Lijf & Lijn alle pijlers

Eten met je verstand V!!! Nieuwelingen nog steeds welkom!

01-02-2012 20:37 1535 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit begon Eleonora met een verdraaid interessant topic over gezond eten, bewuste keuzes maken, in de keuken en elders. Dat is nu al een tijdje bezig. Haar openingspost kan je hieronder lezen. We gaan nog steeds door; maar ook als je er niet vanaf het prille begin bij was, ben je van harte welkom mee te komen praten. Kijk bijvoorbeeld ook eens in een van onze oude topics. Veel plezier en tot leess .



Hoe het begon...



Lieve lezeres,



We praten hier over nadenken over wel voedsel wel en welk voedsel niet goed voor je is, over beslismomenten, over het uitbannen van gedachtenloos eten in je mond proppen.

De originele OP staat hieronder en laat ik staan, zodat je het originele topicbegin kunt lezen als je dat wil.



Origineel was de titel van dit topic `Gewicht verliezen, hoe doen jullie het?´, maar na vele, vele postings over de psychologie áchter dat eten, het analyseren van gevoelens over het eten, redenen waarom het anders moet, en tippen hoe het anders kan, heb ik besloten om de topictitel te veranderen in de titel die het nu draagt.

Want het gaat dus over het leren controle te hebben/krijgen op wat je eet, over gezondheid en evenwicht tussen je gevoel/dwang/drang en je verstand in verhouding tot voedsel.



Kom er vooral bij als de topictitel je aanspreekt. We vinden het fijn om van gedachten te wisselen met iedereen die zich afvraagt waarom het letten op wat je eet zo vaak misgaat en welke impact dat heeft op je zelfbeeld.



Laat je niet afschrikken door de vele pagina´s en schrijf gerust mee. Mócht je de tijd hebben dan beloof ik je dat je mooie dingen zult lezen als je het gehele topic doorleest.



Schoom niet en lees met ons mee!







Eten met je verstand, deel 1



Eten met je verstand II (kom er gerust bij)



Eten met je verstand III (ook nieuwe mensen blijven welkom)



Eten met je verstand IV



De recepten van het eten met je verstand topic
Alle reacties Link kopieren
Niks hoor, zij betalen mij voor het gebruik van mijn avatar



Zo, en weer gefietst ondanks zeer moe! Sporten gaat goed. Eten nog steeds minder. Waarom koop ik een zak M&M's als ik wéét dat ik die dan opeet? Waaróm? *heft handen dramatisch ten hemel*
Ga in therapie!
Ik vertel je het antwoord als ik de helft van de opbrengst krijg
Alle reacties Link kopieren
Deal!
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Zima schreef op 05 maart 2012 @ 22:53:

Ik vertel je het antwoord als ik de helft van de opbrengst krijg Uitbetaald in M&M's?
Jet moet jezelf de volgende vragen stellen Duub. Ieder antwoord is goed.



* Wat levert het je op als je de M&M's op eet?

* Wat levert het je op als je niet afvalt/meer in shape komt?



De eerste antwoorden die je geeft zijn waarschijnlijk:

* stress, nare gevoelens.

* ik ben minder gezond.



Stel je zelf dan nog een keer de vraag:



* Als je er stress van krijgt, wat levert het je dan op als je de M&M's op eet?

* Als je er minder gezond door bent, wat levert het je dan op als je niet afvalt/meer in shape komt?



Op die manier kom je op een dieper niveau. Het antwoord is dan misschien:

* Ik eet M&M'S, omdat ik ze verdient heb als het hectisch is op mijn werk.

* ik eet M&M'S, omdat mijn focus op mijn gewicht me houvast geeft om met andere problemen om te gaan en dat wil ik niet verliezen.



De sleutel van het wel of niet kopen van M&M'S, ligt in dit antwoord. Soms moet je wel drie of vier keer doorvragen, waarom je iets doet of wat het je oplevert om tot die kern te komen. Want kennelijk leveren die gekleurde vriendjes jouw iets postiefs op dat je niet op kunt geven.



Dit is een oefening waar je trouwens echt even de tijd voor moet nemen. Neem geen genoegen met eerste antwoord, maar graaf even door. volgens mij is dat wel aan je besteedt.



Ik hoef geen M&M'S als dank. Een storting op mijn bankrekening is ook prima
anoniem_641e1c3626c45 wijzigde dit bericht op 06-03-2012 10:10
Reden: Sorry!!! Er staan hele nare auto correct spelfouten in waar ik me diep voor schaam, maar niet kan aanpassen op de iPad
% gewijzigd
Waar blijft dat geld
Gefeliciteerd met vrouwendag!
Wat een rust hier!

Leo, ik heb weer even van je genoten woensdagavond!



Ik heb vanmorgen weer een keer bewogen! Een kwartier op de minitrampoline en daarna nog een kwartier oefeningen. goed gezweet, dus moet effect hebben!
Alle reacties Link kopieren
Was Leo op tv?!



Ziem, ik zie nu je geniale posting pas! Ik ga er zeker mee aan de slag. Zo'n oefening is zeker aan mij besteed. Deze week heel druk geweest, vrouwendag en zo, gheghe Volgende week ga ik het rustig aan doen, zodat ik weer aan mezelf toekom. Ik heb trouwens wel goed gesport deze week en op chocola na aardig gezond gegeten. Ook een gaaf eng iets gedaan dus mijn zelfvertrouwen heeft weer een boost gekregen.



Ik ga de dialoog eens aan met mijn gekleurde vriendjes



Bluebirds, you go girl!
Ga in therapie!
ja, Duub, De gelukkige huisvrouw was er op!
Ik mag een leuk gesprekje met mezelf hebben over chocoladepaashazen. Cadeautje van mijn man, maar ik kan hem nu net als de haas zijn nek wel omdraaien. Over een week gaat de bikini uit de kast, maar ik ben niet in shape. Dus ergens leveren paashazen mij dus ook iets op.



Goed dat je gesprongen hebt BB, ik kan me er alles en niets bij voorstellen



Ik ben de hele week al ziekig. Mijn weerstand is dit jaar een drama. Ik heb dus niet gesport, maar hoop morgen of zondag voorzichtig op de hometrainer te stappen. Mijn conditie holt achteraf, terwijl er volgende week pittige wandelingen op het programma staan.
Alle reacties Link kopieren
Puf, hijg, 7,7 km



*fietst nog even verder*
Ga in therapie!
Go duubje! Ik ben lekker aan het aftellen voor de vakantie. Afritsbroek past nog Mijn hele huis ligt al vol met backbackspullen. Vliegtuig here we come.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat 'ie nog past! Wanneer vlieg je?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames.



Vanaf morgen ga ik ook goed eten dus ik meld mij aan. De laatste tijd eet ik gewoonweg niet zo ontzettend veel. Vorige week is het zo druk geweest dat ik letterlijk 2 patatjes heb gegeten en verder alleen maar gedronken.



Moet verandering in komen want mijn lichaam is zowaar gewend aan weinig voedsel.
Alle reacties Link kopieren
Meen je dat letterlijk, carpediem? Twee patatjes of ook nog tussendoortjes, boterhammen oid? Dat is uithongering.



Hoe bedoel je dat je lichaam eraan gewend is? Heb je tekenen van anorexia? Is je lichaam in hongersnoodmodus gegaan?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Zo, even snel inloggen op het werk.



Fijne vakantie Ziiiieeem! Lekker curry eten in je afritsbroek, dat wordt genieten! Have fun!



Dub, lekker gevoel na het fietsen?



Carpediem, zelfde vragen als Dub . En welkom!
quote:carpedieme11 schreef op 14 maart 2012 @ 04:16:

Hallo dames.



Vanaf morgen ga ik ook goed eten dus ik meld mij aan. De laatste tijd eet ik gewoonweg niet zo ontzettend veel. Vorige week is het zo druk geweest dat ik letterlijk 2 patatjes heb gegeten en verder alleen maar gedronken.



Moet verandering in komen want mijn lichaam is zowaar gewend aan weinig voedsel.



Zelfde vragen als mijn voorganger uiterraard. Ik heb even onder je loepje gekeken en je hebt een behoorlijk turbulente tijd gehad! Wat is het dat je nu graag wil bereiken wat betreft je eetgedrag?

Als je hier wat hebt gelezen weet je dat het geen afvaltopic is. Niet dat ik lees dat jij wil afvallen, maar we plaatsen geen lijstje of iets dergelijks. Het gaat hier vooral om beweegreden en gedachten die achter je eetgedrag liggen. Ik vraag me dus af: waarom zo weinig, je moet weten dat alleen drinken niet genoeg is. Ik kan me er ook weinig bij voorstellen, want zelfs op rotdagen krijg ik nog wel wat naar binnen, al is het een koek, wat vla, beschuitje. Is er iets positiefs aan je gedrag, waardoor je kiest voor niet eten in plaats van wel eten? Wat zeggen je huisgenoten van je eetgedrag? En wil je echt gezonder eten of vind je dat het hoort?
Alle reacties Link kopieren
Goeie vragen, BB!
Ga in therapie!
Welkom Pluk de Dag. Ik heb eigenlijk dezelfde vragen als mijn voorgangster. Ik ben vooral benieuwd wat je doel is. En stiekem ook benieuwd of je al een tijdje meeleest (hoeft niet, maar is hier vaak wel het geval ).



Morgen mijn laatste werkdag en dit weekend weg. Ik probeer af en toe nog wel te zwaaien als ik zin heb.

Lukt het nog een beetje met je mail Duub
Alle reacties Link kopieren
Nee, helemaal niet! En vanavond zit ik mega te chagrijnen, vind even niks lollig. Bleegh!
Ga in therapie!
Wat is er aan de hand lieverd?
Duub, gaat het al weer een beetje beter met je?



Ziem, heerlijk, een weekendje weg! waar ben je naartoe? (Of als je dit later leest: naartoe geweest?)



Ik heb dit weekend een kinderverjaardag te vieren. Er komen dit jaar eigenlijk maar weinig mensen, maar ik vind het wel lekker even... Wel raar dat ik dan toch voor het dubbele aantal mensen spul in huis heb!



De afgelopen twee dagen waren niet erg best wat eten betreft. Gisteren weinig maar tamelijk gezond, vandaag eh... ontbijten met sinassnippers die ik cadeau kreeg in de winkel. Ik koop die dingen al niet, omdat het bakje leeg moet. Nu dacht ik: laat ik het maar meteen opeten, anders roepen ze me de hele dag! Daarna was ik misselijk en heb ik een paar koppen thee genomen, omdat de gedachte aan cappucino al misselijk maakte. Tussen de middag eierkoek, een bounty en een wel heel gezond dadel-vijgenreepje. Vanavond ga ik ewoon warm eten, morgen is het ook een prutdag. Weet ik nu dus al, omdat ik weet wat een heerlijk spul ik in huis heb! Gelukkig ook een megaschaal rauwkost, dus daar ga ik wel mee aan mijn groentes komen.



Ik denk dat we Carpediem niet meer gaan zien hoor. Heb het één en ander gelezen en ze maakt op mij niet echt een positieve indruk. In ieder geval niet iemand die bewust na wil denken over gemaakte keuzes...
BB ik moet onbedoeld lachen om je post. Klagen over al je verkeerde keuzes en vervolgens je conclusie over Pluk de Dag. Komische combi.



Wat is de reden dat je zoveel eten voor de verjaardag in huis hebt? Associeer je eten met gezelligheid. Food for thought



Ik ga trouwens niet een weekend weg, maar vlieg de oceaan over en ga een maand naar Azie



Dikke kussen en een zwaai naar iedereen: dag BB, dag JJ, dag D en Leo: wat lees ik nu op een ander topic? 30 kilo eraf
Alle reacties Link kopieren
Dag lieve Ziem! Er ligt vast een mail op je mat als je terugkomt Of hebben ze in Azië ook internet?



Leo, 30 kilo?!?!?!? Wauw!!



Hier gaat het beter trouwens. Heb afgelopen twee dagen erg lopen chagrijnen en snoepen, maar dat was ok. Morgen weer mijn gezonde, vrolijke zelf Ik lig nu doodop op bed terwijl de kinderen The Voice Kids kijken. Ze moesten van mij de ovenwekker zetten om zichzelf straks naar bed te sturen, mocht ik in slaap vallen



Goeie reis, Ziem. Moge Azië je veel moois brengen
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven