Spreidbroekje

26-04-2017 15:29 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,



Mijn zoontje van 4 maanden (19 weken) krijgt een spreidbroekje. Bij toeval ontdekt, een afwijking aan 1 heupje, niet ernstig maar wel voldoende afwijking om er wat aan te moeten doen. Ik baalde er van, want niemand die er ooit iets van gezegd of gezien heeft. Maar goed, het is zoals het is. Komende vrijdag moet ik naar degene die het gaat aanmeten en ik ben graag goed voorbereid. Er zullen hier vast ouders zijn met ervaring! Hij krijgt waarschijnlijk de pavlik, maar omdat hij al vrij groot en sterk is kan het ook een campspreider worden.



Hij slaapt (heel goed) in de puckababy mini, een gewone slaapzak met armen vrij lukt nog niet omdat z'n armpjes te onrustig zijn. Dus hier het 1e probleem waar ik tegenaan loop, hoe doe ik dat straks met een spreidbroekje?

Ik heb een site gevonden die speciaal kleding etc maakt voor kinderen met spreidbroekjes, maar ik vind het best prijzig en veel lelijke dingen ;) wellicht zijn er tips op kleding gebied? Gaat een spreidbroekje over een broek heen of direct op de huid? Daar overheen dan ook nog een broekje? Ik heb veel joggingbroekjes van bijv hema, die zijn soepel...kan ik die blijven gebruiken?



Gezien zijn lengte past hij bijna niet meer in de kinderwagenbak, maar met opgetrokken beentjes nog wel. Dit zal dus straks ook niet meer lukken denk ik.

Kortom een hoop vragen....



Hebben jullie verder nog tips voor me? Of dingen waar ik rekening mee moet houden?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben inderdaad ook de ijzeren gedeeltes aan de achterkant afgetaped met leukoplast zodat ze de vloer niet zou beschadigen.



Bij dochter was het met in totaal 9 maanden klaar, je wordt er na een paar weken zo handig mee dat ook jij niet meer beter weet. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Weten jullie nog wat de afwijking was in graden bij jullie kinderen?

Volgens onze orthopeed moet het onder de 25 graden zijn, rechts is 23 en links 32.

Volgens hem is dit stadium 1.



We moeten het ermee doen, dus we vinden onze weg er vast wel in. Dat het voor ons praktisch lastiger is ok, ik hoop alleen echt dat die kleine er geen last van heeft. Ik denk altijd aan mezelf, als ik de hele dag in 1 houding mag liggen met m'n benen....pff
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje kreeg toen ze bijna 6 maanden was de Dr Visser spreidbroek. Deze heeft ze bijna 6 maanden lang 23 uur per dag aangehad. We deden haar fijne dunne broekjes aan en in de zomer had ze korte broekjes aan ipv rokjes (gewoon omdat dat lekkerder zat met zo'n spreidbroek)

We hebben geen speciale slaapzakken gekocht, ook geen andere aangepaste dingen. Het enige wat wel moest gebeuren is dat ze eerder in de buggy inzet moest, en ook eerder over naar een ander type autostoel (op een gegeven moment kwamen haar beentjes klem te zitten)



Ik vind het fijn om te lezen dat veel andere kinderen hier geen last hebben gehad met ontwikkeling

Bij mijn dochter is dat niet het geval geweest. Toen ze hem net kreeg was ze dus bijna 6 maanden, begon ze net met omrollen etc. Maar dat is dus zo goed als volledig stil gelegd. Ze heeft er wel mee geschoven, maar niet gekropen en/of gelopen.

Lopen is ze pas gaan doen met 22 maanden. Bijna een heel jaar na het verwijderen van de spreidbroek. Grappige was dan weer wel dat ze gelijk "normaal" kon lopen hahaha
Alle reacties Link kopieren
quote:fanatic schreef op 27 april 2017 @ 13:04:

Mijn dochtertje kreeg toen ze bijna 6 maanden was de Dr Visser spreidbroek. Deze heeft ze bijna 6 maanden lang 23 uur per dag aangehad. We deden haar fijne dunne broekjes aan en in de zomer had ze korte broekjes aan ipv rokjes (gewoon omdat dat lekkerder zat met zo'n spreidbroek)

We hebben geen speciale slaapzakken gekocht, ook geen andere aangepaste dingen. Het enige wat wel moest gebeuren is dat ze eerder in de buggy inzet moest, en ook eerder over naar een ander type autostoel (op een gegeven moment kwamen haar beentjes klem te zitten)



Ik vind het fijn om te lezen dat veel andere kinderen hier geen last hebben gehad met ontwikkeling

Bij mijn dochter is dat niet het geval geweest. Toen ze hem net kreeg was ze dus bijna 6 maanden, begon ze net met omrollen etc. Maar dat is dus zo goed als volledig stil gelegd. Ze heeft er wel mee geschoven, maar niet gekropen en/of gelopen.

Lopen is ze pas gaan doen met 22 maanden. Bijna een heel jaar na het verwijderen van de spreidbroek. Grappige was dan weer wel dat ze gelijk "normaal" kon lopen hahaha



Het is jammer dat ze hem dan pas met 6 maanden kreeg je! Mijn orthopeed zei ook hoe jonger hoe minder last ze ervan hebben. Een kennis van mij haar dochter kwamen ze pas bij 1.5 jaar erachter, dat was echt een drama toen.



Wat betreft slaapzak, sliep jouw dochter niet in een slaapzak? Als ik de meest gangbare slaapzakken zie dan lopen veelal recht naar beneden, kan me bijna niet voorstellen dat het past of lekker zit met een spreidbroekje?!
Alle reacties Link kopieren
Hier sinds een maand ook een pavlik, dichter kreeg m ook met 4 maanden, nu is ze 5 maanden. Ze heeft wel de meest erge variant heupafwijking, namelijk helemaal uit de kom. Ontdekt omdat ze op controle moest omdat ze lang in stuit had gelegen, maar lichamelijk was er niks te zien, een foto gaf deze uitslag.



Dochter begon net op dr zij te rollen toen ze m kreeg, heeft even stil gelegen met de ontwikkeling, maar rolt sinds kort weer op dr zij, hopelijk krijgt ze het helemaal rollen binnenkort door ?



Ze lijkt Verder geen last te hebben van de pavlik, vastmaken is soms lastig, want dan wil ze dr benen strekken, en ze begint nu wel sterk te worden, maar zelf reageert ze er eigenlijk niet op verder. Voor onzelfstandige was het gedoe met aan en uitkleden even wennen maar gaat nu ook goed.



Qua kleding idd zoals anderen zeggen leggings en maillotjes onder dat ding en een wijdere trui/jurkjes oids erover. Slaapzak van de hema voldoet ook nog prima.



Ze past nog steeds prima in dr maxicosi, dus daar nog geen problemen mee, en ook de wandelwagenbak gaat tot dusverre nog goed, Verder dragen we in de draagdoek.



Qua slapen hebben we geen veranderingen gemerkt. Eigenlijk is ze gewoon dr vrolijke zelf gebleven met wat meer gedoe tijdens verschonen ?
Alle reacties Link kopieren
Nou hij zit erin! Het is een campspreider geworden, hij was te groot/sterk voor de pavlik..tenminste, met de pavlik zouden we op korte termijn al moeten overstappen dus vandaar direct de campspreider.

Ik vond de afspraak niet zo prettig, het was een jonge meid die vast kennis heeft van zaken, maar er zat totaal geen 'gevoel' bij. Ik zag er natuurlijk best tegenop en dan is het best fijn dat die instrumentenmaker een luisterend oor kan bieden en me gerust kan stellen...was helaas niet het geval. Het ging allemaal heel snel, ze moest mij vragen aan welk been de afwijking zit

Al met al stond ik met 15 mij weer buiten.

De maxi cosi past voor geen meter, hij komt niet weg met z'n beentjes/knieën dus ik heb de speciale maxi cosi stoel al besteld.

Hij slaapt nu en het mooie is dat hij nog in de puckababy mini past, dus dat geborgen gevoel blijft gelukkig nog even behouden. Hopelijk gaat vannacht ook goed.

Het is even wennen aan zo'n hard omhulsel. Als hij verdrietig is wordt hij altijd stil als ik hem op z'n zij helemaal tegen mijn borst aanleg (ligt dan met z'n buikje tegen m'n buik) nu heb je een hard omhulsel in je hand. Ik knuffel zo graag met hem dus ik hoop dat we een goede houding gaan vinden.



Heb enorme hoofdpijn, ik zag er toch behoorlijk tegenop. Hij moest ook huilen toen hij hem net aan had, bah dat doet me dan toch zeer. Hij was ook zwaar vermoeid en thuis na een lekker flesje met campspreider in bed en hij viel direct in slaap.



Fijn om hier m'n verhaal te hebben kunnen delen! En al die tips waren erg welkom
Alle reacties Link kopieren
Een dikke knuffel voor jullie!

Hopelijk valt het allemaal mee de komende dagen en nachten.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel!



Toch nog even een vraag, hopelijk kan iemand daar nog iets over zeggen.

Hij heeft z'n knietjes aan de binnenkant al rood, de spreider drukt behoorlijk in zijn knietjes. De orthopeed zei al dat we dat even in de gaten moeten houden, maar ik kan hem ook niet losser zetten want dan verliest hij zijn functie en is hij te wijd.



Is hier iets aan te doen?
Alle reacties Link kopieren
Ehm. Heeft hij er nu een legging onder? Volgens mij moesten wij het de eerste dagen rustig opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ja sorry, ik wou je niet van te voren al verdrietig maken. Want ja zo'n spreider is af en toe echt niet handig. Zeker met borstvoeding geven of knuffelen voelde toch echt anders. Maar ja het moest dus heb me er ook overheen gezet. Je wordt er vast ook snel handiger in.



Rode knietjes heeft mijn dochter niet gehad. Maar ik kon kan altijd gewoon even bellen en weer langs gaan of ze willen kijken. Jij vast ook wel.

Ik zou rode knietjes wel erg goed in de gaten houden. Misschien nog gewenning maar anders echt even terug gaan hoor! Je wilt geen irritatie of iets dat pijn gaat doen.



Toen mijn dochter handig werd om de spreider deels te verschuiven ben ik ook heel vaak langs geweest. Elke keer weer een ander persoon die er naar keek. Heel frustrerend. En ik kreeg ook vaak weer andere tips of net andere werkwijze mee. Strakker doen, of nee los mag ook zolang de beentjes maar in de goede houding zitten.. pff! Maar het heeft gewerkt en zoals ik eerder al aangaf je wordt er handiger in en ook handiger/mondiger in om voor je kind op te komen als het moet.
Alle reacties Link kopieren
quote:newspaper schreef op 28 april 2017 @ 20:36:

Dank je wel!



Toch nog even een vraag, hopelijk kan iemand daar nog iets over zeggen.

Hij heeft z'n knietjes aan de binnenkant al rood, de spreider drukt behoorlijk in zijn knietjes. De orthopeed zei al dat we dat even in de gaten moeten houden, maar ik kan hem ook niet losser zetten want dan verliest hij zijn functie en is hij te wijd.



Is hier iets aan te doen?

Misschien is hetgeen hij nu onder de spreiden draagt niet zo geschikt en kun je wat anders proberen. Maillot ipv leggging, een maillot sluit misschien wat beter aan, zodat er minder kans is op schuren/irritatie.

En als hij het blijft houden: teruggaan en opnieuw laten afstellen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij er een legging onder aan zonder dat er vouwen onder zitten? Even in de gaten houden anders staat hij misschien toch te groot afgesteld. De beenmanchetten moeten niet te los zitten (dat wat je zelf met klittenband open kunt maken), maar het klinkt alsof de schroeven aan het metalen gedeelte te breed staan. Moet een stukje vanaf de knieholte zitten. Dit zou de instrumentmaker inderdaad even goed in moeten stellen.

Ik vond de instrumentmaker en de mensen van de gipskamers trouwens inderdaad ook net bouwvakkers hoor. Snel snel de boel meegeven, volgende karwei. Onze dochter had met zes dagen(!) haar eerste spreidbroek en ze konden daar weinig met een snikkende kraamvrouw.
quote:Bezzzz schreef op 28 april 2017 @ 21:48:

Heeft hij er een legging onder aan zonder dat er vouwen onder zitten? Even in de gaten houden anders staat hij misschien toch te groot afgesteld. De beenmanchetten moeten niet te los zitten (dat wat je zelf met klittenband open kunt maken), maar het klinkt alsof de schroeven aan het metalen gedeelte te breed staan. Moet een stukje vanaf de knieholte zitten. Dit zou de instrumentmaker inderdaad even goed in moeten stellen.

Ik vond de instrumentmaker en de mensen van de gipskamers trouwens inderdaad ook net bouwvakkers hoor. Snel snel de boel meegeven, volgende karwei. Onze dochter had met zes dagen(!) haar eerste spreidbroek en ze konden daar weinig met een snikkende kraamvrouw.

Mijn oudste ging met 5 dagen oud het gips in en echt ze waren zo vreselijk lief allemaal en ik had helemaal geen haastig gevoel erbij eigenlijk. Wij zaten in het Erasmus/Sophia en zijn echt heel erg fijn behandeld.



En drukplekken en roodheid hoort niet TO, of de legging eronder schuurt ( ik kocht altijd leggings een maatje kleiner dan hij eigenlijk had dan zat het extra strak) of het is niet goed afgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Die ervaring heb ik ook totaal niet! Wij hadden maar 1 persoon als u strumenentenmaker en dat was een verschrikkelijk aardige man
Alle reacties Link kopieren
quote:taxi87 schreef op 28 april 2017 @ 22:19:

Die ervaring heb ik ook totaal niet! Wij hadden maar 1 persoon als u strumenentenmaker en dat was een verschrikkelijk aardige manGelukkig maar! Zal ook niet overal zo zijn natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik had gister een joggingbroekjes van de Hema aan gedaan, had ook een legging meegenomen maar volgens die dame was dat niet nodig. Ik zal hem vandaag een legging aandoen, ik mag vanochtend bellen voor een afspraak dus ga er vanuit dat ik vandaag ook weer terug kan.



Ik snap dat dit hun werk is maar iets meer empathie zou niet misstaan. Ze was ook nog jong, alsof ze net van school kwam.

Je hebt als ouder toch vragen, maar ze wist nergens wat van. Dat zei ze ook letterlijk. Ik vroeg of ze vaker kindjes had gehad die werden ingebakerd, hoe ouders het oplossen met de maxi cosi. Wist ze niet. Het begon al dat ze mij moest vragen aan welk been de afwijking zat, het ziekenhuis vertelde dat de instrumentenmaker de foto ook zou hebben, maar die had ze niet. Ze was totaal onvoorbereid en dat vond ik als onzekere moeder vervelend.



Maar goed, we moeten het ermee doen. Ik ga hopelijk vandaag terug en als het maandag wordt dan laat ik de spreider af. Volgens onze kinderarts en orthopeed in het ziekenhuis hoort een spreider geen pijn te doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bezzzz schreef op 28 april 2017 @ 21:48:

Heeft hij er een legging onder aan zonder dat er vouwen onder zitten? Even in de gaten houden anders staat hij misschien toch te groot afgesteld. De beenmanchetten moeten niet te los zitten (dat wat je zelf met klittenband open kunt maken), maar het klinkt alsof de schroeven aan het metalen gedeelte te breed staan. Moet een stukje vanaf de knieholte zitten. Dit zou de instrumentmaker inderdaad even goed in moeten stellen.

Ik vond de instrumentmaker en de mensen van de gipskamers trouwens inderdaad ook net bouwvakkers hoor. Snel snel de boel meegeven, volgende karwei. Onze dochter had met zes dagen(!) haar eerste spreidbroek en ze konden daar weinig met een snikkende kraamvrouw.



Dat metalen ding te breed, dat denk ik ook.

De beenmanchetten moesten volgens haar eerder te strak dan te los. Moet er een vinger tussen passen? Ik liep zelf maar een beetje te klooien. Als die manchetten iets hoger zitten dan heeft hij er volgens mij geen last van, nu zitten ze te laag en ik krijg ze niet hoger.
Alle reacties Link kopieren
quote:newspaper schreef op 29 april 2017 @ 06:20:

[...]





Dat metalen ding te breed, dat denk ik ook.

De beenmanchetten moesten volgens haar eerder te strak dan te los. Moet er een vinger tussen passen? Ik liep zelf maar een beetje te klooien. Als die manchetten iets hoger zitten dan heeft hij er volgens mij geen last van, nu zitten ze te laag en ik krijg ze niet hoger.



Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt en dat het metalen stuk niet goed staat. Er moet inderdaad wel maar ongeveer een vinger tussen passen bij de beenmanchetten.

Wel herkenbaar trouwens die jonge mensen die er niet allemaal even veel verstand van lijken te hebben als instrumentenmaker. Heel vervelend is dat.

Wij zitten nu gelukkig in een ander ziekenhuis dan eerst waar de orthopeed eea zelf afstelde.

Hopelijk kun je vandaag terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met spreidbroekjes, maar wel met inbakeren. Met sleepywings kan je zwaaiende armpjes voorkomen en zit als een bolero dus niets bij de benen.
Alle reacties Link kopieren
Newspaper hoe gaat het nu?
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik moet vanochtend terug naar de instrumentenmaker. Ik krijg een andere medewerker, daar ben ik eigenlijk wel blij mee. Deze meneer klonk aan de telefoon een stuk vriendelijker!



Ik ben benieuwd, ben ergens bang dat ze me naar huis sturen met 'hij moet er maar aan wennen'. Maar een spreidbroekje mag toch geen pijn doen, dus ik ga niet eerder weg tot het goed zit
Alle reacties Link kopieren
Rode knieholten hoort niet hoor, daar moeten ze iets aan doen. Ik hoop dat je goed geholpen wordt vandaag. Wij moesten trouwens een vinger tussen de beenmanchetten kunnen doen. Niet te strak maar ook niet te wijd. Hing soms ook van de stof van het broekje af, of dat glad of wat stroever was.



Wij zaten trouwens in het UMCG, daar hebben ze kinderorthopeden (waaronder Dr. Visser himself, die dus zelf een spreidbroek heeft ontwikkeld en die bepaalde schoenen van Scapino als goed beoordeelt. Die man bestaat dus echt ), dit in tegenstelling tot ons regionale ziekenhuis, waar ze alleen algemeen orthopeden hebben . We zijn heel tevreden over de behandeling daar, al voelden we ons soms wel een nummer. De instrumentmaker was een hele sympathieke man, hij liet ouders met jonge kinderen ook altijd voorgaan ('die oudere mensen kunnen nog wel even wachten').
Alle reacties Link kopieren
Het spreidbroekje is wel de juiste en heeft de goede maar. Ik had nu een meneer, heel vriendelijk, hij heeft alles nagemeten en zelf het broekje gepast bij zoontje.

Punt is dat zoontje een krachtpatsertje is en zijn beentjes continu wil bewegen. Hij zorgt dus zelf voor druk in z'n knieholte. Volgens de orthopeed een kwestie van wennen en dat hij vervolgens zijn beentjes meer gaat ontspannen. Er kan een vinger tussen dus de maat is goed. Vanochtend heeft hij er 1.5 mee geslapen, hij is wat meer huilerig maar heb niet de indruk dat hij pijn heeft. We gaan het dus gewoon even de tijd geven!



Helaas is de kinderwagenbak en maxi cosi geen optie meer. Balen want hij sliep altijd zo lekker in de kinderwagen buiten. Maxi cosi ophogen ziet er niet veilig en comfortabel uit, ik ga nog de mutsy autostoel proberen, die schijnt breder en minder diep te zijn dan de maxi cosi.

Bij kleine stukjes in de auto mag de spreider uit, gelukkig komt deze week de aangepaste maxi cosi autostoel die ik gehuurd heb. Maar dan nog, wat een gedoe, ik moet onze oudste met de auto ophalen uit school halen en dan klikte ik altijd de maxicosi op het onderstel van de kinderwagen. Helaas lukt dat niet meer.



Wat is jullie ervaring met de draagzak? Ik had hem er straks met spreidbroek in, maar de zak geeft zelf al de juiste houding. Wellicht kan dat zonder spreidbroekje? Morgen belt de orthopeed uit het ziekenhuis me terug om dit te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:newspaper schreef op 27 april 2017 @ 16:06:

[...]





Het is jammer dat ze hem dan pas met 6 maanden kreeg je! Mijn orthopeed zei ook hoe jonger hoe minder last ze ervan hebben. Een kennis van mij haar dochter kwamen ze pas bij 1.5 jaar erachter, dat was echt een drama toen.



Wat betreft slaapzak, sliep jouw dochter niet in een slaapzak? Als ik de meest gangbare slaapzakken zie dan lopen veelal recht naar beneden, kan me bijna niet voorstellen dat het past of lekker zit met een spreidbroekje?!



Ja klopt, is heel erg jammer. Maar eerder hebben ze nooit wat gezien.

Ze is ook niet met stuit geboren, dus dan letten ze er zowiezo minder op. Met de 3 maanden afspraak bij CB is het ook niet geconstateerd. En zagen ze het dus eigenlijk vrij laat (te laat als je het mij vraagt, het was al een voorzichtig kind, maar nu met 7,5 jaar is ze nog steeds zo voorzichtig en angstig dat je denkt waar komt dit toch in vredesnaam vandaan)



Mijn dochter sliep in een slaapzak voor ze de spreidbroek kreeg, en daarna hebben we haar gewoon geleerd om te slapen zonder slaapzak. Toen hij eenmaal af was is ze de slaapzak weer in gegaan. Allemaal nooit een probleem geweest



Fijn trouwens dat je nu wat beter behandeld werd in het ziekenhuis.

dan ga je toch met een fijner gevoel weg !!
Alle reacties Link kopieren
quote:newspaper schreef op 02 mei 2017 @ 12:43:

Het spreidbroekje is wel de juiste en heeft de goede maar. Ik had nu een meneer, heel vriendelijk, hij heeft alles nagemeten en zelf het broekje gepast bij zoontje.

Punt is dat zoontje een krachtpatsertje is en zijn beentjes continu wil bewegen. Hij zorgt dus zelf voor druk in z'n knieholte. Volgens de orthopeed een kwestie van wennen en dat hij vervolgens zijn beentjes meer gaat ontspannen. Er kan een vinger tussen dus de maat is goed. Vanochtend heeft hij er 1.5 mee geslapen, hij is wat meer huilerig maar heb niet de indruk dat hij pijn heeft. We gaan het dus gewoon even de tijd geven!



Helaas is de kinderwagenbak en maxi cosi geen optie meer. Balen want hij sliep altijd zo lekker in de kinderwagen buiten. Maxi cosi ophogen ziet er niet veilig en comfortabel uit, ik ga nog de mutsy autostoel proberen, die schijnt breder en minder diep te zijn dan de maxi cosi.

Bij kleine stukjes in de auto mag de spreider uit, gelukkig komt deze week de aangepaste maxi cosi autostoel die ik gehuurd heb. Maar dan nog, wat een gedoe, ik moet onze oudste met de auto ophalen uit school halen en dan klikte ik altijd de maxicosi op het onderstel van de kinderwagen. Helaas lukt dat niet meer.



Wat is jullie ervaring met de draagzak? Ik had hem er straks met spreidbroek in, maar de zak geeft zelf al de juiste houding. Wellicht kan dat zonder spreidbroekje? Morgen belt de orthopeed uit het ziekenhuis me terug om dit te bespreken.



Fijn dat je nu een beter gevoel aan het bezoek hebt overgehouden. Ik hoop dat je zoontje snel went aan de spreidbroek. Wij hebben de spreidbroek ook in de auto omgehouden, zeker als je straks de aangepaste autostoel heeft. Anders ben je steeds bezig met af en aan doen, dat vonden we teveel gedoe.



Met een ergonomische draagzak zit je zoon inderdaad al in de kikker-houding, maar ook daarbij lijkt het me meer gedoe opleveren als je de spreidbroek af en aan wilt doen dan wanneer je de spreidbroek gewoon omhoudt. Als je zoontje merkt dat de spreidbroek regelmatig af gaat, duurt het misschien juist langer voordat hij er aan went.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven