Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?



TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.



Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand



Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!



Ik ben benieuwd naar jullie!
quote:Groenoog schreef op 21 juni 2016 @ 17:17:

[...]





als ze zich suf solliciteerd met een bachelor of science en een masters degree en mischien 2 0f 3 interviews heeft gehad, dan denk ik wel dat ik het bij het juiste eind heb als ik zeg, aan haar kennis ligt het niet, maar ja je zal het wel beter weten, er is geen discriminatie, nooit geweest ook





Ja want verder krijgt iedereen metéén werk na afstuderen enzo. De arbeidsmarkt is fantastisch en de banen liggen voor het oprapen.
quote:Rhaegal schreef op 21 juni 2016 @ 15:07:

[...]



Ik krijg een beetje jeuk van deze post: ik heb een minderwaardigheidscomplex en vind dat ik niet voldoende verdien en dat is oneerlijk, dus mogen andere mensen niet vertellen wat ze verdienen want dat drukt me met mijn neus op de feiten.







Ik word inmiddels een beetje Calimero-moe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Groenoog schreef op 21 juni 2016 @ 17:17:

als ze zich suf solliciteerd met een bachelor of science en een masters degree en mischien 2 0f 3 interviews heeft gehad, dan denk ik wel dat ik het bij het juiste eind heb als ik zeg, aan haar kennis ligt het niet, maar ja je zal het wel beter weten, er is geen discriminatie, nooit geweest ook

Misschien ligt het aan haar brieven? Of denk je dat HR-medewerkers al aan iemands CV kunnen zien wat voor kleur hij of zij heeft?

Ik ken trouwens genoeg mensen die zich ook rotsolliciteren. Die hebben alleen geen speciale huidskleur om hun frustraties aan op te hangen.
En kennis is niet zo relevant bij het vinden van de meeste banen. Kennis hebben heel veel mensen wel. Je moet ook nog een fatsoenlijk sollcitatiegesprek kunnen voeren, passen bij het bedrijf en net het type zijn (wit, bij voorkeur uiteraard) wat men zoekt.
Precies al het bovenstaande. De racismekaart trekken is zeker weer hip (oh, en het is solliciteert en misschien)
quote:Rhaegal schreef op 21 juni 2016 @ 17:28:

En kennis is niet zo relevant bij het vinden van de meeste banen. Kennis hebben heel veel mensen wel. Je moet ook nog een fatsoenlijk sollcitatiegesprek kunnen voeren, passen bij het bedrijf en net het type zijn (wit, bij voorkeur uiteraard) wat men zoekt.
quote:Groenoog schreef op 21 juni 2016 @ 17:17:

[...]





als ze zich suf solliciteerd met een bachelor of science en een masters degree en mischien 2 0f 3 interviews heeft gehad, dan denk ik wel dat ik het bij het juiste eind heb als ik zeg, aan haar kennis ligt het niet, maar ja je zal het wel beter weten, er is geen discriminatie, nooit geweest ook



.

Dat je het ergerlijk kan vinden om over discriminatie te horen, even sylvana kan roepen, wat gniffelen en dat dat dan alle ergernis is die je over racisme en discriminatie kan opbrengen.

Het aanhoren vs ondergaan zeg maar.
quote:sofietje83 schreef op 21 juni 2016 @ 17:36:

Precies al het bovenstaande. De racismekaart trekken is zeker weer hip (oh, en het is solliciteert en misschien)



Nee, relevant.

Dat het jammer is dat het er nog steeds is deel ik met je en ik heb het persoonlijk ook liever over andere dingen.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 21 juni 2016 @ 07:59:

[...]





Ik zou daar best van af willen, maar dat is niet de beste financiële beslissing want:

- we betalen minder rente dan we krijgen. Voor mijn deel nog precies, voor zijn deel ruim.

- alles wat we nu aflossen kunnen we niet anders aanwenden. Gedeelte van het geld is bedoeld om onze auto uit 1993 op termijn te kunnen vervangen bijvoorbeeld, maar ook om gewoon geld achter de hand te hebben voor wat als.

- we willen een huis kopen, je kunt tegenwoordig nog 102% financieren, de kosten zullen over het algemeen hoger zijn, zeker als je nog wat aan het huis wilt doen. Anders zal de hypotheekrente voorlopig nog hoger zijn dan de rente over de studieschuld en anders zijn de voorwaarden voor terug betalen in elk geval een stuk gunstiger (draagkracht, pauzeren).

- voor de hypotheek maakt het weinig uit dat we studieschuld hebben. Op 1 salaris kunnen we in deze stad niet kopen, dus het worden sowieso 2 salarissen maar dan lang niet maximaal (ik denk ergens tussen de 1,2 en 1,4) dus dat de studieschuld daarop in mindering wordt gebracht is prima.



Dus misschien wel blond ja ;). Overigens zou het wel anders zijn als het nog een paar duizend zou zijn. Dan is het wel zo overzichtelijk.Hou er rekening mee dat de studieschuld maal 1,8 in mindering wordt gebracht.
Als iemand niet direct een baan krijgt is het flauw dat op huidskleur te gooien. Waar baseer je dat op?

De dingen die ik lees gelden voor 80% van afgestudeerd Nederland, kom nou toch
Alle reacties Link kopieren
Er zijn gewoon heeeel erg veel mensen in Nederland die het financieel super goed hebben.



Maar veel meer die het minder goed hebben.



Ik vind het altijd zo bewonderenswaardig dat iedereen weet hoeveel geld er aan boodschappen uitgaat.

Ik krijg dat nooit op de rij. Ik kwak maar wat in die kar.

Ik heb er werkelijk geen idee van.
Al een account? Log dan hier in.
quote:yasmijn schreef op 21 juni 2016 @ 18:02:

Er zijn gewoon heeeel erg veel mensen in Nederland die het financieel super goed hebben.



Maar veel meer die het minder goed hebben.



Ik vind het altijd zo bewonderenswaardig dat iedereen weet hoeveel geld er aan boodschappen uitgaat.

Ik krijg dat nooit op de rij. Ik kwak maar wat in die kar.

Ik heb er werkelijk geen idee van.



Aan 't eind moet je de rekening toch betalen?



Ik hou het momenteel ook niet bij tot op de cent.

Maar ik zie wel dat ik bijvoorbeeld gisteren 30 euro moest betalen aan de kassa.



In die zin hou ik het wel in de gaten tijdens het shoppen (kijken, wat heb ik nodig, hoeveel, merk of geen merk, ...) en aan de kassa dat we niet te extreem gaan. En dat we enkel kopen wat effectief op raakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga op zaterdagochtend altijd naar de slager, bakker, kaasboer., bloemist en groenteboer en soms visboer

Dan ben ik al een kapitaal kwijt, dan moet AH er nog bij.

En de rekening van de slijter zie ik nooit, die voldoet mijn man zo eens in de 3 maanden.

Beter dat ik die niet zie
Al een account? Log dan hier in.
Inkomen ik: 1400 euro

Inkomen man: 1900 euro

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,- (huis is afbetaald)

Boodschappen: Ik schat zo'n 120 euro per week

Overige vaste lasten: ik schat zo'n 5 à 600 euro, kan meer zijn

Saldo spaarrekening: Genoeg (ik: +/- 35.000 euro, man: ?)

Schulden: Nee

Extra kosten: 3 katten, +/- 100 euro per maand + af en toe dierenarts
Alle reacties Link kopieren
O sjesis ja, de rekeningen van de dierenarts, wij hebben de laatste tijd nogal pech gehad met de katten.

Liep ook lekker op.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 21 juni 2016 @ 18:02:

Er zijn gewoon heeeel erg veel mensen in Nederland die het financieel super goed hebben.



Maar veel meer die het minder goed hebben.



Ik vind het altijd zo bewonderenswaardig dat iedereen weet hoeveel geld er aan boodschappen uitgaat.

Ik krijg dat nooit op de rij. Ik kwak maar wat in die kar.

Ik heb er werkelijk geen idee van.Ik doe 1x per week alle boodschappen bij 2 winkels en pin alles dus ik weet het precies. We hebben het best goed maar ik heb wel een budget van ongeveer 125 pw voor 4 personen. Red het alleen bijna nooit en dan doen we niet eens raar, eet wel uitsluitend biologisch vlees en niet eens iedere dag. Alles is gewoon duur!
Alle reacties Link kopieren
Jouw budget red ik bij lange niet!

2 volwassenen, kinderen allang de deur uit en 6 katten. Verwende katten.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 21 juni 2016 @ 15:11:

[...]



Het enige wat ik bijzonder vind aan dit topic is dat TO een topic opent en vervolgens zegt dat haar spaarsaldo privé is. Ik ben verder niet geïnteresseerd in het saldo van de spaarrekening van TO, maar ze kiest er zelf voor dit topic te openen met de betreffende inhoud. Laat dat dan weg denk ik dan. Alsof zij niets wil zeggen maar het van een ander wel wil weten ofzo. Raar. Maar goed, ook weer geen wereldprobleem.Vreemd dat je daar zo over door blijft drammen. Het is geen geheim maar ik vind het niet helemaal veilig om dat online te zetten. Waarom ik het in de OP heb geplaatst, is vanwege het feit dat dit lijstje uit de rubriek 'Waar doet ze het van?' in de Flair is gekopieërd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Veertje- schreef op 21 juni 2016 @ 18:49:

Het is geen geheim maar ik vind het niet helemaal veilig om dat online te zetten. Blijkbaar is het wel een geheim. Waarom zou het niet veilig zijn, ben je bang dat forummers je spaarrekening gaan hacken?
Alle reacties Link kopieren
Leuk om allemaal te lezen over jullie financiële situatie. Ik verbaas me inderdaad ook over de hoge inkomens, maar zoals al eerder door andere forummers gezegd is het wellicht zo dat het opleidingsniveau hier wat hoger ligt.



@Groenoog, het was niet mijn insteek om alleen iedereen met hoge inkomens aan te spreken, juist ook diegene die het financieel wat minder breed hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 21 juni 2016 @ 18:52:

[...]



Blijkbaar is het wel een geheim. Waarom zou het niet veilig zijn, ben je bang dat forummers je spaarrekening gaan hacken?Geen forummers, wel mensen die bewust zoeken op dit soort informatie en je via een IP-adres kunnen traceren. Ik neem dan liever het zekere voor het onzekere. Dus ja, misschien dan toch wel een geheim.
quote:yasmijn schreef op 21 juni 2016 @ 18:02:

Er zijn gewoon heeeel erg veel mensen in Nederland die het financieel super goed hebben.



Maar veel meer die het minder goed hebben.



Ik vind het altijd zo bewonderenswaardig dat iedereen weet hoeveel geld er aan boodschappen uitgaat.

Ik krijg dat nooit op de rij. Ik kwak maar wat in die kar.

Ik heb er werkelijk geen idee van.



Er was bij Online bankieren ooit een huishoudboekje service.

Ik heb ooit serieus dat bijgehouden . Behandel het bedrag net zo als de rekening die ik ooit kreeg na een hele dag op een terras te hebben gehangen (dus 3 maaltijden genuttigd en de hele dag drankjes, bitterballen, taart etc).

Ben het oprecht vergeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Veertje- schreef op 21 juni 2016 @ 18:54:

Geen forummers, wel mensen die bewust zoeken op dit soort informatie en je via een IP-adres kunnen traceren.En hoe komen die mensen dan aan je IP-adres? Je bedoelt dus eigenlijk dat je de mods niet vertrouwt, en bang bent dat zij je spaarrekening komen leeghalen?
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 21 juni 2016 @ 18:45:

Jouw budget red ik bij lange niet!

2 volwassenen, kinderen allang de deur uit en 6 katten. Verwende katten.Heerlijk toch dat je niet op hoeft te letten. Heb 2 thuiswonende pubers en die kosten ook nogal wat. Plus 2 cane corso's die ook heel wat wegeten (en verzekering) . Beetje schipperen tussen boodschappen budget, vakantiespaarrekening etc maar dat is prima te doen hoor.
quote:yasmijn schreef op 21 juni 2016 @ 18:45:

Jouw budget red ik bij lange niet!

2 volwassenen, kinderen allang de deur uit en 6 katten. Verwende katten.



Veel hangt dus ook af van het budget.

Heb je niet meer, dan heb je niet meer.

Dan leef je gewoon naar je geld.



De tijd dat ik volledig op ziekte zat en man op werkloosheid, was het toch echt wel tellen, rekenen en quasi alleen Aldi.

Toen hield ik het ook echt wel wekelijks bij wat er buiten ging.



Nu leven we een pak ruimer en let ik er minder op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven