Opvoeden - gezicht in de plooi houden

20-02-2017 22:54 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie daar ook zo'n moeite mee? Ik heb echt een dondersteen en hij maakt me gek soms, maar hij weet me ook te charmeren. Op sommige momenten moet ik echter duidelijk maken dat dit echt niet kan, maar soms trekt hij zo'n smoeltje of doet hij iets dat ik eigenlijk moet lachen. En ik moet dan zoooooo mijn best doen om een boos gezicht te houden, en hij kijkt er dwars doorheen. Als ik het echt niet volhoud roep ik hulp in van mijn man en loop even weg om buiten zoons zicht te lachen, om vervolgens weer serieus terug te komen. Maar man is nu op zakenreis en ik faal schromelijk....... tips en tricks??



Hij is dol op het zwembad, dus nu heeft hij bedacht dat hij dan wel een zwembad in huis kan creëren door onze badkamer blank te zetten. Ik vind dit echter een minder strak plan. Maar dan word ik dus boos op hem (na al tien keer nee zeggen en herhalen) en dan trekt hij zo'n gek hoofd met zijn ondeugende ogen en een mama op zijn allerschattigste toontje, dat ik 1 tel uit mijn plooi schiet, en dat heeft ie meteen door, en dan neemt ie me dus niet meer serieus.....


Hier zit zoon in de imitatiefase. Dus als ik 'm streng aan probeer te kijken, doet hij dat na. Dan nog mijn gezicht in plooi houden is héél lastig.
Alle reacties Link kopieren
Haha geweldige voorbeelden komen er voorbij, zeg.



Dochter moest laatst verschoond worden, maar zij had duidelijk andere plannen. Liep steeds weg en ik had al niet het zonnigste humeur. Dus was ik het op een gegeven moment zat en pak haar dus en zet haar op de commode. Zo, heb jij even pech! Duikt ze ineens op me af met een grote grijns en smoort me toch een partij in een dikste knuffel ooit
Toen ik eens tegen zoon zij dat het nu genoeg was, pakte hij zijn tasje en liep hij naar de gang. Toen ik hem sommeerde terug naar de woonkamer te komen om te praten zei hij:

'Nee mama, ik ben boos. Ik ga naar Spanje verhuizen!'



Ik piste bijna in mijn broek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 21 februari 2017 @ 07:12:

Gister nog.

' maar wat IS vakantie dan mamma'?

Ik vertellen over lekker doen waar je zin in hebt (stom...).

binnen no time was de broek uit, dansjes met piemelgezwiep, van alles swaffelen etc.

Dus ik verontwaardigd

Woe-dend!

Ik had toch gezegd dat hij mocht doen waar hij zin in had?

Ik hield het niet meer.

Al hartverscheurend huilend (en nog steeds broekloos) verkondigde hij dat hij 'voor schut' stond door mij en ik was een gemene uitlacher.

Alsof ik hem welbewust verkeerd had geïnformeerd en uitgelokt.

Heb maar netjes sorry gezegd en erbij verteld dat we in de vakantie alsnog onze broek aanhouden.

' dom van jou he mamma dat je het verkeerd had gezegd' kreeg ik ook nog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 21 februari 2017 @ 14:55:

Toen ik eens tegen zoon zij dat het nu genoeg was, pakte hij zijn tasje en liep hij naar de gang. Toen ik hem sommeerde terug naar de woonkamer te komen om te praten zei hij:

'Nee mama, ik ben boos. Ik ga naar Spanje verhuizen!'



Ik piste bijna in mijn broek.Was dat in de Sint periode?
Wat een leuke verhalen allemaal.

Mijn zoontje is nog maar 11 maanden, maar wij moeten soms al erg lachen over zijn omgang met eten. Hij kan zo ineens alles op de grond vegen. Niet de bedoeling natuurlijk, maar het ziet er soms zo grappig uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 21 februari 2017 @ 07:12:

Gister nog.

' maar wat IS vakantie dan mamma'?

Ik vertellen over lekker doen waar je zin in hebt (stom...).

binnen no time was de broek uit, dansjes met piemelgezwiep, van alles swaffelen etc.

Dus ik verontwaardigd

Woe-dend!

Ik had toch gezegd dat hij mocht doen waar hij zin in had?

Ik hield het niet meer.

Al hartverscheurend huilend (en nog steeds broekloos) verkondigde hij dat hij 'voor schut' stond door mij en ik was een gemene uitlacher.

Alsof ik hem welbewust verkeerd had geïnformeerd en uitgelokt.

Heb maar netjes sorry gezegd en erbij verteld dat we in de vakantie alsnog onze broek aanhouden.

' dom van jou he mamma dat je het verkeerd had gezegd' kreeg ik ook nog.Vreselijk gewoon.....ga je kind opvoeden zeg ipv hier om lachen.....echt absurd......
Alle reacties Link kopieren
quote:spieker27 schreef op 20 februari 2017 @ 23:42:

Oh! Dit is trouwens ook een hele sneaky zet van hem; als hij het dan zo ver geschopt heeft dat ik dus wel boos reageert dan trekt hij een prachtige pruillip en zegt hij; maar ik heb jou gemist mama! Waarschijnlijk is dat zijn manier om spijt te betuigen ofzo want hij is geen seconde uit mijn buurt geweest. Het is gewoon een verschrikkelijke wijsneus!



Ik zat met mijn hand tegen mijn hoofd vanwege hoofdpijn, komt hij aangelopen, slaat zijn arm over mijn schouder en zegt bloedserieus; wil je er over praten mama?



Hou dan je lach maar eens in
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 21 februari 2017 @ 00:02:

'Mamma moet nu lachen maar kijk eens: alles is nat. Dat mag écht niet nog een keer hoor. Kom, we gaan opruimen'.



Ik vind gemaakt boos doen eigenlijk niks. Je kan toch gewoon jezelf zijn en ondertussen de grens aangeven en kind de consequentie laten ondervinden?Dat doe ik ook wel, maar aangezien hij het de volgende dag met een nog grotere grijns weer probeert, lijkt het niet echt zijn vruchten af te werpen
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ook weer, hij was met zijn gastouder naar het zwembad gegaan en had ook zijn middagslaapje gemist. Erg moe dus en in klier modus. Ik haalde hem op en we gaan met het openbaar vervoer naar huis, dan is het een klein stukje lopen, waarvan ik vind dat hij dat best kan, zelfs als hij moe is. 14 kilo is niet meer te tillen.

Maar het perron van de tram is erg hoog, te hoog voor hem, om er zonder hulp van af te stappen. Dus ik reik hem mijn hand en ondersteun hem onder 1 oksel. Zoon ziet zijn kans en slingert zijn benen als een aapje om mijn ene been.

Dit was onverwachts want de eerste keer, dus moest ik toch weer lachen, terwijl ik eigenlijk serieus wilde blijven. Pffffff

Ik geef overigens niet op, maar hij neemt me minder serieus heb ik het idee
quote:Bloes schreef op 21 februari 2017 @ 08:15:



Hier zit zoon in de imitatiefase. Dus als ik 'm streng aan probeer te kijken, doet hij dat na. Dan nog mijn gezicht in plooi houden is héél lastig.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk zijn die boefjes allemaal schattig en lief en hartveroverend. En er is niks mee eens flink te lachen over een guitenstreek. Maar tegelijkertijd moet je gewoon die kinderen leren dat bepaalde dingen niet kunnen of mogen, daar ben je ouder voor. En consequent zijn, en soms, als het echt de spuigaten uitloopt, consequenties laten voelen. Grenzen duidelijk maken en dan kan je nog zo hard lachen in jezelf om iets, je weet diep van binnen ook dat als je het nu niet corrigeert, het over 2 of 3 jaar bijna niet meer te corrigeren valt omdat je het altijd met een lach hebt afgedaan.



Ik weet zeker dat mijn moeder ook wel eens stiekem moest lachen om dingen die mijn broer en ik uithaalden, maar aan het einde van het verhaal werd ons toch ook altijd even ondubbelzinnig duidelijk gemaakt dat het niet zo kon.



En ik heb wel eens het idee dat er tegenwoordig te veel ouders zijn die blijven steken in het stadium van lachen en schattig vinden, en vergeten door te stoten naar vertellen dat het niet kan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 21 februari 2017 @ 21:29:

Tuurlijk zijn die boefjes allemaal schattig en lief en hartveroverend. En er is niks mee eens flink te lachen over een guitenstreek. Maar tegelijkertijd moet je gewoon die kinderen leren dat bepaalde dingen niet kunnen of mogen, daar ben je ouder voor. En consequent zijn, en soms, als het echt de spuigaten uitloopt, consequenties laten voelen. Grenzen duidelijk maken en dan kan je nog zo hard lachen in jezelf om iets, je weet diep van binnen ook dat als je het nu niet corrigeert, het over 2 of 3 jaar bijna niet meer te corrigeren valt omdat je het altijd met een lach hebt afgedaan.



Ik weet zeker dat mijn moeder ook wel eens stiekem moest lachen om dingen die mijn broer en ik uithaalden, maar aan het einde van het verhaal werd ons toch ook altijd even ondubbelzinnig duidelijk gemaakt dat het niet zo kon.



En ik heb wel eens het idee dat er tegenwoordig te veel ouders zijn die blijven steken in het stadium van lachen en schattig vinden, en vergeten door te stoten naar vertellen dat het niet kan.Persoonlijk denk ik dat de oudjes van tegenwoordig blijven steken in het stadium van zuur gezanik.. en vergeten door te stoten naar een leuk leven met een lach.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 21 februari 2017 @ 21:31:

[...]





Persoonlijk denk ik dat de oudjes van tegenwoordig blijven steken in het stadium van zuur gezanik.. en vergeten door te stoten naar een leuk leven met een lach.Dan vergis je je. Ik lach heel vaak om kinderen. Vind hun gedrag vaak geweldig. Maar wat ik juist mis is dat veel ouders dat leuke gedrag tegenwoordig niet meer in goede banen leiden door daar ook grenzen aan te stellen. En dan krijg je van die ouders die dan op een bepaald moment zeggen, als hun 14-jarige echte rottigheid uithaalt "Tja, maar op deze leeftijd luisteren ze niet meer naar me...". Nee, dat klopt, daar had je dan eerder mee moeten beginnen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak mijn punt zeker wel duidelijk pekeja. En als ik op het moment moest lachen kom ik er vaker op een later moment nog even op terug.



Echter als hij echt hele foute dingen doet, dan word ik ook 'goed' boos en dan heeft hij heel goed door dat er dan niet met me te spotten valt.



Het is meer voor de dingen die niet zouden moeten, maar ook niet heul dramatisch zijn, normen en waarden technisch...
quote:pejeka schreef op 21 februari 2017 @ 21:35:

[...]





Dan vergis je je. Ik lach heel vaak om kinderen. Vind hun gedrag vaak geweldig. Maar wat ik juist mis is dat veel ouders dat leuke gedrag tegenwoordig niet meer in goede banen leiden door daar ook grenzen aan te stellen. En dan krijg je van die ouders die dan op een bepaald moment zeggen, als hun 14-jarige echte rottigheid uithaalt "Tja, maar op deze leeftijd luisteren ze niet meer naar me...". Nee, dat klopt, daar had je dan eerder mee moeten beginnen.Nogmaals: zuur.. blablblabla.
Laat pejeka toch. Die heeft overal negatieve commentaar op.
Precies. Word er een beetje moe van.
Oh lachen om je kind is echt not done natuurlijk

Wat een onzin, soms is iets gewoon echt grappig. Daarnaast kun je je kind alsnog prima opvoeden hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje26 schreef op 21 februari 2017 @ 21:36:

Ik maak mijn punt zeker wel duidelijk pekeja. En als ik op het moment moest lachen kom ik er vaker op een later moment nog even op terug.



Echter als hij echt hele foute dingen doet, dan word ik ook 'goed' boos en dan heeft hij heel goed door dat er dan niet met me te spotten valt.



Het is meer voor de dingen die niet zouden moeten, maar ook niet heul dramatisch zijn, normen en waarden technisch...Ben ik ook met je eens. Tuurlijk moet je af en toe onbevangen kunnen lachen om streken die kinderen uithalen, niks mis mee. Waar het mij eigenlijk om ging, is dat zo veel ouders te veel door de beugel laten gaan, om welke reden dan ook, en dan heb je inderdaad kinderen die zich op 12-jarige leeftijd niks meer laten zeggen, en dan doen die ouders alsof dat vanzelf zo komt. En dat vind ik dan onzin, want dan had je daar vroeger mee moeten beginnen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:elfje26 schreef op 21 februari 2017 @ 21:36:

Ik maak mijn punt zeker wel duidelijk pekeja. En als ik op het moment moest lachen kom ik er vaker op een later moment nog even op terug.



Echter als hij echt hele foute dingen doet, dan word ik ook 'goed' boos en dan heeft hij heel goed door dat er dan niet met me te spotten valt.



Het is meer voor de dingen die niet zouden moeten, maar ook niet heul dramatisch zijn, normen en waarden technisch...Eens!
quote:peecee schreef op 21 februari 2017 @ 19:00:

[...]



Vreselijk gewoon.....ga je kind opvoeden zeg ipv hier om lachen.....echt absurd......Ach, jij bent zodanig opgevoed dat je niet eens hebt leren lezen. Ook sneu.
quote:pejeka schreef op 21 februari 2017 @ 21:39:

[...]





Ben ik ook met je eens. Tuurlijk moet je af en toe onbevangen kunnen lachen om streken die kinderen uithalen, nikste mis mee. Waar het mij eigenlijk om ging, is dat zo veel ouders te veel door de beugel laten gaan, om welke reden dan ook, en dan heb je inderdaad kinderen die zich op 12-jarige leeftijd niks meer laten zeggen, en dan doen die ouders alsof dat vanzelf zo komt. En dat vind ik dan onzin, want dan had je daar vroeger mee moeten beginnen.



Snap wel wat je bedoelt.

Het slag ouders dat het heel komisch

vind als hun kinderen schuttingwoorden brabbelt, en het dan raar vindt dat ze verrot worden gescholden een paar jaar later.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 21 februari 2017 @ 21:44:

[...]





Snap wel wat je bedoelt.

Het slag ouders dat het heel komisch

vind als hun kinderen schuttingwoorden brabbelt, en het dan raar vindt dat ze verrot worden gescholden een paar jaar later.Dit dus. Echt meegemaakt: een moeder die in bijzijn van haar zoontje van 6 met een vriendin zat te praten. Ging over een voorval op school. Moeder: "Ja, en toen zei Jantje opeens tegen de juf: Wat ben je toch een k*twijf"... Ja, ik weet dat het niet mag, maar probeer je dan maar eens in de plooi te houden, kwam zo lekker parmantig uit dat kleine bekkie"... En ze zaten er samen nog eens lekker om te proesten van het lachen, moeder en vriendin. Zoontje zat erbij en kreeg het mee. Wat is dan de boodschap die je geeft als ouder?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 21 februari 2017 @ 21:50:

[...]





Dit dus. Echt meegemaakt: een moeder die in bijzijn van haar zoontje van 6 met een vriendin zat te praten. Ging over een voorval op school. Moeder: "Ja, en toen zei Jantje opeens tegen de juf: Wat ben je toch een k*twijf"... Ja, ik weet dat het niet mag, maar probeer je dan maar eens in de plooi te houden, kwam zo lekker parmantig uit dat kleine bekkie"... En ze zaten er samen nog eens lekker om te proesten van het lachen, moeder en vriendin. Zoontje zat erbij en kreeg het mee. Wat is dan de boodschap die je geeft als ouder?Daar zou ik idd de humor niet van inzien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven