Hoeveelheid huiswerk havo/vwo

19-09-2016 11:43 552 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of er iemand ervaring heeft met kinderen die net op het voortgezet onderwijs begonnen zijn en die de brugklas havo/vwo doen.

Mijn zoon is sinds 2 weken aan de gang en ik sta versteld van de enorme hoeveelheid huiswerk en het tempo waarin alles gaat.

Afgelopen weekend is hij van zaterdagmiddag t/m zondag begin van de avond bezig geweest voor school en nóg is alles niet af. Ik kijk met hem mee en heb niet de indruk dat hij erg langzaam werkt of dat hij het niet goed aanpakt. Het is gewoon echt enorm veel.

Vaak krijgt hij ook huiswerk op wat de volgende dag al af moet. Hij heeft 2 dagen waarop hij tot 16 u naar school moet. Hij traint ook nog eens op deze avonden voor zijn sport, waardoor hij in praktijk amper tijd heeft om het te maken.



Nu hebben ze over een week een toetsweek van verschillende vakken. Dus naast het vele huiswerk moet hij nu ook gaan leren.



Ik vind het echt extreem veel en snel en vraag mij af of dit zo blijft, of dat dit wellicht nog meer wordt en het tempo nog verder omhoog gaat?

Ik heb zijn mentor aangeschreven maar heb nog geen reactie ontvangen.

Ik maak me namelijk wat zorgen of mijn zoon dit wel vol gaat houden zo...



Heeft iemand van jullie hier ervaring mee met zijn/haar kind in de brugklas havo/vwo?
Ik vind sporten ook heel belangrijk. Ik zou graag zien dat ze deze sport nog een aantal jaren blijft doen.

Juist even het hoofd leegmaken, dus goed voor lichaam en geest. Zij doet een teamsport en ook dat vind ik leerzaam. Als twee keer trainen niet te combineren is met school, zou ik me eerder afvragen of ze wel op het juiste niveau zit. Ze zal best een keer een training gaan missen bij extreem veel huiswerk of in een toetsweek, maar verder vind ik belangrijk dat ze gaat. Over een paar jaar, in de bovenbouw, krijgen ze vaak ook een bijbaan. Dat kost meer tijd dan een paar keer sporten.
quote:ankalida schreef op 19 september 2016 @ 14:12:

Over helpen met huiswerk. Ik help zelden inhoudelijk bij huiswerk, ik probeer het zelfs te vermijden. Helpen gaat hier vooral op het gebied van studievaardigheden en planning. De meeste pubers zijn namelijk al erg geholpen met: 'lees de vraag nog eens' en 'volgens mij staat het in paragraaf 1 van het hoofdstuk, lees het eens' Als je niet inhoudelijk helpt hoe weet jij dan dat het in paragraaf 1 staat
Alle reacties Link kopieren
quote:cupcakegirl schreef op 19 september 2016 @ 14:59:

[...]





Als je niet inhoudelijk helpt hoe weet jij dan dat het in paragraaf 1 staat De grote truc is dat hoofdstuktitels en paragraaftitels op één of andere manier onzichtbaar voor ze zijn. En de tekst vaak ook trouwens.
...
Hahah herken het wel hoor. Maham ik snap het niet. Wat niet laat es kijken



Ik kijk......heb je dat kader erboven gelezen waarin wordt uitgelegd wat je moet doen?



Euh nee....
Hier leren de kinderen dat je het huiswerk wat je vandaag op krijgt ook vandaag maakt. Dus niet oas op de avond voordat het af moet zijn. Voordeel is dan dat de stof nog goed in je hoofd zit van enekel uren geleden. Werkt prima! Leren doen ze dan gelijk ook en dan bijhouden en controleren tot het moment ban de toets.



Anderhalf tot twee uur huiswerk per dag is hier redelijk normaal voor de brugklas havo/vwo. Sporten is gezond en geeft afleiding en energie dus sport wordt hier nooit overgeslagen, dan gaan ze na de sport nog maar even door. De trainer staat daar niet voor niks vrijwillig op dat sportveld. Kinderen maken hier ook op vrijdagmiddag huiswer, dan hebben ze de rest van het weekend vrij voor sport en baan.



Inhoudelijk help ik niet, ik heb mijn diploma al. Soms wel even om een vraag te verduidelijken, maar dat was alleen in het begin. Ik heb al in geen half jaar een schoolboek van binnen gezien. Nou alleen vorige week dan, zoon snapte er niks van. De vragen van aardrijkskunde gingen helemaal njet kver de behandelde stof, toen bleek dat zoon een werkboek voor het verkeerde leerjaar had ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:cupcakegirl schreef op 19 september 2016 @ 15:44:

Ik kijk......heb je dat kader erboven gelezen waarin wordt uitgelegd wat je moet doen?



Euh nee....Dit ja!
...
Oh en ik heb ze alle drei laten aanklooien in het begin, ze het vertrouwen gegeven dat ze het zelf konden en daarna her en der wat bijgestuurd waar bleek dat het niet helemaal lukte. Het is hun school en zij moeten het doen.



Vriend van kind maakt nog elke dag huiswerk met zijn moeder in vijf havo. Die moet straks naar het hbo, ben benieuwd hoe dat dan gaat.
quote:poppetje2006 schreef op 19 september 2016 @ 14:10:

Ik heb even meegelezen maar het belangrijkste is plannen! In het weekend alvast het maakwerk doen wat al is opgegeven, so's voorleren, sowieso proefwerken leren in het weekend. Op maandag alvast leren voor bv een so op donderdag, ik zeg maar wat. als je voorleert heb je meer tijd voor je maakwerk. wennen wel hè, de brugklas. Ik weet het nog van vorig jaar. In het begin ging het ook helemaal niet goed hoor met mijn zoon. Hij dacht te makkelijk over dingen als huiswerk, school. Toen heb ik met hem rond de tafel gezeten en wekelijks een planning gemaakt, zijn huiswerk nagelopen en hem geholpen met woordjes overhoren.



Precies zo deed ik dat ook op het vwo (hi razzmatazz )

De zondagmiddag was altijd heel geschikt. Maar goed, toen moesyen de werkstukken in de onderbouw ook nog met de hand worden geschreven..
Wellicht werd die huiswerkbegeleiding wiskunde voor ouders ook aangeboden naar aanleiding van vragen van ouders zelf. Ik herken het namelijk helemaal niet vanuit mijn dagelijkse lespraktijk dat we ouders bijscholing aanbieden. In eerste instantie zal een kind de begeleiding toch echt op school moeten zoeken en vinden, daarvoor is actieve deelname aan de les en het maken van huiswerk wél noodzakelijk. Soms wordt die stap voor het gemak maar even overgeslagen en menen ouders en kinderen dat bijles een wondermiddel is, waardoor je een 9 kunt halen, zonder een boek open te doen. Helaas, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag om 16.00 klaar met school. 18.00 trainen tot 19.30 maar houdt in: 17.30 weg. 20.00 thuis.

Dan even douchen.

En morgen een SO en een PW dus nog flink aan de bak. Maar hij is net 13 en dus ook gewoon moe om 21.00.

Gelukkig hebben we gepland dat hij het dus al eerder geleerd heeft...

Maar er zijn dus ook ouders die hier niet bij mee helpen. Zo sneu eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen hoor, maar mijn dochter deed gewoon veel te veel in de brugklas. Die ging gewoon voor alleen maar tienen. Soms kun je niet alles doen, omdat de docenten van de verschillende vakken niet met elkaar overleggen en je inderdaad soms werk op krijgt dat de volgende dag af moet. Dan moet je keuzes maken en besluiten een vak waar je al goed voor staat minder aandacht te geven. Dochter zat op een gegeven moment te huilen omdat ze het niet af kreeg. Ik heb toen gevraagd: wat gebeurt er dan als je het niet gedaan hebt? Slaat die docent je? Eet hij je op? Nou eigenlijk bleken de consequenties wel mee te vallen, toen ze erover na dacht en in de loop van tijd is ze gaan relativeren en is ze ook met een lager cijfer (wel liefst minimaal een zeven hoor) tevreden. Ze zit nu gewoon succesvel in 6 gymnasium. Zoon deed helemaal niks in brugklas havo/vwo, deed er 3x per week voetbal naast en 2x tennis, niks aan het handje, eind van het jaar mooie cijfers en hij mocht naar 2 atheneum. Tweede klas zelfde patroon, maar in de derde bleek het niet meer vanzelf te gaan en stond hij met de herfstvakantie al zoveel tekorten, dat hij de rest van het jaar heeft moeten buffelen om zijn tekorten weg te werken en met zijn hakken over de sloot over ging. Dus volgens mij is het niet per se erg als ze in de brugklas al hard moeten werken, dan hebben ze nog mentorles enzo en wordt eraan gewerkt dat ze leren plannen. Als ze pas in de derde eens wat moeten doen, moeten ze het zelf uit zoeken. Zoon dacht echt dat hij al playstationnend dat atheneum wel kon doen. Ik denk dat je ongeveer op 1,5 a 2 uur huiswerk per dag moet rekenen gemiddeld. Mijn zoon heeft overigens altijd wel veel meer in de les al gedaan dan dochter, waardoor het lijkt alsof zij veel meer tijd aan haar huiswerk besteedt. Als je op let in de les en actief mee doet, scheelt dat heel veel tijd in leren voor een toets, maar voor veel pubers is dat teveel gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Een paar gedachten van een docent voor je zoon:



Zorg voor een handige agenda en plan vooruit! Na een week of twee kan je wel inschatten hoeveel huiswerk elke docent opgeeft en hoeveel tijd dat je kost. Vraag aan docenten of ze huiswerk ruim vooruit willen opgeven, via Magister of met een planner. Dan zit je niet met dat gedoe van vandaag opgegeven, morgen moet het af zijn.



Besteed de tijd op school nuttig. Als een docent je de ruimte geeft om in de les te werken, doe dat dan ook en ga niet zitten kletsen met de buurman. Scheelt je zo een uur per dag (10 min per les).

Daarbij, besteed de tijd thuis ook nuttig. Leren met je telefoon naast je is niet effectief, elke minuut een whatsapje en je moet er steeds weer opnieuw inkomen. Telefoon weg, computer uit en doorbikkelen.



Bij ons is de richtlijn 2 uur huiswerk per dag, 6 dagen per week. Inclusief toetsen en verslagen en dergelijke. Alleen in toetsweken kan het wat meer zijn, maar vaak wordt alle stof dan ook in de lessen herhaalt dus dat is ook al leertijd.



80% is ook prima. Het hoeven niet allemaal tienen te zijn, met achten ga je ook naar het vwo. (en dan druk ik me nog voorzichtig uit)



Afspreken met klasgenoten kan ook samen leren zijn. Als je dat efficiënt doet (en niet gaat zitten beppen), scheelt het tijd en je leert er ook nog eens van. Als je iemand anders moet uitleggen hoe iets zit, heb je toch mooi je leerwerk weer gedaan.

In dat kader, als je klasgenoot briljante samenvatting voor Geschiedenis maakt, dan gebruik je fijn die in plaats van zelf het wiel uit te vinden. En dan maak jij weer het grammaticaoverzicht voor Engels. Ieder z'n talent.



En voor mama: Als je denkt aan studiehulp of huiswerkbegeleiding, dan heeft dat het meeste nut in de brugklas. Nu leren leren is het hele VO en later profijt. Niet wachten tot de nood hoog is.
quote:barbaracartland schreef op 19 september 2016 @ 18:26:

Wellicht werd die huiswerkbegeleiding wiskunde voor ouders ook aangeboden naar aanleiding van vragen van ouders zelf. Ik herken het namelijk helemaal niet vanuit mijn dagelijkse lespraktijk dat we ouders bijscholing aanbieden. In eerste instantie zal een kind de begeleiding toch echt op school moeten zoeken en vinden, daarvoor is actieve deelname aan de les en het maken van huiswerk wél noodzakelijk. Soms wordt die stap voor het gemak maar even overgeslagen en menen ouders en kinderen dat bijles een wondermiddel is, waardoor je een 9 kunt halen, zonder een boek open te doen. Helaas, helaas.Ik denk het niet. Ze zitten net 4 weken op school en de mail met dit aanbod kwam al in de tweede week. Ik denk dat ze het oprecht goed bedoelen, maar ik vind het wel ver gaan. Natuurlijk moet je je kind kunnen ondersteunen en begeleiden, maar het werk zelf zal hij toch echt zelf moeten doen met wat hij in de les heeft geleerd + misschien wat extra uitleg van de docent.
Ik ben wel blij met de proefwerkweken op de school van dochter. Dan kom je tenminste niet in het gedrang net overig huiswerk. Wel vond en vind ik dat het echt de spuigaten uitloopt met verslagen, werkstukken en andere opdrachten. Vorig jaar moest ze voor vier talen drie boekbesprekingen doen, werkstukken voor drie vakken, en dan ook nog allerlei presentaties.

Gemiddeld staat voor het reguliere huiswerk een uur per dag, ook in het weekend. Samen met de lesuren kom je dan uit op 40 uur per week. In de brugklas was dochter echt wel meer tijd kwijt, ook omdat ze toen nog allerlei vervelende vakken had die heel veel tijd kostten (natuur en bio e.d.).
quote:MinkeDeWit schreef op 22 september 2016 @ 15:39:

Ik ben wel blij met de proefwerkweken op de school van dochter. Dan kom je tenminste niet in het gedrang net overig huiswerk. Wel vond en vind ik dat het echt de spuigaten uitloopt met verslagen, werkstukken en andere opdrachten. Vorig jaar moest ze voor vier talen drie boekbesprekingen doen, werkstukken voor drie vakken, en dan ook nog allerlei presentaties.

Gemiddeld staat voor het reguliere huiswerk een uur per dag, ook in het weekend. Samen met de lesuren kom je dan uit op 40 uur per week. In de brugklas was dochter echt wel meer tijd kwijt, ook omdat ze toen nog allerlei vervelende vakken had die heel veel tijd kostten (natuur en bio e.d.).Weet je, ik heb toch het idee dat ik drie eeuwen geleden minder tijd kwijt was. Is het idd. meer geworden, het huiswerk, of is de herinnering gewoon vervaagd?
quote:Hunniebunnie schreef op 22 september 2016 @ 15:42:

[...]





Weet je, ik heb toch het idee dat ik drie eeuwen geleden minder tijd kwijt was. Is het idd. meer geworden, het huiswerk, of is de herinnering gewoon vervaagd?Klopt hoor. Ik heb ook vwo gedaan en was denk ik maximaal een uur per week kwijt. Wij hoefden ook niet minstens 20 werkstukken per jaar te maken, en van PWS hadden we ook nog nooit gehoord Ik ben alle jaren doorgekomen met alleen lessen volgen, aantekeningen maken, en alleen leren voor woordjes en topo.
Weet je, die computers en internet hebben gewoon alles verpest!
O jee... mijn zoon is pas vijf, maar ik krijg hier nu al nachtmerries van....
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, hier ook brugklas gymnasium.

Huiswerk is ongeveer 2 tot 2,5 uur per dag.

Tussendoor even ontspanning door met klasgenoten te kletsen of iets dergelijks.

Maar echt bezig zijn, is 2,5 uur van maandag tot zaterdag, zondag alleen leren indien toets.

De eerste toetsen zijn al gemaakt hier.

Merk wel dat er meer routine in begint te komen, ik hoef al minder te sturen en ondersteunen.

Maar kind vind het geweldig, hij word geprikkeld, op basisschool was alles saai.

Geen teamsport hier, zou teveel worden dan.
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 22 september 2016 @ 15:48:

[...]



Klopt hoor. Ik heb ook vwo gedaan en was denk ik maximaal een uur per week kwijt. Wij hoefden ook niet minstens 20 werkstukken per jaar te maken, en van PWS hadden we ook nog nooit gehoord Ik ben alle jaren doorgekomen met alleen lessen volgen, aantekeningen maken, en alleen leren voor woordjes en topo.

Hier ook zoiets. Wel wat meer dan een uur per week maar ook weer geen uur per dag (niet elke dag althans). Dit klinkt vreselijk.

Ik zag laatst dat er ook scholen zijn die geen huiswerk meegeven. Dat lijkt me heerlijk. Maar ook niet goed want als je naar de uni of hogeschool gaat moet je toch ook wel weten hoe je met huiswerk om moet gaan.
.
quote:Kastanjez schreef op 22 september 2016 @ 16:10:

O jee... mijn zoon is pas vijf, maar ik krijg hier nu al nachtmerries van.... Heel terecht, wat mij betreft. Mijn oudste is nu gelukkig heel goed in staat om het zelf te doen (mag ook wel, in de zesde) maar de eerste twee jaar was echt bikkelen. Nummer twee is een stuk minder (huis) werkbereid en daar word in nu in groep 8 al soms wanhopig van. Kost bakken tijd en energie.
quote:MinkeDeWit schreef op 22 september 2016 @ 16:38:

[...]



Heel terecht, wat mij betreft. Mijn oudste is nu gelukkig heel goed in staat om het zelf te doen (mag ook wel, in de zesde) maar de eerste twee jaar was echt bikkelen. Nummer twee is een stuk minder (huis) werkbereid en daar word in nu in groep 8 al soms wanhopig van. Kost bakken tijd en energie.Hier (verwacht ik) preciés hetzelfde!
ik wordt gewoon gek van die samenwerkopdrachten. Samenwerken is de nieuwe hype. want belangrijk straks op het hbo of de uni. en je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. dus moeten presentaties, projecten, verslagen, tekeningen etc met 2 of met 3 man gemaakt worden. chaos dus. pietje maakt dit, jantje maakt dat en marietje maakt niks want die was ziek. Jantje en Pietje boos. Dan moeten ze nog afspreken om het samen te doen maar jantje moet hockeyen op maandag en vrijdag Pietje voetballen op dinsdag en donderdag en dat mag hij echt niet missen want talententeam en marietje moet meteen naar huis.

Ik vind het drama. Het komt er vaak op neer dat ik weken aan dochter zit te trekken wie nou wat wanneer doet, dochter het halverwege vaak ook niet meer weet en dus op het einde snel wat in elkaar geflanst wordt en ze met een krappe 6 thuis komen.

Ik heb oudste een bepaaldt ogenblik gevraagd of ze niet ter vervanging een toets mocht maken
Mijn jongste zit nog op de middelbare en is ook aardig wat tijd kwijt aan huiswerk, maar als aan de eettafel het huiswerk gedaan wordt, dan zie ik dat er om de haverklap whatsappjes e.d. gelezen en beantwoord moeten worden etc. , dus de effectief besteedde tijd is veel minder, want je moet inderdaad elke keer er weer opnieuw inkomen. Heb wel es gesuggereerd dat het een stuk sneller zou gaan als die telefoon gewoon even een tijdje uitgezet wordt, maar dat was maar een vreemde suggestie geloof ik

Ik vind wel dat er een belachelijk groot aantal verslagen gemaakt moet worden, de zin ervan ontgaat mij vaak ook als ik kijk naar de opdrachten. Maar dat heeft zich in de tijd vanzelf opgelost, in die zin dat dat niet meer zo serieus wordt genomen en veel minder tijd aan besteed wordt dan in het begin, waar het vroeger minstens een acht moet zijn, wordt nu ook genoegen genomen met een zeventje (met dus veel minder werk).
Oh ja, dat samenwerken, bron van ergernis. Ik heb dochter al aangeraden om gewoon een deadline af te spreken drie dagen voor de werkelijke. Zij wil het liefst zelf de laatste hand leggen aan zo'n groepswerkje, maar dan krijgt ze soms de laatste dag om 22.00 uur nog input. Die kinderen bellen ook niet meer, dus alle discussies gaan via Whatsapp, erg praktisch

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven