Borstvoedingsvragen (deel 4)

15-01-2014 20:02 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenEerdere topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen 2

Borstvoedingsvragen 3
Alle reacties Link kopieren
26gelukkig, heb je al aan de optie gedacht om met 1 borst te gaan voeden? Dus pijnlijke borst te stoppen en dan links door te voeden. Met een beetje geluk kun je dan gewoon volledig blijven voeden. Veel minder werk dan fulltime kolven.



Waarschijnlijk is dit schema namelijk niet voldoende om je productie op peil te houden en zul je veel moeten gaan clusterkolven e.d. Om nog maar te zwijgen over de afwas die het oplevert.



Als je inderdaad met een borst wilt gaan voeden heb je denk ik wel tijdelijk een productietekort. Maar misschien kun je dat met nakolven e.d. wel weer naar een volledige productie krijgen. En dan aanvullen met vriezervoorraad.



Zo lang mogelijk wachten met kv zou mijn voorkeur hebben, vanwege het beroemde "laagje in de darmen".
Alle reacties Link kopieren
En sterkte, dit lijkt me echt een hele nare situatie!
Alle reacties Link kopieren
Dank je reglisse. Ik vind het ook moeilijk, ook omdat het bij dochter zo goed ging. Maar zoon is een eigenwijzert, enorm beweeglijk en onrustig met drinken (ook met fles) en daarbij groot en sterk waardoor ik hem echt moeilijk kan sturen of corrigeren. Vandaag hield hij gewoon uit zichzelf zn fles vast bij het drinken! Raar kind ;)



Ik heb nagedacht over alleen links maar vind het ingewikkeld. Dan zou ik eerst rechts zorgvuldig en voorzichtig helemaal moeten afbouwen, waarvoor ik moet kolven. Nu denk ik: als ik toch kolf doe ik wel 2 borsten tegelijk. Bovendien moet ik overdag sowieso af en toe kolven als ik even ga sporten of mn moeder past op, en over 6 weken ga ik weer werken dus dan zal ik ook overdag moeten kolven. Is het dan de moeite waard om nu helemaal op links over te schakelen? Ben bang dat ik net alles op orde heb en dan weer 4 dagen weg ben per week...

Ook lukt het me nog steeds niet hem echt goed aan te leggen, ook niet links. Hij laat vaak los en neemt niet altid een echt grote hap. Heb het idee dat het eerder ondanks, dan dankzij, het aanleggen goed gaat. Dus ik vind het eng om het daar volledig op te laten hangen, wat als ik daar ook problemen krijg?



Ik heb nu rechts afgebouwd voor die 3 voedingen die ik live geef (zonder probleem gelukkig) en ben de avondfles heel rustig aan het afbouwen. Heb besloten dan toch kunstvoeding te geven omdat ik hem dan ruim vol genoeg kan doen, zonder angst iets weg te gooien. Hij krijgt dan nog steeds 6/7e borstvoeding, daar kan ik mee leven.



Overigens is mijn doel wel verschoven hoor; ik hoop vooral dat ik mijn hele verlof kan blijven voeden/ kolven. Tijdens mijn verlof moet af en toe clusterkolven ook te doen zijn, en bij regeldagen kan ik natuurlijk vaker aanleggen.

En als het terugloopt vind ik dat zeker erna acceptabel. Maar wel jammer.
Alle reacties Link kopieren
Als je overweegt ft te gaan kolven, dan zou ik vooral het ft kolven topic hier erbij pakken. Zo kun je bijvoorbeeld veel gemakkelijker op verzoek voeden door steeds met verse melk te werken op kamertemperatuur. Hoef je niets weg te gooien, want het kan gewoon blijven staan tot de volgende voeding. En koop veel extra kolfspullen en een magnetronsterilisator.



En je hoeft nu niet definitief te kiezen he. Je kunt het kolven altijd proberen en kijken hoe het bevalt. Persoonlijk zou ik liever langer doorvoeden met een borst dan ft gaan kolven. Maar ik heb dat ooit drie maanden gedaan en ben dus bevooroordeeld.
Alle reacties Link kopieren
Dank reglisse! Fulltime hopelijk niet maar wel veel denk ik. Eerst rechts maar eens goed afbouwen voor de voedingen die ik nu links live geef; had vannacht alweer harde plekken dus we zijn er voorlopig nog niet. Als dat gelukt is zie ik of ik overdag blijf kolven of toch weer live voeden met alleen links. Kan me goed voorstellen waarom dat jouw voorkeur zou hebben hoor!



Ik ga het topic opzoeken. Mijn zusje heeft fulltime gekolfd en had al tips gegeven zoals verse melk. Kolfspullen heb ik gelukkig al dubbel want had al avent handkolven en heb nu ook de dubbele elektrische avent isis. En sterilisator had ik gekregen. En we hebben ern goeie vriezer, helpt ook!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag. Ik heb een zoon van 12 weken die ik borstvoeding geef. Omdat hij te vroeg geboren is en de eerste dagen nog niet goed aan de borst dronk, werd hij in het ziekenhuis bijgevoed met kunstvoeding. Ook nu geven we hem heel soms een flesje kunstvoeding, zodat ik iets flexibeler ben om af en toe op pad te gaan zonder hem. Het is een heel hongerig mannetje die nog steeds iedere 3 uur wil drinken en extra kolven is daardoor lastig. Nu las ik dat door de kv het positieve effect van bv op de darmpjes teniet gedaan wordt. De bronnen waar het artikel dat ik las op gebaseerd is, zijn echter nogal verouderd. Weet iemand hier hoe dit zit?
Alle reacties Link kopieren
Lousy, ik weet het eerlijk gezegd niet helemaal precies. Er is op dit topic wel eens eerder een discussie over geweest, met goede literatuurverwijzingen, maar ik kan het zo niet terugvinden. En de biologische kant is een beetje te ver buiten mijn vakgebied om de literatuur goed te kunnen beoordelen. Maar na wat googelen vond ik dit waarin het wel begrijpelijk werd uitgelegd: link naar pdf



Trouwens, iedere 3 uur drinken is met 12 weken echt heel normaal, zeker bij een te vroeg geboren kind. Dat is op zich geen teken van een hongerig kind.



Als je extra zou willen kolven voor een voorraadje zou je dat direct na de ochtendvoeding kunnen doen, op een vast moment. De eerste dagen levert het misschien weinig op, of wil je zoon daarna wat vaker drinken, maar als je het een paar dagen volhoudt gaat je productie op dat tijdstip gewoon omhoog. Ook handig voor als je eventueel weer gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
26gelukkig, hoe gaat het nu met de harde plekken?
Alle reacties Link kopieren
Thanks for asking Reglisse. Vanmorgen om 7u weer wat last en dus gekolfd, dat leverde 30cc op en toen was het weg. Het lijkt wel of die rechterborst altijd bobbelig, hard en pijnlijk wordt als hij ook maar een beetje vol is- nooit normale stuwing. Terwijl links mooi egaal gestuwd is. Maar goed dus dat ik het voeden afbouw rechts.



Het lijkt wonder boven wonder wel of mijn lichaam mijn plannetje begint te snappen overdag bij het kolven geeft rechts steeds meer melk, en s avonds tm s ochtends dus steeds minder, links neemt het dan echt over.

Ik merk ook gelijk het nadeel van elk schema, want vandaag heeft zoon een ander plan en drinkt hij 150cc ipv 125 per keer, en ik vermoed (maar de dag is nog niet om) 6x ipv 7x. Dus ik ga zo maar een keertje extra kolven en heb niet live gevoeg rond het avondeten, zoals de afgelopen dagen wel (en dat is ook fijn want jn de spits kolven is lastig), maar gekolfd en rechts kwam er dus vrijwel niks uit. Ach, so far so good, de voorraad in de vriezer gaat niet wezenlijk achteruit en zoon krijgt vrijwel alleen bv, dus ik ben blij!
Alle reacties Link kopieren
Lousy, ik zag het ook want heb het gegoogled omdat reglisse het hier had over dat beschermende laagje. Maar de bron die zei dat 1x kunstvoeding al slecht zou zijn stamt uit 1923... Niet echt actueel dus ;)

Na verder zoeken kon ik eerlijk gezegd niets echt betrouwbaars vinden, lijkt me ook moeilijk te testen.



Ik ga er zelf maar vanuit dat het gewoon hoe meer bv., hoe beter is. En dat je er het beste voor kunt zorgen dat je het zo lang mogelijk volhoudt- als dat af en toe kv betekent, of soms een glas wijn, dan is dat beter dan dat je eerder stopt omdat je het niet trekt.



Ik had altijd veel baat bij het afkolven van de andere borst tijdens de ochtendvoeding, liefst met de handkolf. Vraagt wat handigheid maar dan heb je echt zó een voorraadje. Is dat een idee?
Alle reacties Link kopieren
Reglisse, de belangrijke bronnen in dat pdf stammen ook uit 1923/1933.... Ook een paar recentere hoor, maar als je kijkt wat waarvandaan komt (dat zag ik hier:

http://eurolac.net/index.php?p=22

Volgens mij zelfde artikel vertaald)

dan js juist het antwoord lp de vraag of dat ene flesje uitmaakt, verouderd.
Alle reacties Link kopieren
In de link die ik net postte staat een recenter overzicht van bronnen, en goed uitgelegd waar het om gaat en wat de gevolgen kunnen zijn. Maar als fundamenteel onderzoek al in de jaren 20 of 30 is gedaan blijft men daar natuurlijk tot in de lengte der dagen naar verwijzen (zeker als het tegenwoordig door ethische regels niet meer zo kan worden gedaan).



Mijn dochter heeft overigens ook een aantal weken kv erbij gehad, het is niet dat ik principeel tegen ben, het heeft alleen wel mogelijk gevolgen, en ik denk dat het goed is die te noemen.



26gelukkig, ik zou het wel in de gaten blijven houden, en misschien een keertje naar de huisarts om die borst te laten nakijken? De kans is heel klein, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn natuurlijk. Fijn dat het goed gaat verder!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga nog eens wat recentere dingen zoeken, nu wil ik wel weten of het verouderd is. Iemand al in pubmed gekeken?
Alle reacties Link kopieren
Als ik het stuk wat ik net postte zorgvuldig doorlees kom ik claims tegen als:

once dietary supplementation begins, the bacterial profile of breastfed infants resembles that of formula - fed infants in which bifidobacteria are no longer dominant and the development of obligate anaerobic bacterial populations occurs (Mackie, Sghir, Gaskins, 1999)



- relatively small amounts of formula supplementation of breastfed infants (one supplement per 24 hours) will result in shifts from a breastfed to a formula fed gut flora pattern (Bullen, Tearle, Stewart, 1977)

- the introduction of solid food to the breastfed infant causes a major perturbation in the gut ecosystem, with a rapid rise in the number of enterobacteria and enterococci, followed by a

progressive colonization by bacteroides, clostridia,

and anaerobic streptococci (Stark & Lee,

1982



Ok, niet enorm recent, maar ook zeker geen jaren '30.
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel voor het meedenken Reglisse en 26gelukkig. Fijn dat dit topic er is. Ik vind het vooral jammer dat, doordat zoon in het begin al KV heeft gekregen, een deel van de voordelen van BV blijkbaar al teniet is gedaan en niemand mij dat in het ziekenhuis verteld heeft. Het kon niet anders dan hem KV te geven, maar toch.



Ik ga idd proberen elke ochtend te kolven en probeer de KV weer achterwege te laten.



@Reglisse als ik aan mensen in m'n omgeving vertel dat zoon nog minstens 8 voedingen per dag wil, vindt iedereen dat heel veel, dus vandaar dat ik dacht dat hij hongeriger dan gemiddeld is. Hij zit qua gewicht helemaal boven in de groeicurve, dus dat versterkte mij idee.
Alle reacties Link kopieren
Het ging mij hierom:

> Wanneer kunstvoeding als bijvoeding wordt gegeven verandert de darmflora van een kind dat borstvoeding krijgt binnen 24 uur zo dat die niet meer van die van een volwassenen is te onderscheiden. (Gerstley, Howell, Nagel, 1932

> Wanneer wordt teruggekeerd naar uitsluitend moedermelk, dan duurt het 2 - 4 weken voor de darmomgeving terugkeert naar een status die gunstig is voor grampositieve darmflora. (Brown; Bosworth, 1922; Gerstley, Howell, Nagel, 1932



Dat de darmflora uberhaupt verandert als je kunstvoeding geeft lijkt mij logisch en bewezen, het is niet voor niets dat borstvoeding wordt gepropageerd. Maar dat het al door 1 flesje dusdanig verstoord zou zijn dat dat hopeloos is lijkt mij sterk, en dat is iets wat toch regelmatig wordt geroepen. Die bewering (van na 1 keer kunstvoeding) stamt dus uit 1932. Tuurlijk kan het dat dat dusdanig degelijk onderzoek was, dat daar nog naar verwezen wordt, maar de recentere uitspraken zijn allemaal minder bout....



Je hebt gelijk hoor, misschien moet ik ermee naar de dokter. Ik wacht nog even want kan me voorstellen dat er nu wat litteken-achtig weefsel zit nog van die eerdere plekken. Overdag is mijn borst ook helemaal zacht. Maar over een maand lijkt het me wel slim idd.
Alle reacties Link kopieren
Lousy, mijn dochter was heel gemiddeld qua curve en wilde echt maaaaandenlang 8 voedingen! Netjes om de 3 uur, ook s nachts ;) Pas met de bijvoeding veranderde dat echt. Maar flesvoerders zijn het denk ik niet gewend. En mijn zoon drinkt ook minder vaak. Kwestie van aanleg en temperament denk ik.
Alle reacties Link kopieren
26gelukkig dan ga ik er maar vanuit dat er voorlopig nog geen verandering in het aantal voedingen komt. Ik vind het nu ik nog verlof heb niet erg dat hij nog zo vaak wil drinken. Alleen wel jammer dat af en toe een flesje KV dus niet zo'n goed idee blijkt. Had me gewoon wat meer vrijheid gegeven.



Sterkte met je borst trouwens 26gelukkig. Lijkt me erg vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Lousy, of het geen goed idee is kun je alleen zelf bepalen. Wat meer vrijheid kan ook een goed idee zijn, het is maar net hoe je het afweegt. Gelukkig kun je met een gekolfd voorraadje in de vriezer hetzelfde effect bereiken.



Mijn dochter kreeg eerst gekolfde melk, en ging daarmee rond een week of 10 naar 7 a 6 voedingen. Eenmaal aan de borst ging dat al snel naar 8-10 en zo is het gebleven totdat ze met een maand of 10 echt ging eten.



Ik ken in mijn omgeving net zo veel baby's die 6 of 7 voedingen krijgen met drie maanden als baby's die er 12 krijgen. Dat wisselt gewoon per kind. 8 is een mooi gemiddelde. NB dit gaat alleen over baby's die op verzoek voeding krijgen, moeders die op schema voeden of sterk sturen zitten al snel op minder voedingen. (En dan is met 4 maanden de melk vaak op).
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk Reglisse, maar ik vind de gezondheidsvoordelen van bv toch wel een heel belangrijk argument om te proberen geen kv bij te voeden. Ben iig begonnen met een voorraadje in de vriezer op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Pfffff ik heb het even gehad en maak me overal druk om vandaag. Zullen wel hormonen zijn...



Ik vermoed dat je gelijk hebt qua met 1 borst voeden, reglisse. Ik vrees dat ik rechts gewoon helemaal af moet gaan bouwen want de combi van met 1 borst voeden en met 2 kolven is te ingewikkeld op dagen zoals vandaag, dat hij het ritme net weer aanpast. Kan beter gewoon kolven indien nodig en dan maar met 1 borst. Zou dat echt haalbaar zijn, met 1 borst alles doen?

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Had na vannacht geen stuwing of harde plekken rechts, dus voor de nacht is hij "klaar". Overdag kan ik dan kolven bij harde plekken of stuwing. Of zouden jullie het anders doen?



Sorry hoor, dat ik jullie blijf lastig vallen met deze soap!
Alle reacties Link kopieren
Ik weer. Ik bel morgen sowieso even de huisarts, maar wilde toch even hier checken:



Ik heb nu al meer dan 2 weken last van steken achter mijn tepels. Ik heb nystatine 10 dagen gebruikt omdat ik dacht dat ik spruw had. Daarna heb ik nog 4 dagen miconazolnitraat gebruikt om er zeker van te zijn dat de eventuele spruw weg was. Zoon had en heeft geen spruw, we hebben hem preventief met de nystatine behandeld.



De steken zijn nog niet weg, ze worden erger als zoon huilt, als mijn borsten vol zijn en als mijn tepels hard worden door kou.



Het lijkt mij dat spruw wel weg zou moeten zijn, maar wat kan het anders zijn? Ik voel me verder ook prima, maak voeding genoeg, het is alleen dat gesteek.



Voor borstontsteking heb ik ook te weinig klachten, ik voel me verder (op vermoeidheid na) goed.



Van de zalfjes etc zijn mijn tepels weer zo 'zacht' geworden dat ik een klein kloofje heb. Aanhappen doet alleen bij dat kloofje wat pijn, verder niet. Daarbij kolf ik zowat elke voeding omdat zoon zich enorm verslikt als hij uit mijn borst drinkt.



Iemand enig idee?
Alle reacties Link kopieren
Heb ik soms ook stukje cake. Volgens mij komt/ kwam het door slecht of slordig aanhappen en drinken, waardoor ik pijnlijke tepels heb en werkt dat door. Spruw is het in elk geval niet en zoon heeft nergens last van.

Als zoon hier huilt voel ik iets anders, prikken, dat is volgens mij de toeschietreflex.



Ik kolfde vandaag plots veel minder. Heb dus zoon steeds eerst aangelegd en pas bij flink ongeduld gekollfde melk laten drinken, en extra vaak kort gekolfd. Uiteindelijk niets uit vriezer hoeven halen, ik speelde ongeveer quitte. Geen idee wat het kan zijn.... Heb pcos dus ongesteld zijn kan echt niet. Misschien dat hij gewoon ook veel gedronken heeft? Ik merk morgen wel hoe het verder gaat.
Alle reacties Link kopieren
Stukje cake, is het alleen als de melk toeschiet? Of ook pijnlijke steken tussen de voedingen door? Die laatste kunnen een teken zijn van spruw. Kloofjes trouwens ook. Andere optie is inderdaad aanhapissue. Of syndroom Raynauds



Als het echt spruw is, is de kans best aanwezig dat nystatine niet heeft geholpen. Er is veel resistentie tegen, en het is ook niet zo geschikt om op je tepels te smeren. Miconalzol wel, maar 4 dagen is daarvoor juist weer wat kort. Heb je het wel na iedere voeding gebruikt bij zowel jezelf als zoon (nystatine dan, of orale miconazol, geen gewone miconazolcreme)? En verder alle hygienemaatregelen genomen?



Je zou kunnen overwegen een kuurtje gentiaan violet te bestellen (eurolac). Meestal heel effectief en gemakkelijk in gebruik (maar 1x per dag). Geeft wel lelijke vlekken.



26gelukkig, blijf je getwijfel vooral opschrijven. Het is ook niet niks allemaal.



In principe is het mogelijk, met 1 borst volledig voeden. Maar dat wil niet zeggen dat het iedereen lukt natuurlijk. Als je toch aan het kolven bent zou je kunnen kiezen voor clusterkolven (kijk even op de site van het moedermelknetwerk voor een overzicht van technieken). Het is vaak zo dat overgaan van live voeden naar veel kolven voor een productiedaling zorgt. Veel moeders die fulltime kolven moeten regelmatig clusterkolven om de boel op gang te houden. Maar kolven op zich zorgt ook heel gemakkelijk voor een cc-tic. Productieverschillen die je anders niet eens had opgemerkt gaan opeens opvallen. En verschillen in inname ook. Eigenlijk krijg je een soort "flessenkind".
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg het voorgeschreven, maar alleen het advies voor zoon stond erop: 4x per dag 1 ml. Ik heb vrijwel iedere voeding staan smeren, er zat toch genoeg in dat flesje.



Ik denk dat ik morgen de huisarts iets vraag wat betere resultaten geeft, met daarbij orale pillen die de schimmel in mijn hele lijf tegengaat. En als het kan iets anders dan nystatine voor zoon. Die gaat er letterlijk van kotsen en dat lijkt me noet de bedoeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven