Overig
alle pijlers
Napraattopic 2024.5, met geklets
vrijdag 5 april 2024 16:43
Beste forummers,
Welkom in napraat punt 5, dit keer zonder aanvulling.
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/op-napraat/list_messages/249598
En hierbij ook de link naar 2024.4:
overig/napraattopic-2024-4-met-geklets/ ... ges/504573
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.
Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-deel-2-zonder-geklet ... ges/468401
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Moderator team
Welkom in napraat punt 5, dit keer zonder aanvulling.
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/op-napraat/list_messages/249598
En hierbij ook de link naar 2024.4:
overig/napraattopic-2024-4-met-geklets/ ... ges/504573
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.
Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-deel-2-zonder-geklet ... ges/468401
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Moderator team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
donderdag 16 mei 2024 06:50
ach wat heerlijk.Anna75 schreef: ↑15-05-2024 21:44Iets liefs wat ik nog even wil delen. Vanochtend moest ik bloed laten prikken en ik keek vertwijfeld naar de binnenkant van mijn ellebogen. De ene was nog blauwer dan de andere door eerdere prikken en transfusies. Ik liep naar buiten, prutste aan een knoopje van mijn bloes maar kreeg mijn mouw niet naar beneden.
Staat er uit de propvolle wachtkamer een beer van een vent op, type 'mijn Harley staat buiten' en bromt: Kom mor eem hier. En trekt heel voorzichtig mijn mouw over het verbandje langs mijn arm naar beneden .
donderdag 16 mei 2024 07:03
Er zijn fouten waar ik voor de lieve vrede overheen wil lezen. Maar de (tweede en derde persoon) onvoltooid tegenwoordige tijd is "ik-vorm + t". Daar zijn precies nul uitzonderingen op en dat leer je vanaf groep 4. Ik kan er met mijn pet niet bij als iemand dan schrijft "hij bemoeid zich" of "hij accepteerd".Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑16-05-2024 05:56Ze hebben de lessen wel gehad, maar vinden het lastig om steeds de regels te volgen. Ze doen het liever op gevoel. Of gebruiken de verkeerde regel.
Is gebeur. nu met een d of een t?
Uh? D of t, ik maak het woord langer dan hoor ik het! Toch?
Het gebeurd dus want het is: gebeurde.
donderdag 16 mei 2024 07:06
Mmmmmm, uitzondering is toch echt 'hij wil'.Gemberthee schreef: ↑16-05-2024 07:03Er zijn fouten waar ik voor de lieve vrede overheen wil lezen. Maar de (tweede en derde persoon) onvoltooid tegenwoordige tijd is "ik-vorm + t". Daar zijn precies nul uitzonderingen op en dat leer je vanaf groep 4. Ik kan er met mijn pet niet bij als iemand dan schrijft "hij bemoeid zich" of "hij accepteerd".
Waar mensen dan ineens wel de regels kunnen toepassen en ze de uitzondering niet kennen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
H. Roland Holst
donderdag 16 mei 2024 07:13
Da's waar, ik had duidelijk moeten verwoorden dat ik doelde op nul situaties waarbij het "ik-vorm + d" is in plaats van "ik-vorm + t".
Waarschijnlijk denkt die persoon dat jij hier de incognito moderator bent! Was je bijna ontmaskerd.
donderdag 16 mei 2024 07:22
donderdag 16 mei 2024 07:22
Gemberthee schreef: ↑16-05-2024 07:03Er zijn fouten waar ik voor de lieve vrede overheen wil lezen. Maar de (tweede en derde persoon) onvoltooid tegenwoordige tijd is "ik-vorm + t". Daar zijn precies nul uitzonderingen op en dat leer je vanaf groep 4. Ik kan er met mijn pet niet bij als iemand dan schrijft "hij bemoeid zich" of "hij accepteerd".
????
Vanaf groep vier gaat dat op gehoor, in groep zes pas met regels. Laatste letter d of t bij zelfstandignaamwoorden doen ze door het langer te maken dus daar ontstaat juist de verwarring.
donderdag 16 mei 2024 07:25
Ik begrijp de verwarring prima, bij werkwoorden, maar het zegt wel iets over het niveau van het onderwijs.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑16-05-2024 07:22????
Vanaf groep vier gaat dat op gehoor, in groep zes pas met regels. Laatste letter d of t bij zelfstandignaamwoorden doen ze door het langer te maken dus daar ontstaat juist de verwarring.
H. Roland Holst
H. Roland Holst
donderdag 16 mei 2024 07:28
Mijn kinderen le(e)r(d)en dat echt in groep 4. Nadat de school een zwakke beoordeling kreeg, is het onderwijs er wat minder vernieuwend. Ouderwets werd hier nieuwerwets. Mijn pubers op de middelbare plukken er de vruchten van, want spelfouten kosten punten bij Nederlands. De jongste leert nu spellen en mocht de boodschap niet landen, dan zal deze taalnazi nog wel ingrijpen.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑16-05-2024 07:22????
donderdag 16 mei 2024 07:50
Doe eens..
Ik maak regelmatig spel- en ander soort taalfouten.
Hoe vaak ik nog 'ik loop, hij loopt, loop jij' gebruik om een woord proberen goed te schrijven.
En dan nog gaat het regelmatig fout.
Ik kan het aan van alles wijten, maar even niet naar mijzelf wijzend, staat onderwijs toch wel op nummer 1.
Ik doe mijn best.
donderdag 16 mei 2024 07:51
Als ze maar wil.
H. Roland Holst
H. Roland Holst
donderdag 16 mei 2024 08:00
Felidaez schreef: ↑16-05-2024 07:50Doe eens..
Ik maak regelmatig spel- en ander soort taalfouten.
Hoe vaak ik nog 'ik loop, hij loopt, loop jij' gebruik om een woord proberen goed te schrijven.
En dan nog gaat het regelmatig fout.
Ik kan het aan van alles wijten, maar even niet naar mijzelf wijzend, staat onderwijs toch wel op nummer 1.
Ik doe mijn best.
https://pin.it/4ysZmd2zZ
donderdag 16 mei 2024 08:02
Vakantie zit er weer bijna op. Vandaag richting Dresden voor 2 nachtjes en dan met 1 tussenstop door naar huis.
Met moeite nog een plaats kunnen vinden bij Dresden. Pinksterweekend en helemaal niet over nagedacht... stom! Bijna overal is alles vol dus die laatste overnachting zal ook wel problematisch worden. Desnoods dus bij een tankstation langs de weg...
Met moeite nog een plaats kunnen vinden bij Dresden. Pinksterweekend en helemaal niet over nagedacht... stom! Bijna overal is alles vol dus die laatste overnachting zal ook wel problematisch worden. Desnoods dus bij een tankstation langs de weg...
donderdag 16 mei 2024 08:04
Dat is helaas waar, denk ik ook. Ander voorbeeld: de buurpubers hebben op hun basisschool nul topo toetsen gehad. In de klas hingen tevens nul topografische kaarten. Nou, dan is aardrijkskunde op de middelbare lastig, want dan wordt topografische kennis verondersteld. De aansluiting tussen basisschool en middelbare school lijkt soms zoek.
donderdag 16 mei 2024 08:16
Dat is bijzonder, want gewoon verplicht. Daarbij wordt in de brugklas alles nog een keer herhaald.Gemberthee schreef: ↑16-05-2024 08:04Dat is helaas waar, denk ik ook. Ander voorbeeld: de buurpubers hebben op hun basisschool nul topo toetsen gehad. In de klas hingen tevens nul topografische kaarten. Nou, dan is aardrijkskunde op de middelbare lastig, want dan wordt topografische kennis verondersteld. De aansluiting tussen basisschool en middelbare school lijkt soms zoek.
donderdag 16 mei 2024 08:18
Topotoets.Gemberthee schreef: ↑16-05-2024 08:04Dat is helaas waar, denk ik ook. Ander voorbeeld: de buurpubers hebben op hun basisschool nul topo toetsen gehad. In de klas hingen tevens nul topografische kaarten. Nou, dan is aardrijkskunde op de middelbare lastig, want dan wordt topografische kennis verondersteld. De aansluiting tussen basisschool en middelbare school lijkt soms zoek.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
donderdag 16 mei 2024 08:22