Wat is het raarste dat een straatwerver ooit tegen je zei?

19-01-2017 03:46 113 berichten
Straatwervers, jullie kennen ze wel, ze staan meestal op straat om nieuwe donateurs te vinden voor een goed doel.



Vanmiddag liep ik na werktijd met een collega door de stad. Collega is duidelijk zwanger en we werden aangesproken door een straatwerver over een goed doel wat betreft mensenrechten. Hij richtte zich hoofdzakelijk tot mijn collega en collega gaf aan alle mensenrechten te willen steunen maar dat ze het geld gewoon niet kon missen, zeker met een kleine op komst, waarbij ze ook nog wees naar haar buik. De werver reageerde daarop met "Ben je soms bang dat je straks onder een brug moet slapen omdat je teveel geld aan *goed doel* hebt gegeven?". Het kwam er zo raar uit. Best heel onfatsoenlijk ook, zeker omdat collega heel eerlijk en oprecht was hierover. Ik begrijp dat ze graag mensen willen binnenhalen maar dit lijkt me averechts te werken.



Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie weleens met jullie mond vol tanden hebben gestaan door een rare opmerking van een straatwerver.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianaf schreef op 19 januari 2017 @ 11:07:

[...]



Volgens mij zijn dat over het algemeen oplichters, hier zijn ze ook geweest. Heel verhaal, voorheen maakte de gemeente de kliko's schoon, maar die ging het niet meer doen en had het overgedragen aan hun bedrijf. En of ik net als de andere buren die ook een contract hadden afgesloten een schone bak wilde. Gezegd dat ik geen interesse had, want onze bak was schoon genoeg. Wel later een appje in de straatapp gegooid, want het zijn altijd twijfelachtige bedrijven. Incasseren wel, maar maken niets schoon.Oei, maar goed dan dat ik daar niet over kon beslissen, want ik zou er op in zijn gegaan!
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Wat een verhalen... bij sommige situaties vraag ik me af of ik rustig zou kunnen blijven en de werver geen klap had verkocht....



zulke dingen heb ik gelukkig nooit meegemaakt. ik heb wel een keer iets heel grappigs meegemaakt. ik kwam net bij de opticien vandaan waar ik druppels in mijn ogen had gekregen. hierdoor was mijn oogwit een beetje geel geworden en daardoor leek het blauw van mijn ogen wel groen. ik had het wel gezien maarja ik had nog een andere boodschap te doen in de stad dus kon niet naar huis. Toen kwam ik een straatwerver tegen, ik weet niet meer waarvan maar het eerste wat die jongen zegt; mevrouw, wat heeft u prachtige ogen... dus ik moest lachen en zeg slijmbal... hij kon er wel om lachen. Het was ook zo'n gekke situatie omdat hij minstens 20 jaar jonger was dan ik maar hij ging er nog wel helemaal op door dat hij de kleur zo mooi vond en zo... ik heb hem bedankt voor het compliment maar toch niks bij hem gekocht
Don't cry, buy a bag and move on.
Vandaag nog een die het nodig vond om opmerkingen te maken over wat aankopen van een bekende lingerieketen en deed alsof mijn vriend zijn beste vriend sinds jaren was. Vriend heeft die hele kerel nog nooit eerder gezien. Vervolgens bleef hij ons naroepen waar de hele winkelstraat ook van kon genieten.



Jaren geleden een kereltje dat het nodig vond om mij voor kutwijf uit te maken omdat ik mijn trein moest halen en ik geen interesse had in zijn energieverhaal. Ik was sowieso minderjarig dus ik kon er überhaupt niets mee. Ik heb hem recht in zijn gezicht uitgelachen en in de trein toch maar even met het bedrijf in kwestie gebeld. Sneuneus.
Alle reacties Link kopieren
Een aantal van opa (96):



Aan de voordeur:

- 'Dag meneer, u wil vast het nieuwe jaar beginnen met een gezonde start!(Hello Fresh)". Opa:"U denkt werkelijk dat ik het einde van dit jaar nog ga halen?"

- 'Goedemiddag meneer! U wil vast besparen op uw energielasten! Wij hebben nu een ontzettend goed aanbod waarin u binnen vijf jaar uw investering terug kunt verdienen' (zonnepanelen). Opa vraagt om een stukje papier en pen en krabbelt iets op en geeft de verkoper het briefje met de woorden: "Belt u mijn zoon eens, hij is vast geïnteresseerd in het maximaliseren van zijn erfenisdeel"



Hij neemt overigens ook wel eens diensten af met een reden als: "Ach, het was een uiterst charmante dame" of "Die jongen had wel een goed verhaal" of "Ja, die jongen deed mij denken aan Joop toen hij die leeftijd had". Het abonnement op de leesmap heeft hij genomen omdat de verkoper heel leuk deed tegen de hond.



Toen mijn oma nog leefde:

- in de jaren '90 kwam men nog wel eens langs de deuren met een messenset of ander keukengerei. Op de vraag van een van deze verkopers of de vrouw des huizes wellicht niet geïnteresseerd was: "Meneer, u moet goed begrijpen dat ik al meer dan 50 jaar gelukkig getrouwd ben. Maar ik kan u garanderen dat ze niets zal aanschaffen bij u om de simpele reden dat dan niet de hele straat kan zien aan de hand van een tasje met logo dat er een investering is gedaan bij een van de betere zaken. U bent te laag geprijsd om interessant te kunnen zijn voor mijn vrouw" (oma kokend van woede richting de deur). Ik lag kreupel van het lachen, het was nog waar ook.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:dianaf schreef op 19 januari 2017 @ 10:29:

Ik blijf zwerver lezen.

Over het algemeen hebben ze niet zo'n interesse in mijn op straat.

Telefonisch waren ze vasthoudender. Eentje die het donatiebedrag steeds lager maakte (ik had gezegd dat ik geen geld had), de enige reden dat ik hem liet doorgaan was omdat ik mij afvroeg wat het minimale bedrag was.
quote:Wintertime16 schreef op 19 januari 2017 @ 08:45:

We liepen met baby van 2 maandjes oud ofzo in de stad toen we werden aangesproken door iemand van KiKa. Toen we aangaven geen interesse te hebben werd ons nageroepen 'dan hoop ik voor jullie dat zij geen kanker krijgt', wijzend op de kinderwagen.

Idioot.



O wat erg!

En ik vraag me ook af wat er zou gezegd zijn als je wèl gedoneerd zou hebben... Je kind kan dan met een gerust hart kanker krijgen?!
Alle reacties Link kopieren
Bij telefonische verkopers zeg ik altijd "oh fijn dat u belt, ik wil best wel even luisteren maar ik stond net te koken even het gas lager zetten / ik sta net te verven, even de kwast wegleggen". En dan leg ik de hoorn er naast en ga mooi wat anders doen. Laatst heeft er een gast bijna 20 minuten gehangen voordat hij doorhad dat ik niet meer terug ging komen



In de stad roep ik meestal, "ja heb ik al /sponsor ik al /ben ik al lid van". Dat is de snelste manier om er vanaf te komen.



Of als ze me een krant willen verkopen zeg ik "nee tsss echt niet, ik heb internet, lees ik tenminste echt het laatste nieuws".
Alle reacties Link kopieren
[quote]Boarn schreef op 19 januari 2017 @ 21:30:

Bij telefonische verkopers zeg ik altijd "oh fijn dat u belt, ik wil best wel even luisteren maar ik stond net te koken even het gas lager zetten / ik sta net te verven, even de kwast wegleggen". En dan leg ik de hoorn er naast en ga mooi wat anders doen. Laatst heeft er een gast bijna 20 minuten gehangen voordat hij doorhad dat ik niet meer terug ging komen

Ik laat me gewoon niet aanspreken. Irritant gedoe. Blik op onweer, naar de grond, naar boven, telefoon, wat dan ook. Ze komen bij mij nooit verder dan 'Mag ik......'. Want ze mogen dus nooit. Scheelt een hoop gedoe.



Tikje off topic, maar moest er wel aan denken:



Wat het raarste is wat ooit op straat tegen me überhaupt gezegd is, is toen we met een groepje vriendinnen in Amsterdam liepen en een van ons was 8 maanden zwanger. We noemden de baby Carlos bij wijze van grapje. Maar op dat moment waren we helemaal niet aan praten en al helemaal niet over de baby. Toen kwam er een wildvreemde man op ons af, keek naar haar buik en zei "You should name him Carlos, it's a Spanish name".



Meer leuk bizar dan vervelend bizar. Maar wel echt bizar.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 19 januari 2017 @ 09:28:

En pas aan de deur. Ik had een sticker dat colportage niet gewenst was. Toch werd er steeds aan aangebeld. Kinderpostzegels, GroteClubactie etc. Dus ik maak een nieuwe 'sticker' met: verkopers niet gewenst.



Belt er een man aan die mijn dakgoot wil schoonmaken, mijn schoorsteen wil vegen etc. Ik wijs hem op de sticker. Begint hij een hele discussie dat hij geen verkoper is dus gewoon mag aan bellen. Hij verkoopt immers niks, hij biedt diensten aan. Tegen betaling! Wat is het verschil dan met een verkoper?Ik had serieus gezegd: oh, u verkoopt niks? Nou leef u uit en alvast bedankt. U hoeft ook niet aan te bellen dat u klaar bent; ik zie het resultaat vanzelf wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 19 januari 2017 @ 20:18:

Een aantal van opa (96):



Aan de voordeur:

- 'Dag meneer, u wil vast het nieuwe jaar beginnen met een gezonde start!(Hello Fresh)". Opa:"U denkt werkelijk dat ik het einde van dit jaar nog ga halen?"

- 'Goedemiddag meneer! U wil vast besparen op uw energielasten! Wij hebben nu een ontzettend goed aanbod waarin u binnen vijf jaar uw investering terug kunt verdienen' (zonnepanelen). Opa vraagt om een stukje papier en pen en krabbelt iets op en geeft de verkoper het briefje met de woorden: "Belt u mijn zoon eens, hij is vast geïnteresseerd in het maximaliseren van zijn erfenisdeel"



Hij neemt overigens ook wel eens diensten af met een reden als: "Ach, het was een uiterst charmante dame" of "Die jongen had wel een goed verhaal" of "Ja, die jongen deed mij denken aan Joop toen hij die leeftijd had". Het abonnement op de leesmap heeft hij genomen omdat de verkoper heel leuk deed tegen de hond.



Toen mijn oma nog leefde:

- in de jaren '90 kwam men nog wel eens langs de deuren met een messenset of ander keukengerei. Op de vraag van een van deze verkopers of de vrouw des huizes wellicht niet geïnteresseerd was: "Meneer, u moet goed begrijpen dat ik al meer dan 50 jaar gelukkig getrouwd ben. Maar ik kan u garanderen dat ze niets zal aanschaffen bij u om de simpele reden dat dan niet de hele straat kan zien aan de hand van een tasje met logo dat er een investering is gedaan bij een van de betere zaken. U bent te laag geprijsd om interessant te kunnen zijn voor mijn vrouw" (oma kokend van woede richting de deur). Ik lag kreupel van het lachen, het was nog waar ook.

Zalige man, jouw opa!



Die van de telefoon open laten liggen vind ik ook een goeie.



Ik had eens een man die ineens aan de achterdeur stond, schrok me dood. Met zo'n foto van op internet van een zielig ziek kindje, maar blijven aandringen en op het laatst kribbig worden en dat het me niet kon schelen. Gaat niet over onverschillig zijn, maar wie zegt er dat het geen verzinsel is om geld los te krijgen?
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
quote:dianaf schreef op 19 januari 2017 @ 10:29:

Ik blijf zwerver lezen. Haha het is dat jij het zegt, tot jouw post las ik dat dus ook
En dan heb je ze op straat afgeschud en ben je weer rustig thuis, word je opgebeld door een goed doel dat je al steunt, of je niet AlsJeBlieft voor een hogere donatie opgeschreven mag worden. En maar aan blijven dringen... En ik maar beleefd blijven...

Dan krijg ik meteen de neiging dat goede doel maar te schrappen, na de zoveelste keer het bel-me-niet register te hebben aangepast.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boarn schreef op 19 januari 2017 @ 21:30:

Bij telefonische verkopers zeg ik altijd "oh fijn dat u belt, ik wil best wel even luisteren maar ik stond net te koken even het gas lager zetten / ik sta net te verven, even de kwast wegleggen". En dan leg ik de hoorn er naast en ga mooi wat anders doen. Laatst heeft er een gast bijna 20 minuten gehangen voordat hij doorhad dat ik niet meer terug ging komen



In de stad roep ik meestal, "ja heb ik al /sponsor ik al /ben ik al lid van". Dat is de snelste manier om er vanaf te komen.



Of als ze me een krant willen verkopen zeg ik "nee tsss echt niet, ik heb internet, lees ik tenminste echt het laatste nieuws".

Zelfs als ik naar beneden op mijn telefoon loop te kijken spreken ze me aan, wat Is dat toch?



De onbeschoftste was in Parijs, die stonden daar met een plaatje van een ziek kind voor de notre dame te 'werven' (waren gewoon oplichters natuurlijk, nergens een logo of formulier te bekennen). Toen ik ferm nee zei zodra een meisje van het groepje me aansprak en door wilde lopen, greep ze mijn mouw vast, en toen ik me boos los trok kneep ze in mijn kont terwijl ze iets zei in een taal die ik niet ken heb haar een flinke duw gegeven en uitgescholden in het Frans.
Alle reacties Link kopieren
Ik had mn verhaal al getypt over een straatzwerver toen ik erachter kwam dat het om wervers gaat ipv zwervers



Nou in ieder geval, bij de AH staan er altijd zwervers voor de ingang te bedelen om geld (aan de overkant is een daklozenopvang). Ik voel me er vaak een beetje ongemakkelijk bij en loop er vaak tussendoor zonder iets te geven, heb eigenlijk ook zelden kleingeld want pin altijd. Had toevallig 20 cent in mn jaszak dus ik dacht nou ja, misschien een beetje een stom bedrag maar laat ik deze aan de betreffende meneer schenken.

Hij houdt zijn hand al op en vraagt of ik iets voor hem heb. Ik zeg goedemorgen en geef hem de 20 cent.



Hij kijkt ernaar, kijkt naar mij, gooit het muntje op de grond en roept; is dit alles?

Ik geef dus echt nooit meer iets aan zwervers.



En aan wervers heb ik ook een schijthekel
Ik had een werver aan de deur. Van Unicef geloof ik. Ik zei dat ik geen interesse had en dat ik graag verder wilde gaan met eten. Zegt hij:"Dat zouden die kinderen in Afrika ook wel willen"

Ik vond het eigenlijk wel goed gevonden van hem.



Mijn vriendinnen zijn een keer lid geworden van iets op een festival. De jongen die ze aansprak was zo knap. Ze konden geen nee zeggen
Alle reacties Link kopieren
Ik lag op bed in de woonkamer met 2 gebroken enkels. Aan de voordeur hing een brief dat bezoek en bezorgers via de achterdeur moeten komen omdat ik niet in staat ben om de deur te openen. Ineens komen er 2 mannen via de achterdeur binnen gelopen die heel geintreseerd vragen wat er is gebeurt en hoe het gaat etc... stelde zich niet voor maar ik had gelijk door dat het Jehova getuigen waren. Ze begonnen over een nieuwe wereld waar geen ziektes en blessures bestonden en of ik het niet fijn zou vinden als die wereld zou komen. Tuurlijk vind ik dat fijn maar op mijn vraag of dat dan even snel geregeld kon worden zodat ik niet het revalidatietraject inhoefde konden ze geen antwoord geven en waren ze gelukkig ook zo weer weg. Maar ik vond he best brutaal om zo naar binnen te wandelen... voet tussen de deur 2.0 zeg maar...
Niet zo zeer wat hij zei, maar meer hoe ik reageerde en hij niets wist terug te zeggen.

Hij vroeg : Of ik geen geld wilde besparen (was geloof ik een energiewerver). Ik, nee, ik heb geld zat. Toen wist hij niets meer te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:wolkie schreef op 22 januari 2017 @ 16:38:

Ik lag op bed in de woonkamer met 2 gebroken enkels. Aan de voordeur hing een brief dat bezoek en bezorgers via de achterdeur moeten komen omdat ik niet in staat ben om de deur te openen. Ineens komen er 2 mannen via de achterdeur binnen gelopen die heel geintreseerd vragen wat er is gebeurt en hoe het gaat etc... stelde zich niet voor maar ik had gelijk door dat het Jehova getuigen waren. Ze begonnen over een nieuwe wereld waar geen ziektes en blessures bestonden en of ik het niet fijn zou vinden als die wereld zou komen. Tuurlijk vind ik dat fijn maar op mijn vraag of dat dan even snel geregeld kon worden zodat ik niet het revalidatietraject inhoefde konden ze geen antwoord geven en waren ze gelukkig ook zo weer weg. Maar ik vond he best brutaal om zo naar binnen te wandelen... voet tussen de deur 2.0 zeg maar...Handig briefje ook voor mensen met foute bedoelingen....
quote:Pikkie22 schreef op 22 januari 2017 @ 16:41:

[...]



Handig briefje ook voor mensen met foute bedoelingen....Nog fouter dan Jehova getuigens?!
Alle reacties Link kopieren
getuigens is wel heel erg fout
Alle reacties Link kopieren
Aantal jaar geleden. Vanuit het ziekenhuis ging ik met de bus naar het station. Daar aangekomen werd ik aangesproken door een werver van een stichting die zich inzette voor mensen met een veelvoorkomende nare ziekte. Toen hij me aansprak gaf ik aan geen donateur te willen worden want in die tijd student en steunde al 2 goede doelen, vond dat wel genoeg.

Kreeg ik een hele monoloog over dat ik me niet kon voorstellen hoe het was om zo ziek te zijn en al van dat soort verwijten. Ik liep stamelend weg met de boodschap: die bus waar ik net uitstapte kwam uit het ziekenhuis, 3e keer deze week.



Je mag me best aanspreken, maar ga geen oordeel vellen als je me niet kent. Lees dat ook veel terug in jullie verhalen, er wordt zonder nadenken van alles naar je kop gesmeten. Nou ben ik niet terminaal ziek maar ik vond het toch wel heel naar dat iemand op het moment dat je geen geld wilt geven maar naar je kop slingert dat je je niet kan voorstellen hoe het is om ziek te zijn. Zeker in een nare periode waarin je een tijd ziekenhuis in ziekenhuis uit loopt....



Verder wel veel wervers die enorm aandringen en op je gevoel inspelen maar inmiddels ben ik er wat weerbaarder in geworden en weet ik ze af te kappen. Moet ook wel, ze staan hier overal!
Werver belt aan. Elektriciteit.

Zegt niet voor welk bedrijf ie werkt.

Begint een monoloog af te steken over "dat hij veel goedkoper is dan de rest".

En "dat de hele buurt al had aangesloten bij hem".



Ik ken mijn buren en de buurt, ik geloofde er dus geen woord van .

(1 of 2 overstappers kan best, maar 50 buren die instant overstappen ... lijkt mij toch écht te gek voor woorden.)



Toen ik hem duidelijk maakte dat ik héél tevreden ben waar ik zit en hij mij écht niet ging overtuigen ...

Begon meneer te schelden.

Hoe gek en geschift ik was, dat ik niet "op zijn geweldig aanbod in ging".

"Of ik zo gek was om maandelijks geld door het raam te gooien." (Ik had zin om "ja" te antwoorden .)



Na 5 minuten gescheld de deur in zijn gezicht dicht gesmeten.

Wist intussen nog altijd niet van welk bedrijf ie was.



Ik wil best luisteren wat iemand te vertellen heeft.

Maar ik beslis nog altijd zelf over een overstap en als ik dat doe, doe ik dat niet op straat of aan de deur.

Ik zal zelf op internet wel opzoeken wie de goedkoopste voor mij is.

En dan zelf de papierzooi wel regelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een sticker op de deur dat er niet aan de deur gekocht wordt. Als er dus weer eens een werver aan de deur staat die niet blijkt te kunnen lezen dan verwijs ik hem vriendelijk naar de sticker. Om daarna resoluut de deur dicht te doen.

Ooit wel eens een bijdehand van een energiemaatschappij aan de deur gehad die vol bleef houden dat hij niets verkocht, dat hij mij alleen héle goede raad wilde geven. Daar heb ik toen even over gebeld met zijn werkgever. Opzouten!
Tijd terug werd ik gebeld : goedemiddag mevrouw, u spreekt met .... van de goede doelen loterij

Ik : geen interesse

Zij : maar u weet niet waar het over gaat

Ik : goede doelen loterij, dat zeg jij net. En dan druk ik het gesprek weg.



Wervers op straat spreken mij niet meer aan, blijkbaar spreekt mijn gezicht boekdelen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven