Te gulle sint?

02-11-2014 19:53 142 berichten
Mijn zoon van vijf heeft naast twee oma's nog een suikerstiefoma: de vrouw van mijn schoonvader. Krijg net een mailtje van haar of ik de hogesnelheidstrein van lego voor haar wil bestellen via internet, waar ze zelf niet zo handig in is. Het is de duurste legodoos, ze wil die als sintcadeau aan mijn zoon geven.

Nu heb ik meerdere bezwaren: het is zo mooi, dat elk ander cadeau erbij in het niet valt.

Hij is het enige kleinkind aan die kant van de familie en zal dat ook blijven, ik wil niet dat hij eraan gewend raakt grote cadeaus te krijgen.

Mijn man heeft liever dat ze iets kleiners koopt en als ze graag gul wil zijn, de rest op zoons spaarrekening zet.

Aan de andere kant, vind ik lego wel heel leuk en de trein isecht super.

Wat zouden jullie doen?
ik heb nu bijna voorpret voor je zoontje trouwens, jij ook to?
quote:nina1966 schreef op 02 november 2014 @ 20:03:

Gewoon laten geven. Volgende keer is er iets heel leuk wat minder duur is. Of kiest ze alleen dure cadeaus of hij het nu leuk vind of niet? Als ze alleen iets duurs kiest om een ander de ogen uit te steken vind ik het wat anders. Kiest ze dit omdat ze denkt dat hij het geweldig vind en ze het kan missen vind ik er niets mis mee.



Of vind jij het zelf soms niet zo prettig? Omdat je aanhaalt dat de andere cadeaus er bij in het niet vallen.



Het cadeau van andere oma, zal zeker in het niet vallen, zij heeft aanzienlijk minder te makken dan suikerstiefoma.

Maar ja, om het daarom niet te doen....
Een kind van vijf weet echt niet wat dure kado's zijn en wat goedkope kado's zijn.

Ik zou het gewoon bestellen.



Mijn dochter kreeg toen ze 4 jaar was een poppenwagen van Sinterklaas. Was ze heel blij mee. Maar wat ze echt het allermooiste kado vond? Een zakspiegeltje met een lampje erin. Twee euro kostte dat ding! �😅😆�😅�?😤�::)
Alle reacties Link kopieren
@broedkippetje: mijn persoonlijke grens ligt bij levende have.



Tuurlijk kan oma kind ook een plezier doen met een cadeau van 5 of 25 euro. Maar oma wil graag de Lego trein kopen voor de kleine. Waarom zou ze dat niet mogen doen?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Oh sorry, ging niet helemaal goed met de smileys.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 02 november 2014 @ 20:09:

[...]





Flauw dat je het 2e deel van mijn post niet quote waarin ik het heb over de mate waarin een kind verwend wordt.



Maar even een vraag dan aan iedereen die vindt dat de gulle gever mag geven wat ze wil: zit daar dan geen grens aan?

Nu gaat het volgens mij om een cadeau van pakweg 100 (of een paar honderd) euro.

En een cadeau van 1000? 10.000?

Een laptop? Een paard?



Iedereen heeft toch wel ergens een grens aan wat je oké vindt als cadeau van een opa/oma/ander aan je kind?

Eh nee dus.

Van opa en oma krijgt zoon ieder jaar (als er iets is wat hij kan gebruiken en leuk vind) een duur cadeau. Ikzelf kan dat niet betalen. Wij zijn opgevoed met "wat je zelf binnenhaalt daar leef je van" en dat doe ik dus. En ja als de wasmachine stuk gaat en ik kan echt geen nieuwe kopen krijg ik die heus wel. Maar zomaar leven van andermans geld is er niet bij bij ons. En dat is prima.

Dus ik geef zoon een tshirt en van opa en oma krijgt hij een zwembad bij vriend in de tuin.

Ook de inbouw ed zijn door hun betaald.

Waarom niet? Hij heeft al zoveel dure cadeaus gekregen. Ik voel me beslist niet achter gesteld of bezwaard of overtroeft. Voor hun is het geen groot bedrag en van het zwembad konden wij zelf ook van genieten.

Lekker hoor baantje trekken met mooi weer
quote:haakje schreef op 02 november 2014 @ 20:14:

ik heb nu bijna voorpret voor je zoontje trouwens, jij ook to? Ja!!
Ze geeft die trein. Laat dat haar doen. Lekker toch, zo'n suikertante. Gun dat je zoon. Vragen om niet te geven, maar wel te storten vind ik dan weer raar.



Je wil niet dat je kind gewend raakt aan grote kado's. Met de Sint weet hij niet van wie het afkomstig is, dus kan er inderdaad een verwachtingspatroon voor andere kadomomenten ontstaan. Misschien een idee om dit buiten de sint om te regelen?
Da's toch hartstikke lief? Bestellen die trein joh! Supergaaf cadeau!
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik vind het ook wel een bizar groot cadeau (130 euro?!).

Kind is nu nog 5 en heeft geen besef van bedragen (misschien is hij blijer met zijn chocoladeletter dan met de trein ), maar over een aantal jaar is dat wel anders.

Nu zou ik het misschien nog gewoon zo laten en subtiel laten weten dat je het in het vervolg fijner zou vinden als ze kleinere cadeautjes geeft. Of ze komt er met Sinterklaas zelf al achter dat het niet helemaal in proportie is met de andere cadeaus en hoef je niet eens iets te zeggen.
quote:eldorado schreef op 02 november 2014 @ 20:11:

Weinig zo vervelend als mensen die je geen plezier mag doen.



Als je mee uit eten wordt gevraagd alleen radijsjes eten. Krijg je diamant was glas toch ook leuk geweest. En krijgt je zoontje een mooie trein, had het geld naar de spaarrek ing gemoeten.



Jeuk. Pure jeuk. Duidelijk
Goh, hier mogen gulle gevers geven wat ze willen, overleg alleen gewenst als wij ook iets moeten leveren. In geld of tijd of goedkeuring ofzo. Ik denk dat dat hier alleen op gaat voor levende cadeautjes.



Heb niet het lef mijn kind een hond of kat te geven, maar verder......
Zoon sleept alweer enige tijd verrukt zijn straaljager mee (2,50 bij de Action) om te showen als we ergens op visite gaan.

En uitgerekend een hogesnelheidstrein, hij zal het helemaal fantastisch vinden.

Stiefoma heeft zelf geen (klein)kinderen, ze is misschien van alle drie zijn oma's nog wel de meest enthousiaste, ze geeft graag en gul, ook aan ons.
Sint geeft de trein. Dus jullie zorgen ervoor dat alle cadeaus worden uitgepakt in de juiste volgorde en als laatste dan de Lego trein. Dat is dan de klapper van de avond. Niets mis mee toch? Licht wel even de andere oma's in, dat zij niet de klapper van de avond hebben.
Alle reacties Link kopieren
Monalisalove, ik vind jou een praktisch mens, hou ik van...lol (waarom kan ik verdorie niet quoten en doen de smiley's het weer niet?)
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Doreia, je weet natuurlijk nooit wat de klapper wordt, hè? Hier was deklapper ooit het blauwe kabelslot van 2,95. En niet de doos Playmobiel van 45 euro. Het kind bepaalt de klapper, niet de ouder! (En nu een grijnzende smiley waar ik nog niet bij kan.)
quote:sandt2.0 schreef op 02 november 2014 @ 20:25:

Goh, hier mogen gulle gevers geven wat ze willen, overleg alleen gewenst als wij ook iets moeten leveren. In geld of tijd of goedkeuring ofzo. Ik denk dat dat hier alleen op gaat voor levende cadeautjes.



Heb niet het lef mijn kind een hond of kat te geven, maar verder......Dezelfde oma wilde ook konijntjes geven, maar dat heeft ze van tevoren keurig aan ons gevraagd:-d
Waarom is kleinere kadootjes beter? Ik bedoel, ik geef af en toe ook gewoon een ' 'buitensporig' kado. Gewoon omdat dat leuk is, omdat het kan. En ik ga niet altijd maar rekening houden met 'dat ze dan de waarde van geld niet leren'.
Sandt, daar heb je gelijk in. Het cadeau wat ik het aaaaallller lieieieieieifste wilde hebben werd altijd bewaard tot het laatst. En dat kon van alles zijn in elke prijsklasse inderdaad.

Ik groei er vanzelf weer in, nu we weer wat kleintjes in de familie hebben en we weer mogen geloven
Alle reacties Link kopieren
foutje
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Fijn toch voor je kind dat het zo'n mooie trein krijgt.



Om geld vragen voor de spaarrekening vind ik ongepast. Dat stiefoma een mooi cadeau wil kopen betekent niet automatisch dat ze ook geld op een spaarrekening wil storten.



Overigens moet ze ook niet vreemd opkijken als kind straks een ander goedkoper cadeau het mooist blijkt te vinden.



Om kind een mooi cadeau door de neus te boren omdathet te duur zou zijn is niet nodig.

Kind van 5 beseft echt niet dat het ene cadeau veel duurder is dan het andere.
Alle reacties Link kopieren
@Nouschi: zie 1e pagina

Monalisalove heeft een hele praktische benadering
Nee heb je, ja kun je krijgen
Gewoon doen!
Alle reacties Link kopieren
Doen. Ze wil het graag geven en jouw kind wil het graag hebben. En het kan inderdaad zomaar zijn dat een zaklamp van twee euro net zo in de smaak valt.
quote:Thordis2.0 schreef op 02 november 2014 @ 20:35:

Waarom is kleinere kadootjes beter? Ik bedoel, ik geef af en toe ook gewoon een ' 'buitensporig' kado. Gewoon omdat dat leuk is, omdat het kan. En ik ga niet altijd maar rekening houden met 'dat ze dan de waarde van geld niet leren'.Hmm, geloof dat ik nu zelf bevooroordeeld ben over 'enig kind zijn' en de 'gevaren die er op de loer liggen' ten aanzien van teveel verwennerij. Dat is het meer dan dat hij nu al de waarde van geld moet leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven