Broodbeleg baby 7 maanden

30-01-2011 10:00 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Doperwtje is inmiddels 7 maanden en lijkt op z'n moeder: hij houdt van eten



Hij eet tussen de middag een boterham, die we besmeren met een beetje boter of een dun laagje smeerkaas. Bij een google-tochtje naar mogelijk broodbeleg voor een baby van die leeftijd raak ik het spoor bijster: veel tegenstrijdigheden en het is me vaak niet duidelijk over een baby van welke leeftijd er gesproken wordt wanneer sommig beleg wordt aan- of afgeraden (ook niet als ik bij viva-topics uitkom).



Ik wil natuurlijk een Verantwoorde Moeder zijn , maar weet vervolgens niet meer wat nu geschikt is: leverworst is slecht, jam en appelstroop is zoet (maar is dat per se slecht?), welke alternatieven zijn er?
Alle reacties Link kopieren
Voornu
Alle reacties Link kopieren
Is die speciale smeerkaas voor kinderen (ik ben even het merk kwijt, maar dat gouden kuipje) ook te zout?

En tot welke leeftijd speelt dat leverworstverhaal? Of is dat voor iedereen slecht?



Mijn dochter krijgt sinds kort beleg op haar brood en ze is nu een jaar. Tot die tijd smeerde ik er gewoon wat boter op.
Alle reacties Link kopieren
Leverworst/smeerworst is voor iedereen 'slecht'. Kinderen mag je het niet geven tot 3 jaar en daarna echt heel matig. Maar het is geen gezond vlees. Dus altijd met mate blijven eten.
Alle reacties Link kopieren
Dankje!
Alle reacties Link kopieren
quote:lara1978 schreef op 31 januari 2011 @ 20:15:

Is die speciale smeerkaas voor kinderen (ik ben even het merk kwijt, maar dat gouden kuipje) ook te zout?



Ik denk dat je Eru bedoelt. Ik heb even gekeken en vergeleken met de zak naturel chips die ik net heb leeggegeten

Eru voor Kids: 1040 mg natrium per 100 gram

Naturel chips: 600 mg natrium per 100 gram



Ik denk dat dat je vraag wel beantwoordt?

(en: mijn god zeg. Smeerkaas voor kinderen vanaf 6 maanden staat erop, en het enige wat ze hebben aangepast is het vétgehalte. Voor lijnende baby's of zo? En ze hebben ook nog het gore lef om het gezond te noemen!)
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf mijn zoontje op die leeftijd het volgende op brood:

- Margarine

- Geprakte banaan

- Appelmoes

- La vache qui rit

- Philadelphia oid

- Hummus



Vooral banaan en appelmoes waren in het begin fijn voor zijn tandeloze bekkie, maakten z'n boterham wat makkelijker te kauwen.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik heb dan geen kleine kinderen, ben niet zwanger, maar was toch nieuwsgierig aangezien ik toch best een tijd au pair ben geweest..



Minus kreeg altijd een boterham met smeerworst, hij moest en zou smeerworst eten. Hij is nu 3 en is helemaal dikke prima in orde.. Dus ik weet niet of ik al die angstaanjagende verhalen over smeerworst moet geloven..
Natuurlijk is smeerkaas zout (en brood trouwens ook!). Maar zeg nu zelf: hoeveel smeerkaas smeer je op een boterham?



Ik echt heel weinig en zolang je gewoon varieert is er echt niets mis mee. Niemand voert zijn baby van 6 maanden toch 6 boterhammen met smeerpaté of smeerkaas per dag?



Gewoon lekker veel variëren en alles met mate, dan komt het helemaal goed (en natuurlijk geen honing geven en zo geldt dat voor nog een paar dingen, maar zaken als aardbeien heb ik altijd vrij snel gegeven: je merkt snel genoeg of er sprake is van een allergie als je nieuwe dingen 1 voor 1 introduceert).
Alle reacties Link kopieren
smeerworst is inderdaad heel slecht. wij op het kdv van een grotere organisatie gebruiken daarom vegetarische. (de kinderen eten hem, volwassen vinden hem over het algemeen vies)

Smeerkaas, dus, boter, vegetarische elverworst, fruitprakje.

Appelstroop is niet slecht maar het kan zijn dat je kind veel te snel gaat wennen aan zoet en dat is ook weer niet goed
Alle reacties Link kopieren
Jezus wat een WOstudie, wat geef ik mijn 7 maanden oude kind te eten





(hier geef ik: niks, boter, kaas, ei en heel soms appelstroop. en dat dan in die volgorde, per week)
Alle reacties Link kopieren
Okee, ik zeg: gèèn appelstroop!

Getverderrie wat een plakbende wordt dat zeg.

Het veulen sopte wel verheerlijk zijn stukkies brood weg, maar dat doet ie kaal of met wat margarine ook.

Grrrr. ~gaat stoel, tafel, Veulen en grond schrobben~
Alle reacties Link kopieren
Die van mij kreeg met 7 maanden ook appelstroop of jam en een beetje boter, of gewoon kaas.

Nu 3 maanden later stouwt ze zo ongeveer alles weg en moeten we uitkijken dat ze onze hamburgers niet van ons bord graait.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zaza_zebra schreef op 03 februari 2011 @ 13:24:

Okee, ik zeg: gèèn appelstroop!

Getverderrie wat een plakbende wordt dat zeg.

Het veulen sopte wel verheerlijk zijn stukkies brood weg, maar dat doet ie kaal of met wat margarine ook.

Grrrr. ~gaat stoel, tafel, Veulen en grond schrobben~



Herkenbaar! En ze had nog wel een wit truitje aan... (iemand tips tegen stroopvlekken?)

Maar we moeten het nog een paar dagen geven voor ze weer iets anders mag, allergisch kind.
Alle reacties Link kopieren
Verder heb ik van de week een potje worteltjes op brood gesmeerd (ze eet toch niet van een lepel). En (koemelkvrije) margarine natuurlijk. Maar het lijkt haar weinig uit te maken wat erop zit.



Mag tartex eigenlijk al zo jong, is dat niet te zout?
Alle reacties Link kopieren
quote:wen schreef op 31 januari 2011 @ 22:28:

[...]

Ik denk dat je Eru bedoelt. Ik heb even gekeken en vergeleken met de zak naturel chips die ik net heb leeggegeten

Eru voor Kids: 1040 mg natrium per 100 gram

Naturel chips: 600 mg natrium per 100 gram



Ik denk dat dat je vraag wel beantwoordt?

(en: mijn god zeg. Smeerkaas voor kinderen vanaf 6 maanden staat erop, en het enige wat ze hebben aangepast is het vétgehalte. Voor lijnende baby's of zo? En ze hebben ook nog het gore lef om het gezond te noemen!)



Ik heb eens de Eru smeerkaas voor kinderen vergeleken met de gewone smeerkaas van Eru, goudkuipje. Het blijkt dus dat er méér zout in de kinderversie zit dan in de normale versie! Echt belachelijk.



Ik geef mijn baby af en toe wel smeerkaas, maar zoals Anky al zei, heel dun en niet te vaak dus. Ik heb toen mijn zoontje 7 maanden was bij een dietiste gelopen omdat hij alle melk weigerde. Zij adviseerde toen vet broodbeleg met als voorbeeld chocoladepasta. Dat vond ik te ver gaan voor een baby van 7 maanden, maar ik let nu wel de vetten. Dus volle margarine en andere vette producten op brood. Ik ga binnenkort ook maar eens pindakaas introduceren (hij is nu 10 maanden).



Dé tip voor een schoon kind na een boterhammen-met-appelstroop sessie: Silly Billyz slabben en dan de variant mét mouwtjes . En natuurlijk pas geven als je eigenlijk toch al moet dweilen .
Boterhammen gewoon dun besmeren, dubbel vouwen en in stukken snijden. Hier nooit geknoei gehad eigenlijk met brood (itt tot warm eten, vooral als ze zelf met een lepel gaan eten kun je je lol op).
Alle reacties Link kopieren
Silly Billy's: check!

Dubbelvouwen: check!



Maar het veulen wil graag grondig bestuderen wat hij eet (oftewel pulkt de boel uit elkaar), steekt het in zijn mond, kauwt, zuigt, trekt het er weer uit, verstopt het onder het blad van zijn kinderstoel (achter zijn silly billy), wrijft met zijn handjes door zijn gezicht..



Nee, doe mij maar boter, dat plakt tenminste niet zo achterlijk.



(overigens is warm eten hier ook altijd een knoeiboel omdat we Rapley'en. Maar dat kleeft tenminste niet zo!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven