Geld & Recht alle pijlers

Zo veel financiele ellende om me heen

03-12-2014 06:56 965 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook? Dat het lijkt of iedereen in de schulden/ schuldsanering zit?

Ik woon in een huurwijk met eensgezinswoningen. Huisuitzettingen/ afgesloten wat electra en gas, klagende buren dat ze niet meer rondkomen...

Ook vriendinnen, die niet in deze buurt wonen redden het niet meer.



Ik heb zelf net iets meer dan het minimum ( wat eerder ongunstig is, omdat ik daardoor regelingen voor de minima mis loop), maar kom wel rond. Boek geen vakanties, koop geen nieuwe inboedels ( wat ik veel van me mensen die klagen wel zie doen... niet zo slim, lijkt me).



Is dit tekenend voor hoe het in Nl gesteld is, of is dit een uitzondering???
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 08 december 2014 @ 14:32:

Niemand heeft ineens zomaar een mega belastingschuld...Wij wel, na fraude van gastouderbureau.
Alle reacties Link kopieren
quote:mind_game schreef op 08 december 2014 @ 13:04:

[...]





Je moet me even helpen met wsnp, die afkorting ken ik niet....



Wat ik zeg is het volgende:

Als je een aflossingsvrije hypotheek hebt en je kunt die (blijven) betalen, nu maar ook wanneer na 30 jaar (of de resterende periode die voor jou van toepassing is) de rente niet meer aftrekbaar is (dus bruto rentebedrag) en je hypotheekschuld is laag t.o.v. de waarde van je huis, dan is er geen man overboord.

Dan is er niets wat je let om daarna voor dat lage bedrag een nieuwe hypotheek te nemen, of het huis te verkopen als je wil en de hypotheek af te lossen met die overwaarde. MITS, je inkomen hebt en niet in een schuldsanering zit.

Ik ken jullie exacte situatie niet, maar waarom zou je nu geld gaan stoppen in stenen (door extra af te lossen) wanneer je de aflossingsvrije hypotheek kan betalen, terwijl je dat geld hard nodig hebt om te leven?Het is echt absoluut voordelig nu, om de hypotheek zo te houden. De rente is laag, en ook nog aftrekbaar, dus daar ben ik blij mee. Maar ik weet niet of over 15 jaar ons huis in waarde stijgt tov het hypotheek bedrag. We zitten dan niet meer in de sanering, en hopelijk gaat het dan beter. Ik wil hierna gewoon geen schulden meer, nooit meer. Kijk als het een paar duizend euro's zijn kun je daar nog iets over afspreken, maar ik ben bang voor een grote restschuld, terwijl ons hypotheek nog niet eens zo veel is.
quote:muurbloempje66 schreef op 09 december 2014 @ 11:35:

[...]





Wij wel, na fraude van gastouderbureau.

Ooh, kun je vertellen wat er gebeurd is.

Ik heb een gastouderbureau voor mijn dochter, je weet maar nooit.
Alle reacties Link kopieren
.
Flashy,



Wat valt er nou te quoten aan zo'n nietszeggende reactie?
Alle reacties Link kopieren
quote:milouda schreef op 09 december 2014 @ 12:38:

[...]



Ooh, kun je vertellen wat er gebeurd is.

Ik heb een gastouderbureau voor mijn dochter, je weet maar nooit.



Er kan zoveel aan de hand zijn.



Gastouderbureaus die niet meer geregistreerd stonden als erkend gastouderbureau of die failliet waren gegaan. Dan heb je geen recht meer op KOT maar die dit niet meedeelden aan de klant zodat er nog gewoon KOT werd gestort op hun rekeningnummer want dat was zo lekker makkelijk dan had je er geen omkijken naar. Maar die vlak van te voren dan nog wel een wijziging aan de belastingdienst hadden doorgegeven dat kind veel meer uren afnam dan kind daadwerkelijk het geval was zodat er veel te veel toeslag werd gestort.



Je moet als ouder altijd zorgen dat je zelf de KOT op je rekening krijgt gestort en niet het gastouderbureau. Ook is het verstandig om af en toe eens te checken of ze nog wel geregistreerd staan. .
Dank je wel Sugarmiss.



De KOT wordt op mijn rekening gestort. Het kinderdagverblijf (dochter gaat naar KDV en gastouder) of de KOT op hun rekening gestort kon worden, maar heb dit geweigerd toen, omdat ik zelf de controle wilde houden hierover.



Waar kun je checken of een gastouderbureau nog steeds geregistreerd is etc.. ?
Alle reacties Link kopieren
milouda, ik heb het al weggehaald hoor.



Blijkbaar is een goede afloop nietszeggend.

Liever is er hier sensatiezucht.
Alle reacties Link kopieren
quote:milouda schreef op 09 december 2014 @ 13:00:



Waar kun je checken of een gastouderbureau nog steeds geregistreerd is etc.. ?Landelijkregisterkinderopvang.nl
Alle reacties Link kopieren
Ook als ze failliet gaan ofzo ben je zelf aansprakelijk.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 09 december 2014 @ 12:51:

[...]





Er kan zoveel aan de hand zijn.



Gastouderbureaus die niet meer geregistreerd stonden als erkend gastouderbureau of die failliet waren gegaan. Dan heb je geen recht meer op KOT maar die dit niet meedeelden aan de klant zodat er nog gewoon KOT werd gestort op hun rekeningnummer want dat was zo lekker makkelijk dan had je er geen omkijken naar. Maar die vlak van te voren dan nog wel een wijziging aan de belastingdienst hadden doorgegeven dat kind veel meer uren afnam dan kind daadwerkelijk het geval was zodat er veel te veel toeslag werd gestort.



Je moet als ouder altijd zorgen dat je zelf de KOT op je rekening krijgt gestort en niet het gastouderbureau. Ook is het verstandig om af en toe eens te checken of ze nog wel geregistreerd staan. .Precies dit dus! Ook heb ik onmiddellijk nadat het gob werd dichtgegooid door fiod, aan de belastingdienst, met mijn digid nog wel, doorgegeven te stoppen. Immers zonder een gob heb je geen recht op toeslag. Betaald de belastingdienst hierna gewoon lekker 3 maanden door naar een rekening van het gobe dan niet eens meer bestaat. Maar ze vragen het mooi terug van ouders. Na 5 jaar bezwaar/proces/rechtbank zijn we er nog steeds niet uit. Dus houd het heel goed in de gaten, je bent als ouder ondanks alles de eindverantwoordelijke.
quote:sugarmiss schreef op 09 december 2014 @ 13:11:

[...]





Landelijkregisterkinderopvang.nlHeb de mijne zojuist gecheckt en t/m januari dit jaar was de registratie nog in orde.
Alle reacties Link kopieren
http://www.kinderopvangto ... eropvangtoeslag-1553146W/

staat ook nog wat
quote:muurbloempje66 schreef op 09 december 2014 @ 14:15:

[...]





Precies dit dus! Ook heb ik onmiddellijk nadat het gob werd dichtgegooid door fiod, aan de belastingdienst, met mijn digid nog wel, doorgegeven te stoppen. Immers zonder een gob heb je geen recht op toeslag. Betaald de belastingdienst hierna gewoon lekker 3 maanden door naar een rekening van het gobe dan niet eens meer bestaat. Maar ze vragen het mooi terug van ouders. Na 5 jaar bezwaar/proces/rechtbank zijn we er nog steeds niet uit. Dus houd het heel goed in de gaten, je bent als ouder ondanks alles de eindverantwoordelijke.

Wat een verschrikkelijke drama lijkt me dit.

Ik ga ze zeker in de gaten houden.



Dank je voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen die roken en drinken boos worden als ik vind dat dit een kostenpost is die onnodig is als je een beetje doorzet. Ik heb gerookt en veel ook, dus ik weet heus wel dat de eerste dagen niet makkelijk zijn en je het liefst het behang er met je tanden aftrekt. Maar dit duurt hooguit een paar dagen. Echte afkick verschijnselen een paar dagen, het ervaren van een gemis een paar weken. Roken voegt niks toe en zorgt voor stress. Dat je die stress niet meer voelt als je rookt is omdat je je verslaving voedt en het weer eventjes gesust is. Roken zorgt juist voor stress, al was het alleen maar om de prijs die voor een pakje betaalt. Het voegt niks toe aan je leven. Geef dan gewoon toe dat je te slap bent om het op te geven in plaats van boos te worden op mensen die terecht opmerken dat het sowieso onverstandig is om te roken, maar helemaal van de zotte als je geen geld hebt. Je haar verven kunnen mensen een overbodige luxe vinden maar draagt bij aan een verzorgd uiterlijk waardoor je kans op een baan houden/krijgen toeneemt.
Oh glitter, als dat toch eens bij niet alleen voor jou, maar ook voor mij gold, dat je bij stoppen met roken een paar dagen ontwennigsverschijnselen zou hebben en daarna een paar weken een gemis, dan zou ik mijn pakje en aansteker meteen weggooien. Maar helaas. De laatste keer dat ik gestopt ben voelde ik mij na zes weken nog even beroerd als op dag 1. Ik heb dan weer wel een mooie natuurlijke haarkleur
Alle reacties Link kopieren
@ Glitter@spice66



Mijn vader is al meer dan 10 jaar gestopt met roken. En toch nog altijd verslaafd.



Ik ben blij dat jij makkelijker van je verslaving af bent gekomen, maar je kunt jezelf helaas niet als maatstaf der dingen nemen hierin. :(
Alle reacties Link kopieren
Dat is dan psychische afhankelijkheid waarvoor je hulp zou kunnen zoeken. Ik weet wel dat ik woede buien had, heel intens verdrietig was en me heel rot heb gevoeld plus twee weken griep had. Die griep was schoonmaak van lichaam denk ik. Je moet leren om je emoties rauw te ervaren en niet weg te roken. Maar echt lichamelijk snakken naar peuk was wel na een week ofzo weg. Psychisch rot voelen kan inderdaad veel langer duren. Toch is het de moeite waard om dit te doorstaan voor je gezondheid, fitheid en financiën. Maar goed, Ik zal er hier niet meer over beginnen.
Glitterspice, het is niet zo gemakkelijk als jij nu denkt. Wat voor stress denk je dat je hebt als je niet zeker weet of je elke maand wel al je rekeningen betalen kan? En welke onverwachte rekeningen er op je deurmat kunnen komen te liggen? En welke stress het geeft als er ook nog deurwaarders aan je deur komen? DIE stress is torenhoog, vele malen hoger dan de stress die je zou hebben als je (niet) zou roken. Roken verlicht het stressen van die onveilige zaken. Ik zie in mijn portefeuille mensen pas minderen/stoppen met roken wanneer er een stabiele, veilige begroting is, alle schuldeisers weet hebben dat zij financiële hulp hebben en zij niet meer de rekeningenpuzzel hoeven op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Ellie ik beschouw mezelf ook nog als verslaafd. En ik ben al langer dan jouw vader gestopt. Ik zal nooit meer ook maar 1 trekje kunnen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik beweer nergens at het makkelijk is, Maar het is niet onmogelijk. Maar het is wel waar dat de kans van slagen om te stoppen hoger is als je buiten het afkicken om weinig stress hebt. Maar stress kan ook op gezondere manieren bestreden worden. Mensen willen gewoon doorroken en verzinnen daar tig redenen voor. Dat doet een verslaving met je.
Als je nergens zorgen over zou hebben, ben ik het met je eens. Maar je kan niet rustig beginnen met afkicken van roken, als je diezelfde avond weer allerlei aanmaningen en deurwaarderspost op je mat vind. Dan ga je prompt weer aan het roken. En zonder geld kun je niet op gezondere manieren je stress verlichten. Er is immers geen geld voor een sportschool, fiets of hardloopschoenen om eens iets te noemen. Afgezien nog van het feit dat mensen vaak niet de beste conditie hebben (ik spreek even in algemeenheden met mijn klantenbestand in gedachten) Daarbij moet stoppen met roken je iets opleveren. Als je rookgeld direct naar een huurachterstand of deurwaarder gaat, kies je sneller om je zelfmaakapparaatje en je bus tabak met goedkope vloei (en dus niet een pakje kant en klare sigaretten, want dat is veel te duur) weer uit de kast te pakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:EllieFiederellie schreef op 09 december 2014 @ 21:16:

@ Glitter@spice66



Mijn vader is al meer dan 10 jaar gestopt met roken. En toch nog altijd verslaafd.



Ik ben blij dat jij makkelijker van je verslaving af bent gekomen, maar je kunt jezelf helaas niet als maatstaf der dingen nemen hierin. :(

Ik droom er nog steeds over er zijn nachten dat ik gewoon een peukie opsteek enwat smaakt ie goed zeg.

Het heet niet voor niks een verslaving
Alle reacties Link kopieren
quote:glitter@spice66 schreef op 09 december 2014 @ 21:36:

Ik beweer nergens at het makkelijk is, Maar het is niet onmogelijk. Maar het is wel waar dat de kans van slagen om te stoppen hoger is als je buiten het afkicken om weinig stress hebt. Maar stress kan ook op gezondere manieren bestreden worden. Mensen willen gewoon doorroken en verzinnen daar tig redenen voor. Dat doet een verslaving met je.Mens hou toch op met je gepreek, kijk naar je eigen tekortkomingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven