Wat denken Willem en Maxima echt?

26-04-2017 20:44 623 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me wel eens af wat Willem Maxima, de kinderen en de overige leden van het koningshuis ECHT denken tijdens Koningsdag.

Morgen komt het koninklijke gezelschap aan met de trein, ze worden eerst welkom geheten door een 1000 koppig koor, daarna begint de tocht door de stad, ik ben wel eens benieuwd wat ze ECHT denken van al die mensen die een heel jaar bezig zijn met voorbereidingen, groepjes dames gekleed in klederdracht die sinds 7.00 's ochtends langs de route staan, in de hoop dat de Koning hun zelf gepunnikte sjaaltje in ontvangst zal nemen, mensen die meedoen met het programma die als een kind zo blij zijn als het koninklijke gezelschap langs hun tafeltje loop ( na uren koukleumen) zodat ze kunnen vertellen over het kunstwerkje dat ze hebben gemaakt speciaal voor Amalia, en dan weer het zoveelste oude mannenkoor, en alweer koekhappen,en natuurlijk moeten de prinsen ook meedoen aan een wedstrijdje voetbal (of een andere sport) Het zal mij niet verbazen als het gezelschap blij is wanneer ze thuis aankomen, joggingpak aan en lekker bankhangen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
quote:Bambi schreef op 28 april 2017 @ 14:33:

Ik vind het aan de ene kant best heel leuk, die toegankelijkheid van onze Koning - die in dat interview zoveel over zichzelf laat zien.

Aan de andere kant: Van mij mag het allemaal best wat formeler, wordt mij iets té informeel geloof ik. Tendens van deze tijd waarschijnlijk. Alles kan en alles mag.



Een interviewer als Wilfried de Jong - overhemd knoopjes los, geen das of iets. Smijt die sleutels zo op tafel bij binnenkomst, gaat de Koning voor bij binnenkomst van de zitkamer, nodigt de Koning daarna nota bene uit plaats te nemen op de bank, laat de Koning regelmatig niet uitspreken. Hij tutoyeert nog niet.



De Koning zelf is verder aandoenlijk. Wat hij vertelde over 'De Havelaar' van Multatuli (Máx Havelaar, niet dé Havelaar.. ) wat hij las toen hij iets saais wilde lezen om in slaap te kunnen vallen. Echt he.. grappige anekdote maar zoiets kún je niet zeggen als Koning. Maar wel leuk hahaha.



Eens over Wilfried de Jong

Bij binnenkomst praten tegen de koning met een hand in zijn zak. Dat kan absoluut niet
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:sueann schreef op 28 april 2017 @ 15:47:

[...]

Nee, de vorst(in) krijgt de hoogste rang en dat is in ons land de Koning. Daarom kan de echtgenote van de Koning wel koningin worden, maar de echtgenoot van de vrouwelijke Koning wordt prins-gemaal en geen koning. In de wandelgangen wordt een vrouwelijke koning natuurlijk Koningin genoemd. Die hoofdletter hoort erbij, dat is het verschil tussen de Koning van het land en een koning.

Máxima is titulair koningin. Ze mag formeel de koningin genoemd worden. Haar adelijke stand is prinses.Ik vroeg me gister af; stel nou dat een troonopvolger/ster homoseksueel is en met een partner van gelijke sekse trouwt (wettig huwelijk ik Nederland). Hoe heet de partner dan? Van een Koning zal de echtgenoot dan ook 'prins-gemaal' worden denk ik. Krijg je dan als er een Koningin is met een vrouw een 'prinses-gemaal'?
Alle reacties Link kopieren
quote:sueann schreef op 28 april 2017 @ 15:47:

[...]

Nee, de vorst(in) krijgt de hoogste rang en dat is in ons land de Koning. Daarom kan de echtgenote van de Koning wel koningin worden, maar de echtgenoot van de vrouwelijke Koning wordt prins-gemaal en geen koning. In de wandelgangen wordt een vrouwelijke koning natuurlijk Koningin genoemd. Die hoofdletter hoort erbij, dat is het verschil tussen de Koning van het land en een koning.

Máxima is titulair koningin. Ze mag formeel de koningin genoemd worden. Haar adelijke stand is prinses.Nou het toch over titels en namen gaat... Wat is nou eigenlijk de achternaam van de koninklijke familie?
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
quote:_Vogeltje_ schreef op 28 april 2017 @ 16:00:

[...]





Nou het toch over titels en namen gaat... Wat is nou eigenlijk de achternaam van de koninklijke familie?Van Oranje Nassau
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Case-je schreef op 28 april 2017 @ 08:43:

Dat Amalia het moeilijk heeft, evenals (wellicht in mindere mate) haar zusjes omdat zij in een keurslijf moeten vanwege hun door geboorterecht toekomstige taken en dat deze kinderen zo in beeld zijn en iedereen daar iets van kan en mag vinden... Tja. Iedereen die voor het in stand houden van een monarchie is, doet het deze kinderen aan.

Kun je wel enerzijds zo'n koninklijke familie geweldig vinden en boos worden op iedereen die commentaar levert op het uiterlijk, de kleding, enz. waar je het in je adoratie niet mee eens bent, maar feit blijft dat je het zelf mede in stand houdt.De grootste voorstanders van de monarchie is de koninklijke familie zelf, en hoe zou dat nou komen?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 28 april 2017 @ 15:55:

[...]





Eens over Wilfried de Jong

Bij binnenkomst praten tegen de koning met een hand in zijn zak. Dat kan absoluut niet

Waarom niet? Als WA Wilfried niks had gevonden had hij daar echt niet gezeten hoor.

Koning is ook maar een mens, niks meer of minder als jij en ik.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 28 april 2017 @ 16:02:

[...]



Van Oranje NassauAh toch, ik zag na een tijdje Googlen door alle bomen (en namen en titels) het bos niet meer.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Ik vond Wilfried juist een beetje bedeesd, helemaal niet brutaal of dreigend of zo. Ik gok erop dat ie stijf stond van de zenuwen.
Willem Alexander liet Wilfried voorgaan de kamer in met een handgebaar. Het was juist vreemd geweest als hij niet eerst was gegaan. Wilfried heeft als interviewer de leiding in het gesprek. Logisch dat hij voorstelt om te gaan zitten om daar het gesprek voort te zetten. De plekken en topics zijn duidelijk geregisseerd, dat ze daar eerst zouden staan bij de boeken en de foto's, waarover ze praten en waar ze vervolgens zouden gaan zitten onder een fragmenten te bekijken.



Er is niks vreemds aan hoe Wilfried zich gedraagt. Hij is alleen nerveus en de koning ook, dat is wel duidelijk. Ik vond het aandoenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bambi schreef op 28 april 2017 @ 14:33:

Ik vind het aan de ene kant best heel leuk, die toegankelijkheid van onze Koning - die in dat interview zoveel over zichzelf laat zien.

Aan de andere kant: Van mij mag het allemaal best wat formeler, wordt mij iets té informeel geloof ik. Tendens van deze tijd waarschijnlijk. Alles kan en alles mag.



Een interviewer als Wilfried de Jong - overhemd knoopjes los, geen das of iets. Smijt die sleutels zo op tafel bij binnenkomst, gaat de Koning voor bij binnenkomst van de zitkamer, nodigt de Koning daarna nota bene uit plaats te nemen op de bank, laat de Koning regelmatig niet uitspreken. Hij tutoyeert nog niet.



De Koning zelf is verder aandoenlijk. Wat hij vertelde over 'De Havelaar' van Multatuli (Máx Havelaar, niet dé Havelaar.. ) wat hij las toen hij iets saais wilde lezen om in slaap te kunnen vallen. Echt he.. grappige anekdote maar zoiets kún je niet zeggen als Koning. Maar wel leuk hahaha.



Helemaal met je eens. Viel me ook allemaal op. Hij smeet bij binnenkomst zijn sleutels op tafel in de hal, zo van "die kan ik hier wel even achterlaten". Hoezo? Waarom kon hij die sleutels niet gewoon in zijn eigen zak houden?



Willem-Alexander nodigt hem, na een korte uitleg over het huis, inderdaad in de bibliotheek... en dan laat je de gastheer toch voorop lopen, dan ga je toch zélf niet voorop naar binnen (tenzij dat uitdrukkelijk gezegd wordt)?



En toen stonden ze inderdaad te praten bij die tafel met foto's, Willem-Alexander vertelde wat bij de verschillende foto's, en opeens zegt Wilfried "Zullen we maar gaan zitten"... Hoezo? Als je in andermans huis bent, of dat nou de koning is of niet, dan wacht je toch af tot de gastheer je uitnodigt plaats te nemen, of niet?



Echt... meer van zijn voeding dan van zijn opvoeding genoten...



Dat het een aardig en soms mooi interview is geworden, is dan ook met name te danken aan Willem Alexander zelf, en niet aan de interviewer...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Lady_Voldemort schreef op 28 april 2017 @ 18:28:

Ik vond Wilfried juist een beetje bedeesd, helemaal niet brutaal of dreigend of zo. Ik gok erop dat ie stijf stond van de zenuwen.Wilfried de Jong was geen voor de hand liggende keuze voor dit interview dus ik denk dat de koning daar welbewust voor gekozen heeft. Sowieso lijkt WA mij wel iemand die heel goed weet wat hij doet.
quote:Knuffelheks schreef op 28 april 2017 @ 18:44:

[...]





Wilfried de Jong was geen voor de hand liggende keuze voor dit interview dus ik denk dat de koning daar welbewust voor gekozen heeft. Sowieso lijkt WA mij wel iemand die heel goed weet wat hij doet.Pcies. Hij had ook al aangegeven het over zichzelf te willen hebben, als persoon dus, niet als de Koning. En daar kun je nou eenmaal geen likkende kwijlebabbel bij gebruiken als interviewer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 28 april 2017 @ 18:48:

[...]





Pcies. Hij had ook al aangegeven het over zichzelf te willen hebben, als persoon dus, niet als de Koning. En daar kun je nou eenmaal geen likkende kwijlebabbel bij gebruiken als interviewer.Iemand die de fatsoenlijke omgangsvormen in acht neemt is nog steeds geen likkende kwijlebabbel, lijkt me... Kunnen we het allemaal héél leuk vinden dat Wilfried die aan zijn laars lapte, maar je kunt ook én de etiquette in acht nemen en tegelijkertijd een goed interview neerzetten...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Iedere journalist had dit intervieuw willen afnemen, ik heb veel intervieuws gezien met Willem en het ging er allemaal zo stijfjes aan toe, ik denk dat Willem juist een lossere intervieuwer wilde hebben en dat is gelukt, ik zag het niet gebeuren dat Willem bij dat intervieuw ter gelegenheid van zijn kroning die plat Haagsche uitdrukking in de mond zou nemen ( meneer de voorzittah) dat heeft hij hier wel gedaan, ik heb Willem ook nooit zo emotioneel gezien, als Wilfried een echte hork was dan zou hij hierop doorgaan met het gevolg dat Wilkem geheid in tranen zou uitbarsten, hij zou de eerste zijn die dat wel even voor elkaar had gekregen, maar hij ging heel respectvol door naar de volgende vraag. Bij nader inzien vond ik Wilfried toch wel heel leuk.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Als je een paar keer "24 uur met" hebt gezien dan wéét je dat dit de stijl van interviewen van Wilfried is.

Lijkt me dat de koning dat dus ook wist.

Ik heb trouwens nergens kunnen vinden wie de regisseur was, weet iemand dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelheks schreef op 28 april 2017 @ 19:04:

Als je een paar keer "24 uur met" hebt gezien dan wéét je dat dit de stijl van interviewen van Wilfried is.

Lijkt me dat de koning dat dus ook wist.

Ik heb trouwens nergens kunnen vinden wie de regisseur was, weet iemand dat?Het gaat dan ook niet zozeer om de manier van interviewen, maar om de omgangsvormen. Je gáát niet in iemands anders huis je sleutels op een haltafel smijten. Je gáát niet in andermans huis voorop als je uitgenodigd wordt, dan laat je de gastheer je de weg naar de ruimte wijzen waar hij je wil ontvangen. Je zégt niet als je bij iemand anders te gast bent, en die staat (nota bene op je eigen verzoek) bepaalde foto's en boeken toe te lichten, "zullen we nu maar gaan zitten`, nee dan wacht je tot de gastheer je uitnodigt plaats te nemen. Of dat nou de koning is of je buurvrouw. Omgangsvormen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 28 april 2017 @ 19:08:

[...]





Het gaat dan ook niet zozeer om de manier van interviewen, maar om de omgangsvormen. Je gáát niet in iemands anders huis je sleutels op een haltafel smijten. Je gáát niet in andermans huis voorop als je uitgenodigd wordt, dan laat je de gastheer je de weg naar de ruimte wijzen waar hij je wil ontvangen. Je zégt niet als je bij iemand anders te gast bent, en die staat (nota bene op je eigen verzoek) bepaalde foto's en boeken toe te lichten, "zullen we nu maar gaan zitten`, nee dan wacht je tot de gastheer je uitnodigt plaats te nemen. Of dat nou de koning is of je buurvrouw. Omgangsvormen.Dan had ie Ivo Niehe wel gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelheks schreef op 28 april 2017 @ 19:10:

[...]





Dan had ie Ivo Niehe wel gevraagd.Want tegenwoordig zijn we zo gedegenereerd op het gebied van omgangsvormen dat je moet uitzoeken wie je vraagt, want anders kent niemand meer goede manieren, of hoe bedoel je dit?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nou ja, ik mag toch aannemen dat WA het hele interview niet uit had laten zenden als hij echt heel erg met die horkerigheid van Wilfried had gezeten. En iedereen is nu wildenthousiast, dus iets hebben ze toch goed gedaan samen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 28 april 2017 @ 19:08:

[...]





Het gaat dan ook niet zozeer om de manier van interviewen, maar om de omgangsvormen. Je gáát niet in iemands anders huis je sleutels op een haltafel smijten. Je gáát niet in andermans huis voorop als je uitgenodigd wordt, dan laat je de gastheer je de weg naar de ruimte wijzen waar hij je wil ontvangen. Je zégt niet als je bij iemand anders te gast bent, en die staat (nota bene op je eigen verzoek) bepaalde foto's en boeken toe te lichten, "zullen we nu maar gaan zitten`, nee dan wacht je tot de gastheer je uitnodigt plaats te nemen. Of dat nou de koning is of je buurvrouw. Omgangsvormen.Yep, in 1950 was dat allemaal nog zo....
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:nbk schreef op 28 april 2017 @ 19:18:

[...]



Yep, in 1950 was dat allemaal nog zo....



En wat zou er zomaar helemaal mis mee zijn als we dat soort eenvoudige omgangsvormen, die weinig moeite kosten, nog steeds zouden naleven?



Of bedoel je: het is nu eenmaal 2017, dus leve de onbeschoftheid?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 28 april 2017 @ 19:16:

Nou ja, ik mag toch aannemen dat WA het hele interview niet uit had laten zenden als hij echt heel erg met die horkerigheid van Wilfried had gezeten. En iedereen is nu wildenthousiast, dus iets hebben ze toch goed gedaan samen.Ik denk dat het goed gaan met name te danken was aan Willem-Alexander, en niet zozeer aan Wilfried... Waarvan akte. Ergens iets goeds van maken ondanks, en niet dankzij....
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Joh wat een gedram, dat van die sleutels was uiteraard ingestudeerd en van tevoren is er een kennismakingsgesprek geweest tussen WA en WdJ, dus bewuste keuze. Als het niet geklikt had, was het hele interview niet doorgegaan.
Joh, het is sowieso anders als er al een hele filmploeg binnenstaat. Ze hebben waarschijnlijk eerst al in die kamer gezeten en hebben daarna het aanrijden in scène gezet. Alles is van tevoren al doorgesproken. Het is een andere situatie dan wanneer je normaal in iemands huis komt voor het eerst. Wilfried neemt als interviewer de leiding in het gesprek, dus het is logisch dat hij bepaalt wanneer twee 'scènes' elkaar opvolgen.
Ik vond dat verhaal over Nelson Mandela leuk. 'Don't forget your friend from South Africa'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven