Lijf & Lijn alle pijlers

krachttraining vrouwen

13-08-2013 22:55 1097 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere meiden/vrouwen die ook fanatiek aan sport doen en niet omdat het "moet" maar omdat je het gewoon lekker vindt om te doen.

Sinds deze week ga ik trainen met een personal trainer, niet omdat ik zelf geen motivatie heb om te sporten (ik sport al jaren fanatiek), maar om weer een boost te krijgen en vooral aan mijn kracht te gaan werken (ik deed voorheen namelijk vooral cardio aangevuld met wat oefeningen, in elk geval was 3 kwart van een training cardio). Ik heb best wel kippenkracht...en het lijkt me gewoon een uitdaging om wat sterker te worden. Ik merk dat cardio me gaat vervelen omdat het ook wel makkelijk gaat. Oefeningen met gewichten is toch heel anders trainen en ik merk dat ik het wel een uitdaging vindt. Wie heeft hier ervaring mee? ik ken zelf namelijk geen vrouwen die krachttraining leuk vinden, iedereen vind het ook een beetje onzin dat ik dit nou leuk vind...

Ik ben namelijk wel slank van al het sporten, maar dat is dus door de conditietraining van al die jaren, dus ik sport dan ook niet om af te vallen.
ik zou die workouts helemaal niet combineren. Ze vragen beide lang herstel, ca. 2 dagen. Na een hiittraining zou je eigenlijk een rustige hersteltraining moeten doen of 2 dagen rust.
Alle reacties Link kopieren
Overigens voel ik na de training van vanochtend mijn spieren behoorlijk tintelen. Ben benieuwd of ik morgen spierpijn heb!
ik heb nooit spierpijn na kracht, wel een diep vermoeiend gevoel, het doet geen pijn maar ik merk dat de ledematen dan een dag of twee zwaarder zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 augustus 2014 @ 00:19:

ik heb nooit spierpijn na kracht, wel een diep vermoeiend gevoel, het doet geen pijn maar ik merk dat de ledematen dan een dag of twee zwaarder zijnIk heb ook zelden spierpijn. Hoe komt dit eigenlijk? Dat sommigen spierpijn hebben en anderen niet?
Life is short. Eat dessert first.
omdat de oefeningen bij KT je spieren anders belasten dan bij bijv. een cardio circuitje. het is niet explosief en de bewegingen zijn geisoleerd. Spierpijn is spierschade, de schade bij KT is anders dan bij bijv. atletiek, daarom is de spierpijn ook anders.
Alle reacties Link kopieren
Als je aan krachttraining doet, dan ontstaan er toch scheurtjes in de spier? Hoe komt het dat dat geen pijn doet?



Betekent spierpijn dan dat je te zwaar getraind hebt of niet goed opgewarmd bent?
Life is short. Eat dessert first.
nee hoor, het zegt niet zoveel eigenlijk.

Pijn is namelijk heel subjectief.
en ja er ontstaan scheurtjes en er hoop zich melkzuur op
@ Hettieverzettie: die complimenten komen vanzelf, als je maar doorzet en het leuk blijft vinden!



Wat de HIIT in combinatie met kracht betreft: ik ben het nog een beetje aan het uitvogelen, maar voor mij werkt het heel goed om te beginnen met HIIT, en zo'n workout bestaat dan uit, bijvoorbeeld, 3x een minuut squatjumps met tussendoor 30 seconden pauze, daarna 3x een minuut burpees met tussendoor 30 sec pauze, en ten slotte 3x een minuut kontknallers (met je hielen tegen je billen schoppen, met steeds één tussensprongetje), en die hele reeks doe ik 2x. Daarna een pauze van 2 minuten, en dan doe ik de hele workout nog een keer (dus 2x9 oefeningen).

Ik ben daarna wel moe, maar niet geheel geradbraakt, dus ik doe er een krachttraining van 20 tot 30 minuten achteraan, maar ik train dan niet extreem zwaar. Volgens mij is het juist goed om veel te variëren, dus een uur krachttrainen is niet altijd nodig.



Ik heb trouwens af en toe spierpijn, maar zeker niet altijd. Het is inderdaad meer een zwaar gevoel. Spierpijn krijg ik vooral na een yogales, volgens mij omdat de spieren dan in omgekeerde richting worden opgerekt - beetje vreemd uitgelegd, maar het is vooral rekken en stretchen, terwijl krachttraining juist zorgt voor kortere spieren, of in elk geval voelt het zo. Na een yogales voel ik me 10 centimeter langer
Alle reacties Link kopieren
Samarinde, hoe kan je nog een krachttraining doen na HIIT? Dan kan je toch niet meer goed trainen?
Life is short. Eat dessert first.
ja weet je zo haal je van je beide workouts (HIIT en Kracht) niet het optimale, door de HIIT warming up zijn je spieren al vermoeid waardoor je minder zwaar kan tillen. En doordat je nog een KT moet doen kan je niet tot het gaatje gaan. Bij een HIIT train je namelijk tot je maximale belasting en als jij daarna nog vrolijk een KT doen ben je gewoon niet tot de max gegaan.



HIIT bestaat uit zes tot tien herhalingen van een hoge intensiteit, afgewisseld met gemiddelde intensiteit. De hoge intensiteit van moet in de buurt liggen van je maximale hartslag (zwart voor de ogen) en de gemiddelde intensiteit op 50% (dus niet stilstaan).

Je doet ten minste zes cycli en niet langer dan twintig minuten.





Afwisselen is heel belangrijk maar je kan maar beter niet maar zo verschillende trainingsvormen door elkaar gaan husselen. Je kan je KT ook in HIIT variant uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
@samarinde

ik hoop dat de complimenten gaan komen, maar we zullen zien. Ik voel me in ieder geval slank, dus dat is al een goed begin zullen we maar zeggen



Wat betreft die HIIT: het lijkt me eigenlijk wel leuk om een keer voor de afwisseling te doen. Er is in de sportschool vast wel een plekje te vinden waar ik die kan doen (de sportschool is namelijk echt ENORM!). Ik ben heel erg aan het zoeken naar kwaliteit versus kwantiteit. Ik weet dat langer trainen niet altijd effectief is, maar ik vind het gewoon leuk om te doen. Ik zou het liefste iedere dag gaan trainen, maar ik geloof niet dat dat slim is. Ik kan/mag maar 3 tot 4 keer in de week trainen. Dat is dan 2 keer krachttraining en de andere 2 keren moet ik dan even kijken wat ik ga doen. Ik vind Bodypump erg leuk dus daar doe ik dan vaak een lesje van, maar over 3 weken is er een hardloopwedstrijdje waar ik aan mee wil doen dus daar moet ik ook voor trainen. En dan is de week alweer om! Het klinkt raar, maar ik baal ervan dat ik niet meer kan doen dan ik nu doe.

Yoga is trouwens ook ontzettend goed ja, of pilates. Die lessen zijn echt niet voor watjes!



Wat betreft spierpijn: volgens mij ligt dat voor iedereen anders en heeft het er ook mee te maken hoe getraind/sportief/sterk je bent. Ik heb zelf eigenlijk nooit spierpijn. Nouja ok, na het lopen van de marathon had ik spierpijn maar dat zal voor de meesten wel gelden. Maar ik sport dus wel heel veel en hou dat inmiddels al jaren vol. Ik zou willen dat ik weer eens spierpijn heb, vind dat best een lekker gevoel namelijk. Misschien morgen



Wat doe jij eigenlijk voor KT-oefeningen?
quote:doornroosje9 schreef op 27 augustus 2014 @ 00:45:

Samarinde, hoe kan je nog een krachttraining doen na HIIT? Dan kan je toch niet meer goed trainen?nee, maar als ik het zo lees doet ze de HIIT als een warming upje, maar dat is geen HIIT. Ik HIIT wel eens in de cutting fase, maar dan en dan ben je goed misselijk na afloop. De ratio is trouwens 2:1, dus als je burpees doet dan doe je 1 minuut burpees in een rustig tempo en daarna 30 seconden zo snel je kan en voluit (met pushup en jump op het eind) Er is geen fase waarin je niks doet.
Hettie KT en Pump is geen goede combinatie, als je er daar vier van in de week doet, doe je vier FB workout. Beter doe je dan drie of vier keer KT met een splitschema of twee keer BP gecombineerd met bijv. hardlopen
FB= full body en geen facebook
Alle reacties Link kopieren
De stang op de grond leggen is inderdaad een optie maar ik vind dat nogal een gehannes
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds een tijdje ook begonnen met krachttraining en vind het een stuk fijner om te doen dan cardio.

Was eerst thuis bezig, maar ik heb niet heel veel spullen, dus toch maar naar de sportschool.



Gelukkig is het nooit heel erg druk op de tijden dat ik ga, dat vind ik toch prettiger trainen. Eerst deed ik een splitschema, maar doe nu een FB. Ik doe het 3 dagen in de week.



Ik heb even een vraag over voeding (als dat mag). Ik heb het een tijdje bijgehouden en merk dat er dagen zijn dat ik echt weinig cal. naar binnen werk. Dit doe ik niet bewust maar dat komt gewoon omdat ik dan veel fruit en groenten eet. Dat ik voor mij een punt om op te letten. Soms krijg ik maar 1400 cal. binnen en ja soms minder, maar er zijn ook dagen dat ik rond de 1800 - 2100 binnen krijgen. Ik heb dan geen honger, maar heb een voldaan gevoel.

Ik heb nl. begrepen en gelezen, dat je echt goed\ genoeg moet eten omdat je lichaam het nodig heeft om te verbranden. Is het heel erg kwalijk om minder te eten. Ik denk dat ik van de 7 dagen, 4 dagen te weinig eet. Ik let er op om meer binnen te krijgen maar ik weet eigenlijk niet hoe. Stom eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook eerst een HIIT les van 40 minuten dan een strenght les. No problem.

Gisteravond:

HIIT

Vijf rondes van 30 sec burpees / 30 full KB swings

Daarna 2 keer een circuitje. Touwtje springen, roeien, push ups, jump squats, wall balls, KB pull ups, dumbell snatches, knees to toes. Twee rondes, 45 seconden, 10 rust.

Strenght les bestond uit techniek oefenen met lege stang (maar die fokking 20kg wordt loeizwaar hahahaha) Daarna deadlifts met brede grip 70kg en met lege stang een klein circuitje van steeds 30 seconden.

Doe ik elke dinsdag, lekker! En echt wel dat ik met die HIIT tot het gaatje ga en met de strenght ook.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt goed en leuk, hatsetats! Ik begrijp dat jij les krijgt? En bij welke sportschool doe je dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 augustus 2014 @ 00:56:

[...]



nee, maar als ik het zo lees doet ze de HIIT als een warming upje, maar dat is geen HIIT. Ik HIIT wel eens in de cutting fase, maar dan en dan ben je goed misselijk na afloop. De ratio is trouwens 2:1, dus als je burpees doet dan doe je 1 minuut burpees in een rustig tempo en daarna 30 seconden zo snel je kan en voluit (met pushup en jump op het eind) Er is geen fase waarin je niks doet.Dan begrijp ik het.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:hettieverzettie schreef op 27 augustus 2014 @ 10:54:

Dat klinkt goed en leuk, hatsetats! Ik begrijp dat jij les krijgt? En bij welke sportschool doe je dat?Bij n kleine gym bijons in de stad. Super sportschool met super trainers
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Maar je betaalt er waarschijnlijk ook wel goed voor denk ik?



Ik zit nu bij een vrij goedkope, onpersoonlijke, sportschool. Hij is enorm en biedt veel faciliteiten, maar dat onpersoonlijke is wel een nadeel. Ik moet alles zelf maar een beetje uitzoeken, wat ook leuk is maar niet altijd even handig als je nog niet zoveel ervaring hebt.
quote:hatsetats schreef op 27 augustus 2014 @ 09:58:

Ik doe ook eerst een HIIT les van 40 minuten dan een strenght les. No problem.

Gisteravond:

HIIT

Vijf rondes van 30 sec burpees / 30 full KB swings

Daarna 2 keer een circuitje. Touwtje springen, roeien, push ups, jump squats, wall balls, KB pull ups, dumbell snatches, knees to toes. Twee rondes, 45 seconden, 10 rust.

Strenght les bestond uit techniek oefenen met lege stang (maar die fokking 20kg wordt loeizwaar hahahaha) Daarna deadlifts met brede grip 70kg en met lege stang een klein circuitje van steeds 30 seconden.

Doe ik elke dinsdag, lekker! En echt wel dat ik met die HIIT tot het gaatje ga en met de strenght ook.Klinkt meer als circuit.
een sportschool met trainers die adviseren en lessen die worden aangeboden is een stuk duurder maar is wel echt een meerwaarde. Je boekt sneller resultaat, minder kans op blessures en het afhaakpercentage is veel kleiner
ik ga vanaf volgende week weer bulken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven