Lijf & Lijn alle pijlers

Ik moest iets ondernemen #3 gastric bypass!

13-05-2016 10:14 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we het vorige topic vol gekletst hebben gaan we hier verder.



Over leven met een gastric bypass.

Oorspronkelijk opende ik dit topic bijna een jaar geleden. Bijna 130 kilo en gefrustreerd omdat het me met geen mogelijkheid lukte om definitief af te vallen.

Ik overwoog de keuze te maken voor een gastric bypass, een operatie die hopelijk definitief het tij zou keren.

Omdat ik wist dat ik op deze manier, met dit gewicht, de honderd niet zou halen. En dat was ik wel van plan.



Inmiddels is het bijna vijf maanden geleden dat ik geopereerd ben. 16 december 2015 kreeg ik mijn gastric bypass.

Inmiddels ben ik bijna 30 kilo lichter en verbaas ik me nog elke dag over hoeveel meer ik kan, dan toen.

Ik ben er nog niet, nog lang niet, maar ik ben op de goede weg.



Inmiddels groeide dit topic niet alleen uit tot een soort virtueel dagboek voor mij, maar wisselden we van gedachten met nog veel meer mensen in hetzelfde schuitje.

Ik hoop dat we daar hier mee verder kunnen gaan.



En omdat ik niet wil vergeten waar ik vandaan kom, hieronder mijn oorspronkelijke OP van het vorige topic, die ik schreef op 15 augustus 2015;



Oorspronkelijk had ik mijn topic van een jaar geleden geupdate, maar omdat er telkens reacties komen op de -niet meer zo relevante- OP is het misschien handiger toch een nieuw topic te openen.



De korte samenvatting; ik ben veel te dik. Morbide obesitas.

En ja, dat brengt klachten met zich mee. Ik ben net 30 geworden en ik slik pillen voor mijn hoge bloeddruk. Ik voel me slap en lusteloos. Ik heb een belachelijk slechte conditie, ik heb last van mijn gewrichten. En ik beweer altijd dat ik geen last heb van mijn overgewicht, maar dat is wel zo.



Dus, er moet iets gebeuren. En iets drastisch, iets dat werkt.

Want 39231 dieetpogingen later ben ik nog altijd gewoon veel te dik. Ik heb het met diëtistes geprobeerd, op eigen kracht, meer bewegen, gewoon gezond eten, maffe diëten.... Ik heb zelfs een paar maanden geleden dieetpillen gekocht. Wat uiteraard voor geen meter werkt, behalve dat je er stinkende scheten van laat.

Mijn huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis, naar de obesitaskliniek. Mijn huisarts denkt dat een gastric bypass de enige echte blijvende oplossing gaat zijn voor mij, dus we gaan het eens bekijken.



De laatste weken heb ik heel, heel veel na gedacht. Over mijn leven nu, over de impact van zo'n operatie, over hoe mijn leven er na de operatie uit zal zien.... Ik kan het me eigenlijk niet helemaal voorstellen.

Ik weet dat het geen wondermiddel is. Ik weet dat het slechts een hulpmiddel is. Ik weet dat ik nog steeds mijn levensstijl om moet gooien maar zoals ik het begrijp van mensen die een gastric bypass gehad hebben gaat dat na de operatie zoveel makkelijker zijn...



Anyhow, 24 augustus heb ik een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis. Als ik dan door durf te zetten volgt een screeningsochtend en daarna een eventueel akkoord voor de operatie.



Wat ik dus in mijn vorige topic ook vroeg, waren ervaringen van mensen die eventueel een gastric bypass ondergaan hebben.

Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet? In hoeverre heeft het je geholpen? En misschien zijn er ook mensen met een negatieve ervaring? Ook die zijn uiteraard welkom.



In het vorige topic heb ik al heel veel lieve, leuke fijne reacties gehad.

De reden dat ik dit topic toch opnieuw open is omdat ik zo heerlijk van me af kan schrijven, en ik heel veel heb aan de input van mensen die het traject al doorlopen hebben.

Dus bij deze gewoon een nieuw topic dat voortborduurt op het zelfde, omdat de OP van het vorige topic totaal niet up to date meer is.

Wat ik dus vooral wil met dit topic is ervaringen uitwisselen, en misschien gewoon af en toe een schop onder mijn kont of hart onder de riem
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik ben donderdagmiddag rond half 5 geopereerd.



Qua pijn en rustige maag gaat het nu wel. Alleen ontzettend snel moe. Douchen was vanochtend al het matje.



Net flinke ruzie met mijn man gehad om iets onbenulligs. Ben ik weer een egoïst en draait alles om mij
Frankly my dear, I don"t give a damn
Calvijn: je hebt een mega zware operatie achter de rug! Je moet nu wel "egoïstisch" zijn. Er moet nu even voor jou gezorgd worden. Rustig aan en een dikke knuffel!
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 16 mei 2016 @ 12:31:

Ik ben donderdagmiddag rond half 5 geopereerd.



Qua pijn en rustige maag gaat het nu wel. Alleen ontzettend snel moe. Douchen was vanochtend al het matje.



Net flinke ruzie met mijn man gehad om iets onbenulligs. Ben ik weer een egoïst en draait alles om mij



Klopt het draait nu ook ff om jouw, niet omdat je een egoïst bent maar omdat je een zware operatie hebt gehad. Niet leuk zulke dingen. Sterkte.

En herkenbaar hoor dat je eerste dagen na de operatie weinig kunt en snel moe bent. Het wordt het beter!
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 16 mei 2016 @ 12:31:

Ik ben donderdagmiddag rond half 5 geopereerd.



Qua pijn en rustige maag gaat het nu wel. Alleen ontzettend snel moe. Douchen was vanochtend al het matje.



Net flinke ruzie met mijn man gehad om iets onbenulligs. Ben ik weer een egoïst en draait alles om mij Voel jij dat zo? Of zegt hij dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:watdachtjehiervan schreef op 16 mei 2016 @ 17:12:

[...]





Voel jij dat zo? Of zegt hij dat?



Dat zegt hij





Vandaag mijn eerste dumping gehad. Van een vitaminepil



Man, wat vowlde ik me beroerd en helaas was ik net in de Action met mijn jongste.
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 17 mei 2016 @ 15:04:

[...]





Dat zegt hij





Vandaag mijn eerste dumping gehad. Van een vitaminepil



Man, wat vowlde ik me beroerd en helaas was ik net in de Action met mijn jongste.



Dat vind ik heel onaardig van je man Calvijn! Lijkt me niet prettig. Steunt hij je verder wel?



Ben je alweer op de been dan? Lijkt me zo snel. Klote dat je je net beroerd voelde in de Action!
Alle reacties Link kopieren
Hij steunt op zijn manier.



Ja, wilde echt even naar buiten.



Voor de rest gaat het redelijk. Was alleen thuis met de jongste van 3, die vroeg wel veel aandacht.

op een gegeven moment in de keuken in de gootsteen met water later spelen en toen kon ik even doezelen op de bank.



Ben overigens nu precies 5 kilo kwijt. Het begin is er
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Calvijn, ik krijg ook regelmatig dumpings van mijn vitaminetabletten. Ik gebruik wls forte van fit for me. Wat bij mij helpt, is het pas na een flinke maaltijd te nemen, dus lunch of diner, ongeveer 20-30 min later. Op nuchtere maag word ik geheid kotsmisselijk.

Hopelijk helpt dit bij jou ook. Het is geen leuk gevoel.

Ik heb vanaf het begin al dumpings, vroege én late, en op allerlei verschillende dingen dus ingrediënten vermijden heeft geen zin. De ene dag krijg ik het van een wortel die ik bij wijze van spreken de hele week al eet, de dag erna eet ik een mini magnum en dan heb ik nergens last van. Echt geen pijl op te trekken.

Dus ik leg me er maar bij neer dat ik ze wekelijks heb, hoe gezonder ik eet hoe minder, maar nooit helemaal dumping-loos en die vitaminetablet blijft ook een trigger.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en wat goed die 5 kilo!

En je man is zelf een egoïst, sorry dat ik het zeg (eigenlijk geen sorry )
Alle reacties Link kopieren
Goede tip van die pil



Ik vind het ook lastig om 'rustig' te drinken, maar dat zal gewenning zijn.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik ben weer in het land.



Calvijn, het is ook allemaal wennen. Balen dat de operatie wat strubbelingen met je man oplevert



Ik ben weer in het land inmiddels.

Zoals ik het nu zie in de vakantie ongeveer een kilo afgevallen, maar met al die beweging had ik op meer spektakel gehoopt. Zit weer een beetje in de onzekere "zie je wel het lukt toch niet"-fase, maar dat komt wel weer goed.

Is volgens mij een bepaalde tijd van de maand ook

Afvallen gaat bij mij een beetje met hollen of stilstaan. Soms ineens anderhalve kilo in een week, dan een week niets of zo goed als niets. Over de hele lijn val ik wel een kilo of vier per maand af, dus zo slecht is het niet, maar het frustreert dus elke keer als het even niet zo snel gaat. Gezeik van mij dus.



Aan de andere kant;

Ik heb vorige week in Duitsland een broek gekocht. Die zakt nu alweer van mijn kont af

Gelukkig heb ik 'm alleen gekocht omdat ie echt supergoedkoop was, afgeprijsd naar 15,50 en dan ging er nog eens 30% vanaf. Maar ik weet weer waarom ik geen nieuwe kleding koop dus.

En dat is natuurlijk ook een teken dat ik wel centimeters verlies. Al denk ik dan toch; de broek zal wel uitrekken van het dragen, maar da's mijn onzekerheid.

Maar goed, zondag weer eens centimeters meten ook.
668, the neighbour of the Beast
Calvijn, even een knuffel om je op te vrolijken. En zoals ieder al zegt, pas op jezelf! Geloof het of niet maar alle dagen dat je nu extreem rustig aan doet, krijg je later dubbel en dwars terug in energie



Marels, geweldig dat je broek alweer afzakt! Dat zijn de centimeters die tellen!



Alle reacties Link kopieren
Het leuke is dat ik mijn laatste post begon te tikken met het idee; ik heb een pesthumeur dus ik moet klagen.

En terwijl ik aan het tikken was realiseerde ik me dat ik echt aan het zeiken was om niks en dat het complete onzin was waar ik me druk om aan het maken ben



Op zich wel eens handig.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Niet onzeker worden, je gaat hartstikke hard!
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar uurtjes en dan reis ik af naar Brugge, voor mijn operatie. Vreemd genoeg ben ik nauwelijks zenuwachtig ben benieuwd of dat zo blijft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Christy02 schreef op 18 mei 2016 @ 00:32:

Nog een paar uurtjes en dan reis ik af naar Brugge, voor mijn operatie. Vreemd genoeg ben ik nauwelijks zenuwachtig ben benieuwd of dat zo blijft.



Succes!!!



Waarom Brugge eigenlijk?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Spannend Christy! Nog even en ook jouw nieuwe leven kan eindelijk beginnen. Heel veel succes! En hopelijk tot gauw hier weer.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het steeds iets beter.



Tijdens en na de operatie schijnt mijn bloeddruk schrikbarend hoog te zijn geweest, dus daar moest ik naar laten kijken.

Voor as vrijdag een afspraak bij de ha.



Heb mijn eerste boterham gegeten en hij was héérlijk.

hele kleine stukjes en heel goed kauwen. Geloof dat mijn maag het aan kan.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het alweer wat beter gaat calvijn! Je lichaam heeft een flinke opdonder gehad maar zo te lezen heeft de stijgende lijn van herstel opgetreden. Nu nog de dalende lijn van de weegschaal!
Alle reacties Link kopieren
quote:Brand-new-life-2015 schreef op 18 mei 2016 @ 09:39:

Fijn dat het alweer wat beter gaat calvijn! Je lichaam heeft een flinke opdonder gehad maar zo te lezen heeft de stijgende lijn van herstel opgetreden. Nu nog de dalende lijn van de weegschaal!



Die dalende lijn gaat ook goed. Nu 5,5 kilo eraf.



Merk ook dat het voor mij als geheel heel goed is dat ik bijna geen suiker meer binnen krijg
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 18 mei 2016 @ 00:43:

[...]





Succes!!!



Waarom Brugge eigenlijk?i



Dankjewel, ik heb een goed gevoel bij dr Dillemans. Hij heeft veel ervaring en ik heb al een maagband gehad met veel ellende, dus ik vind het een prettig idee dat ik bij iemand ben die heel goed bekend staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Brand-new-life-2015 schreef op 18 mei 2016 @ 08:47:

Spannend Christy! Nog even en ook jouw nieuwe leven kan eindelijk beginnen. Heel veel succes! En hopelijk tot gauw hier weer.Dankjewel, ik moet nog even geduld hebben, ben rond half vier aan de beurt.
Alle reacties Link kopieren
Nog twee uur. Spannend! Heel veel succes, en een heel voorspoedig herstel gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Heel veel succes Christy!!
668, the neighbour of the Beast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven