Peuter met neurologische afwijking/probleem

04-02-2014 20:20 1231 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 4 heeft waarschijnlijk een neurologische afwijking , dat zich bij haar uit in mank lopen, krachtverlies in hand en anders/sloom gedrag.

Dit hebben we gisteren koud op ons dak gekregen door 3 verschillende artsen ( huisarts-HAP- arts en kinderarts ziekenhuis

We hadden niet gedacht dat het zo erg zou zijn :( )



Morgen naar een andere kinderarts en vanuit daar wordt er verder gezocht naar hoe of wat.



Wie heeft er ook een kind met een neurologische probleem



Sorry voor mijn misschien stomme openingspost.... het zit nog erg hoog :(
Alle reacties Link kopieren
Jemig, ik kan me voorstellen dat jullie flink geschrokken zijn. Kunnen ze iets zeggen over de ernst en de prognose voor de toekomst? Ik las op internet iets over dat het ook heel lokaal voor kan komen (in de hersenen dan en dat dat soms betekent dat alleen een bepaald gebied zich minder goed ontwikkeld), ik hoop zo voor jullie dat het meevalt. Heel veel sterkte in elk geval.
Dat is naar om te horen. Ze leek zo snel aan het herstellen te zijn!

Net als Reisa snap ik niet helemaal hoe het zit, zou ze dit altijd al gehad hebben en dat het nu bij toeval is ontdekt na haar ziekte? Of kan het veroorzaakt zijn door de ontsteking?

Alle reacties Link kopieren
Het is aangeboren, staat dus helemaal los van de anti nmda receptor encephalitus die ze vorig jaar heeft mee gemaakt. Het is bij haar aan 1 zijde ( uni) ontwikkeling was eigenlijk normaal wat betreft grove motoriek al was ze wel duidelijk beter met rechts als met links. Ze kroop en zat met 9 maanden liep met 14 maanden. Maar fijne motoriek was ze anders mee door dat ze bijna altijd alleen rechts gebruikte , en fijne motoriek is een samenwerkingsverband met 2 handen.

Het is bij haar ongeveer 40 % van de hersenen die minder groefjes heeft. Vooral aangetaste gedeelte is: motoriek en planning en( waarschijnlijk) ruimtelijke inzicht
Alle reacties Link kopieren
Is bij MRI toevallig naar voren gekomen. Toentertijd niets mee gedaan door dat ziekte uiteraard voor ging. Bij afspraak neuroloog wilde wij er meer over weten omdat het belangrijk is voor verloop ontwikkeling en school(keuze).Maar ze heeft zich ook steppen en fietsen aangeleerd dus misschien leert ze zich ook bovenstaande nog aan ( zij het op een andere manier)Neuroloog had er vertrouwen in. De hersenen vinden vaak een andere manier of weg om dingen toch te kunnen/aan te leren
Fijn dat de neuroloog er vertrouwen in heeft! En dit is dan een milde vorm?
Alle reacties Link kopieren
Best heftige diagnose. Maar zoals bij elke aandoening zijn er veel gradaties. Aangezien ze zich altijd goed ontwikkelde, zou je idd denken aan een mildere vorm, gelukkige maar!

Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:an1978 schreef op 21 januari 2015 @ 16:26:

Ze denken dat het een afwijking is aan een gen, maar aan welk gen zullen we waarschijnlijk nooit weten.

In ieder geval is hij al jaren aanvalsvrij en zijn we de epileptiemedicatie aan het afbouwen.





Dat hoeft echt niet zo te zijn. Als je het echt graag wil weten, dan kun je in o.a. Nijmegen het Whole exome sequencing onderzoek laten doen. Daarin kunnen ze pakketten bekijken met genen die actief betrokken zijn bij epilepsie, bij autisme, bij verstandelijke beperkingen (ook andere pakketten maar ze bekijken alleen relevante genen > in groepen dus). En dat kan door alleen bloed af te nemen bij kind en ouders en dan een hele lange adem hebben.

Onze zoon bleek een andere diagnose te hebben dan hetgeen artsen al 7.5 jaar dachten. Geen stofwisselingsziekte maar een zeer zeldzame witte stoffen ziekte. Het is dus niet onmogelijk om er achter te komen, houd hoop.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:queenfan25 schreef op 06 februari 2015 @ 21:26:

Woensdag diagnose gehad van de groefjes verhaal..ze heeft polymicrogyrie.



Dat is wel een heel ander verhaal ineens. Sterkte

dat zal wel heel erg schrikken zijn geweest omdat jullie hoopten op een normaal herstel.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals deze diagnose heeft niets met de anti nmda receptor encephalitus temaken. Polymicrogyrie is aangeboren. Ze heeft al veel bereikt en zal met veel oefenen, herhalen en geduld het nog ver schoppen aldus de neuroloog en ik denk dat ze helemaal gelijk heeft. We hebben haar ook ingeschreven voor zwemles, dat mag ze aan de eind van deze maand gaan doen. Zwem school is ingelicht over motoriek achterstand.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik denk ook aan milde vorm want met hoge % zijn ze vaak zwaar gehandicapt mentaal en lichamelijk plus epilepsie.
Met inzet, doorzettingsvermogen en tijd zal ze zeker heel ver komen! En kijk eens hoever ze al gekomen is! Ze heeft die mentaliteit al!

En hoeveel mensen zouden dit niet hebben zonder dat ze het weten? Mensen die zichzelf gewoon als motorisch onhandig zien of gewoon een slecht handschrift hebben.
Ah nu begrijp ik het. Goh dat kregen jullie dus ook nog te horen toen ze al zo ziek was. Wat hebben jullie een moeilijke tijd gehad. Fijn dat de neuroloog zo positief is en je weet dus ook al van eerder dat ze dingen wel leerde. Toch moeilijk om te horen denk ik, ze zal dus moeten blijven vechten en doorzetten. Maar daar is ze wel echt supergoed in!
Alle reacties Link kopieren
Queenfan, is jouw dochter toevallig knapperd van de dag? Hoe gaat het nu?
quote:sophiax schreef op 27 mei 2015 @ 09:57:

Queenfan, is jouw dochter toevallig knapperd van de dag? Hoe gaat het nu?Ik zag het ook voorbij komen en moest gelijk aan Queenfan denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest ook gelijk aan dit topic denken. Wat een mooie meid en terecht dat ze een keer in het zonnetje wordt gezet!
Ik zag/las dat ook. Mooie dame is jullie dochter!
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht haar ook te herkennen. Wat een knapperd!!
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, dat is ze! Hiermee is wel gelijk mijn id bekend ze heeft extra begeleiding gekregen op school en doet het eerste jaar opnieuw. Ze leert nog steeds elke dag bij en verbaast mij nog regelmatig als ze ineens iets nieuws kan/doet. Ze kan haar naam schrijven en ook van haar zusje. tekeningen worden steeds beter. Concentratie en beginnen aan taken is nog een moeilijkheid en ze moet hier bij nog veel geholpen of/en aangestuurd worden.
Wat een mooie dochter heb je Queenfan! En wat gaat haar ontwikkeling goed!
Wat fijn om te lezen dat ze zo goed vooruit gaat en je daarin ook steeds weer verbaasd

Ik heb haar opgezocht, wat een mooi meisje inderdaad. En een super doorzetster! Je zal nog wel regelmatig zorgen hebben, maar ik hoop dat je nu ook weer regelmatig zorgeloos kan genieten met je gezin.
Alle reacties Link kopieren
Top dat het zo goed gaat! Ik denk dat je verhaal voor bekenden al heel herkenbaar was en onbekenden weten nu toch alleen hoe je dochter er uit ziet en wat haar voornaam is? Dat lijkt me niet echt iets om me druk over te maken toch?
quote:sophiax schreef op 28 mei 2015 @ 22:41:

Top dat het zo goed gaat! Ik denk dat je verhaal voor bekenden al heel herkenbaar was en onbekenden weten nu toch alleen hoe je dochter er uit ziet en wat haar voornaam is? Dat lijkt me niet echt iets om me druk over te maken toch?Ik had het ook gezien en Queenfans voor- en achternaam weet ik nu ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 29 mei 2015 @ 02:16:

[...]



Ik had het ook gezien en Queenfans voor- en achternaam weet ik nu ook.Oeps, dan heb ik niet goed opgelet, excuses!
quote:sophiax schreef op 29 mei 2015 @ 10:12:

[...]



Oeps, dan heb ik niet goed opgelet, excuses!



Enkel als je uitgebreid de vele vele comments gaat doorspitten. Valt dus reuze mee.



Mooie, knappe dochter heb je Queenfan!
Alle reacties Link kopieren
Dan is het maar bekend, ik plaats geen rare dingen hier of op mijn Facebook. Dank je voor de complimenten over mijn dochter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven