Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag?

20-03-2012 13:40 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
(Een vraagje van een vriendin van me:)

Ik heb een vraagje betreft huurtoeslag. Ik ben een maand geleden verhuisd naar een huurwoning, waar ik 380 euro per maand voor betaal (exclusief gwl). Een behoorlijke prijzige woning voor mij, een student die per jaar bruto 2000 euro verdiend. Om dit toch te kunnen betalen, leen ik dus 600 euro per maand bij. De reden dat ik zo weinig verdiend heb, is omdat ik co-schappen loop & daarnaast nog een voltijd studie volg. Ik heb heel weinig vrije tijd, iets waar ik bewust voor heb gekozen. Ik heb daar trouwens ook helemaal geen problemen mee. Ook heb ik geen problemen met het weinig loon. Lenen is niet fijn, maar ik doe het voor een goed doel: mijn twee droomstudies afronden.



De enige vraag die ik aan jullie wil stellen is: is er een uitzondering mogelijk op het vragen van huurtoeslag, betreft het vermogen? Mijn opa&oma hebben voor mij geld gespaard wat op dit moment 23000 euro is. Ik kan hier nog niet bijkomen, pas als mijn studie afgerond is krijg ik dit. Echter is het wel mijn spaargeld en dus vermogen. Volgens www.toeslagen.nl kan ik hierdoor geen huurtoeslag aanvragen. Staat dit altijd vast, of zijn hier ook weer uitzonderingen op, bijvoorbeeld omdat ik maar een verzamelinkomen heb van 2000 euro (ipv de toegestane 22000 euro voor huurtoeslag). Aan de ene kant vind ik het logisch dat ik het niet krijg, omdat ik echt veel spaargeld heb, alleen aan de andere kant voelt het ook weer scheef omdat ik 600 euro per maand moet lenen en dit door huurtoeslag maar 450 euro per maand zou hoeven zijn. Ik hou niet van lenen, dus dat zou ik echt heel fijn vinden (wie niet).



Ik hoor het graag van mensen die hiermee bekend zijn
Als ze de kans zou krijgen dat vermogen te gebruiken, dan was ik het met je eens geweest. Nu wordt ze voor jaren benadeeld terwijl dat helemaal niet nodig is. Een jaartje collegegeld betalen zorgt er al voor dat ze wel in aanmerking voor huurtoeslag komt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb ik het gemist, maar hoe oud ben je?





Is iedereen in uw huishouden jonger dan 23 jaar? Dan geldt een lagere huurgrens dan voor personen tussen 23 en 64 jaar.



Uw huur mag maximaal ¤ 361,31 zijn.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Hmmm...ik vind het wel een beetje krom. Zelfs als ze wel bij het geld kan. Want het inkomen is er tenslotte niet naar, als ze noubruto ook 20.000 verdiende (ook niet veel, maar goed), dan zou ik het wat anders vinden.
quote:Kokmeeuw schreef op 20 maart 2012 @ 13:50:

[...]





Ja precies! Dat is ook de reden dat ik het niet kan aanvragen. Echter voelt het zo dubbel, want als ik 1500/2000 euro minder erop had staan, dan had ik het wel gekregen. En ik mag per jaar ook nog 20.000 euro (!!!!!!) meer verdienen dan dat ik nu doe. Dus als ik een groot deel van mijn vermogen als inkomen had gehad, was er niks aan de hand geweest. Ik zou haast bijna vragen of mijn Opa&Oma voor volgend jaar (zodat ik het dan kan aanvragen voor 2013) er 2000 euro vanaf willen halen en op mijn gewone rekening willen storten.Je saldo van je gewone rekening moet je ook bij box 3 tellen. Dus dan zou ik het geld wel opmaken tbv je studie. Maar heb je er uberhaupt al met opa en oma over gesproken? Je kunt toch afspreken dat alles boven de 20.000 euro naar je gewone rekening wordt overgemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben je als je 18 bent zelf beschikkingsbevoegd over het geld wat je opa en oma voor je hebben gespaard, tenzij er is geschonken onder bewind. Dat betekent dat je alleen met toestemming van hen over het geld mag beschikken tot een bepaalde leeftijd.



Als je meer dan 21.139 euro euro op je rekening hebt staan moet je in principe ook vermogensbelasting betalen.



Laat je eens voorlichten door de bank over de exacte regels die gelden m.b.t. de rekening. Misschien mag je wel over het geld beschrikken en dan zou je er een bedrag van kunnen opnemen om onder de normen te komen.
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven