Gezondheid alle pijlers

Mijn beste vriend heeft orthorxia

17-02-2017 14:38 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar tips.



Een van mijn beste vrienden (man) heeft vroeger anorexia gehad. Ondertussen is hij daar 'overheen', voorzover je daar overheen kunt komen. Hij is veel gaan sporten en een lange tijd goed gaan eten en heeft nu dus een gespierd lichaam,. Maar.. nu is het overgegaan is in orthorexia. Hij wil bijvoorbeeld het huis niet uit omdat hij dan geen controle heeft over wat hij onderweg eet. Hij is obsessief bezig met hoe hij eruit ziet, vindt zichzelf er nooit goed genoeg uitzien, denkt dat iedereen om hem heen het perfecte leven leeft en hij achterblijft, streeft nu weer naar meer spiermassa omdat hij denkt dat hij daarmee wel gelukkig kan zijn, maar heeft moeite met het bulken - of uberhaupt meer eten. (lees: dat lukt hem gewoon niet). Hij is vroeger behandeld voor anorexia en hij is zelf ook huisarts, dus hij weet precies wat wel of niet goed voor hem is - misschien maakt dat het zo moeilijk om hem te helpen. Hebben jullie tips wat ik zou kunnen doen voor hem? Ik zeg lieve dingen, ben ook streng en eerlijk als ik vind dat hij dingen verkeerd aanpakt, probeer hem het huis uit te krijgen .. maar ik weet het gewoon niet meer! Ik zou het echt heel erg vinden als hij hierin ook te ver gaat en het nog ongezonder wordt dan het al is. Hem mee uit eten nemen lukt na enig aandringen, maar dan eet hij daar alsnog alleen groente en kipfilet..
Home sweet home
Alle reacties Link kopieren
Wat een rotsituatie..



Goed dat je hem hebt gemaild en hebt verteld hoe jij het ervaart. Helaas is een eetstoornis een egoïstische ziekte en zal degene met een eetstoornis de eetstoornis altijd op nummer 1 zetten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel het topic heb doorgelezen, maar wanneer iemand terugvalt of een eetstoornis ontwikkelt is er altijd een onderliggend probleem. Wellicht weet je dat wel.

Symptoombestrijding heeft vrij weinig zin, dat is steeds van korte duur en lost op de lange termijn niets op.



Ben je bekend met Human Concern? Zij werken met ervaringsdeskundigen en op een heel ander level dan de reguliere GGZ instellingen.
Alle reacties Link kopieren
LotteL, je hebt gelijk. Het onderliggende probleem is enkel onzekerheid, dat weten we allang. Ik ga afwachten wat er gebeurd en voorlopig zelf niets meer ondernemen, al doet me dat veel pijn! :(
Home sweet home
Alle reacties Link kopieren
Super rot.. het lijkt zo simpel, 'enkel' onzekerheid..maar blijkbaar zit dat zo diep dat hij de ES niet los kan laten.

Bij HC hebben ze ook (veel) ervaring met mannen en zij zijn echt heel anders..in alles. In benadering, behandeling etc. Heb je die docu Emma wil leven gezien, of heeft hij die gezien?



Het is ook goed en sterk dat je het bij hem laat en zelf niets meer onderneemt nu, het is ook zijn verantwoordelijkheid en hij zal de noodzaak moeten voelen om hierin te veranderen.

Dat is super lastig..vooral voor een buitenstaander.



Weet dat je het in die zin nooit goed kan doen, hoe klote dat ook is. Zie dat als een geruststelling ipv teleurstelling voor je inzet. En hij kan er ook niet "echt" iets aan doen, hij is ziek, maar moet dat ook onder ogen zien, dat zou stap 1 zijn..stap 2 is er helemaal klaar mee zijn en stap 3 is pas behandeling.



Heel veel sterkte in ieder geval.. en weet dat hij ergens ook wel weet dat het niet zo langer kan of niet goed is. Dat weet iedereen met een ES.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven