Vrije opvoeding

20-04-2014 09:35 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben je een ouder die vind dat kind met vallen en opstaan leert ?



Wat kan nog en wat gaat te ver ? Vraag hier om raad. Boomklimmen, ballen uit sloot vissen etc.



Ik trap af ; mega kleine tuin. Kind van 8 en 10 willen op plat ca. 225 cm hoog schuurdak. Via goede ladder. Bloemen daar verzorgen. Liggen in de zon. Staan af en toe op. Grote brede lange schuur. Mogen van mij niet bij rand staan, enkel onder permanent toezicht in het midden rustig lopen. En enkel met hun hoofd bij rand als ze liggen. Verantwoordelijke kinderen. Moet wel of niet kunnen ?



Indachtig dat bomen klimmen en op dakjes en touwladders speeltoestellen ook vrij hoog zijn... Maar ik vind dat ook eng haha maar denk dat het wel kan...? Wachten tot ik hekwerk of voldoende bloembakken heb gespaard of me niet aanstellen en ze alvast lekker laten ?
Alle reacties Link kopieren
Esfa klinkt goed en herkenbaar.



Ik ben zelf geneigd omdat ik heel voorzichtig ben misschien in eerste instantie gauw nee te zeggen. Maar heb zelf een beetje hoogtevrees. Ze zien hun buurkinderen ook op de terassen en het talud. Buren en hun vader vindt het goed. Onder hele strenge regels en toezicht ik ook.



Als kind was ik geen hoogklimmer, mijn zus ging veel hoger bomen in.



Het is een schuurdak en wordt veel gebruikt als dak terras. (Verhuurder heeft er in samenwerking met architect bij degenen die dat leuk vonden tegels op rubber op gelegd) het kan niet instorten.



Nogmaals ik heb in dit situaties hele rustige verantwoordelijke kinderen.

En nogmaals ze mogen er niet op spelen (ja rustig met wat steentjes ofzo rommelen ofzo op een plekje) ze mogen er niet op rennen, stoeien, gooien. Ze mogen niet in de buurt van de rand staan, alleen in het midden. Daar houden ze zich ook aan. Er is voortdurend toezicht. Ze verzorgen er wat dak beplanting en zonnen er in een daktuintje. Maar blijf het toch ook een twijfel geval vinden dus vandaar de vraag en keek mij wel een goed topic voor andere twijfel gevallen en advies daarover.



Wat ik zelf wel weer vind ; je mag ook op de stoep spelen als kind, je weet dat je de straat niet op moet stappen. De stoep is meestal heel stuk smaller dan onze schuur. Er gebeuren ongelukken op straat. Dus je mag niet te dicht in de buurt van de stoeprand, (schuur dak rand) de weg komen. Dat leert elk kind. Je laat niet je kind niet op straat/stoep terwijl er genoeg ongelukken gebeuren. Misschien dus toch ook goed om een kind veilig te leren klimmen. Dus eerst onder toezicht en zie je ze gaan er goed mee om het toezicht laten vieren.



Heb zelf beetje hoogtevrees en straatvrees gehad. Wil ze wel wat minder angstig dan mezelf leren zijn.



Ik vind wat Esfa doet heel goed.



En over dat kind dat heerlijk in de plassen speelt ; ik liet mijn zoon een keer dansen in een enorme regenplas, dorst nog net niet te zeggen doe maar een duik hoor want je moest nu de afkeurende blikken al zien. Het Amk werd duidelijk al overwogen haha. We woonden aan de overkant dat wisten die mensen natuurlijk niet. Hij heeft zelden zo'n pret gehad. Daarna lekker met kleren en al de douche in.



Maar nu de vraag wie was (of is) een klimmer ?

Bomen, schuren, muurtjes, bergen ? Ik speelde wel altijd inbrekertje en zwarte Piet dan klom ik via buitenkant open trap naar boven / beneden... Oei had dat niet gemogen :-/ ? Maar ook daar geldt wer ik was een zeer bedachtzaam pienter en verantwoordelijk kind dat dat pas deed als ik zeker wist en voelde dat ik dat kon.



Hoe hoog laat jij je kind klimmen ? Hoe hoog mogen ze bij gym ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Esfa schreef op 20 april 2014 @ 11:37:

Ik weet er nog wel een van mezelf. Wij speelden vaak bij de boer thuis tussen de hooibalen. Daar maakten we gangen van. Die dingen zijn loeizwaar. Een tijd geleden stond er een bericht ergens dan een kind was overleden in zo'n hooibaal. Tja. Mijn kinderen zouden het mogen. Maar dan wel weer, samen bekijken hoe je een goede constructie maakt. Niet, ga je gang en zoek het maar uit. Dat geldt eigenlijk voor alles. Daarmee voorkom je volgens mij dat kinderen dingen gaan doen die wel onveilig zijn. Want je kunt wel zeggen dat op het dak spelen niet mag, maar ze komen er echt wel een keer op. Of klimmen en een boom die nog hoger is dan het dak. Of kruipen onder een auto met verstoppertje spelen. Of zakken door het ijs. Beter jong geleerd, dan oud een ongeluk.



Ik ben het grotendeels wel met je eens hoor. Ik vind alleen dat je wel vrij ver gaat. Je moet alleen wel veilige voorwaarden scheppen. Mijn kinderen mogen ook veel, maar dan moet het wel zo zijn dan als het mis gaat ze er vanaf komen met een schaafwond, blauwe plek, of misschien een gebroken arm in het ergste geval.



Als er een grote hooibaal op je kind valt is de kans dat hij dat niet overleeft best groot. Heeft echt niet alles te maken met een goede constructie bedenken.



Ik leg mijn kind dan uit dat als het mis gaat, dat het gevaar te groot is en dat het daarom niet mag. En dan biedt ik ze een alternatief.



Mijn zoon mag in bomen klimmen. Geen punt. Maar niet tot de top. Ik leg uit dat als hij van een bepaalde hoogte valt hij zich lelijk kan bezeren, ik leg ook uit dat als hij tot de top klimt en valt dood is.



Zo ook met ijs. Als mijn zoon op het ijs loopt bij het kleine slootje terwijl het nog niet sterk genoeg is, vind ik dat niet erg. Ik heb hem namelijk eerder uitgelegd dat dat niet gevaarlijk is. Want het is heel ondiep. Maar hij mag dat niet bij de grote sloot. Ik leg dan uit wat er kan gebeuren (je glijdt onder het ijs, ziet niet meer waar het gat is, etc). Ze hoeven echt niet alles te ervaren.
Mijn kinderen zouden dit wel mogen, mits ladder en dakconstructie degelijk zijn. Maar, net zoals Esfa al schreef, ik ken mijn kinderen en ik weet dat ze gewend zijn aan ladders, klimmen en hoogtes (dat wil dus ook zeggen dat vriendjes het niet zomaar zouden mogen).



TO, je schrijft dat er toezicht is. Hoe zouden ze dan in godsnaam kunnen vallen? Je valt op die leeftijd toch niet zomaar van een dak af als je voldoende bij de rand wegblijft?
Alle reacties Link kopieren
Precies zo denk ik dan ook. Maar we hebben buren die heel vrij zijn en wat bejaarde buren die alles eng en apart en onverantwoord vinden. Waardoor je zelf toch ook gaat twijfelen en toch de angst dat ze "gaan bellen".



Hun vriendjes mogen het van mij inderdaad absoluut niet. Enkel de ouder zelf kan dat inschatten en de verantwoording nemen.



Maar dan nog zijn er voel ik buren (o.a.wat stoerdere en vrije krakers types) die mij juist weer te moeilijk met alles om vinden gaan (ik roep dus bv (ook tegen de buurkinderen als ik dat als ze even zonder toezicht zijn zie) altijd "Pas op ! Niet met stokken in jullie mond rond rennen, als je valt is dat gevaarlijk!" Een familielid(je) van iemand die ik ken is daaraan overleden...

"Niet op de straat de bal gooien!" ,"niet met touw bij je de glijbaan op!" "Dat kan giftig zijn" Etc. Het lijkt (lichte fronsjes, weglopen slechts een enkele keer bijval) of die ouders dan als ze de tuin / poort weer inkomen en mij mijn en hun (sommige kleinere, driestere) kinderen als ze wegwaren horen waarschuwen (en uitleg geven waarom) denken tsjee wat doet ze toch moeilijk... De hele tijd de kinderen waarschuwen "bang maken" en afremmen...



Wat zijn de hoogtes die jullie je kinderen laten klimmen vanaf welke leeftijd en wat is dat bij gym ? Ik weet nog dat ik vroeger op gym de ladder en het touw erg hoog vond.
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog de kinderen mogen klimmen? Tja, zo hoog als ze durven? Geen idee hoe hoog dat is. Een meter of 4 a 5 maximaal, denk ik. Mijn zoon van 10 klimt vrij hoog, maar wel veilig. Hij heeft twee jaar geklommen en gebouldered. Hij blijft altijd bij de stam. Het ligt maar net aan de boom. Bij rotsklimmen mag hij alleen op boulderhoogte, dat is zo'n 2 a 2,5 meter. Mijn dochter van 8 blijft vrij laag. We gaan wel eens boomklimmen op zo'n parcours en daar zijn de hoogtes 4 en 10 meter. Op 10 meter zit zoon denk ik wanneer hij zelf klimt niet.
Alle reacties Link kopieren
@Noerie, hooibalen hebben we hier in de stad niet. Dus die keuze hoeven we nog niet te maken. Verder hangt het er vanaf wat het plan is dat de kinderen hebben. Ijs testen op de vaart is niet veilig. Ijs testen op de sloot bij oma ( enkeldiep water ) dan weer wel. En zo is het elke keer afwegen wat kan. Omdat de kinderen zichzelf soms overschatten, of de gevolgen niet kunnen overzien, vind ik juist het gesprek zo leerzaam. En leuk, want de kinderen komen vaak met meerdere ideeën op de proppen om te bekijken of iets toch kan.
Ik heb vroeger aardig wat onverantwoordelijke dingen gedaan (radslag op de ballustrade - 2e verdieping, en gewoon erop lopen op de 6e) waarvan ik hoop dat mijn kinderen die niet eens verzinnen. Mijn oudste is altijd heel voorzichtig, maar de meest gebruikte zin van jongste is: 'mama, kijk eens wat ik kan'. Ik hoop maar dat als ze zelf inschat dat iets wel kan, en dat schat ze over het algemeen goed in, ze niet gewond, erger dan blauwe plekken. Voor een schuurtje van 2 meter hoog draaien wij onze hand niet om, klimrekken zijn vaak hoger. En ik druk haar op het hart dat ze zelf haar inschatting en afweging moet maken, en zich niet moet laten opjutten door anderen.

Mijn nichtje (ook 9) is nooit heel fysiek ingesteld geweest, maar heeft toch al twee keer haar arm gebroken. Door een stom valongeluk, puur omdat ze nooit gewend is om te vallen en niet weet hoe ze zich moet opvangen. Ik heb haar laatst van een klimrek af moeten 'praten' omdat ze niet meer wist hoe ze beneden moest komen. Het rek was max 2 meter hoog en ze hoefde maar 50 centimeter te springen, maar dat was al een brug te ver.
Mijn oudste kon trouwens op de basisschool het beste in touwen klimmen tijdens de gymles. Helemaal naar boven en dan van touw tot touw. Dat lokaal is toch snel 4 meter hoog, dus eigenlijk vind ik dat nogal een risico (zeker voor mijn a-sportieve kind).

Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Alle reacties Link kopieren
Oei ja zie je dat was dus wel hoog die klim touwen... Dat herinner ik mij ook zo. We leerden dan wel hoe je goed moest klimmen touw in een knik tussen 2 voeten geklemd maar hoog !

Kennelijk wordt dat toch verantwoord geacht maar ik vind dat ook erg hoog en een risico hoor.



Leren vallen is inderdaad een belangrijk iets. Goed afslaan b.v.dat je behalve klimmen ook goed leert vallen. Er zijn lessen in las ik ooit ergens maar doorgaans wordt daar weinig aandacht aan besteed. Maar hoger dan een paar meter klimmen (tenzij (goed) gezekerd) lijkt mij onnodig risicovol hoog.



En wat ik hier eerder las waar kan je invallen, je aan snijden, aan blijven haken met je polsen daar waarschuw ik altijd voor let ik op b.v.een betrekkelijk laag hek met punten bovenop of spijltjes bovenop mogen ze van mij niet in klimmen, is het glad wel. Ik leg ze ook indringend uit dat ze er met hun polsen bv zich aan kunnen verwonden, kunnen blijven hangen.



Maar denk dat het juist wel erg goed is als ze met wat moeilijker dingen ook leren omgaan en niet ineens het diepe in pas als ze volwassen zijn en het laat is om nog te leren. Moeilijke dingen samen leren op een veilige manier en dat geld voor alles. Geen onnodige risico's nemen maar op veilige verantwoorde wijze stapje voor stapje leren omgaan met gevaar. Dus leren bij randen en scherpe dingen en voertuigen blijf je weg, lagere hoogtes goed leren springen en vallen en vasthouden, ga je bij hoge randen dan je (goed) zekeren. Ja, ja zoiets. Het is wel goed om dit heel bewust te worden, op een rijtje te zetten wil niet dat mijn kinderen nergens mee om kunnen gaan en alles mijden. Maar ook geen onnodige risico's nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven