Geld & Recht alle pijlers

Wie helpt ons met bezuinigen.

23-07-2014 17:47 575 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even moeite met alles financieel goed te overzien.

Bezuinigingstips zijn welkom.



We hebben wel een aantal zaken waar niet direct op te bezuinigen valt maar pas over 1 of 2 jaar vanwege contracten/abonnementen.



Kort gezegd komt er zo'n 2200 binnen iedere maand en gaat er 1800 aan vaste lasten uit.

Van het bedrag dat overblijft moeten de volgende dingen betaald worden:

- Benzine

- Boodschappen

- Uitjes/Extra's

- Kleding

- Kapper

- Studie



Situatie:

2 volwassenen en een dreumes.

Inkomen:

Wajong

WW (1,5 jaar lang vanaf vorige maand)
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 29 juli 2014 @ 13:37:

[...]





Waarom trek je je in vredesnaam zoveel aan van wat anderen van jouw situatie denken en wat voor randdebielen heb je wel niet in je omgeving dat ze er zulke bekrompen ideeën op nahouden?



Ik heb de eerste 10 jaar van mijn volwassen leven geen auto gehad. Was nergens voor nodig en heb werkelijk van niemand daar ooit één opmerking over gehad.



Nou inderdaad. Ik heb nog steeds geen auto en ben niet eens de enige in mijn omgeving. Nu is dat midden in de grote stad, dus eigenlijk is een auto gewoon heel erg onhandig hier.



Ik heb echt nog nooit zulke rare onzin te horen gekregen van mensen.
Alle reacties Link kopieren
Tja daar kan ik ook niet veel aan doen.



En ja waarom trek ik het me zo aan. Weet ik ook niet.

Dat is ook een opstapeling van dingen.

Als je iets maar vaak genoegd te horen krijgt dan ga je daar op een gegeven moment wel in geloven of naar leven.
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 13:53:

Tja daar kan ik ook niet veel aan doen.



En ja waarom trek ik het me zo aan. Weet ik ook niet.

Dat is ook een opstapeling van dingen.

Als je iets maar vaak genoegd te horen krijgt dan ga je daar op een gegeven moment wel in geloven of naar leven.Ehm neehoor, daar heb je nog altijd zelf een keuze in. Een beetje ruggengraat kweken kan geen kwaad zo te lezen. Als jij genoeg vertrouwen in jezelf en je eigen keuzes hebt doet het er niet toe wat mensen over dit soort triviale zaken te melden hebben. Dan is je eigen mening het belangrijkste.
Alle reacties Link kopieren
Ook nooit een auto gehad, wel twee kinderen en een periode alleenstaande moeder geweest. Niemand heeft ooit beweerd dat ik daardoor een slechte moeder was. En als ze het gedaan hadden had ik ze hartelijk uitgelachen.

Je kan alles zonder auto. Ik ging bijv. gewoon op vakantie. Zelfs met kinderen in lagere school leeftijd backpacken naar het buitenland. Maar goed ik ben misschien ietwat afwijkend en extreem.



Overigens zegt niemand dat je je auto weg moet doen, maar het verstandig zou zijn om hem te ruilen voor een goedkopere en kleinere.



Het is zo jammer dat je de adviezen hier ziet als aanval.

Bedenk wel dat je nu nog de keus hebt waarop je bezuinigt. Dus het beter nu goed aan kan pakken. Het is nog veel onplezieriger als je straks noodgedwongen afstand moet doen van dingen en die keus niet meer hebt.



Er kan heel veel, maar je moet het ook willen.
Alle reacties Link kopieren
Je weet niet wat ik in mijn leven heb meegemaakt.

Jij kent mijn situatie niet.



En nee die ga ik hier ook niet volledig neerzetten.
Alle reacties Link kopieren
Leer lezen.



Maargoed kost me nu toch wat te veel energie. Kan ik goed voor andere zaken gebruiken.





Bedankt nogmaals voor de tips.
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 14:01:

Je weet niet wat ik in mijn leven heb meegemaakt.

Jij kent mijn situatie niet.



En nee die ga ik hier ook niet volledig neerzetten.Het doet er niet toe wat je in je leven hebt meegemaakt. Je zal zeker een zwaar leven hebben gehad en dat is heel vervelend. Maar dat neemt niet weg dat ook jij zelf keuze hebt in wat jij van anderen aanneemt, door wie je je laat beïnvloeden en hoe je met bepaalde zaken omgaat. Het kan zijn dat je hard moet werken om dat te leren, maar zeggen dat je nou eenmaal zo bent is gewoon een enorm zwaktebod.
quote:loquase schreef op 29 juli 2014 @ 14:01:



Het is zo jammer dat je de adviezen hier ziet als aanval.

Bedenk wel dat je nu nog de keus hebt waarop je bezuinigt. Dus het beter nu goed aan kan pakken. Het is nog veel onplezieriger als je straks noodgedwongen afstand moet doen van dingen en die keus niet meer hebt.



Er kan heel veel, maar je moet het ook willen.Precies, dat is dus ook mijn punt. Door nu zoveel mogelijk te besparen, geef je jezelf meer ruimte en meer tijd om nieuwe banen te vinden en nog een beetje aangenaam te blijven leven. Mocht je nu matig bezuinigen en straks wel richting bijstand drijven omdat je man geen baan heeft gevonden en jij nog steeds in de Wajong zit dan moet je opeens hard aan de rem gaan trekken en dat is een stuk onaangenamer dan het in je eigen tempo te doen op het moment dat het wel noodzakelijk is maar nog geen bittere noodzaak.
Alle reacties Link kopieren
Niemand beweert dat je het makkelijk hebt of dat je niets heb meegemaakt. Maar wat we allemaal zeggen: Zo afhankelijk zijn van iets (in dit geval de auto, ook al is dat omdat je in het verleden kritiek hebt gehad op het niet hebben van een auto) is gewoonweg niet goed. Wij vallen je niet aan, we proberen te helpen. Maar jij draait het om naar een aanval. Als dat ook zo gaat in het echte leven waarin een opmerking van iemand à la 'Goh, een auto is toch wel echt handig hoor' wordt omgedraaid naar 'Zonder auto kan je niets' dan wordt het wel erg lastig.



Nogmaals: maak dan alsjeblieft een afspraak bij je huisarts om te vragen of hij eventueel kan helpen bij je psychische problemen of iets van een weerbaarheidstraining.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bewondering voor het geduld van een aantal mensen die blijven meedenken en adviseren.



TO, we weten idd niet wat je hebt meegemaakt. Dat neemt niet weg dat er nu een aantal zaken zijn die je zal moeten aanpakken. De kop in het zand steken, gaat je niet helpen.



Je weet ook niet wat anderen hebben meegemaakt. Misschien kunnen ze jou daardoor juist goed adviseren.



Veel sterkte, ik hoop dat het allemaal gaat lukken.
Ik heb je topic gelezen en ik denk dat het heel lastig is voor mensen die alleen op de informatie moeten afgaan die je zelf neerzet ( en soms nogal tegenstrijdig is) om zich in jou te verplaatsen. Zeker als er ook nog eens , zoals je zelf zegt in je eigen woorden, van alles achter zit wat je niet wilt neerzetten.



Zeker als je gebruik maakt van Wajong e.d. (wat je echt niet voor de lol doet en zeker ook niet snel toegewezen krijgt) heb je vaak wel de nodige problemen al gehad en daar is ook begrip voor naar mijn idee voor zoverre mensen daar iets over kunnen begrijpen zonder verdere info.



Echter: mensen op het forum hier willen je helpen met het beantwoorden van je hulpvraag. Je lijkt nu soms heel snel in de slachtofferrol te duiken (je weet niet wat ik heb meegemaakt, enz) en weg te lopen voor de realiteit. Tuurlijk wil iedereen het hier voor je anders zien, maar de feiten liggen nu eenmaal zo op tafel dat je moet bezuinigen en je daar zelf hulp bij vraagt.



Dat er meer achter je auto zit is iets wat wel opvalt en waar dus ook terecht vanuit bezuinigingstechnische redenen naar gekeken wordt. Probeer anders eens voor jezelf te bedenken/verwoorden waarom die auto zo belangrijk is, waarom voelt het zo negatief om daar afstand van te doen of in te wisselen voor een kleinere auto...

Ik heb heel mijn leven nog geen auto gehad (en woon niet in stad) omdat ik andere dingen belangrijker vind om geld aan uit te geven (eten in mijn geval) en dat is een bewuste keuze.



hoe staat je man ten opzichte van alle bezuinigingen? Waar liggen zijn voorkeuren om te bezuinigen?
quote:loquase schreef op 29 juli 2014 @ 14:01:

Ook nooit een auto gehad, wel twee kinderen en een periode alleenstaande moeder geweest. Niemand heeft ooit beweerd dat ik daardoor een slechte moeder was. En als ze het gedaan hadden had ik ze hartelijk uitgelachen.

Je kan alles zonder auto. Ik ging bijv. gewoon op vakantie. Zelfs met kinderen in lagere school leeftijd backpacken naar het buitenland. Maar goed ik ben misschien ietwat afwijkend en extreem.



Overigens zegt niemand dat je je auto weg moet doen, maar het verstandig zou zijn om hem te ruilen voor een goedkopere en kleinere.



Het is zo jammer dat je de adviezen hier ziet als aanval.

Bedenk wel dat je nu nog de keus hebt waarop je bezuinigt. Dus het beter nu goed aan kan pakken. Het is nog veel onplezieriger als je straks noodgedwongen afstand moet doen van dingen en die keus niet meer hebt.



Er kan heel veel, maar je moet het ook willen.





Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb ook (nog steeds) geen auto en ik red me prima.

Ik heb geen kinderen (maar ook dan is het wel te doen zoals Oquase zegt) en woon in een stad. (dus dat maakt het wel makkelijk)

Zolang ik het niet nodig heb vind ik het echt zonde van mijn geld.

En als je voor een keer echt een auto nodig hebt is er Greenwheels, Snappcar, Mywheels, connectcars enzovoort.
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 11:53:

Waar ik moeite mee heb is dat ik word aangevallen om mijn uitgaven patroon toen dit wel kon.

Ik had de hoogte van de ww toch hoger bedacht toen we zelf de berekening maakte.Je word niet aangevallen om wat je had toen je het kon bekostigen maar omdat je ten koste van alles hier aan vast wilt houden terwijl jullie je het NIET meer kunnen bekostigen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 14:01:

Je weet niet wat ik in mijn leven heb meegemaakt.

Jij kent mijn situatie niet.



En nee die ga ik hier ook niet volledig neerzetten.Bij deze opmerking krijg ik een beetje dit gevoel.

http://youtu.be/JLNvBvJ-F00
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft tegenwoordig echt geen half jaar meer te wachten op een pscholoog/psychiater .

Je kunt ze zelf bellen je laten terug bellen en aan de verzekering vragen waar je consulten vergoedt worden.

Dan ben je misschien een week of 4-6 op de wachtlijst , maar daarna ben je echt snel aan de beurt hoor.

Probeer maar eens.
Alle reacties Link kopieren
Geprobeerd.

Huisarts geeft verwijzing niet.
Want ? De huisarts vindt je zo gezond en lekker in je vel zitten? Je hebt bij hem je hele verhaal gedaan en alles op tafel gelegd?



Gewoon terug gaan en een verwijzing eisen. En anders begin je bij maatschappelijk werk. Daar heb je geen verwijzing voor nodig. Kom op, laat je niet zo afschepen!!
De huisarts weet ook dat jij denkt dat je instort als je geen auto hebt? En dat vindt hij/zij normaal? Ik geloof er niks van.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je dan dus met je huisarts zelf praten? Op zich zou de huisarts ook psychische klachten moeten kunnen behandelen.



Of vragen of er dus zoiets als een weerbaarheidstraining wordt gegeven waar je naartoe zou kunnen. Bij mij in de gemeente worden daadwerkelijk dat soort trainingen gegeven, vaak gratis of voor een hele kleine vergoeding. Wordt door maatschappelijk werk gedaan. Die hebben online dan ook veel tips en hulpdingen staan. Ik kan me niet voor stellen dat dat voor jouw gemeente niet ook bestaat.



Je kan ook je verzekering bellen en vragen of zij psychologische hulp vergoeden. Als je door je eigen risico heen bent zijn er soms praktijken die ze wel vergoeden als je geen verwijzing hebt. En even googlen levert op dat het UWV soms ook deels kan mee betalen aan psychische hulp. Dus er is vást iets te regelen.
quote:antiope schreef op 29 juli 2014 @ 15:12:

Misschien kun je dan dus met je huisarts zelf praten? Op zich zou de huisarts ook psychische klachten moeten kunnen behandelen.



Of vragen of er dus zoiets als een weerbaarheidstraining wordt gegeven waar je naartoe zou kunnen. Bij mij in de gemeente worden daadwerkelijk dat soort trainingen gegeven, vaak gratis of voor een hele kleine vergoeding. Wordt door maatschappelijk werk gedaan. Die hebben online dan ook veel tips en hulpdingen staan. Ik kan me niet voor stellen dat dat voor jouw gemeente niet ook bestaat.



Je kan ook je verzekering bellen en vragen of zij psychologische hulp vergoeden. Als je door je eigen risico heen bent zijn er soms praktijken die ze wel vergoeden als je geen verwijzing hebt. En even googlen levert op dat het UWV soms ook deels kan mee betalen aan psychische hulp. Dus er is vást iets te regelen.Exact. Je moet alleen wel ZELF actie ondernemen en actief je probleem willen oplossen. Ik krijg het idee dat het daar een beetje aan schort.
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 13:34:

[...]





Ik denk dat jij hier een beetje niet in orde bent.



Je bent jaloers omdat ik gratis geld krijg.

Jij mag het van mij hebben hoor.Laat dat soort mensen maar kletsen.
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 12:36:

[...]





Auto volledig weg doen zal ervoor zorgen dat ik instort.

Ja klinkt stom maar jullie kennen mijn situatie niet.

Goedkopere auto wil ik echt wel in overweging nemen, maar ga ik niet op dit moment doen.



Via de bank bestaat een mogelijkheid om hulp te krijgen bij het overzicht van de financien en dergelijke. Krijgen daar nog bericht over. Man had ze net aan de telefoon.





Ik geloof onvoorwaardelijk dat jij je auto nodig hebt. Jij bent ons geen verklaring schuldig waarom je je auto nodig hebt, waarom je in de wajong zit etcetera.



Fijn dat je man nu actie heeft ondernomen!



En inderdaad, een budgetcoach inschakelen of zoiets! Want ik denk dat je goedbedoeld in je onschuld toch een aantal foute beslissingen hebt genomen. Kan iedereen overkomen, maar het is belangrijk NU te handelen. Misschien zelfs een complete "mindswitch", omdenken, toe te passen.

Die kan beter oordelen hoe en wat, dan wij, vanachter onze laptopjes, met onze vooroordelen en aannames over een situatie die we slechts van een verre afstand kunnen zien.



Dat lijkt me het beste, ook voor jou, want het lijkt me knap frustrerend voor je.
quote:dana2.0 schreef op 29 juli 2014 @ 13:32:

Ik ga niet zeggen goh daar had ik niet aan gedacht, want ik had daar wel aan gedacht. Maar zag het nog niet als optie voor nu direct.



Ik ben jarenlang voor gek uitgemaakt omdat ik geen auto had.

De verloskundige die verkondigde dat ik een slechte moeder was als ik geen auto had en dat soort zaken.

Nu ik er een heb ga ik die niet wegdoen om dat weer te moeten meemaken. Daarnaast geeft het een extra vrijheid.

Niet dat ik opeens niets meer kan zonder, want ging allemaal prima zonder eerst. Maar ik kan het niet meer hebben dat mensen dan net alsof doen dat je afhankelijk van ze bent, terwijl dat onzin is.





Je bent niemand uitleg schuldig. Anderen zullen je er alleen maar meer mee om de oren slaan.



Ik adviseer je nogmaals om in real life een goede budgetcoach te zoeken. En misschien ook een therapeut of zo, want ik geloof dat jij andermans mening echt niet nodig hebt om verder te komen. Niet van de verloskundige, om te beginnen ;)



Ik bedoel dit niet als een aanval maar als serieus, goed advies, want volgens mij heb je best wel veel aan je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
quote:antiope schreef op 29 juli 2014 @ 15:12:

Misschien kun je dan dus met je huisarts zelf praten? Op zich zou de huisarts ook psychische klachten moeten kunnen behandelen.



Of vragen of er dus zoiets als een weerbaarheidstraining wordt gegeven waar je naartoe zou kunnen. Bij mij in de gemeente worden daadwerkelijk dat soort trainingen gegeven, vaak gratis of voor een hele kleine vergoeding. Wordt door maatschappelijk werk gedaan. Die hebben online dan ook veel tips en hulpdingen staan. Ik kan me niet voor stellen dat dat voor jouw gemeente niet ook bestaat.



Je kan ook je verzekering bellen en vragen of zij psychologische hulp vergoeden. Als je door je eigen risico heen bent zijn er soms praktijken die ze wel vergoeden als je geen verwijzing hebt. En even googlen levert op dat het UWV soms ook deels kan mee betalen aan psychische hulp. Dus er is vást iets te regelen.



Ik ken mijn huisarts nog niet.

De huisarts die we hier hadden hebben we slechts een paar keer kort gezien. Hij is nu met pensioen.
Alle reacties Link kopieren
quote:cumulus schreef op 29 juli 2014 @ 15:44:

[...]





Ik geloof onvoorwaardelijk dat jij je auto nodig hebt. Jij bent ons geen verklaring schuldig waarom je je auto nodig hebt, waarom je in de wajong zit etcetera.



Fijn dat je man nu actie heeft ondernomen!



En inderdaad, een budgetcoach inschakelen of zoiets! Want ik denk dat je goedbedoeld in je onschuld toch een aantal foute beslissingen hebt genomen. Kan iedereen overkomen, maar het is belangrijk NU te handelen. Misschien zelfs een complete "mindswitch", omdenken, toe te passen.

Die kan beter oordelen hoe en wat, dan wij, vanachter onze laptopjes, met onze vooroordelen en aannames over een situatie die we slechts van een verre afstand kunnen zien.



Dat lijkt me het beste, ook voor jou, want het lijkt me knap frustrerend voor je.



Bedankt voor je reacties.



Weet niet exact waarom maar je reacties geven mij hoop en geruststelling.



Budgetcoach kon via de bank dacht ik. Zullen morgen eens navragen, gaan daar dan even langs.



Hulpt voor mijzelf gaat pas echt werken als ik niet meer uitgeput ben en het wat beter gaat met mijn man. Ik heb steun van hem nodig. En anders komt alles toch alleen maar heel rommelig over.

Sowieso, is het lastig mij te begrijpen, je krijgt een berg info zonder duidelijke lijn en zonder orde en met niet ter zaken doende dingetjes er tussendoor.

Niet dat ik zo altijd ben, maar wel als het om hulpvragen gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven