Gezondheid alle pijlers

Novasure?????ervaringen???

27-12-2009 13:41 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik ben 47, heb twee kinderen (11 en 15) en heb de laatste jaren zoveel bloedverlies tijdens de menstruatie dat ik chronische bloedarmoede heb. Volgens mijn huisarts is dat vrij normaal voor mijn leeftijd !!?? Ik ben er echt ook ziek van, duizelig en tot weinig dingen in staat. Dit elke drie weken. Veel bloedverlies dus, maar vooral ook grote stolsels die eruit komen (sorry beetje onsmakelijk). Ik ben het zo zat om maar steeds aan de ijzerpillen te moeten en er maar mee te moeten leven, dat ik tijdens mijn laatste bezoek aan de arts zei dat hij 'alles' er wel uit mag halen, zo zat ben ik het.

Zelf kwam hij toen met de suggestie: Novasure, een methode waar ze je baarmoederslijmvlies weg 'elektroduceren'. Dit is volgens mij een curratage, maar dan sneller en minder ingrijpend? Ik vind er weinig over, vandaar mijn vraag: wie heeft hier ervaring mee, zowel positief als negatief. Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
http://www.rtl.nl/compone ... _5_volledig.avi_plain.xml



Zie filmpje Chirurgenwerk 17-2-2008
Alle reacties Link kopieren
Hoi, een ervaring: Op 26 januari jongstleden heb ik een Novasure -dat is hetzelfde als een Endometrium Ablatie - behandeling gehad. Reden ervoor was overmatig bloedverlies met ernstige buikpijn (dus in bed liggen) voor twee dagen per maand. Ik heb een volledige narcose gehad. De behandeling zelf heb ik dus niet meegekregen. Daarna heb ik hele veel buikpijn gehad. Dat kwam vooral doordat ik geen Diclofenac mag vanwege andere medicijnen die ik gebruik. Toen ik morfine kreeg, werd het beter. Nog wel een extra nachtje in het ziekenhuis. Een paar dagen me heerlijk en "leeg" gevoeld, wel nog vloeien natuurlijk. daarna toch anderhalve week thuis moeten blijven van mijn werk vanwege buikpijn-golven en last van nasleep van de volledige narcose. Na tweeenhalve week stopte het vloeien helemaal. Afgelopen week had ik mijn menstruatie moeten hebben. Een dag een inlegkruisje nodig gehad, verder niks. Wel lichte krampen, maar goed te doen zonder pijnstillers. Ik hoop dat het zo blijft, ik ben zo blij dat ik het gedaan heb en had het tien jaar eerder moeten doen! Het is natuurlijk gewoon een buikoperatie dus je hebt er even last van, maar het is het waard!!!! Over de lange termijn kan ik niets zeggen, daar kom ik nog een keer op terug...
Alle reacties Link kopieren
Hier een positief verhaal over de Novasure behandeling. Omdat ik toch al onder narcose zou gaan vanwege een achterwand,- en perineumplastiek, meteen maar in overleg met de gyn besloten om tijdens deze narcose de Novasure behandeling uit te voeren.



Twee weken geleden was het zover. Van enige napijn heb ik geen last gehad omdat ik veel pijnstilling kreeg voor de operatie. Al na 24 uur werd de pijnstilling afgebouwd en na 3 dagen had ik zelfs geen paracetamol meer nodig. Ik kan dus zeggen dat ik in elk geval drie dagen na de behandeling geen pijnklachten had door de Novasure behandeling.



Op andere forums las ik over bloederige en sterk ruikende afscheiding na de behandeling, maar ook daar heb ik geen last van. Ik had al grote nachtmaandverbanden aangeschaft, maar totaal overbodig; een inlegkruisje voldoet prima tegen het wat waterige vocht dat ik sinds de operatie, tot nu toe, een beetje verlies.



Vorige week had ik ongesteld moeten worden, maar tot nu toe is er nog niets... Ik ben natuurlijk erg benieuwd of dit zo blijft; de tijd zal het leren!
Ik ga over 2 maanden voor de Novasure.

Bij ons in 't ziekenhuis doen ze het onder plaatselijke verdoving en mag je iemand meenemen om je handje vast te houden. Het schijnt 2 minuten pijn te doen. Ben benieuwd! Kijk er naar uit dat m'n ongesteldheid afneemt of weggaat. Ik blijf wel de pil slikken voorlopig en eventueel ga ik over 'n jaar de mirena laten zetten.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een Novasure ervaring; in mijn ziekenhuis moet je of een ruggeprik of narcose omdat het zonder echt teveel pijn zou doen. Ik heb nog gevraagd of het poliklinisch mocht maar nee. Helaas want ik was echt beroerd van roesje en van ruggeprik ook vanwege lage bloeddruk. Ben een hele ddag goed misselijk geweest. Qua pijn; ik heb een dag of twee paracetamol ingenomen en geen pijn gehad. Misschien af en toe een speldeprikje maar eigenlijk het noemen niet waard.



Helaas ben ik de eerste anderhalve dag van mijn menstruatie toch nog aardig ongesteld. Stukken minder bloedverlies dan voor de behandeling maar toch nog wel 4 grote tampons en 4 maandverbandjes per dag. Daarna meteen een stuk minder en dan is het 3-4 inlegkruisjes. Na 6 dagen bruin bloedverlies is het over.



Ik had gehoopt op minder bloedverlies en ook dat het korter zou gaan duren maar ben hier 0ok al blij mee.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Het is nu ruim een jaar na de Novasure behandeling, dus nu kan ik vertellen wat de behandeling op de langere termijn bij mij heeft gedaan. Tijdens de eerste maanden had ik maandelijks nog wat licht bloedverlies. Niet veel; ik kon het met een maandverbandje af, maar toch was ik wat teleurgesteld, omdat ik dacht dat ik het maandverbandschap voorgoed voorbij mocht lopen... Na verloop van tijd sloeg ik af en toe een maand over en nu word ik al een paar maanden helemaal niet meer ongesteld; geen bloed, geen bruinige afscheiding, niets meer... de behandeling zelf ging onder narcose en de napijn was vergelijkbaar met menstruatiekrampen. dit was met paracetamol goed uit te houden en duurde een dag of drie. Al met al ben ik dus heel blij met het resultaat en zou ik het zo weer doen! Veel succes voor degenen die het ook laten doen!
anoniem_102256 wijzigde dit bericht op 17-03-2011 10:58
Reden: spelfout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi Brenda,

Fijn je verhaal te lezen, het kan dus toch goedkomen begrijp ik?

Heb zelf in januarie de ingreep ondergaan, en had daarna elke week wel een (lichte) bloeding.

Nu sinds ca 1 week constante bloedingen, niet heftig, maar wel echt bloed.

Heel vervelend is ook de rugpijn,die ik erbij heb, denk erover om gyn te bellen, want ben bang dat het een baarmoederontsteking oid is..

Mijn vraag aan jou; had jij ook rugpijn?

Al met al ben ik zeer onzeker geworden, en heb echt spijt van de ingreep, maar hoop dat die gedachte voorbarig is..
Ik heb 't gisteren laten doen. Alleen de baarmoedermond wordt verdoofd, de rest voel je, dus het oprekken van de baarmoederhals en het branden. Heb de hand van m'n vriendin aardig fijn geknepen, maar ik heb 't doorstaan. Het branden zelf duurt 2 minuten. Ik werd er wel misselijk van trouwens. De eerste uren thuis nog veel buikpijn gehad en ook 'n keer moeten overgeven. Daarna gelukkig toch nog 3 glaasjes prosecco kunnen drinken en best goed geslapen. Nu voel ik me best goed, behalve nog wat buikpijn. Vandaag gaan we een stuk wandelen en lekker eten en drinken in elk geval!

En nu maar hopen dat de behandeling goed resultaat heeft. Zou fijn zijn minder zwaar ongesteld te worden.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het redelijk is meegevallen. Wanneer moet je ongesteld worden? Gebruik je nog hormonale anticonceptie erbij?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik slik de pil gewoon en die blijf ik voorlopig ook slikken. Ben nu net de 2e strip begonnen. Slik er altijd 'n paar achter elkaar door en laat pas met 'n doorbraakbloeding 'n ongesteldheid doorkomen. Ben benieuwd of de volgende minder hevig is na deze behandeling. Ben vandaag gewoon naar de sportschool geweest. Wel minder intensief als normaal en geen buikspieren gedaan, maar het gaat gewoon goed.
Alle reacties Link kopieren
2 Jaar geleden ook een Novasure behandeling ondergaan vanwege heftige menstruatie's die ik al sinds mijn jeugd heb gehad.

Ik ben nu 49 jaar en in mijn geval heeft dit dus niets met de overgang te maken.

De huisarts rade mij een mirena spiraal of de pil aan, maar ik wil geen hormonen meer in mijn lijf als het niet nodig is.

Ik ben doorgestuurd naar de gynaecoloog, en op aanraden van haar de novasure behandeling ondergaan.

Ik vond het een fluitje van een cent, onder narcose en na 10 minuten weer klaar en een paar uur later weer thuis.

Geen napijn of problemen gehad. Mijn baarmoeder is vergroot waardoor het doekje waarmee het slijmvlies wordt verbrand de oppervlakte van de baarmoeder niet helemaal bedekte waardoor ik nog steeds elke maand menstrueer, maar ik kan het in een inlegkruisje houden. Door mijn ervaring zou ik dit aan iedereen aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb anderhalf jaar geleden een Novasure behandeling gehad en ik ben heel blij met het resultaat. Ik ben helemaal niet meer ongesteld (had vroeger veel bloedverlies) en heb ook geen maandelijkse pijn meer. Ik heb na de behandeling wel 6 weken afscheiding gehad, daarna nooit meer ongesteld.



Maar waar ik iedereen voor wil waarschuwen, is dat het zonder verdoving heel erg pijnlijk is! (tenminste bij mij). En de gynaecoloog zei nog wel dat het mee zou vallen...



Na afloop moest ik een dag in het ziekenhuis blijven vanwege de pijn en hebben ze me een morfine-infuus gegeven, over mosterd na de maaltijd gesproken.

Dus, ik raad aan om ergens heen te gaan waar ze je onder narcose brengen of een ruggeprik geven. Ik was bij het Beverwijk ziekenhuis waar ze dat (toen) niet wilden doen.



groetjes,



Janina.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij in het Diakonessehuis in Utrecht doen ze het dus niet zonder verdoving. Ik wilde namelijk graag zonder ivm slechte ervaringen met roesje en ruggeprik.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik heb 't gewoon zonder verdoving gedaan (hier deden ze het niet met) en het is 'n paar minuten afzien, maar daarna ging 't snel beter. Na de behandeling stond ik gelijk weer naast de stoel en van de uitrustkamer hoefde ik geen gebruik te maken. Heb nog lachend de enquete beantwoord en ben toen naar huis gegaan. Was wel met m'n vriendin, dus ik hoefde niet zelf te rijden.



Ik kreeg 'n week na de behandeling opeens enorme krampen, waarbij ik dacht dat ik 'n blindedarmontsteking had, zo heftig. Maar na 'n aantal uur kreeg ik opeens 'n enorme bloeding, dus het was gelukkig m'n baarmoeder maar. Sinds die tijd bloed ik dagelijks. A.s. maandag ga ik voor controle. Hopelijk houdt het op en word ik niet meer ongesteld.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 27 april 2011 @ 10:51:

Ik heb 't gewoon zonder verdoving gedaan (hier deden ze het niet met) en het is 'n paar minuten afzien, maar daarna ging 't snel beter. Na de behandeling stond ik gelijk weer naast de stoel en van de uitrustkamer hoefde ik geen gebruik te maken. Heb nog lachend de enquete beantwoord en ben toen naar huis gegaan. Was wel met m'n vriendin, dus ik hoefde niet zelf te rijden.



Ik kreeg 'n week na de behandeling opeens enorme krampen, waarbij ik dacht dat ik 'n blindedarmontsteking had, zo heftig. Maar na 'n aantal uur kreeg ik opeens 'n enorme bloeding, dus het was gelukkig m'n baarmoeder maar. Sinds die tijd bloed ik dagelijks. A.s. maandag ga ik voor controle. Hopelijk houdt het op en word ik niet meer ongesteld.Dus je bloedt al bijna drie weken dan ? Dit is niet leuk natuurlijk maar voor jou moet dit helemaal vreselijk zijn Elninjoo, omdat je zo'n vreselijke hekel hebt aan ongesteld zijn. Gaat het altijd zo, of is het bij iedereen anders ? Succes maandag en hopelijk houd het idd. snel op voor jou, het ongesteld zijn.
Ben vandaag bij de gyn geweest en die zei dat sommige vrouwen pech hebben. Moet 't nog 'n paar maanden aankijken en als het niet betert dan wil ie m'n baarmoeder er wel uithalen. Dat bood ie uit zichzelf aan! Vind dat wel 'n overweging waard, want niets dan last heb je van dat onding. Zie alleen op tegen de 6 weken die je daar van moet herstellen. Gelukkig kan ik er nog 'n paar maanden over nadenken...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Elninjoo,

Niet te snel besluiten tot een baarmoederoperatie hoor;

De eerste 2 maanden na de ingreep, had ik ook steeds bloedingen, werd er gek van, en mijn gyn stelde voor cycluskalender bij te houden voor 3 maanden.



Na een heftige bloeding, hield het ineens op en was 28 dagen bloedvrij.. daarna een weekje licht ongesteld geweest en nu, 2 week verder, wacht ik af wanneer ik de volgende ongesteldheid mag verwachten.



Ik ben nu heel voorzichtig lichtelijk positief...

Wellicht is het ook zo, dat door de ingreep, je hormoonhuishouding volledig in de war is, maar ik wacht nu dus maar ff af voordat ik weer afspraak maak bij gyn.



Hoop dat er bij jou straks na 4 maanden, ook verbetering in zit!
Alle reacties Link kopieren
quote:another schreef op 02 mei 2011 @ 23:24:

Hoi Elninjoo,

Niet te snel besluiten tot een baarmoederoperatie hoor;

De eerste 2 maanden na de ingreep, had ik ook steeds bloedingen, werd er gek van, en mijn gyn stelde voor cycluskalender bij te houden voor 3 maanden.



Na een heftige bloeding, hield het ineens op en was 28 dagen bloedvrij.. daarna een weekje licht ongesteld geweest en nu, 2 week verder, wacht ik af wanneer ik de volgende ongesteldheid mag verwachten.



Ik ben nu heel voorzichtig lichtelijk positief...

Wellicht is het ook zo, dat door de ingreep, je hormoonhuishouding volledig in de war is, maar ik wacht nu dus maar ff af voordat ik weer afspraak maak bij gyn.



Hoop dat er bij jou straks na 4 maanden, ook verbetering in zit!





Je hormoonhuishouding raakt niet in de war van deze behandeling.

Er gebeurt niks met je hormonen(eierstokken oid).

het is alleen het endometrium (slijmvlies wand) van de baarmoederholte die behandelt wordt.
Ik ga a.s. maandag 9 mei voor een Nova Sure behandeling.



Ik heb al een tijdje (dik een jaar nu) last van onregelmatige maar overvloedige menstruatie, een paar maanden geleden met bloedarmoede tot gevolg.

De pil mag ik niet gebruiken wegens gevaar voor trombose/longembolie.

Ik heb 3 weken een Mirena spiraaltje gehad maar dat is er met mijn laatste menstruatie gewoon uitgespoeld. Gyneacoloog vindt het niet zinvol om nog een keer een spiraaltje te plaatsen, wil nu overgaan tot Nova Sure.

Ik ben al bij de anestesist geweest en ben nu natuurlijk op zoek naar info van ervaringsdeskundigen. Positief, negatief... maakt niet uit... ik zal het uiteindelijk toch zelf moeten beoordelen en iedereen is anders. Maar herkenning is altijd heerlijk!

Ik heb Dicliofenac (zetpillen) voorgeschreven gekregen, dat moet ik de avond van te voren innemen en 2 uur voor de ingreep.

Het komt me allemaal een beetje rauw op mijn dak, na het verlies van het Mirena spiraaltje dacht ik vandaag naar de gyn te gaan die een nieuwe zou plaatsen, maar nee dus...
Alle reacties Link kopieren
quote:esmee43 schreef op 03 mei 2011 @ 12:27:

[...]





Je hormoonhuishouding raakt niet in de war van deze behandeling.

Er gebeurt niks met je hormonen(eierstokken oid).

het is alleen het endometrium (slijmvlies wand) van de baarmoederholte die behandelt wordt.



Theoretisch heb je volkomen gelijk Esmee, maar het voelt wel alsof het toch ook met hormonen te maken heeft;

De eerste 2 maanden na de ingreep had ik behalve vervelende bloedingen, ook erg pijnlijke borsten, en die hebben ook niets met de ingreep te maken, maar wel met hormonen.



Natuurlijk heb ik nu ook een leeftijd, waarin de overgang een rol gaat spelen (ben nu 47)



Ben nu van plan om alles een jaar aan te zien, en ervaringen van anderen te lezen, om daarna te evalueren en event.de nodige stappen te ondernemen.
Oh, ik vroeg de gyn of ie mij op overgang kon testen, maar omdat ik de pil slik zei ie dat je dan helemaal niets van overgang in 't bloed kan zien.

Verder geloof ik best dat die novasure iets hormonaals met je kan doen. M'n vriendin zei dat m'n gezicht voller is, terwijl m'n taille smaller is geworden in de afgelopen maand. Ik had voor 't laatst 'n bollere kop toen ik aan de prikpil was.
Ik sta overigens helemaal niet onwelwillend t.o. een baarmoederverwijdering. Het zou alle problemen gelijk voorgoed oplossen. Alleen zie ik op tegen die 6 weken dat ik niet mag sporten en helemaal niks mag. Dan lig ik helemaal op de bank te vegeteren en mezelf tonnetje rond te vreten en da's niet goed voor mij...
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 03 mei 2011 @ 23:40:

Ik sta overigens helemaal niet onwelwillend t.o. een baarmoederverwijdering. Het zou alle problemen gelijk voorgoed oplossen. Alleen zie ik op tegen die 6 weken dat ik niet mag sporten en helemaal niks mag. Dan lig ik helemaal op de bank te vegeteren en mezelf tonnetje rond te vreten en da's niet goed voor mij...



Ja mss zit het bij mij tussen mn oren.. maar ik wil mijn baarmoeder niet kwijt, tenzij het echt noodzakelijkk is!,want ik heb er ook veel plezier van gehad...



Daarnaast kun je me ook nog behoorlijk conservatief noemen, want ik wil liever geen " gedoe" aan en in mn lichaam, als het niet 100% nodig is...



Maar wie weet denk ik er over een jaar heel anders over
Ik hecht niet aan mijn baarmoeder, in tegendeel! Het ding heeft vanaf dat ik ongesteld werd voor niets dan last gezorgd.

Alleen vraag ik me af of je orgasmes anders/minder worden als het ding weg is. Dat is dan nog 't enige waar 't onding wellicht 'n positieve bijdrage aan kan leveren.
Ik heb vorige week een NovaSurebehandeling ondergaan. Het was een dagopname, ik ben helemaal onder zeil geweest. 's Middags om een uur of 3 was ik weer thuis.

Het is mij niet 100% maar wel 200% meegevallen! Na de behandeling heb ik wel flinke buikpijn gehad. Ik had pijnstillers voorgeschreven gekregen, 's morgens had ik daarvan al een ingenomen en ik wilde niet 's middags, toen ik thuiskwam' nog zo'n pijnstiller nemen. 's Avonds voor het naar bed gaan heb ik een paracetamol ingenomen en 's nachts heb ik prima geslapen en de volgende dag werd ik wakker en had ik nergens meer last van.

Ik heb nog wel een beetje afscheiding, maar dat wisselt sterk en zou theoretisch in één maandverbandje passen (ik verschoon om de paar uur anders voel ik me niet fris). Hoe het zich allemaal verder ontwikkelt en hoe mijn menstruatie nou gaat verlopen, dat weet ik nog niet maar ik ben wel heel benieuwd.



Afgelopen donderdag (dus 3 dagen na de behandeling) kreeg ik wel van het ene op het andere moment ontzettende buikkrampen, maar dat was na een paar uur weer weg. Ik heb géén bloeding gehad. Omdat ik donderdag ongeveer in het midden van mijn cyclus zat, vermoed ik dat het om de ovulatie ging. Daar heb ik iedere maand last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven