Lompe opmerkingen in kraamtijd

08-06-2011 16:08 810 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd, wie wint de award?

Hoorde laatst van een vriendin een leuke toen ze met een verse baby aan haar borst lag:



'Jeeej, je buik ziet eruit alsof je nog moet bevallen.'



Een andere kennis van me was in tranen omdat haar schoonmoeder had gezegd dat ze de naam die ze hadden uitgekozen voor hun zoontje echt niet leuk vond. En daar bleef ze zich een aantal keer over verbazen. Prima, meningen verschillen. Maar moet dat nou op dat moment gezegd worden?



Wat is er tegen jou gezegd wat je onder invloed van alle hormonen net niet zo goed kon hebben op dat moment?

Opmerkingen

Totaal aantal stemmen: 82

* Wat een naam. Arm kind. (35%)
* Mén, wat een plofkop! Je zei toch dat het vocht was? (35%)
* Niet echt een knapperd he die baby van jullie. (29%)
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er echt heel erg aan hoe iemand iets zegt, als jij normaal vraagt over de buik na de zwangerschap dan komt dat heel anders over dan je zure tante die altijd gemeen is daar een vraag over stelt, dan kan je er ewoon minder van hebben en valt het gewoon verkeerd. Mijn vriendin kan bijvoorbeeld uren lullige grapjes maken, en m'n schoonzus is bij 1 lullig grapje al dom bezig ( vind ik)



south! Ik vind het ook gewaagd! Wie weet is er een kindje doodgeboren of idd een miskraam... Als je er geen baby is, ga je gewoon niet feliciteren.. Tenzij de ouders stralen, maar dan nog zou ik het vragen..
Alle reacties Link kopieren
Zit wat in.

Zo ik ook nooit waarom iemand geen kinderen heeft. Je weet nooit of het gevoelig ligt.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Een kennis (zelf nogal een forse dame): "Ik wist eigenlijk helemaal niet dat je zwanger was, maar ja, je bent dik he?"



En eindeloos veel opmerkingen bij ieder volgend meisje dat geboren werd (we hebben 4 dochters): 'Wat jammer, wéér een meid' "Op naar de jongen!' 'Wat zielig voor Digiman'



En eentje waar je ook niet op zit te wachten als je net bevallen bent: 'Komt er nog een 5e?'
Alle reacties Link kopieren
Volgens LunaSter win ik de award, jeeej!





Ik heb me over hetzelfde verbaasd toen mijn nicht bevallen was. Ik was in de veronderstelling dat als de baby eruit was dat de buik dan vrijwel meteen terugtrok.
Ik ben dan wel laat, maar toch.



Nadat het bleek dat mijn 1e zwangerschap mis was gegaan, moesten ex en ik terug naar de gynaecoloog. De gynaecoloog die ons opving na het slechte nieuws was een aller aardigste man, super. Alleen hij was ziek dus we kregen een vervanger een hork, die ons meedeelde: ´o, is het fout gegaan, dat kan nog wel een paar keer gebeuren´. Gelukkig bleek de 2e zwangerschap goed te gaan.





Nadat mijn dochter geboren was en we net uit het ziekenhuis ware, kwam mijn vader langs. Mijn vader is een macho, die alles bagataliseert , behalve als hem wat overkomt. En hij is lomp, dus ik was net uit het ziekenhuis, dochterlief een paar uurtjes oud. Ik wilde een douche een flink ontbijt (in het ziekenhuis kon je dat niet eens een ´ontbijt´noemen. Mijn vader doet altijd waar hij zin in heeft en ondanks ons vriendelijke verzoek om ´s middags te komen, kwam hij gelijk met zijn vriendin want ze moesten naar het strand, het was hartje zomer en mooi weer. Hij kijkt naar mij en de baby, ziet de kraamverzorgster en zegt vervolgens: In andere landen gaan vrouwen die gebaard hebben, gelijk weer terug aan het werk in de velden´. De kraamverzorgster kon hem ter plekke wel vermoorden.
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 03 augustus 2012 @ 16:58:

Zit wat in.

Zo ik ook nooit waarom iemand geen kinderen heeft. Je weet nooit of het gevoelig ligt.Calvijn, als mensen aan mij vragen zeg ik daarom altijd dat ik bewust kindvrij ben. Ik ben anders bang dat de vrager inderdaad gaat denken van oeps, dat had ik niet moeten vragen als ik alleen 'nee' zou zeggen. Omdat hij of zij kan denken dat ik heel graag kinderen wil maar ze niet kan krijgen of inderdaad, dat er een kind is overleden. En ik wil die onhandige situaties voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:broadway schreef op 03 augustus 2012 @ 16:30:

[...]





nou volgens mij wel. letterlijk is meerdere malen voorbij gekomen de beide voorbeelden die ik noem. schan-da-lig werden ze genoemd. het feit dat opvalt dat er nog een buik is 2 uur na de bevalling. wist ik ook niet, gewoon gevraagd maar dat mag volgens dit topic ook niet.



er staan zeker echt schandalige dingen in maar veel zijn met gezond verstand gewoon normale vragen of opmerkingen.



Het ligt er inderdaad aan wie die opmerkingen maakt. Maar degene die ze maakt zou moeten weten of het kan of niet en hoe het opgevat wordt.



Ik zou nooit tegen een schoonzus of later schoondochter dergelijke opmerkingen maken.

Wel tegen een vriendin waarvan ik bij voorbaat zeker weet dat ze mijn vraag goed opvat en humor kan waarderen.



Maar sommige mensen missen die schakel nu eenmaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ademes schreef op 08 juni 2011 @ 18:08:

O ja, toen ik na onze derde zoon trots ons eerste wandelingetje ging maken kwam ik een vage bekende (kennis van mijn moeder) tegen die in de kinderwagen keek en uitriep: "Ach, weer een jongetje, had je geen meisje gewild?."



Toen had ik even mijn moment en repliceerde: "Nou mevrouw, zo gek, we wilden eigenlijk een hondje. Maar ja, het werd een kindje..."



Helaas ben ik meestal niet zo ad rem en heb nog heel wat opmerkingen over mijn mannen moeten verduren.Geweldig, die is goehoed!
Alle reacties Link kopieren
quote:south schreef op 03 augustus 2012 @ 15:45:

p.s. De desbetreffende opmerking is slechts een uurtje geleden gemaakt... Dus de wond is nog vers...

Waarschijnlijk kan ik het van de week al wat meer relativeren.
Ook hier een aantal opmerkingen gekregen waar ik mij zo nu en dan nog steeds wel eens over verbaas. Doordat ik in dit topic al begonnen was toen ik zwanger was, was ik op het ergste voorbereid! haha



Allereerst ergerde ik mij best wel aan mijn schoonzussen die op het bed neerploften, 2 seconde in de wieg keken en bij elke zin die ik begon mij overtroffen met 'máár, IK verloor wel 2 liter bloed', 'ik had wel 13 uur weeën'. Ja, eh jouw bevallingsverhaal ken ik onderhand wel.



Ook bleef ik de eerste week veel op en om bed door hevige bekkenpijn tijdens mijn zwangerschap/bevalling. Schoonzus vond het nogal onzin want 'zij deed de grote boodschappen een week na haar keizersne alweer en ik was enkel op de natuurlijke manier (met tang) bevallen'.



Ook vroegen zij mij, toen ik mijn dochter van 8 dagen aanlegde om te gaan voeden hoelang ik het nog van plan was te blijven doen. Prima, maar toen ik zei 'voorlopig nog wel', vonden ze dat bélachelijk want hun kids zijn groot geworden op flessen en ik was toch geen melkkoe mét uiers etc. etc. (die icm een hoop gelach en geknik en nog meer ontzettend grappige melkkoe-grappen waar je echt op zit te wachten als je ontzettend je best aan het doen bent je productie te verhogen'.)



Mijn schoonpa had na een weekje of 2 mijn dochter vast en zei toen een paar keer 'hij', dus toen ik zei 'het is nog steeds een meisje' zei hij; 'het is net een jongen'. Dus ik; 'pardon'? Zegt ie: "ja daar groeit nog wel een piemel aan hoor, wacht maar'.



Zo kan ik volgens mij nog wel even doorgaan
anoniem_636bb38def552 wijzigde dit bericht op 04-08-2012 16:38
Reden: typfoutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een opmerkingen lees ik hier echt ongelooflijk pfff



onze zoon was net overleden en hork van een mens vvond dat het beter was dat de kinderwagen bij haar kon staan , liefst had ik willen roepen rot op bemoeial



tijdens de crematie van onze zoon

tegen mijn ouders zeggen jammer dat jullie geen opa en oma zijn geworden



ach ik heb mijn kindje met 6 maanden weggebracht dat is pas erg



zelfde hork van de mens, zullen we de bloemen maar bij mij laten drogen

Contact is nooit meer goed gekomen
Alle reacties Link kopieren
Zal wel aan mij liggen, maar ik zie vooral ook veel lange tenen en zwangerschapshormonen in dit topic. Echt, het leven is zoveel leuker als je ook gewoon af en toe je schouders ophaalt. Of lukt dat niet meer als je kinderen hebt?
Alle reacties Link kopieren
Wist je dat dan niet Patricia90? Wij ouders hebben helemaal geen leven meer sinds de komst van onze kinderen.



Onzin natuurlijk maar we mogen toch gewoon wel even lekker gal spuien? Doen mensen zonder kinderen ook weleens hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suy schreef op 04 augustus 2012 @ 21:26:

Wist je dat dan niet Patricia90? Wij ouders hebben helemaal geen leven meer sinds de komst van onze kinderen.



Onzin natuurlijk maar we mogen toch gewoon wel even lekker gal spuien? Doen mensen zonder kinderen ook weleens hoor.Die klagen over kaaskragen bij hun vriend
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wat erg voor iedereen! Soms ook wel moeten lachen hoe dom mensen kunnen zijn..



Nu de mijne:

Vriend en ik laten vallen dat we aan twee kinderen genoeg hebben zo in een gesprek met meestal aardige schoonloeder. Nou (ik) dan moet je je maar laten helpen. Ik zo: uuhh nee.(verbaasd) Als je toch geen kinderen meer wilt... Ik heb het niet gezegd maar had het wel moeten doen.

Ik kan geen kinderen krijgen op natuurlijke weg!!!!!!!!! Stom mens!!
Alle reacties Link kopieren
Wist je schoonmoeder dat wel? Dan is ze inderdaad stom.
quote:calvijn1 schreef op 04 augustus 2012 @ 21:44:

[...]





Die klagen over kaaskragen bij hun vriend
Inmiddels ruim eenentwintig jaar geleden ben ik bevallen van mijn oudste dochter. Volkomen eufoor van de endorfines lig ik te genieten van mijn prachtige dochter, die kaal is met wat blonde donshaartjes. Inmiddels zijn schoonouders gearriveerd, schoonvader zoals altijd bescheiden op de achtergrond, schoonmoeder bekijkt met haar armen op haar rug mijn slapende dochter, die naast me ligt. Vervolgens zegt ze verbaasd: "Ik dacht dat dat soort kinderen meer haar had?" zowel man als ik begrepen niet wat ze bedoelde, welk soort kinderen, mensenkinderen, rotterdamse kinderen, wat bedoelde ze? Schoonmoeder werd geagiteerd, ze vond dat we naief deden en maar moesten snappen wat ze bedoelde en uiteindelijk zei ze: ja maar het is toch een jodinnetje he?

Ik was stil, echtgenoot heeft de beste opmerking gemaakt in ons hele huwelijk: nou ma, eerst krijgt ze dr haakneus over een paar weken en dan pas haar, dat weet iedereen toch....
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is na 3 dagen weeen en 1,5 uur persen met een keizersnede ter wereld gekomen. Mijn tweede is via de gewone weg geboren. Opmerking van mijn schoonmoeder: Knap dat je het toch wél zelf kan. Dat kwam hard aan, ik had die eerste helse bevalling met zo'n nare afloop namelijk nog niet verwerkt.



Maar de opmerking van mijn schoonvader slaat helemaal alles. Als mijn derde kindje huilde en ik hem oppakte zei hij doodleuk:

''Gek dat baby niet meer huilt als Daisymadelief hem oppakt, ik snap er niets van". Ik heb hem dit tot mijn grote verdriet meerdere malen horen zeggen.



Mijn oudste is een jongen. Kreeg ik een kaartje met daarop de tekst: gefeliciteerd met de stamhouder. Ik voelde me op dat moment een echte fokkoe.
quote:patricia_90 schreef op 04 augustus 2012 @ 20:43:

Zal wel aan mij liggen, maar ik zie vooral ook veel lange tenen en zwangerschapshormonen in dit topic. Echt, het leven is zoveel leuker als je ook gewoon af en toe je schouders ophaalt. Of lukt dat niet meer als je kinderen hebt?



behalve dat het gewoon een leuk topic is om te lachen om domme opmerkingen gaat het heel vaak om de manier waarop iets gezegd wordt of om het feit dat de boodschapper duidelijk niet nagedacht/zich ingeleefd heeft in de situatie.



Toen ik na een zware bevalling en dito nasleep weer thuis was, wilde broer van man op bezoek komen. Prima, okay. Hij had echter geen tijd afgesproken, hij zou donderdagavond langskomen. Ik verwachte hem dus tussen 19 en 20 uur, een tijd dat ik ook bij niet net-bevallen vrouwen langs zou gaan. Toen hij er om 21.00 uur nog niet was, heb ik mijn man gezegd zijn broer af te bellen want ik ging naar bed. Was broer nog beledigd ook!

Hij woonde overigens dichtbij, hij hoefde geen uren te rijden ofzo.



Dat vind ik dus een lompe reactie. Sowieso dat het niet in je opkomt dat ik doodop zou zijn in die eerste week, denkt dat het normaal is als je pas heel laat op kraamvisitie komt en dat je beledigd bent als je daar op gewezen wordt.



Dat schoonma na 6 maanden borstvoeding zegt 'geef je nu nog de borst' boeit me dan stukken minder. In haar tijd was de fles de norm, bovendien vroeg ze het niet uit gemenigheid, maar uit interesse.
Alle reacties Link kopieren
Quote

Starshine, 2 uur geleden

behalve dat het gewoon een leuk topic is om te lachen om domme opmerkingen gaat het heel vaak om de manier waarop iets gezegd wordt of om het feit dat de boodschapper duidelijk niet nagedacht/zich ingeleefd heeft in de situatie.



Ik snap je, maar vind ook dat Patricia_90 wel een punt heeft.

Zo kan ik pissig worden van uitspraken van moeders die zeggen dat 'je niet weet wat 'houden van' is, tenzij je een kind hebt. Of dat 'je hart leeg is' als je geen kind hebt.

Dat is voor vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen, maar net zo goed voor hen die geen kinderwens hebben, net zo lomp en gemeen, al is het misschien/wellicht niet bewust uitgesproken.



Sommige 'lompe/lullige uitspraken' waarover ik hier lees, worden gemaakt of lijken te zijn gemaakt zonder kwade opzet, maar worden (soms) begrijpelijk wel zo geïnterpreteerd. Maar dat gaat dus twee kanten op en dat vergeten zwangere vrouwen of moeders soms (is mijn ervaring).

In veel gevallen is 'denken voor je iets zegt' de oplossing om niet te kwetsen, maar in sommige gevallen lijkt iets zo klaar als een klontje, dat je jezelf dan ook zou kunnen afvragen of je dan voortaan bij alles eerst moet bedenken voor je iets zegt of vraagt.



Ik krijg bijna wekelijks de vraag of ik kinderen heb. Nee, heb ik niet en die gaan er ook niet komen. In principale omdat ik nooit een sterke kinderwens had, maar inmiddels ook omdat mijn oven niet lekker meewerkt. Dat leg ik ongeveer wekelijks zo uit.

De vraag is niet lomp/gemeen, maar toch word je er steeds weer mee geconfronteerd en mag je weer gaan uitleggen. Hoeft niet natuurlijk, maar aangezien er dus geen opzet is, voel ik niet de behoefte om alleen luid en duidelijk 'nee' te zeggen en hem of haar een knuppel te vinden (komt misschien nog wel ).

Hoe dan ook... ik snap beide kanten wel, probeer altijd voorzichtig te zijn, maar soms kan je niet voorzien dat je iemand kwetst.



In sommige gevallen vind ik overigens dat de ontvanger van de uitspraak, best wel van zich af had mogen bijten - een flinke sneer geven (Je hebt zelf een varkenskop, wat lul je nou?) of zelfs het huis uitzetten (Mijn huis uit, lompe trut! En ik wil je niet meer zien, horen of ruiken!). Ik snap dat sommige dingen zo onverwacht gebeuren, dat je met een mond vol tanden staat, maar als een reactie uitblijft omdat het bijvoorbeeld een schoonmoeder betreft en de kersverse moeder daarom maar niets zegt, dan snap ik dat minder goed. Al is het de koningin - rottige uitspraak, waarvan het er sterk op lijkt dat het bewust is, dan zou ik toch wel op mijn achterste poten gaan staan en anders doet haar zoon het wel. Ik besef ook heus wel dat als je net bevallen bent, dat je wellicht niet zit te wachten op een confrontatie. Lijkt mij dan mooi als de partner dan reageert/handelt.



Sorry voor deze gigantische bijdrage, maar ik zit op mijn tiepstoel (en zal er nu een punt achter zetten) *punt* .
haha Lizzl.

Je hebt ook een punt hoor. Bij sommigen 'lompe' uitspraken hier denk ik ook wel 'nou nou, als dat al lomp is ben ik een neanderthaler'.



Laten we het er maar op houden dat communicatie een hele wetenschap is.

Ik probeer altijd wel na te denken over wat ik wil zeggen, maar soms flapt er ook iets uit of heb ik de situatie gewoon verkeerd ingeschat.
Alle reacties Link kopieren
Dat sommigen niet van zich afbijten, snap ik ook niet.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader werkt veel in het buitenland. Dikke kans dat hij dan niet in het land zou zijn als ik zou bevallen. We hadden het er nog over gehad; en dan zou hij gewoon een weekje later zijn 1e kleinkind zien. Prima pa!



Ik beval 2 weken voor de uitgerekende datum en mijn vader zit in het buitenland. Ik bel hem emotioneel op en vertel hem dat hij opa is geworden. Zijn reactie: O, dat is mooi. Alles goed gegaan? Tot volgende week! Klik. Gooit zo de hoorn erop!



Leuk reactie pa:-)! Ik huilen natuurlijk.



Gelukkig belde hij een uur later op om te zeggen dat het zoveel met hem deed. En dat hij meteen een vlucht had geboekt en hij die avond al thuis zou komen.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de kraamtijd buren op visite gehad.



Ze wilden een vers geboren kindje zien. Buurvrouw vraagt of ze hem vast mag houden, ja is goed.



Heeft ze hem vast en kijkt naar de vingers, dat zijn lange smalle vingertjes; dat wordt vast een homo later.



Buurman wist niet waar hij moest kijken.



Ik heb gezegd dat is prima als dat zo is, kan hij lekker mee gaan shoppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven