Juf noemt dochter ´onnozele trien` in volle klas

10-09-2014 18:13 533 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal



Vandaag vroeg mijn dochtertje van 7 wat een ´onnozele trien` nou eigenlijk betekende. Ik vroeg haar waarom? De juf had haar vandaag in de klas voor onnozele trien uit gemaakt. Ze moesten even stil zijn in de klas en mijn dochter praatte tegen een jongen die in haar groep zat. Ik snap best dat ze dan aangesproken mag worden of een straf kan krijgen. Maar ze moest opstaan, achter haar stoel gaan staan, een hele preek-kan ik nog inkomen- daarna Onnozele Trien en toen kon ze weer zitten. Nu gaat het mij niet om de straf die ze heeft gekregen, als mijn dochter een regel overtreed mag ze daar voor gestraft worden. Het gaat mij om het beledigende woord dat de juf tegen haar heeft gebruikt. Mijn dochter voelde zich best vernederd, ze wist dat ze beledigd werd maar wist niet precies wat een ´onnozele trien` betekende.



Ze kent haar net een weekje, bovendien kregen wij als ouders een paar dagen terug een ´pestcontract` dat ik en mijn dochter samen moesten doorlezen, ondertekenen en weer terug afgeven aan de juf.



Ik citeer uit dat contract





Ik, xxxx, uit klas xxxx

-zal niemand opzettelijk pesten of mijn doen

-zal een ander kind proberen te helpen wanneer ik zie of hoor dar het gepest wordt

-zal er mee voor zorgen dat iedere leerling het naar zijn/haar zin heeft in onze school en dat niemand uitgesloten wordt



Handtekening





Wat is pesten

-Iemand uitschelden, vernederen, uitlachen of onprettige bijnamen geven

-nog andere beschrijvingen van pesten



Ligt het nou aan mij, maar ik vind dat als een juf vindt dat kinderen elkaar niet mogen uitschelden of beledigen op school of in de klas, zij dit uiteraard ook niet mag doen? Zij heeft toch een voorbeeldfunctie in de klas??? Kinderen horen zich toch veilig te voelen op school zonder vernederingen en toch zeker niet door een leraar/lerares die een voorbeeldfunctie heeft??? Het pestcontract geldt niet voor leraren ofzo? Volgens mijn dochter heeft ze dit woord al eerder in een boze bui tegen een ander kind gebruikt. Ik ben van plan om morgen direct naar de juf te gaan, iemand tips hoe dit het beste aan te pakken???
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 10 september 2014 @ 19:56:

Ik vind dat er erg hysterisch gereageerd wordt.



Je bent zelf docent. Vind jij zo'n aanpak dan acceptabel? Want dan heb ik wel te doen met de kinderen in de klas.

Vernederen is nu niet echt pedagogisch verantwoord. Op z'n zachtst gezegd. En TO geeft aan dat haar kind bekend staat als eerlijk, ook wanneer dit straf oplevert. En zo te lezen is het kind ook duidelijk in staat om te verwoorden wat er is gebeurd, behalve dat ze de betekenis van het woord stomme trien niet wist.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
TO ben je zelf nog nooit uit je slof geschoten tegen dochter? Iets gezegd waar je achteraf spijt van had? Iets harder stemgebruik dan wellicht verantwoord?
Alle reacties Link kopieren
quote:verhuisd schreef op 10 september 2014 @ 19:30:

Waargebeurd en met risico van herkenning: vroeger toen ik in groep 5 zat, ik was dus 8, ben ik ook uitscholden door de juf. Ik had ook straf (verdiende ik ook) maar dat ik werd uitgescholden weet ik nu, ruim25 jaar later, nog steeds. Na school vertelde ik het voorval tegen mijn moeder en vertelde ook dat ik mijn straf verdiende (ik was niet stil en zat ook niet stil) maar dat ik het niet leuk vond om uitgescholden te worden. Pestcontracten hadden we toen nog niet.. In ieder geval heeft mijn moeder me teruggestuurd naar de juf zodat ik zelf kon vertellen dat ik geen xxxxx genoemd wilde worden en dat ik een naam heb. Mijn moeder wachtte buiten op mij en als met me niet zou lukken zou zij met de juf gaan praten. Nu, 25 jaar later, vind ik het zó goed van mijn moeder dat zij het me zelf heeft laten oplossen. Ik heb altijd geleerd dat je alles mag zeggen wat je vindt zolang je maar beleefd bent. Bovendien heeft dit voorval mij, als klein meisje al, een enorme boost zelfvertrouwen gegeven. De juf heeft haar excuses aangeboden en ze heeft me nooit meer uitgescholden. Eind goed, al goed.Dat vind ik een hele goede oplossing. Misschien ook een idee voor TO om dit toe te passen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 'onnozele trien' te ver gaan als juf tegen een kind. Een gesprek hierover zou zeker moeten volgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 10 september 2014 @ 19:56:

Ik vind dat er erg hysterisch gereageerd wordt.



Ik ook. Leg het gewoon voor aan de juf.

Je kan het altijd nog hogerop zoeken, mocht dat nodig zijn. Je hoeft namelijk niks te pikken. Maar ook jij hebt nog een jaar met die juf te dealen.



En haast iedere straf in een volle klas is vernederend voor een kind. Boos aangesproken worden net zo goed.

Dan kan dat contract sowieso de prullenbak in?
Alle reacties Link kopieren
Mijn god, ik stop ermee.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wonderlijk vind is dat een kind van zeven in staat is te benoemen dat het zich vernederd voelt, maar niet weet wat trien betekent.

Enfin, hysterische reacties hier. Lijkt me doodvermoeiend, leraar zijn, met al die over-assertieve ouders die de hele tijd verhaal komen halen over hun engeltjes die niet kunnen luisteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:rupsepups schreef op 10 september 2014 @ 20:16:

[...]





Dit ja. Wat mij betreft verdienen leerkrachten een standbeeld omdat ze dagelijks 30 kinderen in het gareel houden en hen dingen bijbrengen, terwijl ouders vanaf de zijlijn commentaar leveren. Daarbij vind ik kinderen tegenwoordig bijzonder brutaal. En die overprikkelde onderbetaalde juf wordt direct uitgemaakt voor 'ongeschikt' omdat ze een opmerking maakt tegen een ongehoorzaam kind.



Een overprikkelde docent hoort niet voor een klas met kinderen!



Dat het geen gemakkelijke baan is neem ik zo aan. Maar docenten krijgen een opleiding en lopen stage hoe ze met kinderen behoren om te gaan. Een kind mag worden gecorrigeerd, een kind mag straf krijgen en een leraar mag in overleg treden met ouders als er problemen met een kind zijn.

Vernederen en uitschelden en dergelijke mag nirt.

Dalijk zeg je nog dat de lijfstraffen wel weer mogen worden ingevoerd. Tjee zeg.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
De gymleraar heeft mij vroeger eens uitgemaakt voor stomme trut. Dat ben ik nooit vergeten. Wat een lul he.



Ik zou er met de juf over praten. Zeggen dat je dat niet accepteert.
Weet je, aan (bijna) ieder verhaal zitten twee kanten. Kijk maar naar programma's als het familiediner, de rijdende rechter, het spijt me etc. Je hoort vaak eerst één verhaal, je vormt een mening, maar vaak als je de andere kant heb gehoord, moet je je mening vaak bijstellen. Soms worden dingen die gezegd zijn, ook uit hun verband getrokken. "Ik zei alleen maar dat ik het eigenlijk niet zo leuk vond" wordt al gauw "ze schreeuwde dat het spuuglelijk was" en "ik gaf hem een duwtje" wordt "hij sloeg me".

Daarom zou ik ook hier eerst het verhaal van de juf willen horen. Misschien zei ze het wel met een big smile. En heeft dochterlief niet zelf gezegd dat ze zich vernederd voelde, maar beaamde ze toen moeder vroeg; nou, toen voelde jij je vast heel rot.

Natuurlijk mag een juf niet schelden, maar nogmaals, je weet niet exact hoe het gegaan is.
Alle reacties Link kopieren
quote:stala schreef op 10 september 2014 @ 20:19:

[...]





Je bent zelf docent. Vind jij zo'n aanpak dan acceptabel? Want dan heb ik wel te doen met de kinderen in de klas.

Vernederen is nu niet echt pedagogisch verantwoord. Op z'n zachtst gezegd. En TO geeft aan dat haar kind bekend staat als eerlijk, ook wanneer dit straf oplevert. En zo te lezen is het kind ook duidelijk in staat om te verwoorden wat er is gebeurd, behalve dat ze de betekenis van het woord stomme trien niet wist.





Nee, is ook niet mijn manier van les geven, maar om nu gelijk naar de directeur te hollen vind ik hysterisch.



Ik vind het staan achter de stoel eigenlijk erger, maar wacht eerst het verhaal doen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:rupsepups schreef op 10 september 2014 @ 20:16:

[...]





Dit ja. Wat mij betreft verdienen leerkrachten een standbeeld omdat ze dagelijks 30 kinderen in het gareel houden en hen dingen bijbrengen, terwijl ouders vanaf de zijlijn commentaar leveren. Daarbij vind ik kinderen tegenwoordig bijzonder brutaal. En die overprikkelde onderbetaalde juf wordt direct uitgemaakt voor 'ongeschikt' omdat ze een opmerking maakt tegen een ongehoorzaam kind.Ze mogen straffen, ze mogen roepen tegen een klas, maar ze moeten wel elk kind in hun waarde laten!
quote:rupsepups schreef op 10 september 2014 @ 20:16:

[...]





Dit ja. Wat mij betreft verdienen leerkrachten een standbeeld omdat ze dagelijks 30 kinderen in het gareel houden en hen dingen bijbrengen, terwijl ouders vanaf de zijlijn commentaar leveren. Daarbij vind ik kinderen tegenwoordig bijzonder brutaal. En die overprikkelde onderbetaalde juf wordt direct uitgemaakt voor 'ongeschikt' omdat ze een opmerking maakt tegen een ongehoorzaam kind.Sorry, maar daar kiest een leraar toch zelf voor? In mijn ogen verdienen alleen de leerkrachten die een klas aankunnen een standbeeld. Geen labiele mensen die gaan schelden.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat ze zich vernederd voelde omdat ze zei dat ze bijna moest huilen in de klas op dat moment, ze wist dat ze ergens voor was uitgemaakt maar wat dat woord nou precies betekende durfde ze alleen aan mij te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg weleens muts tegen een leerling, maar met een lach en veel liefde in m'n stem
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:stala schreef op woensdag 10 september 2014 20:24 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="rupsepups in "Juf noemt dochter ´onnozele trien` in vo..."" class="messagelink">rupsepups schreef op 10 september 2014 @ 20:16</a>:</b>

[...]





Dit ja. Wat mij betreft verdienen leerkrachten een standbeeld omdat ze dagelijks 30 kinderen in het gareel houden en hen dingen bijbrengen, terwijl ouders vanaf de zijlijn commentaar leveren. Daarbij vind ik kinderen tegenwoordig bijzonder brutaal. En die overprikkelde onderbetaalde juf wordt direct uitgemaakt voor 'ongeschikt' omdat ze een opmerking maakt tegen een ongehoorzaam kind.</div></blockquote>



Een overprikkelde docent hoort niet voor een klas met kinderen!



Dat het geen gemakkelijke baan is neem ik zo aan. Maar docenten krijgen een opleiding en lopen stage hoe ze met kinderen behoren om te gaan. Een kind mag worden gecorrigeerd, een kind mag straf krijgen en een leraar mag in overleg treden met ouders als er problemen met een kind zijn.

Vernederen en uitschelden en dergelijke mag nirt.

Dalijk zeg je nog dat de lijfstraffen wel weer mogen worden ingevoerd. Tjee zeg. Bizar om te verwachten dat leerkrachten bovenmenselijke gaven hebben. Als een overprikkelde leraar niet voor de klas mag kan iedereen we inpakken. Niemand is 100% van de tijd geheel zen. Al die meningen over hoe juf zich behoort te gedragen. Ik vind het de wereld op z'n kop.
quote:pixiemorgan schreef op 10 september 2014 @ 20:24:

Wat ik wonderlijk vind is dat een kind van zeven in staat is te benoemen dat het zich vernederd voelt, maar niet weet wat trien betekent.

Enfin, hysterische reacties hier. Lijkt me doodvermoeiend, leraar zijn, met al die over-assertieve ouders die de hele tijd verhaal komen halen over hun engeltjes die niet kunnen luisteren.Ik denk dat het kind heeft gezegd dat ze het niet leuk vond. Wat denk jij?
Alle reacties Link kopieren
Overprikkeld? Ze zijn pas op 1 september begonnen hier....dat beloofd wat dan...
quote:rupsepups schreef op 10 september 2014 @ 20:29:

[...]



Bizar om te verwachten dat leerkrachten bovenmenselijke gaven hebben. Als een overprikkelde leraar niet voor de klas mag kan iedereen we inpakken. Niemand is 100% van de tijd geheel zen. Al die meningen over hoe juf zich behoort te gedragen. Ik vind het de wereld op z'n kop.Wat een onzin. Iedereen werkt en meerdere banen zijn zwaar. Niet iedereen is 100% zen, maar de meeste mensen zijn wel stabiel en slim genoeg om niet te gaan schelden.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel simpel: laat als ouder/leraar een kind in haar/zijn waarde. Dat kan prima met straffen, terechtwijzen en correctie. Hoef je geen Einstein voor te zijn om dát te snappen.
Ik vraag me af wat de meeste indruk maakt op een kind in dit verhaal. In een volle klas achter haar stoel moeten gaan staan en een preek krijgen of de woorden onnozele trien waarvan ze niet weet wat het betekend.

Ik zou idd ook gewoon eerst rustig een gesprek met de juf aan gaan.
quote:calvijn1 schreef op 10 september 2014 @ 20:26:

[...]





Nee, is ook niet mijn manier van les geven, maar om nu gelijk naar de directeur te hollen vind ik hysterisch.



Ik vind het staan achter de stoel eigenlijk erger, maar wacht eerst het verhaal doenIk ook. Maar ik zou inderdaad nog steeds niet meteen naar de directeur hollen. Juf is lichtelijk over de schreef gegaan, maar er is nog steeds geen reden om aan te nemen dat ze dus zo gek is als een schip, dat de kinderen geen leven hebben bij haar en dat het allemaal zo verschrikkelijk erg is dat er met haar niet te praten valt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rupsepups schreef op 10 september 2014 @ 20:29:

[...]



Bizar om te verwachten dat leerkrachten bovenmenselijke gaven hebben. Als een overprikkelde leraar niet voor de klas mag kan iedereen we inpakken. Niemand is 100% van de tijd geheel zen. Al die meningen over hoe juf zich behoort te gedragen. Ik vind het de wereld op z'n kop.Dus je verstand gebruiken en niet schelden is een bovenmenselijke gave ? Geen wonder dat wereld zo fucked up is.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het ook overdreven om meteen de directie er bij te halen en ik geef toe dat mijn reacties verre van neutraal/objectief zijn. Ik zou de tegenreacties ook zeker in overweging nemen TO; niet te hysterisch maar ook niet aan je voorbij laten gaan. Hoor en wederhoor wat meer mensen hebben geadviseerd dus.
quote:Lady-Voldemort schreef op 10 september 2014 @ 20:37:

[...]





Ik ook. Maar ik zou inderdaad nog steeds niet meteen naar de directeur hollen. Juf is lichtelijk over de schreef gegaan, maar er is nog steeds geen reden om aan te nemen dat ze dus zo gek is als een schip, dat de kinderen geen leven hebben bij haar en dat het allemaal zo verschrikkelijk erg is dat er met haar niet te praten valt.Maar dat doet niemand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven