Gezondheid alle pijlers

Uitslag uitstrijkje

04-10-2016 10:50 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een uitstrijkje laten maken ivm bevolkingsonderzoek. Er was baarmoedermonderosie zichtbaar. Nu ben ik bang...bang voor de uitslag. Hoe lang duurde het voordat jullie de uitslag kregen? En wordt je eerder ingelicht als er iets aan de hand is?
Hoi flipperen

Dank je wel. Mn gevoel zegt dat het goed komt. Uitstrijkje gaf pap 4 aan . Kopac score is k4 o9 en p7. Ik zie het wel morgen. Gr
Alle reacties Link kopieren
Al nieuwe Wenneke?
My way or the highway!
Hoi

Ja ze hebben twee stukjes weefsel weg genomen. Kregen het bloed niet gestopt dus moesten het dicht branden. Vond het niet echt aangenaam.

Hebben nog niks gedaan voor de rest. Eerst de uitslag afwachten. Ze spraken twijfelachtig over Cin 2/3. Dus volgens mij valt het wel mee? 2 Jan krijg ik de uitslag. Wat kan ik hierna verwachten? Dat is wel weer spannend. Maar ben wat geruster.

Gr
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me inderdaad niet aangenaam!

Nog ff spannend dan... ik hoop dat het zal meevallen.

Fijne feestdagen en laat je iets weten na 2 januari?
My way or the highway!
Fijne feestdagen! Ik laat wat weten. Gr
quote:Wenneke81 schreef op 19 december 2016 @ 19:26:

Fijne feestdagen! Ik laat wat weten. GrAllright zo weet je weer wat meer! Cin 2 of 3... Nog steeds ruim op tijd en voldoende tijd voor behandeling (indien nodig). Hou ons op de hoogte, komt goed ???? Laat de feestdagen er niet door vergallen (geldt trouwens voor iedereen) ????????????
Hoi Flipperke

Ja zijn gelukkig op tijd. Ben opgelucht nu iig. Laat de feestdagen maar komen!!!????????????(eerst nog even de hele week werken)
quote:Wenneke81 schreef op 19 december 2016 @ 18:42:

Hoi

Ja ze hebben twee stukjes weefsel weg genomen. Kregen het bloed niet gestopt dus moesten het dicht branden. Vond het niet echt aangenaam.

Hebben nog niks gedaan voor de rest. Eerst de uitslag afwachten. Ze spraken twijfelachtig over Cin 2/3. Dus volgens mij valt het wel mee? 2 Jan krijg ik de uitslag. Wat kan ik hierna verwachten? Dat is wel weer spannend. Maar ben wat geruster.

Gr



Wenneke,

Hoe gaat het? Weet je ondertussen al wat meer?



Groetjes,

Flipperke
Hoi flipperke

Goed hier hoor. De 2 de de uitslag gekregen..cin3. Gelukkig. 23 jan gaan ze n Letz behandeling doen. Hoop dat dan alles weg is en ik het kan afsluiten.

Hoe gaat het met jou?



Gr Wenneke
quote:Wenneke81 schreef op 08 januari 2017 @ 20:06:

Hoi flipperke

Goed hier hoor. De 2 de de uitslag gekregen..cin3. Gelukkig. 23 jan gaan ze n Letz behandeling doen. Hoop dat dan alles weg is en ik het kan afsluiten.

Hoe gaat het met jou?



Gr Wenneke



Goed zo Wenneke! Daarom dienen die uitstrijkjes hé? Om er op tijd bij te zijn ;)

Wat goed dat ze die lastige cellen maar meteen wegnemen!

Zelf heb ik mijn vervolguitstrijkje over twee maanden. Mijn vorige twee uitstrijkjes gaven steeds een laaggraadig letsel aan (lsil). Bij de eerste keer testten ze of ik het hpv virus had, kwam niets uit. Bij het tweede afwijkende uitstrijkje kreeg ik een colposcopie (microscopisch onderzoek). De gyne vond het toen onnodig om er een biopsie van te nemen gezien de geringheid van de afwijking. Mijn uitstrijkje in maart is dus mijn derde zesmaandelijkse controle. Allemaal wel spannend hoor! Maar ik probeer me kalm te houden aangezien mijn gyne en twee andere dokters (nog een andere gyne en mijn huisarts die de resultaten op papier zagen) me zegden dat actie nog niet nodig is en het voorlopig prima is met deze controles. De afwijking zou nog 'spontaan' moeten verdwijnen :o

We blijven dus nog maar effe flink eh :p



Ik duim voor je de 23ste ;)

Groetjes,

Flipperke
Alle reacties Link kopieren
Ik duim ook voor jullie!
We don't see things as they are we see things as we are
quote:LouiseLove schreef op 09 januari 2017 @ 21:50:

Ik duim ook voor jullie!Dank u Louise
Alle reacties Link kopieren
De dames die aan het wachten zijn op de uitslag, veel succes nog even!



Ik had een vraagje, ik had in augustus pap3a. De huisarts stelde voor om na een half jaar (dat zou in februari zijn) weer opnieuw uitstrijk te doen. In de tussentijd (voor iets anders) was ik bij de gyn en die wilde toch een colposcopie doen. Daar kwam vervolgens CIN1 uit. Nu heeft de gyn voorgesteld dat ik over een jaar weer terugkom (nov 2017) bij haar voor nieuwe uitstrijk. Ik lees echter overal dat een half jaar gebruikelijk is.. Hoe denken jullie hier over?

In de verschillende informatiefolders lees ik dat het of zelf weggaat binnen een half jaar, of niet zelf weggaat maar dmv een lisexcisie moet worden verholpen. Nu heb ik het gevoel te wachten tot het 'erger' wordt voordat er een lisexcisie gaat plaatsvinden. Misschien zijn er ervaringsdeskundigen onder jullie!
quote:Jamie-Lee schreef op 11 januari 2017 @ 21:12:

De dames die aan het wachten zijn op de uitslag, veel succes nog even!



Ik had een vraagje, ik had in augustus pap3a. De huisarts stelde voor om na een half jaar (dat zou in februari zijn) weer opnieuw uitstrijk te doen. In de tussentijd (voor iets anders) was ik bij de gyn en die wilde toch een colposcopie doen. Daar kwam vervolgens CIN1 uit. Nu heeft de gyn voorgesteld dat ik over een jaar weer terugkom (nov 2017) bij haar voor nieuwe uitstrijk. Ik lees echter overal dat een half jaar gebruikelijk is.. Hoe denken jullie hier over?

In de verschillende informatiefolders lees ik dat het of zelf weggaat binnen een half jaar, of niet zelf weggaat maar dmv een lisexcisie moet worden verholpen. Nu heb ik het gevoel te wachten tot het 'erger' wordt voordat er een lisexcisie gaat plaatsvinden. Misschien zijn er ervaringsdeskundigen onder jullie!



Hallo Jamie-Lee



Ik ben uiteraard geen dokter maar spijtig genoeg wel een 'ervaringsdeskundige' ;)

Wat meespeelt voor het bepalen van vervolgonderzoeken en/of behandelingen zijn:

- uiteraard de graad van je pap uitstrijkje

- of je al dan niet het hpv virus hebt en zoja, of je de 'gevaarlijke' of 1 van de minder erge soorten hebt

- je leeftijd

Zelf kom ik uit België en ben 43 jaar.

In maart 2016 kreeg ik een uitstrijkje met de classificatie 'ascus' oftewel; cellen van 'onverklaarbare' betekenis (denk dat dit overeenkomt met pap2). Meteen werd dat zelfde uitstrijkje 'op kweek' gezet om te kijken of ik het hpv virus had, dat bleek gelukkig niet het geval.

Dus werd een vervolguitstrijkje 6 maanden later ingepland...

Het tweede uitstrijkje was een 'lsil' oftewel laaggradig letsel (komt overeen met pap3a). Het labo en de gyne lieten me de keuze; oftewel weer zes maanden wachten voor een uitstrijkje of ik mocht ook een colposcopie... Ik koos voor het laatste... De gyne zag idd lichte afwijkingen zoals mijn uitstrijkje het ook aangaf maar het was niet echt de moeite om er in te 'knippen' en dus krijg ik in maart (dan is er weer zes maanden tussen) mijn derde uitstrijkje in een jaar tijd.

Uiteraard besprak ik mijn bezorgdheid uit bij de gyne en hij vertelde me dit...

Dat er vele vrouwen zijn met pap3a of lsil en dat het lichaam die afwijkingen normaliter zelf 'opruimt' maat dat dit proces zo'n jaar tot 2,5 jaar kan duren... Gedurende die periode wordt er een zesmaandelijkse 'wait and see' houding aangenomen. Stel dat je uitstrijkje plots pap3b of hsil (hooggradig letsel) wordt dan kunnen ze de onrustige cellen wegnemen. Mijn gyne formuleerde het als volgt; ze nemen die cellen weg en je baarmoederhals begint weer met 'een schone lei', blijkbaar creëert de baarmoederhals na zo'n behandeling een 'nieuwe bekleding' en ben je weer 'clean'. lsil geneest in de meeste gevallen spontaan en met hsil heb je dus wat hulp nodig, waren zijn woorden. Meermaals heeft hij me verzekerd dat ik me geen zorgen moest maken. In België gaan de meeste vrouwen voor zo'n onderzoek (uitstrijkje) eerder naar de gyne ipv de huisarts. Ik heb begrepen dat vrouwen in Nederland vaak pas naar de gyne gaan als er verder onderzoek nodig is, klopt dat?

Aan mijn huisarts vroeg ik ook haar mening in verband met de frequentie van mijn onderzoeken (zesmaandelijks) en zij zei; da's nu is 1 van de kankers die we voor kunnen zijn en makkelijk 15 jaar nodig hebben om kwaadaardig te worden, tegen dan hebben we het wel opgemerkt hé?

Dus het 'jaar' wachten in jouw geval is volgens mij niet echt 'gevaarlijk' maar... mijn persoonlijke mening?

Laat het uitstrijkje iets sneller uitvoeren, op een half jaar? Vraag zeker genoeg info, dan kom je al een heel eind en als je nog verdere vragen hebt, just ask!



Veel moed nog allemaal



Flipperke
quote:Flipperke schreef op 09 januari 2017 @ 21:05:

[...]





Goed zo Wenneke! Daarom dienen die uitstrijkjes hé? Om er op tijd bij te zijn ;)

Wat goed dat ze die lastige cellen maar meteen wegnemen!

Zelf heb ik mijn vervolguitstrijkje over twee maanden. Mijn vorige twee uitstrijkjes gaven steeds een laaggraadig letsel aan (lsil). Bij de eerste keer testten ze of ik het hpv virus had, kwam niets uit. Bij het tweede afwijkende uitstrijkje kreeg ik een colposcopie (microscopisch onderzoek). De gyne vond het toen onnodig om er een biopsie van te nemen gezien de geringheid van de afwijking. Mijn uitstrijkje in maart is dus mijn derde zesmaandelijkse controle. Allemaal wel spannend hoor! Maar ik probeer me kalm te houden aangezien mijn gyne en twee andere dokters (nog een andere gyne en mijn huisarts die de resultaten op papier zagen) me zegden dat actie nog niet nodig is en het voorlopig prima is met deze controles. De afwijking zou nog 'spontaan' moeten verdwijnen :o

We blijven dus nog maar effe flink eh :p



Ik duim voor je de 23ste ;)

Groetjes,

Flipperke



Wenneke,

Succes morgen!



Zelf voel ik me weer behoorlijk rot

Tuurlijk weet ik dat ik afwijkingen heb (lsil) en dat ik netjes in de gaten wordt gehouden maar mijn recente contactbloeding (wel een hele lichte) doet weer een hoop alarmbellen rinkelen. Ik denk dat ik mijn vervolguitstrijkje van maart maar een maand vroeger laat doorgaan. Morgen bel ik mijn gyne...

Tssssssjonge toch
Dank je Flipperke! Komt goed..ben niet nerveus.



Dat vervelend van je klachten maar ik zou er inderdaad werk van maken. Ga eerder!! Gr
quote:Wenneke81 schreef op 22 januari 2017 @ 19:50:

Dank je Flipperke! Komt goed..ben niet nerveus.



Dat vervelend van je klachten maar ik zou er inderdaad werk van maken. Ga eerder!! Gr



En Wenneke, hoe is het verlopen? Is die miserie weg?

Hopelijk je volgende uitstrijkjes 'back to normal' meer moet dat niet zijn hé



Ik maakte vandaag toch maar een afspraak en ik mag op 13 februari en zodus ga ik een maand vroeger dan gepland waardoor er slechts vijf maanden voorbij zijn sinds mijn uitstrijkje met lichte afwijkingen (lsil) in september 2016. Ik heb niets gezegd van die lichte contactbloeding aangezien ik ongeveer aan mijn eisprong zat. 9 op 10 kan het daaraan gelegen hebben maar met dat uitstrijkjesgedoe gaat je hoofd al wat sneller tollen hé?

Enfin, het wachten en het afwachten kan weer beginnen
Hoi hoi



Is super goed gegaan. Geen pijn goede verdoving en nu ook weinig klachten. Over 2 weken uitslag en 6mnd opnieuw uitstrijkje.



Goed dat je n afspraak hebt gemaakt!!
quote:Wenneke81 schreef op 23 januari 2017 @ 20:01:

Hoi hoi



Is super goed gegaan. Geen pijn goede verdoving en nu ook weinig klachten. Over 2 weken uitslag en 6mnd opnieuw uitstrijkje.



Goed dat je n afspraak hebt gemaakt!!Suuuuuuper!!! Het komt helemaal goed nu ;)
quote:Flipperke schreef op 23 januari 2017 @ 19:42:

[...]





En Wenneke, hoe is het verlopen? Is die miserie weg?

Hopelijk je volgende uitstrijkjes 'back to normal' meer moet dat niet zijn hé



Ik maakte vandaag toch maar een afspraak en ik mag op 13 februari en zodus ga ik een maand vroeger dan gepland waardoor er slechts vijf maanden voorbij zijn sinds mijn uitstrijkje met lichte afwijkingen (lsil) in september 2016. Ik heb niets gezegd van die lichte contactbloeding aangezien ik ongeveer aan mijn eisprong zat. 9 op 10 kan het daaraan gelegen hebben maar met dat uitstrijkjesgedoe gaat je hoofd al wat sneller tollen hé?

Enfin, het wachten en het afwachten kan weer beginnen



En Wenneke, heb je al jouw uitslag?



Ik liet vanavond terug een uitstrijkje maken, het is nu een jaar geleden dat ik mijn eerste afwijkend uitstrijkje had. In september was het nog altijd lsil (laaggraadig letsel) en toen heeft de Dr. het ook microcopisch bekeken maar een biopsie was niet nodig. Vanavond heeft hij terug met de microscoop gekeken, was gelukkig terug negatief. Een jaar geleden deed men nog een virustypering op dat eerste uitstrijkje maar dat was ook negatief, wat ook goed is natuurlijk. Enfin, in het slechtste geval is het uitstrijkje van vanavond weer een lsil. Zo'n afwijking kan wel een jaar of twee in je lichaam blijven maar de Dr. heeft de ervaring dat die lsil's zichzelf 'opklaren'. Een hsil (hooggradig letsel) als resultaat kan eigenlijk niet zei de Dr. want dan had hij daarstraks met de microscoop al iets moeten zien. Maandag weet ik het resultaat van de pathologie, eventueel weer een virustypering maar dat beslist het labo afhankelijk van het resultaat. Dat laatste is 3 weken wachttijd. Al bij al geen drama's dus! Toch blijft het spannend, dat wachten
Hoi Flipperke



Ja dat wachten is niet fijn!

Succes..



Mijn uitslag was super goed!! De biopsie was cin3...en na de Letz was het cin1!!! Dwz dat mn lichaam zelf de cellen al was aan het opruimen. Hoef pas over n half jaar terug.

Heb vorige week...twee weken na de Letz dus..n spiraaltje laten plaatsen. Wilde geen pil meer...al die hormonen ed. Dat was wel ergggg pijnlijk. Ging bijna van mn stokje.
Oh wat geweldig zeg! Jouw lichaam is goed bezig

Mijn dokter zei het vanavond ook nog, dat de meeste vrouwen zonder behandeling wss ook zouden genezen maar dat ze vanaf een bepaalde 'graad' van afwijking natuurlijk dat risico niet nemen...

Dat spontaan genezen was dan blijkbaar bij jou ook al gestart! Wat is het lichaam toch iets knap eigenlijk hé?

Maar goed, ik ben niet echt bang hoor! De gyne heeft het allemaal rustig uitgelegd en iets ergs kan het al niet geworden zijn nu...

Wat het spiraaltje betreft, ik denk er ook aan. Maar dan vooral om mijn hevige menstruatie wat te temperen :o

We zien wel... eerst mijn wachttijd doorgeraken ;)

Hou je nog taai eh!
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje,... bij mij is eigenlijk maar 1 keer gekeken naar HPV toen 3 kwaadaardige varianten er tussen. Bij latere uitstrijkjes keken ze daar niet meer naar, omdat het dan toch niet behandeld zou worden. Je lichaam moet het zelf opruimen.



Maar volgens mij hanteren daar niet alle ziekenhuizen hetzelfde beleid.



Iig bij mijn laatste uitstrijkje pap 1 (een jaar na CIN3 en lisexcisie). Dus de cellen zijn wel weg nu. Alleen die HPV,.. ben er niet zo helemaal gerust op. Het is volgens mij nog steeds niet helemaal duidelijk of je lichaam het nu echt opruimt of dat het blijft sluimeren in je lijf als bij een koortslip.



Hebben jullie vaker dan eens een HPV-test gehad? Heeft de arts hieromtrent adviezen ofzo gegeven?
We don't see things as they are we see things as we are
quote:LouiseLove schreef op 01 maart 2017 @ 20:00:

Even een vraagje,... bij mij is eigenlijk maar 1 keer gekeken naar HPV toen 3 kwaadaardige varianten er tussen. Bij latere uitstrijkjes keken ze daar niet meer naar, omdat het dan toch niet behandeld zou worden. Je lichaam moet het zelf opruimen.



Maar volgens mij hanteren daar niet alle ziekenhuizen hetzelfde beleid.



Iig bij mijn laatste uitstrijkje pap 1 (een jaar na CIN3 en lisexcisie). Dus de cellen zijn wel weg nu. Alleen die HPV,.. ben er niet zo helemaal gerust op. Het is volgens mij nog steeds niet helemaal duidelijk of je lichaam het nu echt opruimt of dat het blijft sluimeren in je lijf als bij een koortslip.



Hebben jullie vaker dan eens een HPV-test gehad? Heeft de arts hieromtrent adviezen ofzo gegeven?



Hey Louise



Allereerst, super dat je terug pap1 hebt!



Dat hpv virus... ik heb ook de indruk dat niet elke zorgverstrekker hetzelfde beleid hanteert. Ik weet wel dat hpv testen duur zijn en dat men ze enkel uitvoert indien nodig.

Hier in België spelen je leeftijd, je huidig uitstrijkje en je voorgeschiedenis mee. Bij mijn allereerste uitstrijkje een jaar geleden had ik een ascus (denk dat dit pap2 is). Men deed toen spontaan ook een hpv test (ben volgende maand 44j) en die was gelukkig negatief. Mijn volgende twee uitstrijkjes sept2016 en feb2017 waren beiden lsil (licht afwijkend) en toch voerde men geen hpv test meer uit. Ik snapte dat eigenlijk ook niet zo goed... Hier worden uitstrijkjes om de drie jaar uitgevoerd en in 2013 was alles nog ok, in 2016 dus niet. Ik vroeg mijn gyn hoe het kwam dat men een jaar geleden die hpv test uitvoerde en nu niet? Hij vertelde me dat ik misschien tussen 2013 en 2016 het virus zelf al heb opgeruimd maar dat de 'opruiming' van de schade ervan (mijn lichte afwijkingen) nog moet gebeuren...



Langs de andere kant doet men soms geen hvp test omdat er een afwijking is die sowieso het resultaat van het hpv virus is.



In jouw geval vind ik het precies een beetje gek dat men helemaal geen hpv test meer doet... Vooral omdat je die hoog risico hpv had. Natuurlijk raken zo'n 80% van de vrouwen in hun leven besmet met dat virus en meestal verdwijnt het ook weer vanzelf. Maar bij jou heeft het op een bepaald moment toch schade veroorzaakt. Men zou toch moeten testen bij jou of dat virus nu ook weg is hé?



Ik ken iemand en die heeft geen afwijkingen maar wel hpv hoog risico. Bij haar wordt het elk jaar getest, ze is ongeveer mijn leeftijd. En ik ken nog iemand anders die jaren met afwijkingen en behandelingen sukkelde. Uiteindelijk moest haar baarmoeder er ook uit. Zelfs daarna droeg ze het hpv virus nog twee jaar in haar lichaam. Daarna was het wel vanzelf weg maar men testte dat toch ook bij haar.



Vraag er is achter bij je gyn, jouw gemoedsrust is het belangrijkste
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gevraagd. Het antwoord was: "We testen het niet, want we doen toch niks met de uitslag." Behandeld wordt het toch niet. Ik loop nu weer mee in het reguliere bevolkingsonderzoek. En dat is in NL onlangs veranderd, nu testen ze alleen op HPV en is dat aanwezig dan wordt ook naar afwijkende cellen gekeken geloof ik. Dat was eerder andersom.



Ik denk dat ik altijd wel een beetje onzeker hierover blijf. Ook als het niet aangetoond zou worden,... wie weet sluimert het,... met zo'n diagnose en ingreep was het toch best even schrikken.



Gezondheid is toch een belangrijk iets.
We don't see things as they are we see things as we are

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven