Lijf & Lijn alle pijlers

krachttraining vrouwen

13-08-2013 22:55 1097 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere meiden/vrouwen die ook fanatiek aan sport doen en niet omdat het "moet" maar omdat je het gewoon lekker vindt om te doen.

Sinds deze week ga ik trainen met een personal trainer, niet omdat ik zelf geen motivatie heb om te sporten (ik sport al jaren fanatiek), maar om weer een boost te krijgen en vooral aan mijn kracht te gaan werken (ik deed voorheen namelijk vooral cardio aangevuld met wat oefeningen, in elk geval was 3 kwart van een training cardio). Ik heb best wel kippenkracht...en het lijkt me gewoon een uitdaging om wat sterker te worden. Ik merk dat cardio me gaat vervelen omdat het ook wel makkelijk gaat. Oefeningen met gewichten is toch heel anders trainen en ik merk dat ik het wel een uitdaging vindt. Wie heeft hier ervaring mee? ik ken zelf namelijk geen vrouwen die krachttraining leuk vinden, iedereen vind het ook een beetje onzin dat ik dit nou leuk vind...

Ik ben namelijk wel slank van al het sporten, maar dat is dus door de conditietraining van al die jaren, dus ik sport dan ook niet om af te vallen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 21 augustus 2014 @ 21:41:

jillian michaels ook hoorDie ziet er nog wel normaal uit.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje aan de experts hier.



Ik ga nu een aantal weken naar de sportschool en doe daar op de apparaten ook krachttraining. Nou zie ik vaak mensen op die apparaten heel snel de oefeningen doen. Ik dacht juist dat je een oefening langzaam moet doen. Bijvoorbeeld 2 seconden en dan in 3 seconden terug naar beginhouding terwijl je de spieren op spanning houdt en de oefening weer herhaalt. Hoe zit het nou eigenlijk? Weten veel mensen dit niet of is het toch niet zo belangrijk?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je beter met losse gewichten trainen, word je veel sterker van en je traint vaak meerdere spiergroepen tegelijk. En volgens mij doen, met name vrouwen, maar wat op die apparaten en is het niet echt onderbouwd.

Ik ben liever in het krachthonk te vinden, daar wordt tenminste serieus en zwaar getraind.



Ik ga morgen of maandag met mijn nieuwe schema beginnen en heb er zoveel zin in Ik merk dat ik krachttraining steeds leuker begin te vinden. Tot voor kort was ik verslaafd aan cardio, maar dat is nu een beetje aan het omdraaien geloof ik. Ik deed donderdag een spinninglesje en vroeg me af of het eigenlijk wel zin heeft om een uur lang alleen maar buiten adem te zijn. Het lijkt me eigenlijk helemaal niet zo gezond om je hartslag een uur lang zo hoog te houden, maar dat lijkt er wel een beetje bij te horen.
.
.
quote:katrienduck schreef op 23 augustus 2014 @ 11:16:

Even een vraagje aan de experts hier.



Ik ga nu een aantal weken naar de sportschool en doe daar op de apparaten ook krachttraining. Nou zie ik vaak mensen op die apparaten heel snel de oefeningen doen. Ik dacht juist dat je een oefening langzaam moet doen. Bijvoorbeeld 2 seconden en dan in 3 seconden terug naar beginhouding terwijl je de spieren op spanning houdt en de oefening weer herhaalt. Hoe zit het nou eigenlijk? Weten veel mensen dit niet of is het toch niet zo belangrijk?ligt aan je training, er zijn schema's waarbij je snel "pomp" soms als voorvermoeien soms als droog trainen en er zijn schema's waarbij je heel langzaam de oefening uitvoert. Het ligt helemaal aan je doel en in welke fase je traint
Alle reacties Link kopieren
@hettieverzettie, ik sta inderdaad ook even stil momenteel. Kan nauwelijks de gewichten meer opschroeven. Soms haal ik mijn setjes niet eens met mijn huidige gewichten.

Ik moet zeggen dat mijn energiepeil door allerlei zaken niet echt hoog is de laatste tijd dus dat zal zeker meespelen.

Ik moet ook weer een nieuw schema maar dan krijg ik ook weer een test en ik ben bang dat ik niet zo goed scoor momenteel. Ik wacht tot ik mijn huidige schema weer fluitend kan volbrengen en dan stap ik wel naar de begeleider.



Mijn gewicht is ook weer wat gestegen terwijl ik geen gekke dingen gedaan heb qua eten. Dat motiveert niet echt.



Maar goed ik blijf rustig doorgaan en hoop maar dat het eerdaags weer wat beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:inglein schreef op 23 augustus 2014 @ 19:48:

Voorbeeld van een dynamische beweging is een klap met een hamer. Veel kracht en weinig afremming.Da's mijn favoriet! Met zo'n enorme hamer van n kilo of wat op een tractorband slaan!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
@mrssomething

Wat vervelend dat je nog altijd geen resultaat ziet. En dat het opschroeven van de gewichten niet lukt lijkt me ook niet motiveren. Misschien zou jij wel baat hebben bij een Personal Trainer? Ik weet het, die zijn duur maar sommige sportscholen bieden deze PT's iets goedkoper aan.



Ik ben vanmorgen in de sportschool aan de slag gegaan met mijn nieuwe schema en ga, na een week geen KT te hebben gedaan, weer lekker aan de slag. Ik heb het schema zelf vastgesteld en vond het best pittig, hehe.

Dit doe ik de komende 6 weken:

Step up met bankje met in iedere hand 10 kilo, 3 setjes van 8x per kant (deze was zwaar :-))

Lunges mbv bankje, 3 setjes van 15 keer. Deze moet eigenlijk met gewicht in je handen, maar ik vond hem zo al zwaar genoeg. De komende tijd dus maar gaan opbouwen.

Dips mbv bankje, 3 setjes van 15.

Back: bent over row met stang, 3x10 met 18 kilo

Biceps: drag curl 3x8

dumbbell shoulder press, 3 setjes van 10x met ik geloof 7 kilo per hand

chest fly, bij deze had ik te weinig gewicht genomen en die ga ik volgende keer even goed overdoen

push sit ups met gewicht op schuin aflopend bankje, 3 x 6 (voeten vastzetten en helemaal omhoogkomen)

hanging leg-hip raise 3x15



Ik wilde nog leg press en deadlifts doen, maar dit kostte me allemaal al best veel tijd dus ik vond het wel welletjes.



Qua gewicht kan er hier en daar wel iets bij: ik deed dit vandaag voor het eerst en het is even zoeken nog. Die Lunges kan ik zwaarder maken met dumbbells zodat ik net 8x per setje red.



Ik voel nu wel dat ik iets gedaan heb! Maar man, wat zou ik toch graag een PT willen. Ik heb echt het idee dat er veel meer uit te halen valt dan ik nu doe. En dat ik ook sneller opgeef dan nodig is. ik vind het echt lastig om bij de oefeningen het juiste gewicht te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ben ook alweer enige weken op het juiste spoor.

Motivatie was weg, ging natuurlijk wel door.



Maar heb wat kleine aanpassingen gedaan in mijn voedingspatroon, zag snel verschil en daardoor ook weer veel meer motivatie om te bikkelen in de gym
Alle reacties Link kopieren
De begeleider die ik heb in de sportschool geeft ook personal training en hij kijkt af en toe wel of je de oefeningen goed doet.

De laatste keer was mijn vetpercentage wel flink gezakt en toen zei hij ook dat ik één van de weinige vrouwen was die echt een goed schema heeft.



Ik doe wel meer oefeningen op de apparaten. Eigenlijk squat ik momenteel alleen nog maar los. De stif deadlift heb ik even opgegeven omdat ik wel meer gewicht aankon alleen kreeg ik de stang dan niet meer van het rek Met squatten ga je er gewoon onder staan natuurlijk dus dat is makkelijker.



Ik doe ook iets van een shoulderpress maar dat zal vast weer iets anders zijn als wat jij doet want ik doe het met 62.5 kilo (met zo'n lange stang boven je hoofd en dan tot achter je hoofd naar beneden trekken). Ik weet niet zo goed hoe alles heet.

Ik doe ook nog de front row met 52.5 kilo. De chestpress met 37.5 kilo en de standing calves met 45 kilo. De sitting leg curl met 42.5 kilo en de legpress met 72.5 kilo. Ik zie wel vrouwen die de legpress zwaarder pakken maar ik krijg het niet voor elkaar. Nu bewegen die vrouwen wel sneller en buigen ze hun knieeën niet helemaal en dat is wel zwaarder natuurlijk dus daar moet je ook niet teveel naar kijken. Verder zit ik qua gewichten wel redelijk zwaar als ik naar de andere vrouwen kijk. Maar je wilt op een gegeven moment toch verder hè. En naar de mannen kan ik niet kijken.



Afijn, over een paar weken maar een nieuw schema vragen en dan kijken of het beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha dan leg je die stang toch op de grond voor je de schijven erop doet hahaha
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Hee mrs something, dat ziet er allemaal wel goed uit, maar je traint met apparaten/cables denk ik? Zoniet, dan is er voor mij nog veel werk aan de winkel :-) Die shoulder press van jou heet denk ik pull down. Als ik die doe zit ik ook wel op 45 kilo denk ik, maar ik vond het een rotoefening. Ik had vaak last van een spiertje in mijn schouder dat niet mee wilde doen en dan kreeg ik het gewoon niet voor elkaar.



Ik heb gisteren gegoogled op weigh more, look slimmer ofzoiets. Veel foto's van vrouwen die zwaarder geworden zijn, maar er toch slanker uitzien. Best interessant om te zien. Ik heb vanmorgen dan ook mijn weegschaal de kast ingegooid, wil dat ding voorlopig even niet meer zien.



Ik doe trouwens eigenlijk alles met losse gewichten nu, dat vind ik leuker en uitdagender. Dat is dan weer het voordeel van je eigen schema maken, dat je op de manier traint die jij leuk vindt



@insigne

wat heb je veranderd in je eetpatroon?
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk een paar hele simpele waar het nooit van kwam.

Op de dagen dat ik niet train eet ik gewoon veel minder koolhydraten, helemaal skippen lukt mij niet en wil ik ook niet omdat het geen obsessie moet worden vind ik.



Lunch niet op de dagen dat ik niet train bv een salade en wat noten of een gebakken ei met kaas etc.

Het was heel even wennen, maar dat honger gevoel was na een paar dagen al weg.



En zit nu al in een fase dat ik ook echt gewoon niet veel meer kan eten qua koolhydraten.



En natuurlijk wel gewoon goed eiwitten eten (vlees, magere kwark, eieren, noten etc) en fruit



En echt goed drinken, als je niet genoeg drinkt hou je vaak juist vocht vast
Alle reacties Link kopieren
Je luncht niet op dagen dat je niet traint? het komt op mij wat weinig over wat je eet, maar als je je er goed bij voelt zal het wel ok zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oh haha ik heb wat overgeslagen zie ik



Bedoelde dat ik geen of minder koolhydraten neem/eet op de dagen dat ik niet train.



Mijn excuus
Alle reacties Link kopieren
aha ok, ik snap het :-)

Minder koolhydraten eten kan wel helpen ja. Ik heb ze zelf wel nodig merk ik en ik vind pasta ook gewoon ongelooflijk lekker.

Ik heb tot nu toe niet zoveel veranderd aan mijn eetpatroon: wil gewoon lekker eten en er niet teveel over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik dus ook, wilde geen te grote aanpassingen.

Ik hou erg van lekker eten.



Dus doe het ook niet eens iedere dag.

En verder weeg ik de hoeveelheden nu.



Als ik dus gewoon pasta/rijst etc eet, wat minder dan dat en wat meer groentje/vlees etc
Alle reacties Link kopieren
Ow, zelfs wegen is teveel gedoe voor mij maar zou wellicht wel handig zijn. Ik eet sowieso tot ik verzadigd ben en als ik honger heb eet ik ook. Ik heb een hekel aan hongergevoelens.
die vetmeters zijn niet betrouwbaar, verre van betrouwbaar zelfs. Ik vind het schandalig dat er sportscholen zijn die ze nog gebruiken en er zelfs conclusies aan verbinden of een schema effectief is of niet. Laat een 9 punts plooimeting doen. Dat zegt veel meer
minder of geen koolhydraten? Lunchen met een ei en kaas? Dat meen je toch niet, om te presteren, ja ook in het krachthonk, heb je koolhydraten nodig.
quote:hettieverzettie schreef op 26 augustus 2014 @ 16:36:

aha ok, ik snap het :-)

Minder koolhydraten eten kan wel helpen ja. Ik heb ze zelf wel nodig merk ik en ik vind pasta ook gewoon ongelooflijk lekker.

Ik heb tot nu toe niet zoveel veranderd aan mijn eetpatroon: wil gewoon lekker eten en er niet teveel over nadenken.



Ik eet eigenlijk ook alles, hoewel ik wel probeer te letten op extra eiwit (kwark, noten, vis, kip etc) en verder is mijn enige compromis dat ik, als ik een beetje wil afvallen, geen alcohol drink door de week En minder snoepen, dat probeer ik ook wel.



De afgelopen periode heb ik een paar nieuwe trainingen uitgeprobeerd, vooral krachttraining gecombineerd met HIIT (of eigenlijk: een warming up van 5-10 minuten, daarna een HIIT-training van 15-20 minuten en ten slotte een krachttraining van 25-35 minuten). Leuk! Ik begon de traditionele krachttrainingen een beetje saai te vinden, en ik train nu ook vaker thuis, omdat ik de nogal heftige HIIT-oefeningen (burpees, squat jumps etc) liever niet op de sportschool doe met al die omstanders erbij! Het voelt toch een beetje raar om tussen de trainingsbankjes als een kikker rond te springen, zeg maar



Jullie schrijven hier regelmatig over de teleurstelling om zwaarder te worden in plaats van lichter, maar volgens mij is dat heel normaal met krachttraining. Toch vind ik het ook niet leuk om mijn gewicht in harde cijfers op de weegschaal te zien; op zo'n moment begin ik meteen aan mezelf te twijfelen en durf ik niet meer op de spiegel te vertrouwen. Stom is dat, want ik wéét dat ik zwaarder word als ik veel en hard train, maar dat mijn kleren evengoed losser gaan zitten. Maar dat cijfer...



De weegschaal gebruik ik dus ook niet meer, dat heeft weinig zin, maar ik vraag me soms wel af hoe ik dan moet 'meten' of ik nog goed bezig ben, zeg maar. Ik vind het toch wel leuk om dat te kunnen controleren, zodat ik gemotiveerd blijf. In de spiegel kijken kan ik wel, maar aangezien ik elke dag wel een keer in de spiegel kijk, vallen eventuele (subtiele) veranderingen me niet meer op. Hoe doen jullie dat?
ik weeg ook nooit
Alle reacties Link kopieren
@samarinde

ik let nu ook wel wat meer op mijn eiwitten. Ik heb kwark in huis gehaald en eet na de training een eitje. Ik hou ook erg van kikkererwten, dus die neem ik ook wat vaker als tussendoortje. Die zijn lekker! Zeker als je ze even 3 kwartier in de oven zet, zodat ze lekker knapperig worden, al heb ik daar vaak het geduld niet voor



Wat betreft mijn gewicht moet ik echt omschakelen. Ik weet eigenlijk zeker dat ik op de goede weg zit: ik kan me niet herinneren dat de broeken die ik draag bij mijn kont zo ruim zaten als nu. Maar zeker weten doe ik het niet, want ik heb me ook nog nooit met een meetlint gemeten. En ik heb van niemand nog gehoord dat ik er slanker/gespierder uit zie, maar ik zie nu ook niet zoveel mensen omdat ik vakantie heb. Ik hoop op positieve reacties als ik over 2 weken weer aan het werk ga.



Die Hit-trainingen lijken mij ook wel wat, alleen dan zou mijn training wel erg lang worden. Dat wordt dan 15-20 minuten hitt en dan nog minstens een uur kracht, anders kan ik lang niet alles doen wat ik wil. Dan ben ik toch al snel 1,5 uur bezig. Vind sowieso dat ik lang bezig ben met de oefeningen. Wellicht moet ik ze wat sneller achter elkaar doen, of in de rust een andere spiergroep trainen.

Hoe doen jullie dat?



En moet je die Hit-training niet na je KT doen trouwens?
na een goede HITT kan je niet nog even drie kwartier kracht doen. De bedoeling is dat je maximaal belast. Als je daarna nog kracht kan doen, heb je niet goed (niet intensief genoeg) getraind

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven