Geld & Recht alle pijlers

Zo veel financiele ellende om me heen

03-12-2014 06:56 965 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook? Dat het lijkt of iedereen in de schulden/ schuldsanering zit?

Ik woon in een huurwijk met eensgezinswoningen. Huisuitzettingen/ afgesloten wat electra en gas, klagende buren dat ze niet meer rondkomen...

Ook vriendinnen, die niet in deze buurt wonen redden het niet meer.



Ik heb zelf net iets meer dan het minimum ( wat eerder ongunstig is, omdat ik daardoor regelingen voor de minima mis loop), maar kom wel rond. Boek geen vakanties, koop geen nieuwe inboedels ( wat ik veel van me mensen die klagen wel zie doen... niet zo slim, lijkt me).



Is dit tekenend voor hoe het in Nl gesteld is, of is dit een uitzondering???
quote:rosanna08 schreef op 10 december 2014 @ 08:57:

er is een verschil tussen iedereen de schuld geven en de maatschappij verantwoordelijk stellen en zeggen eigen schuld, dikke bult. Wat voor zin heeft het om mensen steeds te verwijten dat ze dom zijn en verkeerde keuzes hebben gemaakt?

Mensen willen niet graag onder ogen zien dat hun veilige wereldje helemaal niet zo veilig is en dat niemand een onfeilbaar beveiligssysteem heeft. " mij zou dat niet overkomen" is wat men denkt.

Mensen, kom uit die ivoren toren en realiseer je dat het iedereen kan overkomen!!! Je kan inderdaad niet stellen dat 'dat' jou niet zal overkomen en je kan geen 100% garantie inbouwen waarbij je altijd veilig bent. Maar als je een aanzienlijke tijd van een normaal salaris leeft is er is nogal een verschil tussen je geld verstandig uitgeven en zorgen voor een buffer en je geld onbekommerd uitgeven en aan je max gaan zitten met een koophuis bijvoorbeeld. In het eerste geval zal 'dat' je een stuk later of minder erg overkomen dan in het laatste geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylina schreef op 10 december 2014 @ 11:10:

[...]





Je kan inderdaad niet stellen dat 'dat' jou niet zal overkomen en je kan geen 100% garantie inbouwen waarbij je altijd veilig bent. Maar als je een aanzienlijke tijd van een normaal salaris leeft is er is nogal een verschil tussen je geld verstandig uitgeven en zorgen voor een buffer en je geld onbekommerd uitgeven en aan je max gaan zitten met een koophuis bijvoorbeeld. In het eerste geval zal 'dat' je een stuk later of minder erg overkomen dan in het laatste geval.Of je kan gewoon niet sparen omdat je inkomen gewoon te laag daarvoor is, ook dat hebben heel veel mensen en dan hoeft er ook maar 1 ding fout te lopen en je bent al het haasje.
quote:ronniemitchel schreef op 10 december 2014 @ 11:12:

[...]



Of je kan gewoon niet sparen omdat je inkomen gewoon te laag daarvoor is, ook dat hebben heel veel mensen en dan hoeft er ook maar 1 ding fout te lopen en je bent al het haasje.Dit inderdaad. Of je kunt maar 50 euro per maand sparen. Als dan na een jaar sparen je wasmachine en koelkast tegelijk kapot gaan en je de maand erna je eigen risico moet aftikken...nja, daar ga je al.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 10 december 2014 @ 11:14:

[...]



Dit inderdaad. Of je kunt maar 50 euro per maand sparen. Als dan na een jaar sparen je wasmachine en koelkast tegelijk kapot gaan en je de maand erna je eigen risico moet aftikken...nja, daar ga je al.En dan heb je nog van die mensen die blijven zeggen dat het gewoon je eigen schuld is
Alle reacties Link kopieren
quote:maylina schreef op 10 december 2014 @ 11:10:

[...]





Je kan inderdaad niet stellen dat 'dat' jou niet zal overkomen en je kan geen 100% garantie inbouwen waarbij je altijd veilig bent. Maar als je een aanzienlijke tijd van een normaal salaris leeft is er is nogal een verschil tussen je geld verstandig uitgeven en zorgen voor een buffer en je geld onbekommerd uitgeven en aan je max gaan zitten met een koophuis bijvoorbeeld. In het eerste geval zal 'dat' je een stuk later of minder erg overkomen dan in het laatste geval.



Nu is het ook niet meer zo dat je met een leuk salaris een heel goedkoop huurhuisje krijgt.

Een paar keer pech ( voor iedereen in het gezin zijn eigen risico betalen, een kapotte wasmachine ) en het wordt al lastig. Buffertjes zijn snel op.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Met een normale hypotheek is je buffer snel op hoor, als je geen werk meer hebt en de ww stopt. Gelukkig hebben wij hier geen last van maar ik zie genoeg mensen hiermee worstelen in mijn omgeving.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 09 december 2014 @ 21:43:

Als je nergens zorgen over zou hebben, ben ik het met je eens. Maar je kan niet rustig beginnen met afkicken van roken, als je diezelfde avond weer allerlei aanmaningen en deurwaarderspost op je mat vind. Dan ga je prompt weer aan het roken. En zonder geld kun je niet op gezondere manieren je stress verlichten. Er is immers geen geld voor een sportschool, fiets of hardloopschoenen om eens iets te noemen. Afgezien nog van het feit dat mensen vaak niet de beste conditie hebben (ik spreek even in algemeenheden met mijn klantenbestand in gedachten) Daarbij moet stoppen met roken je iets opleveren. Als je rookgeld direct naar een huurachterstand of deurwaarder gaat, kies je sneller om je zelfmaakapparaatje en je bus tabak met goedkope vloei (en dus niet een pakje kant en klare sigaretten, want dat is veel te duur) weer uit de kast te pakken.Wat is er mis met wandelen? Kennisje van mij wandelt, groepje vrouwen , alleenstaand , minimuminkomen.. Zelfmaakshitsigaretten in de prullebak en hup gaan met die banaan!
Alle reacties Link kopieren
quote:glitter@spice66 schreef op 09 december 2014 @ 22:23:

Als je hier op het forum ervoor uit komt dat je flesvoeding geeft, een minnares bent van een getrouwde vent, in een uitkering zit en het wel best vindt kan je toorn en hoon van menig forummer verwachten. Als je erop wijst dat roken niet verstandig is als je -10.000 hebt en je probeert verslaafde smoesjes te weerleggen ben je een vervelende preker.Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 10 december 2014 @ 11:28:

[...]





Wat is er mis met wandelen?!



Er is van alles mis met wandelen als je daar een schijthekel aan hebt.



Bovendien is wandelen alleen prettig met goede/ lekker zittende schoenen. Als jij die niet aan kunt schaffen wordt het ook al weer een ander verhaal.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
op mijn werk heb je de rokers, die zitten met zijn allen in het rookhok. De niet rokers noemen het "Mortuarium". Met asgrauwe gezichten en de nieuwst smartphone paffen ze lekker door, klagen over hun schulden en andere shit.. De niet rokers, die met een gezonde blos, doen een gezellig puzzeltje, eten een zelfgemaakte salade en zijn best tevreden.. Inkomen is gelijk, maar de instelling iets anders...
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 december 2014 @ 11:31:

[...]





Er is van alles mis met wandelen als je daar een schijthekel aan hebt.



Bovendien is wandelen alleen prettig met goede/ lekker zittende schoenen. Als jij die niet aan kunt schaffen wordt het ook al weer een ander verhaal.Mijn wandelschoenen waren 49 euro! Van de ANWB in de opruiming, meer dan 50 procent afgesprijsd.. Als je niet van wandelen houd, de gemeente geeft fikste kortingen op de sportschool! Ik sport voor 16.45 per maand....... Dat zijn 3 pakjes sigaretten! Outfit: Broek van een vriendin gekregen, tshirt was 9 euro en schoenen 39 euro..
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 10 december 2014 @ 11:36:

[...]





Mijn wandelschoenen waren 49 euro! Van de ANWB in de opruiming, meer dan 50 procent afgesprijsd.. Als je niet van wandelen houd, de gemeente geeft fikse kortingen op de sportschool! Ik sport voor 16.45 per maand....... Dat zijn 3 pakjes sigaretten! Outfit: Broek van een vriendin gekregen, tshirt was 9 euro en schoenen 39 euro..ook als je net boven het minimum zit, heb je overl kortingen, je moet wel even goed zoeken!
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 10 december 2014 @ 11:32:

op mijn werk heb je de rokers, die zitten met zijn allen in het rookhok. De niet rokers noemen het "Mortuarium". Met asgrauwe gezichten en de nieuwst smartphone paffen ze lekker door, klagen over hun schulden en andere shit.. De niet rokers, die met een gezonde blos, doen een gezellig puzzeltje, eten een zelfgemaakte salade en zijn best tevreden.. Inkomen is gelijk, maar de instelling iets anders...Erg geloofwaardig, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 december 2014 @ 11:41:

[...]





Erg geloofwaardig, hoor.En ook heel erg boeiend
Alle reacties Link kopieren
Ach joh ik zou niet meer op Louise in gaan ze wil hoe dan ook gelijk krijgen.Ik hoop voor haar dat ze nooit in zo'n situatie beland.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 december 2014 @ 11:41:

[...]





Erg geloofwaardig, hoor.



Haha, ik verzin het niet, leuk dat jij denkt dat ik het verzin, het is zo! Mijn voormalige teamcoach was zo verslaafd, teambijeenkomsten moesten buiten, kon zij lekker doorpaffen..

ik had een 1 op1 gesprek, zegt ze, kunnen we in het rookhok? Ik zeg, nee hoezo? Zegt ze, ik heb al een kwartier geen peuk gehad.. Ik zeg, oh, dan kun je meteen stoppen! Ze was erg uit haar doen, haha. Ik ga echt niet in een stinkend rookhol zitten.. bhegh
Alle reacties Link kopieren
quote:jennie77 schreef op 10 december 2014 @ 11:50:

Ach joh ik zou niet meer op Louise in gaan ze wil hoe dan ook gelijk krijgen.Ik hoop voor haar dat ze nooit in zo'n situatie beland.Ik zit al in de situatie... parttime werk, aanvulling en ziek... En toch nog positief... Overal zijn kansen mensen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 10 december 2014 @ 11:51:

[...]





Haha, ik verzin het niet, leuk dat jij denkt dat ik het verzin, het is zo!Jij zal in een parallel universum leven, joh.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Louise70 schreef op 10 december 2014 @ 11:32:

op mijn werk heb je de rokers, die zitten met zijn allen in het rookhok. De niet rokers noemen het "Mortuarium". Met asgrauwe gezichten en de nieuwst smartphone paffen ze lekker door, klagen over hun schulden en andere shit.. De niet rokers, die met een gezonde blos, doen een gezellig puzzeltje, eten een zelfgemaakte salade en zijn best tevreden.. Inkomen is gelijk, maar de instelling iets anders...



Werkelijk!

Ik ben gek op wandelen & heb nooit gerookt, maar van deze post zou ik spontaan beginnen.



Je moet nieuwe strijdliederen gaan schrijven, over een gezonde geest in een gezond lichaam en de arme horden die verkommeren door het lurken aan hun peuken in sombere krochten.
Nog nooit heb ik mij meer zorgen gemaakt over 'waar het naar toe gaat in deze wereld' dan nu.

In mijn directe omgeving, in Nederland en in de wereld.

Wat betreft ons landje:

Onverdraagzaamheid, racsime, eenzaamheid, schrikbarende stijging van het aantal zelfmoorden, werkloosheid, penibele financiele situaties.

Twijfelende twintigers die bang zijn de verkeerde keuzes te maken en dus helemaal niet kiezen. Best logisch als je keihard wordt afgerekend op een verkeerde beslissing: eigen schuld, dikke bult, de wereld ligt aan je voeten en jij hebt het verknald.

Te individualistisch, te maakbaar, te gejaagd, te doenerig, allemaal begrippen die ik steeds meer in onze maatschappij zie en waardoor menigeen in de problemen komt.

In vacatures de gewenste eigenschap lezen: bloedfanatiek.

Het is een struggle voor life, waarin het fenomeen de survival of de fittest hoogtij viert. En de fittest is diegene die onvermoeibaar door kan gaan, zowel psychisch als fysiek sterk is, niet al te veel nadenkt, maar gewoon doet.

Sommigen zijn zo, velen moeten zich voortdurend aanpassen aan het moordende tempo en lopen vroeg of laat vast.
Ik heb trouwens nog een tip voor Louise: barefeet running. Bespaar je ook nog een paar tientjes op schoenen. (en ja: doe ik zelf ook)
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 10 december 2014 @ 11:54:

[...]





Werkelijk!

Ik ben gek op wandelen & heb nooit gerookt, maar van deze post zou ik spontaan beginnen.



Je moet nieuwe strijdliederen gaan schrijven, over een gezonde geest in een gezond lichaam en de arme horden die verkommeren door het lurken aan hun peuken in sombere krochten.Denk je dat het een hit is? Mmm, ik kan misschien ook nog een foto van rokerslongen erbij plaatsen voor het effect...
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 10 december 2014 @ 11:57:

Ik heb trouwens nog een tip voor Louise: barefeet running. Bespaar je ook nog een paar tientjes op schoenen. (en ja: doe ik zelf ook)In je blootje is nog beter, verbrand je nog meer energie!
Alle reacties Link kopieren
Wat voor slecht betaalde baan heb jij, Louise, dat mensen of klagen over schulden of een zelfgemaakte salade zitten te happen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 10 december 2014 @ 11:57:

Ik heb trouwens nog een tip voor Louise: barefeet running. Bespaar je ook nog een paar tientjes op schoenen. (en ja: doe ik zelf ook)Nee krijgt ze slijtplekken op haar voeten en voor een tientje heb je nu in de uitverkoop nog gympie's dus zo duur hoeven schoenen niet te zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven