Aangesproken worden met jij als je al lang volwassen bent

10-12-2011 14:20 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om te beginnen, ik zeg tegen iedereen die ouder is dan 20 en waarmee ik een zakelijke overeenkomst heb of gewoon als ik iemand op straat aanspreek u. Als ik naar de supermarkt ga zeg ik u tegen het kassameisje, tenzij ze 15 is, maar verder altijd. Als ik aan iemand op straat bijvoorbeeld vraag hoe laat het is zeg ik u. Tegen oudere mensen sowieso, tegen ooms en tantes.



Ik merk alleen vaak dat niet iedereen dat doet. Zo heb ik vanmorgen de wekelijkse boodschappen gedaan en ben ik tot twee keer aangesproken met jij. Weliswaar door mensen die ouder zijn dan ik, maar ik ben halverwege de dertig. En ik moet zeggen dat ik dat onbeschoft vind. 'Jij'? Ik ben een klant hoor, je hebt gewoon u tegen me te zeggen, ook als ik jonger ben dan u.



Wat vinden jullie, stel ik me aan en ben ik ouderwets of zit er een kern van waarheid in mijn idee?
Alle reacties Link kopieren
quote:geheimtaal schreef op 10 december 2011 @ 20:36:

[...]





Ik vind het belangrijk omdat ik het een nette omgangsvorm vind.Zeker zakelijk gezien. Klanten op mijn werk noem ik altijd u. Ik haal het niet in mijn hoofd om jij te zeggen. Zij geven geld uit, veel geld vaak, die mensen dien je met respect en netjes te behandelen, door u te zeggen en mevrouw Jansen i.p.v. jij en Karin.



En mensen die niet zoveel geld uitgeven, die ook?



In Amerika is men super klantvriendelijk en voelde ik mij overal met respect behandeld, het zit 'm echt niet in het woordje 'u' want voor hen is alles en iedereen 'you'. Het gaat er dus om hoe beleefd en geinteresseerd je verder overkomt.
Alle reacties Link kopieren
Precies elninjoo, het zit hem niet in het woordje, maar in de houding.Ik zeg ook u tegen mensen, maar voel het ook wel aan als het je mag zijn.

In Amerika is beleefdheid de norm, vind ik ook wel prettig, ook al weet je dat het ingestudeerde interesse is.
quote:fairy1 schreef op 11 december 2011 @ 11:50:

Precies elninjoo, het zit hem niet in het woordje, maar in de houding.Ik zeg ook u tegen mensen, maar voel het ook wel aan als het je mag zijn.

In Amerika is beleefdheid de norm, vind ik ook wel prettig, ook al weet je dat het ingestudeerde interesse is.Dat maakt me niet uit! Ze brengen het in elk geval zeer overtuigend!
Alle reacties Link kopieren
Mensen die zichzelf een mevrouw vinden .

Blijkbaar hebben sommige mensen het idee respect te kunnen afdwingen door als ze bellen zich voor te stellen met mevrouw die en die ( vooral kinderen van begin 20) of zich u te willen laten noemen. Soit, als je denkt dat je daarmee respect krijgt, maar het is vaak niet zo.
quote:elninjoo schreef op 11 december 2011 @ 11:45:

In Amerika is men super klantvriendelijk en voelde ik mij overal met respect behandeld, het zit 'm echt niet in het woordje 'u' want voor hen is alles en iedereen 'you'. Het gaat er dus om hoe beleefd en geinteresseerd je verder overkomt.Precies!
quote:astrape schreef op 10 december 2011 @ 18:17:

Ik neem aan dat iedereen toch weleens in een situatie komt waarin 'u' toch wat gepaster is dan 'je'?

Inderdaad, die zijn er. Bijvoorbeeld bij de rechtbank of andere écht formele settings met gezagsverhouding.



Ik tutoyeer veel liever, maar bij ouderen (zeg 55+) zeg ik u.

En inderdaad in winkels e.d. ook. Als ik er zo over nadenk doe ik dat in winkels omdat het inderdaad een formele, zeer kort durende relatie is, dan werkt dat. Maar als ik al iets langer met iemand zal omgaan, dat vind ik het vervelend.

Maar er is echt een heel makkelijke oplossing: bij twijfel? Vragen!

Ik heb me echt over die drempel heengezet dat ik me ongemakkelijk voel om het te vragen, want ik voel me nóg ongemakkelijker om u te blijven zeggen waar dit voor mij niet lekker voelt. Dus ik zeg gewoon 'mag ik trouwens je en jij zeggen?'. Doe ik dus alleen als ik twijfel.



quote:Soley schreef op 10 december 2011 @ 15:44:

Wat ik dan weer wel vervelend vind is dat mensen ongevraagd je voornaam gaan gebruiken, bv: wij moeten de telefoon op het werk aannemen met "Goedemorgen/middag, bedrijf, met voornaam + achternaam". Ik heb er een bloedhekel aan als mensen dan meteen beginnen "Nou Soley, ik zal eens even uitleggen wat mijn probleem is". DAN denk ik "joh, ik heb niet met je geknikkerd!" De mensen die dit doen zijn overwegend een heel stuk jonger dan ik, of juist de 60 gepasseerd.Soley , vind je het ook vervelend als dat pas aan het einde gebeurt? Ik doe dat wel als ik een langer gesprek heb gevoerd en ik heb aan het begin de voornaam verstaan. Dan zeg ik aan het einde (mits ik tevreden ben): 'bedankt Soley'.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 36 en vind het steeds verschrikkelijk dat mensen me ineens met u en mevrouw aanspreken!
Alle reacties Link kopieren
Ja fairy, ik vind dat je in principe iedereen aan moet spreken met u, dus ook als je niet veel geld uitgeeft en alleen maar een pakje boter koopt of iemand op straat aanspreekt.



Ik mailde laatst een telefooncompagnie met een aantal vragen over een abonnement. Kreeg ik een mail terug waarin ten eerste mijn achternaam verkeerd werd gespeld en ten tweede werd ik 'aangesproken' met jij.



Dan ben ik er al klaar mee. Laat maar.
Alle reacties Link kopieren
Bij zo'n bedrijf sluit ik dus echt geen abonnement af bedoel ik te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:geheimtaal schreef op 11 december 2011 @ 14:52:

Ja fairy, ik vind dat je in principe iedereen aan moet spreken met u, dus ook als je niet veel geld uitgeeft en alleen maar een pakje boter koopt of iemand op straat aanspreekt.



Ik mailde laatst een telefooncompagnie met een aantal vragen over een abonnement. Kreeg ik een mail terug waarin ten eerste mijn achternaam verkeerd werd gespeld en ten tweede werd ik 'aangesproken' met jij.





Dan ben ik er al klaar mee. Laat maar.





Maar waarom heb je er zulke problemen mee? Wat doet het bij jou dan als ze het niet goed doen? Heeft het met vertrouwen te maken? Dat je mensen die je niet goed aanspreken niet vertrouwt, of niet slim, onopgevoed, onbeschoft vind?

Wat wekt jouw ergenis en woede op?
Ik vind het heel raar als iemand zich aan mij voor zou stellen als 'meneer/mevrouw Janssen' (tenzij 'n hoogbejaarde). Zou in mijzelf niet opkomen om mijzelf ooit mevrouw te noemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:geheimtaal wrote on 10 December 2011 @ 20:51:

[...]





Ligeia, dit is een vorm van vermaak. Op een sportclub of hobbyclub zeg je ook geen u tegen elkaar. Op een forum als deze vind ik het normaal om jij tegen elkaar te zeggen. Gaat het om een reactie die je geeft op een ingezonden brief in de krant, spreek ik iemand aan met u. Als ik een bedrijf een vraag mail zeg ik u. Ben ik op een forum zeg ik jij.



Dat zal het dan inderdaad wel zijn, maar ik tutoyeer ook op een sportclub, kroeg of restaurant niet als ik degene niet ken. Als ik het niet zeker weet, dan formuleer ik mijn zinnen zo dat ik geen 'je' of 'u' hoef te gebruiken. Ik blijf een raar ding dus.

Hobbyclubs doe ik niet aan!...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven