Dochter van 11 jaar..

05-11-2014 09:55 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 11 jaar zit niet zo lekker in haar vel. Ze is heel gevoelig en onzeker. Nu draagt ze het liefste stoere kleding wat ik verder prima vind. We winkelen samen en zij beslist uiteindelijk. Nu krijgt ze de laatste tijd behoorlijk veel puistjes en heeft ze enorme stemmingswisselingen. Voor die puistjes heb ik clearasil gekocht en een bijbehorende camouflagestift. Ze wil het echter niet gebruiken. Ze wil het liefste gewoon niks aan haar uiterlijk doen. Ze loopt het liefste in oude, grijze kleding en haar haar draagt ze het liefste in een staartje. Als ik het toe laat wordt ze gewoon uit gelachen door klasgenoten. En geloof me, dat gebeurt ook weleens helaas. Al jaren ben ik bezig met haar er uit te komen zodat ze er in ieder geval toonbaar uitziet. Nu heb ik deze week een conflict gehad met haar over die camouflagestift. Zij noemt het make up en daar wil ze niks mee te maken hebben. Pff, wat te doen zodat ze er in ieder geval goed uit ziet.
Alle reacties Link kopieren
Youk79 ze heeft niet veel aansluiting op school helaas. Ze heeft wel 2 vriendinnen die haar weleens komen ophalen om iets te gaan doen samen. Uit het NIO onderzoek die een maand geleden op school is uitgevoerd t.b.v. het schooladvies kwam een score uit van 138.

Ze is wat verdrietig de laatste tijd. Soms heel blij en loopt ze te stuiteren door het huis en op andere momenten is alles stom. Ik praat wel regelmatig met haar en dat vind ze wel fijn en ik mag haar ook knuffelen. Maar elke keer krijg ik het gevoel dat er iets is.
Bijna geen enkele puber wil denk ik graag opvallen, omdat ze daarmee de aandacht over zichzelf afroepen en dat kan mogelijk weer iets zijn waardoor anderen iets hebben om over te lachen, smiespelen, roddelen etc. Behalve misschien het type dat juist mét die aandacht het ideale masker voor andere onzekerheden heeft gevonden ("de clown van de klas") maar dat lijkt me je dochter niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
Weinig of geen vriendinnen hebben en onzeker zijn over dat je je anders voelt dan de rest en niet weet hoe dat komt of wat je er mee moet, dat is genoeg om ongelukkig van te worden als elf jarige.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Een IQ van 138 is ook wel echt hoog. Zitten er meer slimme kinderen in haar klas?

Ik hoop heel erg voor haar dat ze volgend jaar in een leuke klas terecht komt.



Misschien kun je als compromis over de kleren dingen uitzoeken die precies zijn wat ze al heeft maar dan nieuw en heel? Dan voelt ze zich misschien minder ongemakkelijk en ziet ze er toch verzorgder uit.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je met haar praat en haar knuffelt! Dat is steun die ze nodig heeft!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Ik ga die Clearasil in de la van de badkamer leggen en dan kan ze zelf beslissen of ze het wil gebruiken. De regels schone kleding en geen kapotte kleding/schoenen hou ik aan. Ik denk dat ze in de pubertijd zit en waarschijnlijk gieren de hormonen door haar lichaam en dan verandert er nog van alles aan haar lichaam. Ik ga me verder niet opdringen maar blijf open staan voor haar vragen.
quote:Youk79 schreef op 05 november 2014 @ 11:12:

Een IQ van 138 is ook wel echt hoog. Zitten er meer slimme kinderen in haar klas?

Ik hoop heel erg voor haar dat ze volgend jaar in een leuke klas terecht komt.



Misschien kun je als compromis over de kleren dingen uitzoeken die precies zijn wat ze al heeft maar dan nieuw en heel? Dan voelt ze zich misschien minder ongemakkelijk en ziet ze er toch verzorgder uit.

Ik weet dat het niet het onderwerp is, maar een NIO-uitslag is niet hetzelfde als IQ, ook al wordt het vaak zo gebracht door scholen. Het is geen IQ-test.



Voor kinderen die zich snel ongemakkelijk voelen is online winkelen ook een optie, een berg bestellen en wat niet goed is/lekker zit gaat terug. En als ik merk dat een kledingstuk echt tot de absolute favorieten behoort probeer ik in de uitverkoop altijd ook een maat of twee groter te kopen. Dan voldoet het aan mijn standaard van niet te klein of kapot en kind is blij met 'hetzelfde' kledingstuk.
Ik kreeg op die leeftijd trouwens ook een dagboek. Nu vroeg ik daar ook zelf om (n.a.v. Anne Frank) en klinkt het wellicht suf om te vragen of je dochter daar behoefte aan heeft, maar het heeft mij altijd enorm veel geholpen om mijn gevoelens van mij af te kunnen schrijven. Misschien een idee als Sintkadootje? Gewoon een neutrale met een slotje erop?
Allemachtig, een IQ van 138, zijn jullie ook zo intelligent? Hoe gaat dat in het dagelijks leven als je kind slimmer is dan jij? Lult ze jullie regelmatig onder de tafel omdat ze het beter weet?
Alle reacties Link kopieren
NYC goed idee!



De pubertijd is aangebroken hier in huis..Run Forrest run

Zo had ze laatst in de winkel een geweldig kledingstuk gevonden. Echt prachtig vond ze het. Een week later was het het stomste kledingstuk ooit op aarde. Als ik iets vraag, gaan haar wenkbrauwen omhoog alsof ik iets heel doms/geks zeg. Ze kon laatst haar favoriete sportbroekje niet aan omdat deze in de was zat. Echt tranen met tuiten, alsof er iets heel ergs aan de hand was. Ik ben hier niet op voorbereid pfff
Alle reacties Link kopieren
quote:poldep schreef op 05 november 2014 @ 11:28:

NYC goed idee!



De pubertijd is aangebroken hier in huis..Run Forrest run

Zo had ze laatst in de winkel een geweldig kledingstuk gevonden. Echt prachtig vond ze het. Een week later was het het stomste kledingstuk ooit op aarde. Als ik iets vraag, gaan haar wenkbrauwen omhoog alsof ik iets heel doms/geks zeg. Ze kon laatst haar favoriete sportbroekje niet aan omdat deze in de was zat. Echt tranen met tuiten, alsof er iets heel ergs aan de hand was. Ik ben hier niet op voorbereid pfffLijkt mij ook heel lastig. Ik vind dat je relaxed reageert op de tips trouwens!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oh ik vond dat zo'n kuttijd die leeftijd. Ik kreeg ook borsten in groep 8, ik vond het áfschuwelijk en ik wilde ábsoluut geen bh aan. En dan nog ongesteld worden ook, de héle vond ik dat. Ik heb het weken niet tegen mijn moeder durven zeggen. Mijn lijf was bezig met dingen waar ik mentaal echt nog niet aan toe was. Ik wilde gewoon het liefst verdwijnen in wijde kleding en niet bezig zijn met wat ik aan had. En hoe meer mijn moeder erover praatte hoe afschuwelijker ik het vond, want ik Wilde Niet! Ik wilde geen veranderingen, ik wilde geen 'grote meid' worden en dingen als kleren in de was of nieuwe schoenen waren dan ook Heel Erg. Ik schaamde me werkelijk voor alles. Voor mijn lijf, voor mijn hoofd, voor mijn ontwikkeling, voor mijn ouders, voor alles.
Alle reacties Link kopieren
Ha ha, een nieuwe fase is ook wennen! Dat blijf je toch houden met kinderen. Het klinkt wel heel normaal hoor. Ook dat je het gevoel hebt dat je niets mag zeggen. Dat had mijn moeder vroeger ook.



Sunemom, dat wist ik niet, goed dat je het zegt. Zeggen de getallen wel min of meer hetzelfde? Dus 100 is gemiddeld?
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Nouschi dank je.



Dochter is al enkele maanden verliefd op een jongen uit haar klas. Ik heb gezegd dat ze hem best een keer mag uitnodigen thuis om een film te kijken of zo. Rollend met haar ogen keek ze me aan en hief ze haar handen de lucht in. Als moeder had ik blijkbaar de plank totaal mis geslagen
Alle reacties Link kopieren
Beetje humor op z'n tijd erin gooien kan ook geen kwaad.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Twee van mijn zoons hadden ook nooit aansluiting op school. Te slim, hele andere interesses. De oudste kwam ook nog eens heel vroeg in de puberteit, in groep 8 had hij de baard al in de keel.

Dat is bij allebei helemaal omgeslagen toen ze naar het voortgezet onderwijs gingen. Oudste heeft een uitgebreide vrienden- en vriendinnenkring. In zijn klas is iedereen slim en/of een nerd en dat is daar doodgewoon.

Zijn broertje zit in de brugklas en heeft ineens ook aansluiting met klasgenoten terwijl hij dat eerder nooit echt had.



Mijn moeder heeft zich vroeger ook sufgepiekerd om mij. Ik was een norse, stille, enorm opstandige puber en had helemaal geen zin om mijn gevoelsleven met mijn ouders te delen. Ik wilde uberhaupt niets delen met mijn ouders en de zogenaamde "moeder-dochter-gesprekken" vond ik afschuwelijk. Ik was niet ongelukkig, al zal dat best zo geleken hebben.

Mijn moeder was dat wel, ze vond het vreselijk dat ik zo onbereikbaar was.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik een jaar of 12/13 was toen had ik heel weinig vriendinnen, ik was heel onzeker en gevoelig, ik werd gepest en wilde het liefst onzichtbaar zijn en droeg dus ook hele onopvallende kleding. Tot overmaat van ramp had mijn moeder mijn haar in de brugklas gekortwiekt waardoor ik net een jongetje was. Op een gegeven moment begon ik een beetje met make-up te experimenteren (gewoon alleen mascara) en toen vond mijn moeder dat ik elke keer mascara op moest doen wanneer we op familiebezoek gingen. Ze bedoelde het goed (en het staat me ook mooier) maar ik kan me nog wel herinneren dat het me het gevoel gaf dat ik (wederom) niet goed was zoals ik was (zonder make-up).



Laat je dochter maar zijn wie ze is en laat haar dragen wat ze wil, het komt vast wel goed. Het is bij mij ook helemaal goed gekomen. Terwijl ik de meest norse en humeurige tiener was die je je maar kan inbeelden
In groep 8 al ongesteld worden.....the hell vond ik het, stak al overal twee koppen bovenuit. Ook puistjes en mijn moeder had tabletjes voor me gekocht die ik maar moest gaan slikken, no way, zij vond me dus ook al lelijk. Zo interpreteerde ik het.

Samen winkelen voor nieuwe kleren was toen ook een echte no go. Mijn vader ging dan zenuwachtig opgewekt doen, als mijn moeder en ik stomend en dampend van frustratie weer terug kwamen, alles wat ik mooi vond, daar keek zij heel onzeker bij en dan wist ik al genoeg, stond ik weer mokkend buiten bij de betreffende winkel. Those were the days....

Het is allemaal helemaal goed gekomen, insert smiley.
Puistjes, stemmingswisselingen, humeurig... Mijn eerste reactie: wanneer gaat ze ongesteld worden?



Ik vond het ook vervelend als mijn moeder me probeerde te vertellen hoe ik mezelf moest verzorgen of welke kleren ik moest dragen. Algemene reactie: bemoei je er niet mee.



Mijn advies: spreek met haar af dat ze in het weekeinde (als verder niemand haar kan zien en/of als ze in huis aan het rommelen is) ze helemaal zelf mag kiezen wat ze draagt. Zo was de afspraak bij ons ook, en dan kreeg ik ook geen commentaar (ook handig als ze straks gaat helpen in het huishouden). En door de week en naar 'gelegenheden' draagt ze (iets) nettere kleding. Verdeel desnoods samen de kleding in 3 verschillende stapels: weekeind, door de week en gelegenheid.



Wat betreft verzorging: ik nam het wel aan van een nichtje, of van een tijdschrift. Misschien eens een Tina in huis halen en die gewoon neerleggen? Of bij de eerstvolgende keer shoppen samen ook eens tijdschriften uitzoeken? Ook leuk: samen naar de drogist en een lekkere douchegel en deo uit gaan zoeken. Zorg in beide gevallen (tijdschrift en douchegel/deo) dat je zelf ook wat uitzoekt, zodat ze ziet dat het normaal is om dat te kopen en de focus niet op haar ligt. Bij het kopen van kleding en schoenen kan dat ook schelen, koop af en toe tijdens het shoppen ook iets voor jezelf, en vraag daar ook haar mening over.



Kortom: kleding verdelen in categorieën, investeer in tijdschriften en verander het shoppen voor je dochter langzaamaan in samen shoppen.
Alle reacties Link kopieren
Haha Lisa! Dat herken ik, dat moeder dan op een bepaalde (afkeurende) manier naar de kleding keek en dat ik dan witheet werd want dan wist ik al genoeg; ze vond het niets. En no way dat ik het dan kocht. Stom he?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het best stoer/dapper van haar om zich niet te laten beinvloeden en haar eigen stijl houd.

Vind de regels die je nu stelt eigenlijk best goed (geen kapotte of vieze kleren), en verder loslaten denk ik.

Het zal vanzelf wel veranderen, en zo niet dan niet. Dan is het blijkbaar haar 'stijl'.

Ik droeg in mijn puberteit alleen maar nikes, spijkerbroeken, grote wijde truien en een driekwart leren jas, terwijl ik een mooi, slank meisje was waarbij een andere stijl natuurlijk veel leuker zou staan.

Maar ik hield niet van dat 'truttige' en was vooral erg stoer dacht ik zelf,en voelde me lekker in deze stijl van kleren.

Veranderde op den duur ook wel. Ben nu vrouwelijk gekleed incl sieraden en make-up,maar wil er altijd nog niet te meisjesachtig of te sexy uitzien, het moet nog altijd een beetje iets stoers/sportiefs hebben.

Ik vind het veel storender tregenwoordig te zien dat meisjes van deze leeftijd en vaak net iets ouder al van die Kim Kardashian wannabe's zijn, die alleen met uiterlijk bezig zijn en volledig opgemaakt naar school gaan.
Alle reacties Link kopieren
En TO als je op gewone toon vraagt wat ze op school vinden van haar vette haar, wat zegt ze /'hoe reageert ze dan?

Dus niet hameren op dat ze moet douchen maar vragen of er reacties van haar omgeving komen omdat ze duidelijk niet gedoucht heeft.



Hier werkt dus reversed psychology Moet jij nog douchen? Nee? Mooi scheelt weer tijd!

En dan ff later,

Zeggen je klasgenoten daar niets van ? dat je haar vet is?
@Youk79 er wordt wel een normaalverdeling gebruikt, in die zin zal 100 dus wel 'gemiddeld' zijn inderdaad. Op zich werkt het ook wel enigzins als een iq-test, de ouderbrochure van de NIO benoemt het ook als iq-test trouwens, maar het wordt afgezet tegen enkel een groep 8 populatie, waarbij leeftijd (wat bij een echte iq-test nu juist een duidelijk item is) geen rol speelt. Een kind van 10 in groep 8 zou dus op dezelfde NIO-score uitkomen als een 13-jarige en daar gaat het mank, want die 10-jatige heeft dan wel hetzelfde inzicht bereikt als die van 13, maar wel in 3 jaar minder, wat duidt op een hogere intelligentie van die 10-jarige, wat er door de algemene normering van de NIO niet uit naar voren zal komen.

Blijft wel overeind dat 138 een hoge score is en op een zeer intelligent meisje duidt trouwens, volgens mij ligt de vwo-score ergens rond de 120. Maar waar je bij een echte iq-test bij een score van 138 uit zou mogen gaan van hoogbegaafdheid, is dit bij een score van 138 op de NIO niet een op een te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldep schreef op 05 november 2014 @ 11:41:

Nouschi dank je.



Dochter is al enkele maanden verliefd op een jongen uit haar klas. Ik heb gezegd dat ze hem best een keer mag uitnodigen thuis om een film te kijken of zo. Rollend met haar ogen keek ze me aan en hief ze haar handen de lucht in. Als moeder had ik blijkbaar de plank totaal mis geslagen O jee, dat is écht super misgeslagen! Hoe kun je dat nu doen? kun je je echt niet meer herinneren hoe het voor jezelf was in de beginnende pubertijd?
Ik was "alto" en liep lekker met kapotte schoenen rond. Mijn moeder vond het prima, want ik mocht zijn wat ik wilde zijn.



Laat je dochter, steun haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven