Juf noemt dochter ´onnozele trien` in volle klas

10-09-2014 18:13 533 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal



Vandaag vroeg mijn dochtertje van 7 wat een ´onnozele trien` nou eigenlijk betekende. Ik vroeg haar waarom? De juf had haar vandaag in de klas voor onnozele trien uit gemaakt. Ze moesten even stil zijn in de klas en mijn dochter praatte tegen een jongen die in haar groep zat. Ik snap best dat ze dan aangesproken mag worden of een straf kan krijgen. Maar ze moest opstaan, achter haar stoel gaan staan, een hele preek-kan ik nog inkomen- daarna Onnozele Trien en toen kon ze weer zitten. Nu gaat het mij niet om de straf die ze heeft gekregen, als mijn dochter een regel overtreed mag ze daar voor gestraft worden. Het gaat mij om het beledigende woord dat de juf tegen haar heeft gebruikt. Mijn dochter voelde zich best vernederd, ze wist dat ze beledigd werd maar wist niet precies wat een ´onnozele trien` betekende.



Ze kent haar net een weekje, bovendien kregen wij als ouders een paar dagen terug een ´pestcontract` dat ik en mijn dochter samen moesten doorlezen, ondertekenen en weer terug afgeven aan de juf.



Ik citeer uit dat contract





Ik, xxxx, uit klas xxxx

-zal niemand opzettelijk pesten of mijn doen

-zal een ander kind proberen te helpen wanneer ik zie of hoor dar het gepest wordt

-zal er mee voor zorgen dat iedere leerling het naar zijn/haar zin heeft in onze school en dat niemand uitgesloten wordt



Handtekening





Wat is pesten

-Iemand uitschelden, vernederen, uitlachen of onprettige bijnamen geven

-nog andere beschrijvingen van pesten



Ligt het nou aan mij, maar ik vind dat als een juf vindt dat kinderen elkaar niet mogen uitschelden of beledigen op school of in de klas, zij dit uiteraard ook niet mag doen? Zij heeft toch een voorbeeldfunctie in de klas??? Kinderen horen zich toch veilig te voelen op school zonder vernederingen en toch zeker niet door een leraar/lerares die een voorbeeldfunctie heeft??? Het pestcontract geldt niet voor leraren ofzo? Volgens mijn dochter heeft ze dit woord al eerder in een boze bui tegen een ander kind gebruikt. Ik ben van plan om morgen direct naar de juf te gaan, iemand tips hoe dit het beste aan te pakken???
Alle reacties Link kopieren
Ik stap morgen af op de juf, ze is er altijd eerder. Een afspraak maken wil ik niet, dan loop ik ( en mijn dochter ) er te lang mee door.

Ik houd jullie op de hoogte.
quote:rdvv schreef op 10 september 2014 @ 20:40:

[...]



Maar dat doet niemand.Dat doen er heel veel hier. Het hysterische gekrijs van 'meteen naar de directeur!' is niet van de lucht in dit topic. Alsof juf een krankzinnige bijlmoordenaar is waar je maar het best met een grote boog omheen kan lopen.
Ik geef ook les, maar geen haar op m'n hoofd zou er aan denken om een student uit te schelden. Los van het feit dat het niet bij mijn 'rol' past, wát voor een voorbeeld geef je dan. En als leerling stomme trien terug zegt? Als ik dat er per ongeluk uit zou flappen zou ik niet verbaasd zijn als de directeur het hoort, of dat er zelfs een klacht ingediend wordt. Misschien wel het idee dat mensen bij mij terecht moeten eerst, maar kom op.

Als een baas tegen z'n secretaresse zegt dat ze een stomme trien is dan mag secretaresse ook naar iemand anders in het bedrijf gaan om dit voor te leggen. Het hoort gewoon niet, op geen enkele werkvloer, en al helemaal niet op een school.
Alle reacties Link kopieren
quote:rupsepups schreef op 10 september 2014 @ 20:16:

[...]





Dit ja. Wat mij betreft verdienen leerkrachten een standbeeld omdat ze dagelijks 30 kinderen in het gareel houden en hen dingen bijbrengen, terwijl ouders vanaf de zijlijn commentaar leveren. Daarbij vind ik kinderen tegenwoordig bijzonder brutaal. En die overprikkelde onderbetaalde juf wordt direct uitgemaakt voor 'ongeschikt' omdat ze een opmerking maakt tegen een ongehoorzaam kind.

Op sommige scholen klopt dat, maar niet overal zijn de kinderen brutaal.



Ik had vroeger eens docent die goed verhalen vertellen kon, altijd goed de aandacht had, en dus prima orde kon houden.

Het rare was alleen dat hij, bij ruzietjes in de klas, altijd partij trok tegen de pispaaltjes.

En ook op subtielere manieren ze benadeelde (afblaffen als ze iets vragen, terwijl vragen van anderen wel normaal beantwoord werden).



Pas ongeveer 15 jaar later besefte ik wat voor klootzak hij was, terwijl hij de capaciteiten had om een perfecte docent te zijn.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
oja,



voor mij is "trien" een scheldwoord.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik probeer me bij zoiets altijd voor te stellen hoe het gezegd is. Als ze net uit haar plaat is gegaan omdat er voor de zoveelste keer door de les heen geroepen werd, ja dan kan het voorkomen dat diegene die het nou net niet verdient de donderpreek ontvangt. Is mij als kind ook eens gebeurd, vond ik zó gemeen maar ik was net op de verkeerde plaats op het verkeerde moment en de juf moest een daad stellen.



Maar dan nog...onnozele trien tegen een kind van 7? Nee. Dat kan er bij mij niet in, en ik sta al snel aan de kant van de leerkrachten! Dat een leerkracht dat zegt tegen een puber die net doet of ze niet weet wat ze nou fout doet, à lá. Ook niet helemaal correct, maar wel menselijk. "Je bent geen onnozele trien, je snapt best wat ik bedoel." Dat soort dingen flap je als docent tegen jong volwassenen vast wel eens uit. Maar niet tegen een kind van 7, dan moet je als juf wat creatiever kunnen zijn om je punt te maken. Ik ben benieuwd hoe de juf gaat reageren!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt en wat je gaat doen. Misschien eerst gesprek met die juf. lastig inderdaad!



Laatst vertelde een juf mij zélf dat ze wel eens had gezegd tegen een kind 'niet doen anders schiet ik je dood'. Nou je wilt niet weten hoe ik keek toen ik dit hoorde. dat zég je toch niet als 'juf'? Ik schrok me dood. Ik zou meteen naar een directeur zijn gestapt als het mijn kind zou overkomen. Maar ik zou het nauwelijks kunnen gelóven als mijn kind daarmee zou thuiskomen (ik heb geen kinderen overigens maar je snapt wat ik bedoel hoop ik). Zoiets raars.



Dus de 'juffen' van tegenwoordig kunnen er wat van. of juist helemaal niks, hoe je het ook maar bekijkt



Laat je horen wat je hebt besloten en hoe de reactie was? Ben erg benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben verbaasd dat zoveel mensen roepen meteen naar de directeur stappen. Wat is er inderdaad mis met de juf aanspreken, zoals je je als volwassenen hoort te gedragen. Ook daarmee leer je een kind om altijd eerst te vragen hoe iets is gegaan en niet meteen aannames te doen.



Het voorbeeld van iemand hier die het vroeger zelf moest zeggen, vind ik ook een mooie oplossing en leer. Zolang het respectvol blijft kan dit volgens mij geen kwaad.
Eigen belang is groot belang
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 10 september 2014 @ 20:52:

[...]





Dat doen er heel veel hier. Het hysterische gekrijs van 'meteen naar de directeur!' is niet van de lucht in dit topic. Alsof juf een krankzinnige bijlmoordenaar is waar je maar het best met een grote boog omheen kan lopen. en bedankt voor de spiegel.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een rustig gesprek met de juf aangaan. Wie weet hoor je een heel andere kant van het verhaal. Je hebt nog het hele jaar met de juf te maken dus ik zou het 1op1 bespreken en haar laten uitleggen wat er is gebeurd.
quote:calvijn1 schreef op 10 september 2014 @ 19:56:

Ik vind dat er erg hysterisch gereageerd wordt.



Ik niet.



Ik werd op mijn allereerste schooldag door de juf uitgelachen. Het is nooit meer goedgekomen en ik ben het ook nooit vergeten, weet zelfs nog precies waarom het was.
Wat een geluk voor de juf dat er Viva is. De stoom is er vanaf morgen. Hanaa heeft wel een paar serieuze vragen, mooi, zo'n goed gesprek.



Je moet er niet aan denken dat Hanaa niet eerst Viva om raad had gevraagd. De juf was meteen de ziektewet in gegaan en dan op Viva:



"Ik heb me vandaag ziek gemeld. Een moeder kwam oververhit de klas binnenstormen met haar lieve dochter, die gisteren...."



Vanwaar die korte lontjes???
tja, je gaat af op het verhaal van een klein kind. Ik zou eerst maar eens aan de juf vragen wat er nu precies is voorgevallen, wat er eigenlijk gezegd is en in wat voor context
Alle reacties Link kopieren
Dit kan echt niet!

Ik ben zelf, jaaaren geleden, eens uitgemaakt voor hoer door een docent. En waarom? Omdat hij vond dat ik overdreven kauwgom kauwde en dat doen hoeren ook blijkbaar?

Ik vind zulke uitspraken absoluut niet kunnen. Er zijn veel organisaties die zich er hard voor maken dat pesten e.d. niet meer mag maar veel verantwoordelijkheid ligt bij docenten. Zij hebben immers een soort van voorbeeldfunctie.Hoe je het ook aanpakt, zorg ervoor dat de boodschap dat dit ongepast is, overkomt en wend je desnoods tot de directeur van de school. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:rupsepups schreef op 10 september 2014 @ 20:29:

[...]



Bizar om te verwachten dat leerkrachten bovenmenselijke gaven hebben. Als een overprikkelde leraar niet voor de klas mag kan iedereen we inpakken. Niemand is 100% van de tijd geheel zen. Al die meningen over hoe juf zich behoort te gedragen. Ik vind het de wereld op z'n kop.



Je hebt zoiets als gedragscodes voor leraren. Zeker jonge kinderen zijn kwetsbaar. Kun je kinderen niet aan dan moet je er niet voor kiezen om er voor 30 stuks te gaan staan. Dan is misschien een andere baan beter geschikt voor je.

Ik heb een hoop leraren meegemaakt en die waren soms het gedrag van kinderen ook zat en raakte soms wat geïrriteerd. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat kinderen voor iets werden uitgemaakt als stomme trien en nooit moest iemand gaan staan om een lange preek in ontvangst te nemen ten overstaan van de klas.

Kinderen werden altijd aangesproken met hun naam. En kinderen werden kort en duidelijk gecorrigeerd. Werd er nog niet geluisterd dan volgde er meestal straf als even op de gang, nablijven, een opstel schrijven over hoe het wel had gemoeten. Consequent en duidelijk.

Daarbij als ik een collega voor stomme trien uitmaak en een reprimande geef mag ik ook op het matje komen bij mijn leidinggevende. Is het bij jou op de werkplek wel acceptabel dan?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
quote:Hanaa schreef op 10 september 2014 @ 20:28:

Ik weet dat ze zich vernederd voelde omdat ze zei dat ze bijna moest huilen in de klas op dat moment, ze wist dat ze ergens voor was uitgemaakt maar wat dat woord nou precies betekende durfde ze alleen aan mij te vragen.vernederd is een groot woord, ze kreeg een standje van de juf omdat ze stout was, dat is voor een kind al reden genoeg om te huilen
Ik keur het ook niet goed maar het ligt er toch ook wel aan in wat voor context het gezegd is.

Daarom lijkt me eerst een gesprek met de juf wel op zijn plaats.



Ben ook heel benieuwd wat de juf zegt.
quote:Hanaa schreef op 10 september 2014 @ 20:45:

Ik stap morgen af op de juf, ze is er altijd eerder. Een afspraak maken wil ik niet, dan loop ik ( en mijn dochter ) er te lang mee door.

Ik houd jullie op de hoogte.en dan verwacht je een goed gesprek? de klas druppelt binnen en de juf moet haar ogen en aandacht overal tegelijk hebben? Doe het dan aan het einde van de dag als alle kinderen weg zijn
quote:poblwck91 schreef op woensdag 10 september 2014 21:21 Dit kan echt niet!

Ik ben zelf, jaaaren geleden, eens uitgemaakt voor hoer door een docent. En waarom? Omdat hij vond dat ik overdreven kauwgom kauwde en dat doen hoeren ook blijkbaar?

Ik vind zulke uitspraken absoluut niet kunnen. Er zijn veel organisaties die zich er hard voor maken dat pesten e.d. niet meer mag maar veel verantwoordelijkheid ligt bij docenten. Zij hebben immers een soort van voorbeeldfunctie.Hoe je het ook aanpakt, zorg ervoor dat de boodschap dat dit ongepast is, overkomt en wend je desnoods tot de directeur van de school. Succes! Nou Hoer of Onnozele trien vind ik toch wel een heel verschil. Wat is er met die leraar naderhand gebeurd?
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 september 2014 @ 21:22:

[...]



vernederd is een groot woord, ze kreeg een standje van de juf omdat ze stout was, dat is voor een kind al reden genoeg om te huilen

Noem jij dit een standje?

En hangt echt van het kind af of er al bij een standje wordt gehuild. TO schrijft dat haar kind toegeeft als ze iets doet wat niet mag ook als ze weet dat hier straf op volgt. Klinkt nu niet echt als een huilert.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Doordat ouders tegenwoordig bij zo ongeveer elke scheet hysterisch en zich ernstig onheus bejegend voelen, pikken kinderen dit ook op en worden ze zelf in rap tempo ook van die aanstellers.

Ik zeg een storm in een glas water.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Zou wel een rustig moment uitkiezen voor een gesprek met de lerares TO. Dat praat toch makkelijker dan wanneer er ineens zoveel kinderen om haar heen staan. Dan wordt het gesprek afgeraffeld en daar schiet je niets mee op.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
quote:stala schreef op woensdag 10 september 2014 21:21 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="rupsepups in "Juf noemt dochter ´onnozele trien` in vo..."" class="messagelink">rupsepups schreef op 10 september 2014 @ 20:29</a>:</b>

[...]



Bizar om te verwachten dat leerkrachten bovenmenselijke gaven hebben. Als een overprikkelde leraar niet voor de klas mag kan iedereen we inpakken. Niemand is 100% van de tijd geheel zen. Al die meningen over hoe juf zich behoort te gedragen. Ik vind het de wereld op z'n kop.</div></blockquote>



Je hebt zoiets als gedragscodes voor leraren. Zeker jonge kinderen zijn kwetsbaar. Kun je kinderen niet aan dan moet je er niet voor kiezen om er voor 30 stuks te gaan staan. Dan is misschien een andere baan beter geschikt voor je.

Ik heb een hoop leraren meegemaakt en die waren soms het gedrag van kinderen ook zat en raakte soms wat geïrriteerd. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat kinderen voor iets werden uitgemaakt als stomme trien en nooit moest iemand gaan staan om een lange preek in ontvangst te nemen ten overstaan van de klas.

Kinderen werden altijd aangesproken met hun naam. En kinderen werden kort en duidelijk gecorrigeerd. Werd er nog niet geluisterd dan volgde er meestal straf als even op de gang, nablijven, een opstel schrijven over hoe het wel had gemoeten. Consequent en duidelijk.

Daarbij als ik een collega voor stomme trien uitmaak en een reprimande geef mag ik ook op het matje komen bij mijn leidinggevende. Is het bij jou op de werkplek wel acceptabel dan? Die gedragscode zou er ook voor ouders moeten zijn. Ga maar een paar dagen op een schoolplein staan en luister naar wat geïrriteerde ouders zelf er uit floepen.
quote:stala schreef op 10 september 2014 @ 21:28:

[...]



Noem jij dit een standje?

En hangt echt van het kind af of er al bij een standje wordt gehuild. TO schrijft dat haar kind toegeeft als ze iets doet wat niet mag ook als ze weet dat hier straf op volgt. Klinkt nu niet echt als een huilert.ja hoor het klinkt als een standje.
quote:snoopylynn schreef op 10 september 2014 @ 21:30:

Doordat ouders tegenwoordig bij zo ongeveer elke scheet hysterisch en zich ernstig onheus bejegend voelen, pikken kinderen dit ook op en worden ze zelf in rap tempo ook van die aanstellers.

Ik zeg een storm in een glas water.Dit, en volgens mij heeft dit kind al een flinke rugzak

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven