Zoon 3,5 jaar onhandelbaar

20-03-2017 09:05 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dringend opvoedkundige tips nodig. Mijn zoon van bijna 3,5 is altijd al een hand vol geweest maar de laatste weken loopt het echt de spuigaten uit. Ten eerste ben ik 24 weken zwanger, dus hij zal ook vast wel de veranderingen merken. Dat zal zeker meespelen. Ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben hoe met hem om te gaan.

- Hij slaapt al sinds 10 maanden oud bij ons in bed. Soms gaat het een aantal weken goed en slaapt hij opeens hele nachten in z’n eigen bed. De laatste weken wil hij niet in zijn bed en bij ons in bed soms ook niet. Hij schreeuwt alles bij elkaar en heeft hele verhalen waarom hij niet bed wil (bang, eng,). We laten het licht op de gang aan en blijven op de bovenverdieping, zijn streng maar hij blijft rustig uren huilen. De laatste nachten heb ik op zijn kamer geslapen om hem weer te laten wennen, maar alsnog wil hij dan niet in zijn eigen bed, maar bij mij op het matras. Je krijgt hem met geen mogelijkheid in z’n bed.

- Hij eet altijd al slecht, maar de laatste tijd wil hij ’s morgens geen brood. Fruit een paar hapjes. ’s Middags eet hij redelijk. ’s Avonds wil hij geen avondeten. Dit is een hele strijd, waarna hij altijd brood eet. Geef ik hem niks is het de hele nacht een drama omdat hij honger heeft

- Hij heeft nog een speen en drinkt uit een zuigfles. Als ik dat ook nog moet weghalen wet ik helemaal niet hoe ik hem in de hand moet houden.

- Hij is nog niet zindelijk. We zijn ermee begonnen en op zich gaat het redelijk, maar de laatste week plast hij weer in zijn broek en lacht erbij.

- Hij wil niet aankleden, schreeuwt alles bij elkaar. In het weekend loopt hij makkelijk tot 11 uur in z’n onderbroek door het huis. Hem dwingen is bijna geen doen, je bent zo een uur bezig om zijn sokken aan te doen. Hij doet het gewoon weer uit.

- Als hij wat wil schreeuwt hij dit naar je en schreeuwt heel hard nee als je hem wat vraagt. Hij krijgt pas iets als hij het aan ons vraagt, maar dit doet hij zelden. Hij slaat en schopt ons ook.

Hij staat regelmatig op de gang, dit doet hem niks. We worden boos, praten met hem. We proberen leuke dingen te doen, maar meestal is hij zo stuurs dat het lang duurt voordat we eindelijk weg kunnen. Hij moet ook nog zoveel leren de komende tijd (speen weg, zindelijk) dat we niet alles tegelijk kunnen veranderen. Mijn vriend en ik hebben ook vaker spanningen omdat het een negatieve sfeer geeft, hebben weinig tijd voor elkaar. Wie heeft tips.
quote:Ceylon schreef op 20 maart 2017 @ 13:55:

Door al je voorbeelden heen loopt een rode draad. Hij wil iets niet, jij wil het wel/anders, hij krijst de boel bij elkaar en vervolgens gaat het toch zoals hij wil.



Dat patroon moet je doorbreken, en de kans is groot dat dat maar op één punt nodig is. Dus kies iets dat jij echt wilt, kies ook voor één methode om dat te bereiken en zet door. Bij voorkeur in een periode dat hij niet naar oma gaat en liefst ook niet naar de opvang, want ik denk dat het grootste probleem hierin is dat er drie verschillende ideeen zijn over vijf of zes verschillende zaken. Dat is super verwarrend en als er iets is dat een kindje graag wil, is het vastigheid, herkenning en geborgenheid. Waarschijnlijk houdt hij daarom zo stevig vast aan het verleden, er zijn gewoon te veel verschillende dingen bij teveel verschillende mensen.



Persoonlijk zou ik beginnen met die zuigfles en het gekrijs daaromheen accepteren. Je kunt zes dagen krijsen of voor mijn part zes weken maar er komt geen fles meer, punt.

Als het gaat om consequent zijn, is regel nummer één; zeg wat je doet en doe vervolgens wat je zegt.



En dat kun je in heel veel dingen laten doorwerken. Zég dat je naar de keuken gaat om drinken te pakken. Loop naar de keuken, pak drinken en ga terug. Zeg dat je je schoenen gaat aantrekken omdat je zometeen naar oma gaat. Zeg dat je gaat douchen, dat je gaat koken. Zeg dat je een boekje gaat voorlezen. Zeg dat je hem gaat knuffelen. Geef je kind de mogelijkheid om zelf te kiezen, gaat hij wel of niet met je mee. Als dat niet kan, zeg dat dan ook. Mama gaat werken en jij gaat naar de juffen. Onthoud; als je iets vraagt mag hij nee zeggen. Als nee geen optie is moet je niet vragen maar meedelen. Op deze manier leer je je kind dat jij te vertrouwen bent en dat je terugkomt én dat je je woord houdt. En dat laatste werkt dan weer door in de dingen die moeten. Zoals die speen, het samen slapen, krijsen, schoppen, slaan enzovoorts.



Maar je moet ergens beginnen, en ik zou beginnen met iets dat klein genoeg is om te kunnen handelen voor jullie allemaal.



Of, wat ook heel goed kan werken; Huur een vakantiehuisje voor een week, neem geen spenen en luiers mee en doe het in die totaal andere omgeving volledig anders. En dan volhouden.Dit lijkt mij een heel goede insteek.
Ik herken dat soms te toegeeflijk zijn ook wel deels. Leidt hier overigens (nog) niet echt tot problemen. Bij mij komt dat door diepliggende schuldgevoelens. Heb jij het idee dat je ergens een dieper liggende oorzaak hebt dat je hem zo de controle laat hebben?
Ceylon: is jouw insteek nog ergens op gebaseerd / geïnspireerd wat nagelezen zou kunnen worden?
quote:HasseSimonsdochter schreef op 25 maart 2017 @ 07:14:

Ceylon: is jouw insteek nog ergens op gebaseerd / geïnspireerd wat nagelezen zou kunnen worden?



Serieus? Ik denk dat het 90% gezond verstand is. Je consequent en betrouwbaar opstellen is eigenlijk wat Ceylon uitlegt.



Je gedragen zoals Ceylon beschrijft werkt in het hele leven toch zo, op het werk bijvoorbeeld, in relaties.

Als je hier moeite mee hebt dan kan ik je aanraden eens met dieren te gaan werken of daar een cursus in te doen. Honden of paarden. Daar leer je dit soort authentiek, betrouwbaar 'leiderschap'.



Als je specifiek een cursus opvoeden zoekt kan je kijken naar triple p, of Gordon.
Alle reacties Link kopieren
ja, zij zeiden juist, speen en fles nog even laten. De reden waarom hij zo stuurs is en niet meer in bed wil is omdat je zijn grenzen hebt overschreden en hij er niet klaar voor is. Als je dat los laat gaat het ook weer beter met hem. Nu gaat hij bij wijze van spreken terug in de tijd qua ontwikkeling omdat het te snel gaat voor hem. Bij schreeuwen enz gaat hij sowieso op de gang.
Alle reacties Link kopieren
quote:HasseSimonsdochter schreef op 25 maart 2017 @ 07:05:

[...]





Want? Op napraat zal de straffer in kwestie eens flink aangepakt worden ofzo?Wat jij wilt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Koffiekop schreef op 25 maart 2017 @ 07:52:

[...]





Serieus? Ik denk dat het 90% gezond verstand is. Je consequent en betrouwbaar opstellen is eigenlijk wat Ceylon uitlegt.



Je gedragen zoals Ceylon beschrijft werkt in het hele leven toch zo, op het werk bijvoorbeeld, in relaties.

Als je hier moeite mee hebt dan kan ik je aanraden eens met dieren te gaan werken of daar een cursus in te doen. Honden of paarden. Daar leer je dit soort authentiek, betrouwbaar 'leiderschap'.



Als je specifiek een cursus opvoeden zoekt kan je kijken naar triple p, of Gordon.Krijg een beetje een defensief gevoel van je post. Komt wat aanmatigend over. Kan aan mij liggen. Ja "serieus". Veel "methodes" vinden de oorsprong in gezond verstand. Ik vroeg mij gewoon simpelweg af of hetgeen ceylon schreef nog ergens "vandaan komt".Misschien dat Ceylon daar zelf antwoord op kan geven, zij weet immers zelf het beste of wat zij schreef volledig uit eigen brein ontsproten is of niet. Ik zoek geen cursus opvoeden. En laat ik nu toevallig al 30 plus jaar (succesvol) paarden hebben, en een bedrijf leiden. Heb hier geen issues mee. Snap ook niet goed waaron dit er allemaal bijgehaald moet worden.
quote:Enn schreef op 25 maart 2017 @ 07:57:

[...]





Wat jij wilt." heb het lef"
Alle reacties Link kopieren
Hassedochter jij gaat hier in dit topic door.



Dat zegt wat over jou en over het feit dat jij je hier druk over maakt. Misschien de volgende keer lezen voordat je staft?

Fijne dag verder want ik ga wat anders doen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Lieve Enn, ik heb niet gestaft. Hoe kom je daarbij? Bedankt voor de fijne aanname. Misschien moet je zelf eens beter lezen.
Sorry het was niet aanvallend bedoeld, ik was oprecht verbaasd over je vraag. Ceylon zegt toch niet zoveel bijzonders behalve niet teveel tegelijk en consequent zijn.

Het is toch logisch dat als je je kindje van de apewn of fles af wilt hebben dat je die dan niet meer moet terug geven als je die weg genomen hebt?

Ik snap wel dat je dat soort dingen in the heat of the moment even niet meer toepast maar daar is zo'n topic handig voor. Even herinnerd worden aan wat je zelf ook wel weet.
Na wijziging komt het minder l-lig over dus prima. Fijn weekend
quote:HasseSimonsdochter schreef op 25 maart 2017 @ 08:07:

Jij hoeft mijn vraag niet te snappen koffiekopje. Laat maar.Nou ja, je bent zelf ook niet erg aardig hoor. Maar goed. Ik heb echt geprobeerd wat tips te geven over cursussen omdat ik aannam dat je vraag daarom ging. Dat heb ik dan verkeerd begrepen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Koffiekop schreef op 25 maart 2017 @ 07:52:

[...]





Je consequent en betrouwbaar opstellen

triple p, of Gordon.

Eens de laatste twee vind ik goede toevoegingen.



@TO : Bel anders het consultatiebureau en vraag aan hen of zij tips hebben.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij af waarom je al die dingen perse wilt die in je OP staan. Als hij niet wilt eten dan toch niet. Hij krijgt vanzelf honger mits hij geen ondergewicht heeft. Jij bepaalt wat en hij bepaalt hoeveel. Dwingen werkt niet. Je kan iemand niet dwingen te eten, te slapen of zijn behoefte te doen. Mijn kinderen hebben ruim twee jaar amper avondeten gehad. Ze weigerden alles, maar sinds een maand is de knop om. Laat het los en maak het weer gezellig thuis. Als hij savonds wel brood wil, kies dan van te voren of je warm eten of brood gaat geven. Voorkom de strijd.

Als je aanpak niet werkt stop er dan mee.

Wat vind je echt belangrijk? Wat wil je meegeven? Wat is er erg aan als hij in zijn onderbroek loopt?

Het zindelijk worden had ik ook opgegeven en prompt een paar dagen later willen ze geen luier meer.

Alleen jij bent diegene die de strijd kan stoppen. Jouw peuter kan het niet.

En als je wilt dat hij stopt met fles en speen maak die keuze en geef niet meer toe.



Ik snap je frustraties. Het is voor jou en je peuter zoveel makkelijker als hij gewoon zou luisteren. En dat hij zou snappen dat jij het beste met hem voor hebt.
quote:perzikboom6 schreef op 20 maart 2017 @ 13:52:



De jongste doet hier al aan mee sinds hij als 1 jarige met de pot mee at. Hij kies mooie plaatjes uit, uit de allerhande.



Ah wat schattig

Jammer dat ik dat nooit gedaan heb, zo leuk.
quote:misstwix schreef op 24 maart 2017 @ 23:20:

Klinkt alsof hij jullie echt overheerst met zijn gedrag. Ik denk dat je toch echt meer bezig moet zijn met hem zindelijk te maken want wat als hij 4 is en naar school gaat? Daar moeten ze toch echt zindelijk zijn want de leraren gaan geen pampers verschonen en elke keer natte kleren opruimen is ook geen tijd voor.

Je kunt hem dat aanleren door elk uur op de wc te zetten en als hij dan iets doet erop geef je hem complimenten. Ook stickers kunnen helpen maak een beloningskaart voor elke keer dat hij op de wc geweest is mag hij een sticker kiezen en plakken bijvoorbeeld?

Dat heeft bij mijn zoontje heel goed geholpen. Erna was hij het zo gewoon dat die stickers niet meer nodig waren.

De fles zou ik direct al weggooien en hem zeggen dat die kapot is ofzo? Is heel slecht voor de tandjes en de spraak om nu nog aan n fles te drinken. Een speen overdag ook erg die zou ik bij zijn knuffels in bed laten. Snachts kan nog net maar zou het ook afleren.

En het slapen bij jullie in bed kun je afleren door hem zodra hij slaapt in z'n eigen bed te leggen en later proberen om bij hem op de kamer te blijven totdat hij slaapt en het gewend is. Zijn kamer leuker maken hem een eigen dekbed laten kiezen? Waarvoor is hij bang?

En dat in z'n onderbroek lopen en z'n kleren terug uitgooien en schreeuwen tegen me zou ik niet toelaten gewoon terug aankleden of straf geven.

Denk dat je het anders heel zwaar gaat krijgen als de baby er is.. succes!Op vaste tijden plassen is niet zindelijk zijn. Op commando plassen ook niet!
quote:stokske schreef op 25 maart 2017 @ 06:10:

donderdag waren wij bij het cb en het verhaal verteld. Het was bij een arts en die vond het allemaal niet zo spannend. Ze zei dat ee de zinderlijkheid moeten laten rusten nu we zoveel weerstand krijgen en lekker bij ons in bed moeten laten slapen. Volgen we het nog...



Hij wordt trouwens in december pas 4.Dus hij is geen drieënhalf? Hij is pas drie jaar een drie maanden, dat zet het zindelijkheidsverhaal wel gelijk in een ander licht. Voor veel jongens gaat dat pad bij drie jaar spelen. Mijn jongste was drie jaar en vijf maanden,. Met stimulans en zonder dwang was het in een week gepiept!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje ik word al moe als ik je OP lees Het huilen zal je soms nader staan dan het lachen. Het kan zomaar zijn dat jouw zoontje gewoon heel slim is en feilloos aanvoelt dat er grote veranderingen op komst zijn. Hij kan zijn vinger er niet op leggen, maar hij ziet en hoort natuurlijk alles. Hartstkke frustrerend natuurlijk! Jij bent natuurlijk ook moe van he zwangerschap, dus is het begrijpelijk dat de veranderingen die al plaats hadden moeten vinden mbt hem, nog even op zich laten wachten. Tel daarbij de spanningen op tussen papa en mama en het feest is compleet. Ik denk dat hij misschien nu een afspiegeling is van hoe jij je nu voelt en hoe de sfeer waarschijnlijk nu bij jou thuis is.

Misschien is het een idee om weer eens de leuke kanten van jouw zoontje te zien. Stel je doelen nog heel even uit en zorg ervoor dat je weer met frisse blik naar je kind kunt kijken. Ik geloof oprecht dat een fijne sfeer en een ontspannen vader/moeder bijdragen aan het leerproces van een kind. Het komt goed, echt. Zorg goed voor jezelf, dan vinden die veranderingen vanzelf plaats.
Laten we elkaars mening respecteren... hoe fout die van jou ook is.
Alle reacties Link kopieren
quote:stokske schreef op 25 maart 2017 @ 07:55:

ja, zij zeiden juist, speen en fles nog even laten. De reden waarom hij zo stuurs is en niet meer in bed wil is omdat je zijn grenzen hebt overschreden en hij er niet klaar voor is. Als je dat los laat gaat het ook weer beter met hem. Nu gaat hij bij wijze van spreken terug in de tijd qua ontwikkeling omdat het te snel gaat voor hem. Bij schreeuwen enz gaat hij sowieso op de gang.

Grenzen van kinderen overschrijden is niet altijd erg of traumatisch. Vaak moet je als ouders zelf ingrijpen en een grens aangeven omdat je weet dat een kind daar zelf nog niet toe in staat is. En ja, soms moet het kind daar een paar keer om huilen en is het verdrietig. Daar kan je het kind dan in begeleiden en het alternatieven aanbieden. Huilen omdat je ergens grenzen aan stelt is normaal en echt niet meteen traumatisch. Een speen op die leeftijd is slecht voor de stand van de tanden en voor de spraak van het kind.



Maak bijvoorbeeld samen de kamer van kind een gezellige plek. Kies samen een paar mooie knuffels uit, ga samen een paar keer boven op zijn kamer spelen, koop een 'anti-griezel' spray en spray de kamer er samen mee in, koop een fijn nieuw zacht dekentje, wieg hem als hij behoefte heeft aan een speen, etc. etc etc. Genoeg alternatieven om een kind zich veilig te laten en zich te laten troosten voelen zonder speen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Timetraveler schreef op 25 maart 2017 @ 08:54:

[...]



Grenzen van kinderen overschrijden is niet altijd erg of traumatisch. Vaak moet je als ouders zelf ingrijpen en een grens aangeven omdat je weet dat een kind daar zelf nog niet toe in staat is. En ja, soms moet het kind daar een paar keer om huilen en is het verdrietig. Daar kan je het kind dan in begeleiden en het alternatieven aanbieden. Huilen omdat je ergens grenzen aan stelt is normaal en echt niet meteen traumatisch. Een speen op die leeftijd is slecht voor de stand van de tanden en voor de spraak van het kind.Eens, maar dan moet het wel doordacht zijn en om hem een stap verder te laten komen in zijn ontwikkeling. Zo gooide ik spenen na 1,5 jaar weg. Ze waren dan " kapot " en kinderen wisten toch niet dat zelfs AH spenen verkoopt. Ik ben er altijd goed mee weggekomen. Hoop dat de laatste in de rij er ook terzijnertijd in trapt...heb zo een flauw vermoeden van niet.
Laten we elkaars mening respecteren... hoe fout die van jou ook is.
quote:stokske schreef op 25 maart 2017 @ 06:10:

donderdag waren wij bij het cb en het verhaal verteld. Het was bij een arts en die vond het allemaal niet zo spannend. Ze zei dat ee de zinderlijkheid moeten laten rusten nu we zoveel weerstand krijgen en lekker bij ons in bed moeten laten slapen. Volgen we het nog...



Hij wordt trouwens in december pas 4.Nou probleem opgelost toch? Het cb zegt dat het allemaal niet spannend is, dus is hij niet meer onhandelbaar en je handen kan je uit je haar halen.
Stokske, heb je al een plan bedacht? Ik vind het CB een beetje vreemd reageren eerlijk gezegd, ben je daar net zo open en oprecht geweest als hier? Dan vind ik dt ze niet helemaal sporen... Maar ik hoop dat je er zelf een gat in ziet en mogelijkheden om het op te lossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven