Gezondheid alle pijlers

Onbegrepen blaas- en maag-darmklachten

29-04-2009 15:16 358 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben een jonge vrouw van in de 20 en kwam er een paar dagen geleden achter dat ik niet meer kon plassen. Er zat toen ongeveer 1,5 liter in mijn blaas. Volgens de uroloog is het waarschijnlijk dat ik nooit meer zal kunnen plassen omdat de blaas zo uitgerekt is geweest en het virus wat waarschijnlijk het probleem veroorzaakt heeft er te lang gezeten heeft. Ik moet nu 2 weken mezelf gaan catheteriseren en als ik niet meer spontaan ga plassen de beslissing nemen of ik doorga met zelfcatheterisatie of een sp-catheter nemen.



Ik vind dit een moeilijke beslissing omdat het beide een enorme belasting is.... Zeker op zo'n jonge leeftijd
Alle reacties Link kopieren
Jees man SP, dat is nogal wat om voor je kiezen te krijgen allemaal.

Dus eigenlijk is de hoop dat je blaas ooit zelf weer gaat werken tot 0 gereduceerd? Daar ben je lekker mee, maar goed..je hebt wel weer een stukje zekerheid...kun je dus wegstrepen en je gaan concentreren op de volgende stap..hoe zo makkelijk mogelijk die katheter te gebruiken.

Heb je nu ook een katheter in je buik? Kan me niet voorstellen dat het via de normale weg gaat nu...dat zit toch steeds in de weg?
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwprinses schreef op 04 december 2009 @ 10:38:

Gisteren uit Nijmegen telefoon gehad. De stimulatie heeft dus geen enkele zin. Dat is gewoon einde verhaal. Ze verwijzen me nu terug naar mijn eigen ziekenhuis. Maar daar heb ik eigenlijk ook geen zin meer in omdat ik niet zo goed met de nieuwe uroloog overweg kan.



Dan is stap 1; op zoek naar een uro waar je je wél goed bij voelt. Niet zo blijven lopen klooien, maar actie. Als jij je al niet prettig bij een uro voelt, ga je -al dan niet onbewust- gespannener elk gesprek en handeling in. Dat kan weer zorgen voor eerder een mindere ervaring, nog meer spanning en zie het cirkeltje zet zich in. Investeer in het vinden van een uro die bij jou past.



quote:Ze hadden het in Nijmegen ook nog even gehad over een catheteriseerbaar stoma, maar daar vinden ze het toch nog veel te vroeg voor.

Waarom? Weet je bijv. wat het inhoudt? Hoe het er uit ziet? Wat voor- en nadelen zijn t.o.v. een suprapubisch? Of is het meer emotie, angsten o.i.d.? En zo ja, in hoeverre zijn die 'terecht'?



quote:Ze willen nu dat ze gaan kijken wat er nog aan het catheteriseren verbetert kan worden.



Met het risico om erg cru over te komen, maar wat heb jij dan in gedachten?

- catheteriseerbaar stoma; wil je niet

- suprapubisch bevalt niet i.v.m. te veel problemen rondom plaatsen etc.

- je ziet geen heil in intermitterend catheteriseren via plasbuis

- als je catheteriseerbaar stoma niet als optie ziet zul je een traditioneel stoma ongetwijfeld helemaal niet als optie zien.



Dan blijft er niets over. Je zult iets moeten, of je nu wilt of niet. Er zijn diverse opties, waarvan de een beter bij je zal passen dan de ander om allerlei redenen. Alleen, je zult het moeten doen met een van de opties. Niet kiezen is ook kiezen. En kies je dan voor de optie die het beste bij jou past? Zo ja; prachtig! Zo nee; zonde.



Hoe kan een keuze makkelijker gemaakt worden? Voorlichting? Het zien van deze opties bij andere mensen? Lotgenotencontact? Probeer die vraag voor jezelf te beantwoorden en je zult minder hoeven te worstelen met het maken van de keuze die bij jou past.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Roosvrouw, ik weet wat een mitrofanoff inhoudt. Dit zou ook mijn voorkeur hebben omdat die SP alleen maar ellende geeft met wissels en ontstekingen. Daarnaast is het gewoon catheteriseren geen optie meer naar mijn idee. Ik weet ook hoe het er uit ziet, zie dan alleen op tegen het aanleggen ervan. Maar aangezien ik verder redelijk gezond ben, moet ik het wel aankunnen.

In januari gaat in ieder geval mijn man mee naar de uroloog. Ik wil nog 1 keer met hem in gesprek en als het niet bevalt ga ik ergens anders heen. Wil het dan ook meteen hebben hoe hij over de situatie denkt en wat wijsheid is. Ik zal in ieder geval mijn mening geven.



Een traditioneel stoma is zeker geen optie voor me. Maar ik weet ook wat de risico's zijn op de lange termijn van een SP catheter. Dat is ook een reden dat ik hem er zo snel mogelijk uit wil hebben. Ik weet wel dat ze dan over jaren praten, en dat het nog lang niet zo ver is dat ik hem jaren heb. Maar ik wil gewoon een definitieve oplossing, zodat ik weet waar ik aan toe ben en dat ik verder kan met mijn leven op een enigszins normale manier. Met al die ontstekingen en problemen ben ik momenteel minimaal 1x per maand ziek, dit zorgt er ook voor dat ik straks bijna geen nieuwe baan zal kunnen vinden. Wie wil er nou een werknemer die vaker ziek is als aanwezig
Alle reacties Link kopieren
Pannetje, ik heb inderdaad een cathter in mijn buik. Op zich zit die niet in de weg, want ik heb een stopje erop en ik leeg mijn blaas regelmatig. Dit zorgt ervoor dat de capaciteit behouden blijft. Maar zoals ik al hiervoor schreef. De catheter geeft veel problemen en ik heb er daardoor veel last van. De kans dat ik ooit via de natuurlijke weg zal plassen is inderdaad nu tot 0 gereduceerd...
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwprinses schreef op 04 december 2009 @ 13:25:

Roosvrouw, ik weet wat een mitrofanoff inhoudt. Dit zou ook mijn voorkeur hebben omdat die SP alleen maar ellende geeft met wissels en ontstekingen. Daarnaast is het gewoon catheteriseren geen optie meer naar mijn idee. Ik weet ook hoe het er uit ziet, zie dan alleen op tegen het aanleggen ervan.



Dit klinkt al heel anders. Ik snap dat je er tegenop ziet. Het is en blijft een buik-OK. Anderzijds; het is een 'eenmalig' iets, anders dan regelmatig vervangen van een suprapubisch. Eenmalig even tussen haakjes omdat er relatief vaak een kleine correctie nodig is alvorens het stoma optimaal is. Een investering voor een leven lang gebruiksplezier als het bevalt. Klinkt al anders.



En de OK an sich? Zelf heb ik een complicatie gehad door een onderliggende aandoening. Los van de complicatie vond ik het een appeltje-eitje OK. Je moet uiteraard herstellen lichamelijk en het stoma zul je niet direct kunnen gebruiken zoals je uiteindelijk zult doen, maar ik vond het echt zeer goed te doen. Heck, ik zat diezelfde avond alweer naast het bed. De clue ligt vooral in het om kunnen gaan met tijdelijk anders kunnen belasten van de buikspieren. Als je daar mee om kunt gaan, dan is de grootste angel er acuut uit. En dat kun je van te voren voorbereiden door -al dan niet onder begeleiding- te leren hoe je dingen kunt doen zonder hiervoor de buikspieren net zoveel te belasten als je normaal zou doen.



quote:In januari gaat in ieder geval mijn man mee naar de uroloog. Ik wil nog 1 keer met hem in gesprek en als het niet bevalt ga ik ergens anders heen.



Even advocaat van de duivel ; heb je vertrouwen dat dit gesprek tot een positief eind zal komen als je je op dit moment niet echt prettig bij deze uro voelt? Twijfel maakt het immers al heel anders.



quote:Wil het dan ook meteen hebben hoe hij over de situatie denkt en wat wijsheid is. Ik zal in ieder geval mijn mening geven.



Hmm, uro's hebben ook nogal erg een persoonlijke mening is mijn ervaring. Durf daarin inderdaad gerust eigen leidraad te volgen.



quote:Een traditioneel stoma is zeker geen optie voor me.



Kan ik in komen, zeker als een mitrofanoff een optie kan zijn.



quote:Maar ik weet ook wat de risico's zijn op de lange termijn van een SP catheter. Dat is ook een reden dat ik hem er zo snel mogelijk uit wil hebben.



Wederom begrip. Zoals je weet heb ik zelf een SP overgeslagen. Was niet de meest ideale optie voor mijn situatie maar vond het persoonlijk überhaupt geen overweegbare optie door esthetiek en risico's.



quote:Ik weet wel dat ze dan over jaren praten, en dat het nog lang niet zo ver is dat ik hem jaren heb.



Dan nog. Je hebt op dit moment een vreemd object in de blaas zitten. Hoe veel ervaring daar ook mee moge zijn, het blijft lichaamsvreemd en daardoor meer kans op irritatie, ontsteking etc. Daar zit niemand op te wachten, laat staan de optelsom over tig jaar.



quote:Maar ik wil gewoon een definitieve oplossing, zodat ik weet waar ik aan toe ben en dat ik verder kan met mijn leven op een enigszins normale manier. Met al die ontstekingen en problemen ben ik momenteel minimaal 1x per maand ziek, dit zorgt er ook voor dat ik straks bijna geen nieuwe baan zal kunnen vinden. Wie wil er nou een werknemer die vaker ziek is als aanwezigDie ontstekingen, daar zou ik persoonlijk scherper op inzetten. Het kan zijn dat het 'gewoon' het lichaamsvreemde object is waar jouw lijf zo hardgrondig op reageert. Relatief prachtig, want dat kun je opheffen door bijv. een mitrofanoff. Los daarvan is het niet 'ideaal' dat er zo vaak een infect optreedt. Is daarin al veel 'gerommeld' en geprobeerd op het gebied van preventieve AB?
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp kunnen ze een soort "tapje" aan je buik maken? Of wil je jezelf nog steeds katheteriseren?



Google is mijn vriend..zo'n Mitrofanoff ziet er wel netjes uit..je ziet eigenlijk niks.
Alle reacties Link kopieren
Pannetje, dat is een van de redenen dat ik voor een mitrofanoff zou willen gaan. Je ziet de catheter nu meer als zo'n stoma en een catheter geeft ook meer overlast in de vorm van ontstekingen en krampen.



Roosvrouw. Ik wil deze uroloog nog 1 kans geven, omdat ik nog maar 2x bij hem ben geweest. Als het niet bevalt ga ik direct naar een ander ziekenhuis.

De ontstekingen krijg ik alleen antibiotica voor als ik koorts heb of het opstijgt naar mijn nieren. Preventieve antibiotica wilde de vorige uroloog niet mee starten ivm resistentie die je dan opbouwt. Zal het er met deze uroloog ook nog eens over hebben. Ook over de medicatie van de blaaskrampen, want daar ben ik ook niet echt blij mee.



Ik ben blij te horen dat de operatie meevalt. Ik heb al vaker buikoperaties gehad, maar die waren allemaal door middel van een kijkoperatie. Op zich kan ik dus een heleboel zonder mijn buikspieren te belasten. De vorige keren al geleerd. Dit zou voor mij de meest ideale oplossing zijn. Moet alleen wel uit gaan vinden waar ze dat dan willen doen.
Alle reacties Link kopieren
alles gaat hier nog steeds z'n gangetje. Ben er moe en veel aan het huilen. Er hoeft maar iets te gebeuren en die waterval gaat weer open. Zal wel weer beter gaan, maar alles is me momenteel even te veel. Heb een paar vakantiedagen opgenomen van mijn werk, zodat ik nu bijna een week vrij heb. Dat is wel lekker en heb ik eigenlijk ook wel nodig. Wanneer het gesprek bij de uroloog volgende maand op niets uitdraait, ga ik in ieder geval even informeren in Nijmegen of ik nog een keer een gesprek met de professor kan krijgen om het met hem nog eens over een mitrofanoff te hebben. Ik heb de professor niet meer gesproken na het eerste gesprek namelijk. Alleen degene die over de neurostimulatie ging en die heeft wel overlegd met hem, maar voornamelijk over de proefstimulatie.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst allemaal prettige feestdagen gewenst en een gezond nieuw jaar



pff heb ik weer hoor, zit er al bijna een week tegenaan te hikken. Nu misselijk, overgeven, diarree, snipverkouden, verhoging, blaaskrampen en ik vermoed ook weer een beginnende blaasonsteking. Moet morgen weer voor het eerst deze week werken en moet me dus waarschijnlijk ook meteen ziek melden. Lekker zo voor de feestdagen. Moet met kerst ook werken, maar vrees dat dat niet gaat lukken op deze manier. Duik nu lekker mijn bedje in. Kijk morgen wel of me daadwerkelijk ziek meld.
Alle reacties Link kopieren
Ben inmiddels weer aardig opgeknapt. Feestdagen dus voornamelijk ziek geweest. Was evengoed wel gezellig, alleen niet veel kunnen eten door maag en darmklachten.

Blaas is wel rustig momenteel gelukkig. Ook de krampen vallen mee.



Vandaag voor het eerst tot 14.00 gewerkt en weer eigen patienten gehad. Ging wel goed, maar was wel weer erg wennen. Merk wel dat mijn emoties een stuk oppervlakkiger zijn geworden, waarschijnlijk van de AD. Maar vind het niet zo heel erg. Verder had leidinggevende met bedrijfsarts gesproken en ga ik inderdaad vanaf 1 januari vaste dagen werken. Dat is erg fijn.



Prettige jaarwisseling iedereen!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwprinses schreef op 29 december 2009 @ 16:34:





Prettige jaarwisseling iedereen!!!



Een beter 2010 voor jou SP!

Ik hoop voor jou dat er een zekere stabiliteit in gaat komen en niet meer zoveel ellende!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Pannetje. Dat hoop ik ook



Het begon in ieder geval weer lekker met een hele hoop krampen. Gisteren naar de huisartsenpost geweest en bleek dus een flinke blaasontsteking te hebben. Dus nu weer aan de antibiotica. Gelukkig dat dat nog bestaat
Alle reacties Link kopieren
Is er niet het gevaar dat je resistent raakt?
Alle reacties Link kopieren
Dat gevaar is er zeker Pannetje. Daarom wil ik ook een onderhoudsdosering in plaats van iedere maand minimaal 1 kuur.



Gisteren weer naar de uroloog hier in het ziekenhuis geweest. Die heeft me weer teruggestuurd naar Nijmegen omdat ze hier niets kunnen behalve de catheterwissels. Die overigens weer zeer pijnlijk was. Meteen gebeld en kon vrijdag al terecht. Dus vrijdag weer in Nijmegen in gesprek. Wel met de proffessor dit keer. Die wilde ik ook eigenlijk nog een keer spreken. Mijn man gaat mee, dat is wel erg fijn
Alle reacties Link kopieren
Ik lees eigenlijk alleen maar mee, maar wil je toch heel veel sterkte wensen sneeuwprinses! Het is allemaal niet niks.
Alle reacties Link kopieren
dank je wel nieuwenick
Alle reacties Link kopieren
En wat denk je dat de professor voor je kan betekenen nu?

Is er een lange wachtlijst op een operatie?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in Nijmegen geweest. Ze gaan nu eerst een kijkje in de blaas nemen onder narcose zodat het mij niet zeer doet en de uroloog rustig kan kijken of er een reden is waarom het zelfcatheteriseren zo pijnlijk is.
Alle reacties Link kopieren
Alles gaat zijn gangetje hier, Ben nu aan het wachten op de cystoscopie. Ga morgen even informeren of er al een datum bekend is. Zal wel te snel zijn, maar kan nooit kwaad om regelmatig van je te laten horen
Alle reacties Link kopieren
Heb vandaag gebeld, vorige week kwam het er niet van. Zal nog een aantal weken duren voor ik aan de beurt ben. Moet over een week of 3 nog maar een keer terug bellen. Baal er van dat het weer zo lang duurt, maar ja dat zat er wel een beetje in. Ben ook gewoon wat ongeduldig denk ik.



Verder weer eens thuis met een nierbekkenontsteking. Voel me niet zo beroerd als de vorige keren dus hoop dat ik er dit keer optijd bij was. Ook me sneller ziek gemeld en me niets van werkgever aangetrokken dat hij wilde dat ik nog probeerde te werken. Ben daarop wel trots op mezelf.
Alle reacties Link kopieren
hier gaat het inmiddels weer wat beter. Nog een paar dagen en dan van de antibiotica af. De uroloog wilde nog geen onderhoudsdosering starten, maar eerst de uitslag van de scopie afwachten. Daar is het ook afhankelijk van of ik doorverwezen wordt voor een stoma ja of nee. Hoop echt dat ik snel aan de beurt ben en uit de spanning ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop ook voor je dat je snel aan de beurt bent. Die domme wachtlijsten hier ook.



Misschien is er wel een simpele oplossing voor die pijn die je steeds hebt bij het inbrengen van de katheter. Ik hoop het voor je in elk geval!
Alle reacties Link kopieren
Dank je Pannetje. Ik ga het allemaal afwachten. Maar ben gewoon erg ongeduldig. Heb nu al zo veel gewacht voor van alles dat ik het even zat ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwprinses schreef op 27 januari 2010 @ 21:20:

Dank je Pannetje. Ik ga het allemaal afwachten. Maar ben gewoon erg ongeduldig. Heb nu al zo veel gewacht voor van alles dat ik het even zat ben.Kan ik me erg goed voorstellen hoor...denk regelmatig aan je!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je steun Pannetje



Gisteren weer gebeld naar het Radboud, weer geen datum bekend.... Dus we wachten maar weer even af. Denk zelf dat het wel maart wordt voor ik aan de beurt ben. Ik ga eind deze maand ook nog 10 dagen op vakantie, dus dan kan het ook alweer niet.....



Verder gaat hier alles zijn gangetje. Sinds ik 's nachts een nachtzak aansluit op de catheter zodat deze af kan lopen, heb ik overdag ook veel minder last van krampen, dus dat is wel fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven