rond te komen
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 20 april 2014 @ 20:53:

gordijn, bedoel jij geen 2200 nto ipv bto?

2200 bto is een jaarsalaris van 26.000, daar kan je nooit 180.000 op lenen.Ja stom, ik zit me net te bedenken idd dat het niet helemaal klopt hypotheek is berekend over 2700 bruto plus eindejaar van 3% en 8% vakantiegeld sorry voor de verwarring swiffer
Alle reacties Link kopieren
maakt niet uit hoor gordijn
Alle reacties Link kopieren
Ik snap werkelijk waar niet dat je het zelfs maar overweegt. Wij hebben hetzelfde inkomen en een hypotheek van nog geen 700 euro. Ik hoef niet elk dubbeltje om te draaien maar moet ook met dit bedrag echt opletten wat ik uitgeef. Het kan misschien wel met zo'n dure hypotheek maar je moet het niet willen, tenzij je een molensteen om je nek wilt. Gewoon verder kijken. Je zegt dat er in de buurt niks te vinden is voor een lagere prijs? Jammer dan dan moet je in een andere buurt gaan kijken. Wij hebben een hele leuke eensgezinswoning voor 165.000 gekocht en dit voor 10.000 euro verbouwd. We zitten in een dorp vlakbij 2 grote steden. Je zult moeten kiezen. Of ergens anders of voortaan die dure molensteen om je nek...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg veel... Nu niet maar wat als een van beide werkloos wordt en je het met 70 procent van 1 inkomen moet doen? Wij hebben meer inkomen en een lagere hypotheek en dat vind ik echt wel fijner.



In deze tijd moet je echt wel een goedkopere woning kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:lis31 schreef op 20 april 2014 @ 21:26:

Ik snap werkelijk waar niet dat je het zelfs maar overweegt. Wij hebben hetzelfde inkomen en een hypotheek van nog geen 700 euro. Ik hoef niet elk dubbeltje om te draaien maar moet ook met dit bedrag echt opletten wat ik uitgeef. Het kan misschien wel met zo'n dure hypotheek maar je moet het niet willen, tenzij je een molensteen om je nek wilt. Gewoon verder kijken. Je zegt dat er in de buurt niks te vinden is voor een lagere prijs? Jammer dan dan moet je in een andere buurt gaan kijken. Wij hebben een hele leuke eensgezinswoning voor 165.000 gekocht en dit voor 10.000 euro verbouwd. We zitten in een dorp vlakbij 2 grote steden. Je zult moeten kiezen. Of ergens anders of voortaan die dure molensteen om je nek...Is dit jullie bruto of netto hypotheek?
Dat moet echt makkelijk kunnen, wij verdienen zelfs iets minder (300 euro) en wij betalen per maand 808 euro.

We hebben dan geen kind, maar dus ook 300 minder te besteden. Wij redden het ook prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:moccagourmet schreef op 20 april 2014 @ 20:55:

Er zijn nog zat gebieden in nederland waar je een 2onder1kap voor minder dan 2 ton kan kopen. Is verhuizen naar zo'n dorp een optie? Scheelt je zo een paar honderd euro in de maand.Word je gelukkiger van een 2 onder een kap waar je krom voor moet liggen? Een huis blijft een huis... Met dit inkomen wat niet erg hoog is zo ik gewoon voor een leuk rijtjeshuis gaan. Je wilt ook nog sparen voor de studie van je kids en wat leuks kunnen doen.... Je wikt niet hoeven zeggen... Sorry maar de hypotheek is te hoog.
Alle reacties Link kopieren
Netto.
Alle reacties Link kopieren
quote:abracadabra schreef op 20 april 2014 @ 21:34:

[...]





Word je gelukkiger van een 2 onder een kap waar je krom voor moet liggen? Een huis blijft een huis... Met dit inkomen wat niet erg hoog is zo ik gewoon voor een leuk rijtjeshuis gaan. Je wilt ook nog sparen voor de studie van je kids en wat leuks kunnen doen.... Je wikt niet hoeven zeggen... Sorry maar de hypotheek is te hoog.



Dat bedoel ik ook juist met mijn post.



Ze had het over een hypotheek van 230, ik wil alleen maar aangeven, dat je voor minder dan 200 in een ander gebied echt hele mooie woningen kan kopen. In diezelfde gebieden kost een rijtjes huis je rond de 130.000 euro.



Juist een ander gebied hoef je er helemaal niet krom voor te liggen.
Alle reacties Link kopieren
Wij komen met een hypotheek van 1200/ 850 en ieder een maandelijks deel van ons salaris ter hoogte van ieder 1300 euro, dus 2600 euro per maand gewoon rond. Rijden we beide in een v auto, maar roken en drinken niet. Moet ik er wel bijzeggen dat we een groot deel van ons beide overige inkomsten apart zetten voor een buffer, en cadeautjes van onze "prive" rekening betalen. We zijn we gewoon goed verzekerd, kopen datgene wat we nodig hebben en ook onze twee meisjes komen niets te kort. op vakantie gaan geven we niet veel om dus in die zin "steken" we wel ieder jaar minimaal zo'n 4000 ( ALL-IN vliegvakantie, hou niet van vakantie in eigen land met een tentje) in onze zak die we dus apart zetten voor belastingaanslagen en andere financiele tegenvallers. En ieder jaar is het weer op!! Hoge hypotheek kan dus wel, maar het is of/of.
Alle reacties Link kopieren
@Lis,

dan zijn onze situaties vrij vergelijkbaar toch? Jullie een hypothdek van bijna 700 wij van bijna 800. Dus waarom snap je niet dat win deze mogelijkheid bekijken? Heb jij het nu financieel erg zwaar?



wij roken en drinken ook niet en 1 auto waar weinig in gereden wordt. Wonen alle 2 op fietsafstand van het werk ;)
quote:abracadabra schreef op 20 april 2014 @ 21:34:

[...]



Word je gelukkiger van een 2 onder een kap waar je krom voor moet liggen? Een huis blijft een huis... Met dit inkomen wat niet erg hoog is zo ik gewoon voor een leuk rijtjeshuis gaan. Je wilt ook nog sparen voor de studie van je kids en wat leuks kunnen doen.... Je wikt niet hoeven zeggen... Sorry maar de hypotheek is te hoog.



Wij worden inderdaad gelukkiger!! Hebben na lang zoeken besloten het bedrag dat we in eerste instantie als max hypotheek in ons hoofd hadden te verhogen en een huis gekocht met net wat meer ruimte, een schuur en een zalige tuin. En ja, daarom moeten wij nu (nog een jaar of 3) inderdaad af en toe zeggen 'laten we dat maar niet doen, de hypotheek is te hoog'. We gaan een paar jaar niet op vakantie (maar dat vonden we toch al geen succes met kinderen in de luiers) en kopen minder vaak kleren en gaan minder vaak uit eten.

En we vinden het heerlijk!!



TO, niemand kan beoordelen of dit voor jullie te hoog of haalbaar is. Er zijn al goede tips gegeven met betrekking tot je budgettering en nu zo veel mogelijk sparen. Daarnaast lees ik dat je je vakantiegeld en dergelijke allemaal apart houdt van je maandelijkse lasten dus dat betekent wss zo'n 5000 euro per jaar 'extra', die je kunt gebruiken om onderhoud te financieren, je spaarrekening te spekken of een andere grote uitgaaf te doen.



Het gaat erom dat je je er bewust van bent dat een hoge hypotheek per definitie betekent (of kan betekenen) dat je andere dingen moet laten. Ik vind dat niet erg, wij hebben daar bewust voor gekozen, maar niet iedereen wil of kan dat.
Ik had eerst in m'n eentje een soortgelijke hypotheek met een soortgelijk inkomen als jullie gezamenlijk hebben en dat was voor mij echt wel zuinig aan doen, hield zeker niets over om te sparen..

Nu woon ik samen en hebben we dus eigenlijk 1 salaris 'over' en ik zou echt nooit samen een huis kopen met een 2x zo hoge hypotheek..
Hier een inkomen van 2600 euro en een bruto hypotheek van 690 euro. Wij hebben geen maandelijkse teruggave maar een jaarlijkse. We kunnen niet sparen maar omdat de teruggave jaarlijks komt zie ik dat wel als spaargeld/buffer.



Het is te doen, maar er blijft niet heel erg veel over, kan ik je uit ervaring vertellen. Daar staat tegenover dat wij in ons droomhuis wonen dus vakanties zijn niet echt nodig en we vinden een mooie nieuwe auto geen noodzaak. Geld achter de hand voor als de wasmachine het vertikt, dat hebben we wel en aan het einde van de maand kunnen we nog eten. Maar als je dus wel nog op vakantie wilt kunnen gaan moet je andere dingen schrappen.
Ik vind het erg hoog. In mijn werk zie ik mensen met dit inkomen en deze hypotheek die, als ze hun baan kwijtraken en met 70% in de WW terecht komen, waardoor ze minder belasting betalen en dus minder hypotheekrente terug kunnen krijgen van de belasting, opeens op allerlei dingen moeten bezuinigen omdat de hoge hypotheek hun als een molensteen om de nek hangt. Ik zou niet zo'n hoog bedrag per maand aan hypotheek afsluiten.



Is er een mogelijkheid om een (groot) bedrag te sparen, zodat je met een deel eigen geld een woning kan kopen en daarmee in een betere onderhandelingspositie zit met de bank over het rentepercentage?
is die 2800 jullie netto of brutoinkomen?
Alle reacties Link kopieren
Die 2800 euro is netto en ook excl vakantietoeslag, eindejaarsuitkering en kinderbijslag e.d.



een groot bedrag sparen is ook een goede optie maar willen hier wel zsm weg.
Je kan beter iets langer plannen en voorbereiden, zodat je weloverwogen een financieel plan maakt, dan snel wegwillen en vervolgens in de haast verkeerde keuzes hebt gemaakt die je nog heel lang achtervolgen.
Met 2800 netto moet het zeker lukken!

En dan heb ik het nog niet eens over je eju,vg en de kinderbijslag.



Gun je gezin en jezelf een veilig en gezonder huis. Je kunt het betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven