Autisme, ASS bij jonge kinderen (kletstopic)

06-10-2016 21:14 688 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er nog niet een soortgelijk topic hier op viva en zo wel, zou ik graag daar de link van willen



Mijn oudste zoon van 4 jaar heeft veel kenmerken van ASS. Toen hij geobserveerd werd door de Opvoedpoli, thuis en op de peuterspeelzaal, was hij te jong om een echte diagnose te stellen. Inmiddels is hij 4 en zou het wel kunnen maar die behoefte heb ik (nog) niet echt.



Waar ik wel behoefte aan heb ik ervaringen delen, tips uitwisselen en steun van moeders met jonge kinderen met autisme/ ass.



Mijn zoon zit momenteel op een behandelgroep, voorheen was dit het MKD. En vorige week heb ik te horen gekregen dat hij naar speciaal onderwijs gaat.

Voor hem is dat helemaal goed natuurlijk, hij zal daar beter op zijn plek zitten dan op een reguliere basisschool. Voor mij is het wel even slikken. Het is zo definitief dat hij "anders" is.



Ik zit nu na een enorme uitbarsting van mijn zoon, uitgeblust op de bank, opzoek naar wat steun.

Wie schrijft er mee?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Hehe eindelijk weer eens tijd. Kan nog niet wennen aan t nieuwe forum. Vond de oude opzet prettiger ;-)

@Starshine: heb je judo al eens overwogen? Zoon zit daarop en is niet de enige die "apart" is. Het is een sport waar ze veel discipline leren, leren elkaar te helpen en leren respect voor elkaar te hebbem.
Grrr hele tekst weg.

Welkom Bosbes en hoe is t nu Estrellas?

Hier gaat de juf een gerichtere aanpak hanteren en kind voorafgaand aan t blok toetsen zodat ze gerichter les kan gaan geven. Ik ben heel blij dat juf erkent dat hij anders is en naar t jndividue kijkt. Hoop dat t zijn vruchten gaat afwerpen.
Alle reacties Link kopieren
Het spijt me dat ik zolang niet geschreven heb, maar het is hier echt overleven. Plus het nieuwe forum natuurlijk, dat helpt ook niet mee (6)
Sinds Pasen liet Connexxion het ontzettend afweten. Iedere dag andere gezichten. Bleek dat ze de ritten uitgezet hadden naar een extern taxi-bedrijf dat er met de pet naar gooide. Zoon was van alle co ster
Alle reacties Link kopieren
Consternatie een dag zijn tas in de bus vergeten. Connexxion gebeld, chauffeur gebeld: De tas zou naar school gebracht worden. 's Middags werd hij niet thuisgebracht en toen man hem uit school had gehaald bleek dat hij de hee dag zijn tas niet had gehad en dus geen eten en drinken :'( .Heb de gemeente gebeld dat dit echt de limit was.Of dat eigenlijk wel mag, ritten uitzetten naar externen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat mocht. Toen ik vroeg hoe ze dan de kwaliteit moesten controleren, hadden ze daar geen antwoord op. En dat ik het niet vond kunnen dat ik mijn kind iedere dag aan een wildvreemd ongeïnteresseerd iemand moest meegeven. En dat ik een kind van 6 de hele dag zonder eten op school laten zitten terwijl je ervan op de hoogte bent, vind rieken naar kindermishandeling. Heb 's avonds nog alle taxibedrijven moeten bellen om zijn schooltas weer boven water te krijgen die heel sneaky aan de deur werd gehangen. Na alle klachten heeft Connexxion de rit weer naar zichzelf toegetrokken. En hehe, dacht dat het weer wat beter ging. Weer een vast gezicht etc. Zoon kwam weer wat vrolijker thuis.
Alle reacties Link kopieren
Straks meer, moet nu weg
Alle reacties Link kopieren
Zelfs het jeugdteam liet van zich horen en heeft gelukkig de herindicatie geregeld...pffff....Heeft maar minstens 3 maanden geduurd. Zoon hield zich intussen erg goed. Met af en toe een uitbarsting. Wel iedere dag huilen dat hij zijn oude vaste chauffeur zo miste, maar geen ernstige uitbarstingen. Afgelopen week zat het jeugdteam hier, en ik vertelde dat
Alle reacties Link kopieren
Het naar omstandigheden goed ging met zoon. 's Middags komt zoon echter helemaal hysterisch thuis. Ik kreeg hem niet rustig! Hij wilde ook niet zeggen wat er was. Uiteindelijk de juf gebeld om te vragen of zij wist wat er gebeurd was.
Nee, zij wist het ook niet. Het moest dus in de bus gebeurd zijn. :(
Na heel lang doorvragen kwam het er dan eindelijk uit
Alle reacties Link kopieren
Zoon werd door andere kinderen gestompt, geslagen en uitgescholden in de bus. :cry: :cry: :cry:
En dat niet 1x, maar iedere dag. En daar zegt hij dan niks over :cry: Heb de juf ingelicht en ook de chauffeur er op aangesproken dat er beter op de veiligheid van de kinderen gelet moet worden en dat sommige kinderen beter
Alle reacties Link kopieren
Niet naast elkaar kunnen zitten. Ik vraag zoon nu maar specifiek ook hoe het in de bus is geweest, want ik vind het heel erg dat hij dus tijdenlang geslagen is en ik niks wist. Maar vrijdag had ik met de chauffeur gesproken en was ik vergeten om uitgebreid te zwaaien naar zoon. We hebben daardoor het hele weekend een boze zoon = boze iedereen gehad. Pas zondagavond vertelde hij waarom hij zo boos was geweest. :(
Alle reacties Link kopieren
Fijn....We leven nog, maar echt gezellig was het niet. Het helpt ook niet mee dat de dagen steeds langer worden. Ik kan 100 x uitleggen dat hij naar de klok (met plaatje) moet kijken om te weten of het tijd is om op te staan, het is iedere dag weer veel te vroeg uit bed en veel te laat slapen. Ik weet echter niet goed hoe ik zijn kamer zo donker mogelijk kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hij slaapt op zolder met een hele grote dakkapel met ramen die naar buiten open gaan. Een rolluik is dus geen optie omdat het raam dan niet open kan. Heb nu 2 paar gordijnen over elkaar hangen, maar je blijft kieren houden waardoor het heel erg vroeg erg licht is in zijn kamer. Hoe doen jullie dat?
Ik heb een kleinzoon met ass, ook hij heeft problemen met het slapen gaan, vanwege het licht.
In de dakkapel, hangt ik op de ramen een zwart hoeslaken.
Raam open, laken er tussen spannen en raam weer dicht, werkt heel goed.
Alle reacties Link kopieren
josske schreef:
23-05-2017 11:36
Ik heb een kleinzoon met ass, ook hij heeft problemen met het slapen gaan, vanwege het licht.
In de dakkapel, hangt ik op de ramen een zwart hoeslaken.
Raam open, laken er tussen spannen en raam weer dicht, werkt heel goed.
Dat zou voor een deel kunnen werken. Alleen niet alle delen kunnen open. En zoon wil graag 1 raam open voor de frisse lucht. ..
1/4 van het raam draait naar linksbuiten open, 1/4 draait naar rechtsbuiten open en 1/2 kan niet open.
Wij hebben verduisterende duette gordijnen voor de dakkapel. Werkt hier enorm goed verduisterend.
Alle reacties Link kopieren
Angel64 schreef:
23-05-2017 12:35
Wij hebben verduisterende duette gordijnen voor de dakkapel. Werkt hier enorm goed verduisterend.
Dat ziet er goed uit! Heb je dan geen last van kieren aan de zijkanten?
Sorry, zoon is erg uitgesproken wat dat betreft :P Heeft iets met zijn autisme te maken ;-D
Alle reacties Link kopieren
hvm: dat is inderdaad echt iets voor sommigen met ASS, er mag geen spleetje licht doorkomen.
Dat valt bij onze zoon eigenlijk nog wel mee, hij heeft juist een rolluik op zolder met de dakkapel, (is het toevallig dat ze allemaal op zolder slapen?) en de ramen draaien bij ons naar binnen maar hij wil juist een klein beetje spleetjes zodat het niet stikdonker is. Hij heeft ook nog een nachtlampje.

Zoon slaapt altijd moeilijk in, ook in de winter. Hij is nu 8,5 en slaapt soms zelfs uit. Meestal staat hij tussen 7 en half 8 uit zichzelf op.

Op ons werk hadden we ook een jongen die niet kon slapen en vond de spleet onder de deur al erg vervelend. Hij had een rolgordijn en donkere gordijnen zodat er geen spleten waren. En voor zijn deur lag altijd een tochtslurf of een opgerold badlaken.

Dat zijn lastige dingen.
Net als dat hele verhaal over de chauffeurs en aanbestedingen, dat is echt te gek voor woorden.
Misschien een troost, mijn zoon eet soms ook niks van het eten en drinken op en gaat niet met de bus. Dan laat de juf hem maar door werken, want hij is zo lekker bezig. En dan heeft hij dus helemaal geen pauze gehad en niks naar binnen gewerkt. Ik snap hoe je je voelt.

sterkte met overleven..
Alle reacties Link kopieren
soms helpt melatonine ook nog wel eens goed bij slecht kunnen slapen
Alle reacties Link kopieren
*** breekt even in wegens herkenning van verduisteren van de kamer (zelf geen kennis met ass)***
wat betreft verduisteren van de kamer: aluminiumfolie oid op de ruiten kleven helpt ook enorm.
je hebt ook speciale verduisterende folies om op de ramen te kleven (maar die houden niet 100% licht tegen, maar zullen wel al veel helpen tegen het licht worden in de kamer. je hebt er normaal in verschillende soorten qua % licht doorlatendheid (ook bvb om auto's te tunen/verduisteren).
enige nadeel hiermee is dat het "permanent" is, en je dus 's morgens deze niet kan verwijderen om het licht binnen te laten. een voordeel is ook dat het de warmte mee helpt buitenhouden naar het schijnt, toch de aluminiumversie...

knuffels :hug:
***breekt weer uit***
hvm schreef:
23-05-2017 12:42
Dat ziet er goed uit! Heb je dan geen last van kieren aan de zijkanten?
Sorry, zoon is erg uitgesproken wat dat betreft :P Heeft iets met zijn autisme te maken ;-D
verduisterend rolgordijn ja. Breder nemen dan het raam en dan buiten het kozijn hangen. (Op de dag http://www.rolgordijnenexpert.nl/Blog/1 ... e-dag.aspx
Alle reacties Link kopieren
Starshine-2 schreef:
23-05-2017 22:16
verduisterend rolgordijn ja. Breder nemen dan het raam en dan buiten het kozijn hangen. (Op de dag http://www.rolgordijnenexpert.nl/Blog/1 ... e-dag.aspx
Dank voor je tip, maar dit lukt niet. Het is namelijk een dakkapel en meer dan 3 meter breed helaas.... :|
hvm schreef:
24-05-2017 05:20
Dank voor je tip, maar dit lukt niet. Het is namelijk een dakkapel en meer dan 3 meter breed helaas.... :|
Oh dat is jammer.
Mijn zoon maalt niet zo om licht of geen licht. Hij heeft wel voldoende slaap nodig en gaat dus altijd keurig uit zichzelf om 21 uur naar bed. Dat is toch weer het voordeel van een autist, als er eenmaal een regel of gewoonte in zit, krijg je die er niet meer uit.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend zeg hvm! Ik vind dat echt niet kunnen. Het arme joch.

Dochter wil ook juist graag een lampje aan omdat ze anders een beetje bang is, maar ik herken wel dat ze veel moeilijker inslaapt nu het zo lang licht is.
Alle reacties Link kopieren
Heb op internet gegoogeld en ben er inmiddels achter dat je rolgordijnen met zijgeleiding kunt kopen. Dat moet dan helaas wel op maat gemaakt worden denk ik (= duur), maar het kan misschien wel. Ik denk dat dat wel ideaal zou zijn. Met een bekisting om de rol heen zodat daar ook geen licht langs komt.
Alle reacties Link kopieren
http://www.nu.nl/gezondheid/4741401/ver ... redirect=1

Ik las dit gisteren en het laat me niet los.
Ten tijde van de zwangerschap van Zoon 1 woonden we in een appartement in een oud gebouw. Toen na de bevalling de kraamverzorgster kwam, kregen we te horen dat we flessen water moesten kopen voor de aanmaak van flesjes melk voor Zoon 1 want ze wist niet of de leidingen in een oud gebouw goed waren. Ik heb dat gedaan en nooit meer erbij stil gestaan. Ik heb nooit geweten waar waterleidingen van gemaakt waren. Ik dacht altijd dat water gezond was. Nu voel ik me zo rot dat ik daarvan gedronken heb tijdens de zwangerschap. Misschien als ik tijdens de zwangerschap flessen water had gedronken dat hij dan geen autisme ontwikkeld had. Of als we gewacht hadden met een gezin stichten tot we verhuisd waren.
Mijn moeder zei; maar hij is prachtig zoals hij is. En natuurlijk, dat is ook zo. Maar het had zoveel makkelijker voor hem en ons allemaal geweest als hij geen autisme had gehad. :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven