Vrije opvoeding

20-04-2014 09:35 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben je een ouder die vind dat kind met vallen en opstaan leert ?



Wat kan nog en wat gaat te ver ? Vraag hier om raad. Boomklimmen, ballen uit sloot vissen etc.



Ik trap af ; mega kleine tuin. Kind van 8 en 10 willen op plat ca. 225 cm hoog schuurdak. Via goede ladder. Bloemen daar verzorgen. Liggen in de zon. Staan af en toe op. Grote brede lange schuur. Mogen van mij niet bij rand staan, enkel onder permanent toezicht in het midden rustig lopen. En enkel met hun hoofd bij rand als ze liggen. Verantwoordelijke kinderen. Moet wel of niet kunnen ?



Indachtig dat bomen klimmen en op dakjes en touwladders speeltoestellen ook vrij hoog zijn... Maar ik vind dat ook eng haha maar denk dat het wel kan...? Wachten tot ik hekwerk of voldoende bloembakken heb gespaard of me niet aanstellen en ze alvast lekker laten ?
Alle reacties Link kopieren
Is dat een vrije opvoeding? Op een schuurdakje staan?



Overigens; als ze zich ergens aan vast kunnen houden/grijpen als ze uit balans raken is het toch prima? Mijn dochters mochten niet in bomen klimmen toen ze nog klein waren, ze zijn nu vijf en het mag nu wel.



Ik wil niet dat anderen last hebben van mijn kinderen en ik wil ook niet dat ze de boel bij mij afbreken of er een teringbende van maken. Verder mag alles, als ze maar wel om hun eigen veiligheid en die van een ander denken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen van 8 en 10 zouden ook op het dak mogen spelen. Maar ik ken mijn kinderen en die kunnen dat.



Boomklimmen, check. Over de geul ( klein riviertje) kruipen op een omgevallen boom, check. In de winter met blote voeten in de sneeuw, check. Met 2 jaar appels schillen met een echt mes, check. Zelf naar school fietsen en naar huis met 9 jaar, check.



Wanneer je jong begint met de kinderen te leren hoe ze moeten omgaan met ' gevaarlijke situaties' dan groeien ze daar vanzelf in. Mijn kinderen vallen niet snel. Ze weten hoe ze moeten klimmen. Breekt een tak in de boom, dan hangt mijn zoon aan een arm boven de grond en zoekt zijn weg weer terug. Klimmen doen ze al vanaf het moment datze konden lopen. Eerst laag, daarna steeds hoger. Zat mijn kind vast, dan hielp ik ze naar beneden door samen te kijken hoe dat moest. Ik heb mijn zoon of dochter nog nooit ergens afgetild waar ze zelf op waren geklommen.



Ik vind dat ouders vaak veel te bang zijn. Bang dat het kind vies wordt, kleding stuk gaat, het kind zich bezeert.



Wat ik leuk vind is op de vraag van mijn kind altijd te zeggen: " hoe zouden we dit kunnen doen", i.p.v. " nee".



Zo wilde mijn zoon van 10 dus over de geul kruipen via de omgevallen boom. Een meter of vier boven het water. We hebben eerst besproken hoe hij dat wilde aanpakken. En wat hij zou doen als hij zou vallen. Daarop besloot hij dat hij zijn schoenen en trui dan maar uitdeed .
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 3 mag best veel.

In bomen klimmen (ik sta er wel bij natuurlijk) mits ik er nog bij kan.

Fietsen zonder zijwieltjes (met helm).

Met oma schaatsen (vond het wel doodeng, zo'n kleintje op schaatsen)

Hij heeft laatst rolschaatsen gekregen.



Best vroeg vind ik, man is wat makkelijker, vindt dat hij door vallen en opstaan leert. Hij mag dan ook mee rolschaatsen want ik hou mijn hart vast.



Het schuurdak klinkt iets te hoog, een misstapje kan grote gevolgen hebben. Maar ik vermoed dat mijn man het wel goed zou vinden met kinderen van die leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik kon het ook. Ik was heel behendig en we speelden al maanden op dat dak, het ging al die tijd perfect. Tot die ene dag.



Het is niet dat ze van mij binnen op de bank moeten blijven zitten, maar op een dak spelen, nee, echt niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Tja, een ongeluk kan altijd gebeuren. Deze week reed een busje bijna mijn dochter plat, terwijl wij echt zichtbaar naast elkaar fietsten. Reed zomaar weg uit het parkeervak. Moeten we maar stoppen met fietsen?



Mijn dochter rijdt paard. Ik ben zelf 3x van een paard gevallen, de laatste keer met gescheurd bekken. Maar om dan mijn dochter paardrijden te ontzeggen? Mijn zoon fietst op straat. Ik rij auto. Ik vind dat je je kinderen moet leren om te gaan met gevaar. En dat kan volgens mij alleen wanneer je al vanaf heel jong die situaties niet vermijdt, maar begeleidt.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen moet het verder ook zelf weten, maar ik vind het niet nodig dat ze leren om op een dak te spelen, daar is een dak ook niet voor bedoeld. Je hoeft ook niet te leren om midden op de weg te spelen.



Daarbij denk ik ook niet dat je een ongeluk als dat van mij kunt voorkomen door toe te laten dat ze op een dak spelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Binnenshuis zijn er grenzen, buitenshuis mocht Dochter al vrij vlug doen wat ze wilde. Ik heb wel altijd gezegd; als je verder gaat dan ik kan horen, zorg dan dat je met 2 (of meer) bent. Als er iets gebeurt kan de ander iemand halen.



Natuurlijk kan een kind uit een boom vallen en ja, dat levert minimaal een paar blauwe plekken op. Geen punt. Ze kunnen ook een been breken, dan is het handig als er iemand anders bij is. Ze kunnen ook hun nek breken. Maar laten we even eerlijk zijn, dat kan thuis op de trap ook allemaal gebeuren.



Dochter (nu 14) heeft er nooit wat aan overgehouden. Nouja, kapotte broeken, vieze shirts, modderige schoenen, smerige handen, klitten in het haar. En haar vriendinnetje, type robbedoes, viel op de kleuterschool uit het klimrek en brak haar arm op 4 plaatsen. Een klasgenoot in groep 8 viel met zijn fiets, kwam fout terecht en brak een been op 3 plaatsen. Een dorpsgenootje stak de straat over, vloog over een auto. Ze heeft het overleeft maar het is even heel spannend geweest en 100% wordt het niet meer. Een buurmeisje mocht vanwege de risico´s nooit buitenspelen, kwam met een vinger tussen stoel en stoelpoot, vinger eraf, in het ziekenhuis poging tot aannaaien maar virus dus kiezen tussen vinger of leven.



Een ander vriendinnetje van Dochter mag nooit wat. Ze mag niet alleen op kamp, niet alleen met de fiets, niet logeren bij vriendinnetjes. Ze is nu 13 en ik vraag me dan af; hoe lang wil je een kind kind houden?



Je kind volgen en loslaten wat kan en vasthouden aan wat nog niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik wel met je eens Esfa, maar een kind kan (net als een volwassene) net zijn voet verkeerd zetten of even niet opletten. Dan vind ik heel bewust via een boomstam een rivier over klimmen nog iets anders dan gewoon spelen op een dak. Want in dat laatste geval vergeet je wellicht gewoon dat je daar boven zat.
Alle reacties Link kopieren
Ah, maar dat is het. Ik leer ze niet op het dak spelen. Ik leer ze inschatten of op het dak spelen kan. Wanneer een van de kinderen vraagt of iets kan, bijvoorbeeld op het plat dak klimmen om bij de dakdekker te gaan kijken. Dan bespreken we dat. We overleggen. En dan bepaal ik of het plan solide genoeg is. Want ik blijf de ouder.



Dus mocht mijn zoon met zes jaar niet bij papa in de dakgoot op 7 meter gaan kijken terwijl papa al boven stond. En mocht hij ook niet ongezekerd naar boven. Omdat we geen klimspullen hebben, ging die wens dus niet door. Wel zijn we gaan klimmen bij de klimschool.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft vrije opvoeding, mijn zoontje heeft autisme en dol op water, modder en zand, hij speelt dolgraag in de plassen en gaat er het liefst midden in zitten. Wij vinden dat goed, we trekken hem kaplaarzen en een regenbroek of skibroek aan of gewoon droge kleren na afloop, we hebben ook altijd een handdoek en reservekleding mee. Het levert nog wel eens rare blikken op van andere ouders.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Esfa schreef op 20 april 2014 @ 11:11:

Ah, maar dat is het. Ik leer ze niet op het dak spelen. Ik leer ze inschatten of op het dak spelen kan. Wanneer een van de kinderen vraagt of iets kan, bijvoorbeeld op het plat dak klimmen om bij de dakdekker te gaan kijken. Dan bespreken we dat. We overleggen. En dan bepaal ik of het plan solide genoeg is. Want ik blijf de ouder.



Dus mocht mijn zoon met zes jaar niet bij papa in de dakgoot op 7 meter gaan kijken terwijl papa al boven stond. En mocht hij ook niet ongezekerd naar boven. Omdat we geen klimspullen hebben, ging die wens dus niet door. Wel zijn we gaan klimmen bij de klimschool.Duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Om nog even door te gaan op dat dak. Ik zat met 7 al op het platdak van de garage. Dat heb ik nooit gevraagd. Mijn ouders wisten dat ook pas toen ik het een keer mededeelde. Gelukkig waren mijn ouders ook van het soort ' als je het doet, doe het dan veilig'.



Ik heb trouwens wel eens bijna mijn rechter pols doorgesneden. Ik viel met een jaar of zes van de trap recht met mijn pols op de zaag die tegenover de trap tegen de muur stond ( oud huis, dus er werd veel geklust). Net langs mijn pezen. Bloeden als een rund.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 20 april 2014 @ 11:12:

Wat betreft vrije opvoeding, mijn zoontje heeft autisme en dol op water, modder en zand, hij speelt dolgraag in de plassen en gaat er het liefst midden in zitten. Wij vinden dat goed, we trekken hem kaplaarzen en een regenbroek of skibroek aan of gewoon droge kleren na afloop, we hebben ook altijd een handdoek en reservekleding mee. Het levert nog wel eens rare blikken op van andere ouders.Supercute. Handig ook dat de meeste speeltuinen tegenwoordig zo'n waterpomp hebben in de speeltuin!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens wel bang hoor. Ik word regelmatig zwetend wakker omdat ik dan mijn zoon, en dan mijn dochter zie verdrinken, maar ja. Dat is mijn angst. En die wil ik niet doorgeven. Wel zijn beide tot de tanden toe ' bewapend' met zwemdiploma's.
Van mij zouden ze echt nooit op een dak van een schuur mogen klimmen. Als ze vallen heeft dat een te grote consequentie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 20 april 2014 @ 11:17:

Supercute. Handig ook dat de meeste speeltuinen tegenwoordig zo'n waterpomp hebben in de speeltuin!Bij ons ook inderdaad, helaas komt daar vaker geen water uit dan wel water.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 20 april 2014 @ 11:24:

[...]





Bij ons ook inderdaad, helaas komt daar vaker geen water uit dan wel water.



Oh das wel jammer. Toevallig in mijn omgeving ook een kindje met een autistische stoornis dat gek is op water. Uren kan ze ermee spelen. Dus wij schuimen alle speeltuinen af met zo'n pomp.

Toen ze kleiner was (maar ook nu nog) gaven we vaak bekertjes en kannen met water en zat ze eindeloos alles van het één in het ander te gieten. Gewoon aan de keukentafel, zonder te spatten. Beetje scheerschuim erbij en ze is helemaal gelukkig. Ik kan me rot genieten als ik ernaar kijk.
Alle reacties Link kopieren
Scheerschuim vindt hij ook heerlijk, en kneedzand, en herfstbladeren, en zand, en droge macaroni, gewoon lekker knoeien. Hij vindt het ook leuk om de suikerpot vol water te laten lopen of om drie flacons wasmiddel in het putje van de wasbak te laten verdwijnen, daar zijn we dan weer wat moeilijker in, dat wordt een beetje begrotelijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 20 april 2014 @ 11:33:

Scheerschuim vindt hij ook heerlijk, en kneedzand, en herfstbladeren, en zand, en droge macaroni, gewoon lekker knoeien. Hij vindt het ook leuk om de suikerpot vol water te laten lopen of om drie flacons wasmiddel in het putje van de wasbak te laten verdwijnen, daar zijn we dan weer wat moeilijker in, dat wordt een beetje begrotelijk.







(Sorry voor de OT!)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet er nog wel een van mezelf. Wij speelden vaak bij de boer thuis tussen de hooibalen. Daar maakten we gangen van. Die dingen zijn loeizwaar. Een tijd geleden stond er een bericht ergens dan een kind was overleden in zo'n hooibaal. Tja. Mijn kinderen zouden het mogen. Maar dan wel weer, samen bekijken hoe je een goede constructie maakt. Niet, ga je gang en zoek het maar uit. Dat geldt eigenlijk voor alles. Daarmee voorkom je volgens mij dat kinderen dingen gaan doen die wel onveilig zijn. Want je kunt wel zeggen dat op het dak spelen niet mag, maar ze komen er echt wel een keer op. Of klimmen en een boom die nog hoger is dan het dak. Of kruipen onder een auto met verstoppertje spelen. Of zakken door het ijs. Beter jong geleerd, dan oud een ongeluk.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch niet zomaar een dak van een schuur? Volgens mij lees ik dat het om een dakterras gaat. Dak is dus wel berekend op gewicht.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dat kinderen leren door vallen en opstaan vind ik nog maar de vraag.



Ikzelf leer veel meer doordat mij uitgelegd wordt hoe dingen in elkaar zitten en ik zie dat bij mijn kinderen ook. Ik hoef echt niet zelf onder een auto te komen om te weten dat dat pijn doet. En ik hoef ook niet zelf van het dak van een schuur te kieperen om te weten dat dat vervelend is.



Mijn kinderen leren volgens mij nauwelijks door vallen en opstaan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
@solomio, precies.



Maar waar trek je de grens? Ik zie ouders die vinden dat in een plas spelen niet mag, want dan word je vies, nat en misschien wel ziek. Of in een boom klimmen mag niet, want kind zal maar eens vallen. Terwijl ik dat dingen vind waarbij je samen kunt bespreken hoe het wèl kan. En dat echt al vanaf heel jong, Dus wel in de plas, maar nieuwe schoenen uit. Wel in de boom, maar ook zelf er weer uit. Op het dak kijken bij de dakdekker, prima. Maar in overleg. Even zelf een boodschapje halen, welke route neem je dan.



Het is voor mij niet 'of', maar 'en'. En kijken hoe iets wel kan, en praten over hoe dat dan veilig moet. Daarmee blijkt er ineens best veel te kunnen.
Van mij mag een heleboel maar op een dak klimmen niet. Geen enkel dak. Er hoeft maar 1 dak tussen te zitten die daar niet sterk genoeg voor is en dan is je kind dood. Dan valt er niks meer te leren met vallen en opstaan.



Waar het in mijn (onze) opvoeding meestal op neer komt is dat iets wel of niet mag en dan mag het altijd wel of niet, waar ze ook zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb je reserve-kinderen op de bank, TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven