Geld & Recht alle pijlers

Wie helpt ons met bezuinigen.

23-07-2014 17:47 575 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even moeite met alles financieel goed te overzien.

Bezuinigingstips zijn welkom.



We hebben wel een aantal zaken waar niet direct op te bezuinigen valt maar pas over 1 of 2 jaar vanwege contracten/abonnementen.



Kort gezegd komt er zo'n 2200 binnen iedere maand en gaat er 1800 aan vaste lasten uit.

Van het bedrag dat overblijft moeten de volgende dingen betaald worden:

- Benzine

- Boodschappen

- Uitjes/Extra's

- Kleding

- Kapper

- Studie



Situatie:

2 volwassenen en een dreumes.

Inkomen:

Wajong

WW (1,5 jaar lang vanaf vorige maand)
quote:Spijk-er schreef op 29 juli 2014 @ 10:50:

[...]



Je gaat een hele studie niet doen omdat er geen geld voor is, dat is toch drastisch of niet?

De studie flikker je er wel uit, maar over het opzeggen van baby-tv of wegdoen van de auto waar alleen jij in kan rijden (en die dus nooit door de hoofdkostwinnaar nodig was voor werk) doe je moeilijk?!

Gelukkig heeft ze die studie eruit geflikkerd. Die leidt alleen maar naar verdere werkloosheid. Wat dat betreft is het eruit gooien van deze studie wel een verstandige keus. Waarom er niet gezocht wordt naar andere mogelijkheden voor het opkrikken van beide cv's is me dan weer een raadsel.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 29 juli 2014 @ 10:49:

Pfff pyschologen kosten, uit besparen om dat je een auto hebt, wat een onzin zeg, ongelooflijk dat het kennelijk nog steeds simpel is om een wajong te krijgen. lesje realiteit heb je nodig, geen gratis geld waar je een auto van koopt want ja dat doet zo goed voor je psyche.



wat een verwend gelul.



Hoe kom je er nou bij dat ik van gratis geld een auto heb gekocht. Wat een onzin zeg.



Of ik die Wajong te gemakkelijk heb gekregen. Tja daar ben ik het met je eens dat gaat erg makkelijk. Heb ik zelf ook aangegeven. Heb zelfs om een herkeuring gevraagd. Er is naar gekeken maar ze blijven volhouden dat ik er recht op heb. Ik ga er vanuit dat ze niet zomaar iets zeggen, ook al is dat erg moeilijk om te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Die auto is het punt niet eens.

Het punt is dat je niet inziet dat je niet van 450 p/m ( en dat is al met bezuinigingen) kan leven met een gezin.

Dat je dat maar niet lijkt te begrijpen!
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 00:38:

Ik vind niet dat ik veel luxe wil eigenlijk.



Luxe die graag behoud:

TV, maar ik ken niemand die dat als luxe ziet.

Auto, ja dat is wel een luxe, maar mag ik ook iets

Fiets, eigenlijk ook luxe he, maar ook wel gezond lekker fietsen.



Luxe waar ik niet aan doe en ook echt niet wil:

Schoonheids dingen als manicure, zonnebank enzo

Kleding kopen voor de leuk

Meer schoenen hebben dan nodig.

Zwembad in de tuin



Deze pik ik er even tussenuit.

Misschien ben ik heel raar, maar ik zie een tv wel als luxe.



Wat ik het hele topic door lees is: Ja maar en Ja mag ik ook iets en dit wil ik niet veranderen en dat wil ik niet kwijt.

Volgens mij is het bezuinigen bij jou vooral een mentaliteitsprobleem. Natuurlijk mag je wel iets, maar stel prioriteiten, maak keuzes en draag daarvan de consequenties. Door dit alles als een opoffering te zien, maak je het jezelf vooral moeilijk. Denk je werkelijk dat je levensgeluk afhangt van een tv?

Niet dat je de tv van mij weg moet doen, maar dan zal je ergens anders op moeten besparen. Je kan nu eenmaal niet alles hebben. I.i.g. niet altijd alles te gelijk.
quote:Zusenzoo schreef op 29 juli 2014 @ 10:58:

Die auto is het punt niet eens.

Het punt is dat je niet inziet dat je niet van 450 p/m ( en dat is al met bezuinigingen) kan leven met een gezin.

Dat je dat maar niet lijkt te begrijpen!
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 29 juli 2014 @ 10:53:

[...]





Gelukkig heeft ze die studie eruit geflikkerd. Die leidt alleen maar naar verdere werkloosheid. Wat dat betreft is het eruit gooien van deze studie wel een verstandige keus. Waarom er niet gezocht wordt naar andere mogelijkheden voor het opkrikken van beide cv's is me dan weer een raadsel.



Zoals?



Ik ben bezig met leren van Engels. En ga met een reintergratietraject starten. Ik wil wel vrijwilligerswerk gaan doen, maar wil dit eerst overleggen met het uwv en/of reintegratiebedrijf.

Het moet natuurlijk niet de reintegratie in de weg staan.
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 11:02:

[...]





Zoals?



Ik ben bezig met leren van Engels. En ga met een reintergratietraject starten. Ik wil wel vrijwilligerswerk gaan doen, maar wil dit eerst overleggen met het uwv en/of reintegratiebedrijf.

Het moet natuurlijk niet de reintegratie in de weg staan.



Wat gaat dat reintegratietraject precies inhouden?



Bovendien, wat doet je man om zo snel mogelijk weer aan het werk te komen en net dat beetje extra op zijn cv te hebben ten opzichte van alle andere sollicitanten?



Edit: Engels maakt je cv niet echt uniek trouwens. Engels is over het algemeen tegenwoordig iets waarvan men er gewoon vanuit gaat dat je dat kunt.
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 29 juli 2014 @ 11:01:

[...]





Deze pik ik er even tussenuit.

Misschien ben ik heel raar, maar ik zie een tv wel als luxe.



Wat ik het hele topic door lees is: Ja maar en Ja mag ik ook iets en dit wil ik niet veranderen en dat wil ik niet kwijt.

Volgens mij is het bezuinigen bij jou vooral een mentaliteitsprobleem. Natuurlijk mag je wel iets, maar stel prioriteiten, maak keuzes en draag daarvan de consequenties. Door dit alles als een opoffering te zien, maak je het jezelf vooral moeilijk. Denk je werkelijk dat je levensgeluk afhangt van een tv?

Niet dat je de tv van mij weg moet doen, maar dan zal je ergens anders op moeten besparen. Je kan nu eenmaal niet alles hebben. I.i.g. niet altijd alles te gelijk.





Ik maak dus juist ook prioriteiten.

Daarom kijk ik eerst naar andere maatregelen voordat ik het tv abonnement volledig weg doe of de auto vervang door een kleinere of volledig weg doe.
quote:loquase schreef op 29 juli 2014 @ 11:01:

Deze pik ik er even tussenuit.

Misschien ben ik heel raar, maar ik zie een tv wel als luxe. Misschien dat een tv nog niet eens luxe is, maar als je koste wat kost wilt vasthouden aan een duur pakket omdat daar Baby-tv () in zit voor een kind dat je ook nog tevreden kunt houden met tig keer hetzelfde dvd'tje (of filmpje op de pc) dan ben je echt stom bezig.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik heb het even gemist maar: waarom heb je zo'n duur tvabonnement? Je kunt ook gewoon kabel nemen van Ziggo zonder digitale decoder en dan kost het iets van 15-20 euro per maand. Tot vijf jaar geleden had iedereen dat en was het echt prima. Dan heb je wel tv (want ik snap best dat je dat wilt) alleen dan iets minder luxe. Als je later weer meer verdient kun je altijd weer een duurder abonnement nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 29 juli 2014 @ 11:03:

[...]





Wat gaat dat reintegratietraject precies inhouden?



Bovendien, wat doet je man om zo snel mogelijk weer aan het werk te komen en net dat beetje extra op zijn cv te hebben ten opzichte van alle andere sollicitanten?



Edit: Engels maakt je cv niet echt uniek trouwens. Engels is over het algemeen tegenwoordig iets waarvan men er gewoon vanuit gaat dat je dat kunt.



Leuk dat ze dat tegenwoordig vanuit gaan. Maar ik spreek het niet op dat niveau, maar zou dat wel graag willen kunnen en daar ben ik dus mee bezig.



Mijn man is pas werkeloos. Hij doet mijn inziens te weinig. Hij heeft veel aansporing nodig. Hij staat wel open voor eventuele omscholing.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi hem er nog maar eens in, aangezien je alleen maar op bijzaken reageert.

Hoe denk jij rond te komen van 450.- p/m en daar alles van te doen? Zit benzine ook al bij je vaste lasten btw?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pelikaan schreef op 29 juli 2014 @ 11:09:

Sorry, ik heb het even gemist maar: waarom heb je zo'n duur tvabonnement? Je kunt ook gewoon kabel nemen van Ziggo zonder digitale decoder en dan kost het iets van 15-20 euro per maand. Tot vijf jaar geleden had iedereen dat en was het echt prima. Dan heb je wel tv (want ik snap best dat je dat wilt) alleen dan iets minder luxe. Als je later weer meer verdient kun je altijd weer een duurder abonnement nemen.



Kan het abo pas opzeggen per februari. En we zeggen dat ook op en gaan kijken wat er dan het best passende is. We willen wel de mogelijkheid van tv kijken behouden.



We hebben dit huidige abo omdat mijn man dit had toen ik bij hem ging wonen (wel andere aanbieder toen, andere regio). We hebben dit gewoon zo gehouden, want er was geen reden nog om daar een verandering in aan te brengen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 29 juli 2014 @ 11:13:

Ik gooi hem er nog maar eens in, aangezien je alleen maar op bijzaken reageert.

Hoe denk jij rond te komen van 450.- p/m en daar alles van te doen? Zit benzine ook al bij je vaste lasten btw?Met de bezuinigingen die wel al doen, hebben we meer te besteden.
Alle reacties Link kopieren
Wat het reintegratie traject precies gaat inhouden is nog niet bepaald. Daar hoop ik deze week dus een afspraak over te ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 29 juli 2014 @ 11:08:

[...]



Misschien dat een tv nog niet eens luxe is, maar als je koste wat kost wilt vasthouden aan een duur pakket omdat daar Baby-tv () in zit voor een kind dat je ook nog tevreden kunt houden met tig keer hetzelfde dvd'tje (of filmpje op de pc) dan ben je echt stom bezig.



Nee, dat zie je niet helemaal goed.

Ik kijk eerst naar andere zaken.

Daarnaast werd er mij de reden gegeven waarom zo'n duur pakket en ik heb daarbij aangegeven welke reden we daar voor hadden.
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 11:15:

[...]





Met de bezuinigingen die wel al doen, hebben we meer te besteden.Nee, hoor, kijk maar naar de berekening die iemand hier boven voor je gemaakt heeft. En dat is tientjes werk. Met 500.- kan je wel rond komen?
Alle reacties Link kopieren
Engels en re-integratie? Een paar pagina's geleden ging je toch nog iets levensbeschouwelijks studeren en werken?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 29 juli 2014 @ 11:19:

Engels en re-integratie? Een paar pagina's geleden ging je toch nog iets levensbeschouwelijks studeren en werken?Ja, klopt naast de reïntegratie was ik van plan de studie te volgen. Dat maakt ook deel uit van participeren voor het uwv. En Engels was ik gewoon al mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 29 juli 2014 @ 11:08:

[...]



Misschien dat een tv nog niet eens luxe is, maar als je koste wat kost wilt vasthouden aan een duur pakket omdat daar Baby-tv () in zit voor een kind dat je ook nog tevreden kunt houden met tig keer hetzelfde dvd'tje (of filmpje op de pc) dan ben je echt stom bezig.

Je hebt gelijk. Dit noemde ik even, maar ik heb idd wel meer onbegrijpelijke redenaties en keuzes langs zien komen.

Nadat ik tig pagina's op mijn vingers heb gezeten, kon ik het toch niet laten even mijn plasje erover te doen.



Edit:

TO, je hebt toch een internetaansluiting? Vrijwel alles is tegenwoordig ook online te bekijken.
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 11:15:

[...]





Met de bezuinigingen die wel al doen, hebben we meer te besteden.Met de bezuinigen die jullie nu doen komen jullie op 468 euro te besteden per maand uit. Die 18 euro gaat echt geen wereld van verschil maken. Dus,de vraag blijft staan. Hoe denk je van 468 ALLES voor je gezin te gaan bekostigen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 29 juli 2014 @ 11:18:

[...]





Nee, hoor, kijk maar naar de berekening die iemand hier boven voor je gemaakt heeft. En dat is tientjes werk. Met 500.- kan je wel rond komen?



Sommigen dingen doen we van spaargeld. En ik heb vakantiegeld enzo niet bij de inkomsten gerekend, omdat dit bedrag altijd gespaard wordt had ik niet bedacht het bij de inkomsten te tellen.



Zal kijken of ik dadelijk een nieuw overzicht kan neerzetten, wat een duidelijker beeld geeft.
Vakantie geld is 8% van jaar inkomen, maar 13e maand en andere bonussen zitten al wel bij het dag loon van UWV. Dus je krijgt alleen vakantie geld.



Edit: bedankt handig met geld, ik zat er door elkaar te tikken, 8% en inkomen * 0,08
Alle reacties Link kopieren
Vakantiegeld is 0.08 maal je jaarinkomen, oftewel 8%. 0.08% zou een beetje weinig zijn.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 11:23:

Sommigen dingen doen we van spaargeld. Je spaargeld is niet oneindig, neem ik aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven