Alleenzijn en gelukkig zijn met jezelf deel V

18-08-2015 20:10 3040 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eind 2011 opende Lisanne een topic omdat Lisanne maar niet gelukkig kon worden met zichzelf. Haar eigenwaarde was gebaseerd op de bevestiging die ze kreeg van anderen. In een relatie werd Lisanne afhankelijk en cijferde ze zichzelf weg, als vrijgezel was Lisanne altijd op zoek naar afleiding en naar een potentiële relatie. Na een relatie met een foute man waarin ze zichzelf compleet verloren was wist ze dat er iets moest veranderen, maar hoe?



Inmiddels is dit topic uitgegroeid tot een plek waar mensen hun verhaal (~9000 berichten!) kwijt kunnen, maar vooral tot een plek waar men elkaar advies geeft en elkaar helpt om gelukkig(er) te worden. Het topic biedt praktische tips voor een aangenamer leven met jezelf en brengt lotgenoten samen. Het doel van dit topic is niet om de uiterste staat van kijk-mij-alleen-eens-gelukkig-zijn te bereiken.



Iedereen die zich op de een of andere manier verbonden voelt met dit onderwerp is hier welkom, of je nou net ontdekt hebt dat je anderen nodig hebt om je goed te voelen, altijd op zoek bent naar afleiding om maar niet alleen te zijn, al bezig bent om je eigenwaarde in jezelf (terug) te vinden of al helemaal gelukkig met jezelf bent. Eveneens is eenieder welkom die ongelukkig is in een relatie. Iets wat in deel III regelmatig ter sprake kwam.



Uit feedback bleek dat personen het waardevol vinden om de eerste drie delen van het topic te lezen:

Deel I Alleen zijn en gelukkig zijn met jezelf

Deel II Alleen zijn en gelukkig zijn met jezelf - deel 2

Deel III http://forum.viva.nl/foru ... -3/list_messages/215279/0

Deel IV Alleen zijn en gelukkig zijn met jezelf, deel IV



Eind 2014 bestaat de literatuurlijst uit de volgende stukken:

Als hij maar gelukkig is – Robin Norwood

De ideale vrouw is een bitch – Sherry Argov

Coach jezelf naar succes – Talene Miedaner

Verslaafd aan liefde – Jan Geurtz

Je kunt je leven helen – Louise L. Hay

Het monsterverbod – Carolien Roodvoets

Liefhebben zonder voorwaarden – Paul Ferrini

De Kracht van het Nu – Eckhart Tolle

Als succes een spel is, dan zijn dit de regels – Cherie Carter-Scott

De zeven spirituele wetten van succes – Deepak Chopra

Superbrein – Deepak Chopra

Emotionele afhankelijkheid - Dr. Rudolf Snel.



Lisanne: bedankt voor het openen van het oorspronkelijke topic! Alhoewel Lisanne minder actief is, is er nog altijd een ‘harde kern’ actief aangevuld met (eveneens welkome) passanten.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Morfientje: in liefde loslaten is uiteindelijk iets heel moois wat je kunt geven aan geliefden.

in het volste vertrouwen ook dus, maar dan ook echt als je dat zelf ook voélt, niet als het doen alsof is!



Het is al mooi dat je dat wilt kunnen en naar streeft.

Net zoals die andere dingen die je beschrijft: dat je mag oefenen en leren, en het nog niet hoéft te kunnen van jezelf, dat geeft al zoveel ruimte voor jezelf!

Jezelf opleggen dat je iets al moet kunnen, zomaar vanzelf, is niet reeel, en zeker niet als je jezelf daarmee dan om de oren slaat.

Alles mag je leren door te oefenen!

Het hele leven is een leerschool: veel mensen bereiken dat pas aan het eind van hun leven, of helemaal niet, en dat geeft ook niet, als je maar probeert en naar streeft, je van bewust bent, dat is al heel wat!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Daarstraks Paul de Leeuw op de radio, zó'n mooi liedje: "Ik heb je lief".

Zoiets kan me opeens zo ontroeren, dan komen de tranen gemakkelijk naar boven.

Ik zeg het dan ook tegen mezelf, omarm mezelf erbij.

En iedereen die ik liefheb.

Dat blijven bijzondere momenten, dat ik zo'n verbinding voel met alles en iedereen.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Hallo allemaal,



Ik ben er even tussenuit op het moment en heb niet heel uitgebreid de ruimte om te reageren op jullie allemaal.



Wilde toch even langshoppen om jullie even gedag te zeggen, over een poosje ben ik weer terug om uitgebreid te reageren.



Liefs!
Alle reacties Link kopieren
Groot gelijk, Haligh, geniet ervan!

Veel plezier!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Hoe ist met iedereen?

Lekker weekend aan het vieren?

Ik heb gisteren juist lekker kunnen doorwerken (voordeel dan weer van eigen tijd kunnen indelen: vrijdag oa naar de kapper geweest, dus gisteren werk ingehaald).

Zoon te eten en te slapen gehad, dat is altijd fijn en gezellig.

En vandaag ook lekker door kunnen werken.



Zonnetje buiten, dus ik ga ook ff lekker naar buiten!

Fijn weekend allemaal!



Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat de zon vanaf morgen komen, heerlijk, op het trappetje buiten wat vitamine D opvangen

Gezellig dat je zoon op bezoek is geweest! Hier komt zoon donderdag voor 5 dagen thuis

Tot dan moet ik het even alleen redden, omdat GV voor studie ver weg is. Zal even wennen zijn na dagelijks bezoek.

Verder wat nieuwe inzichten en handvaten gekregen, mede via dat online programma. Best confronterend af en toe, merk dat ik mezelf toch vaak in de maling neem en daar bereik je dus niets mee, je bedekt alleen de werkelijkheid.

Maar gelijk leer je dat je niet zo hard moet oordelen over jezelf. Hoe zou je een vriend(in) met een zelfde probleem toespreken bv ? Best interessant en leerzaam om te doen dus, zeker nu ik er de tijd voor heb momenteel.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jouw zoon ook een weekje naar jou komt, Amy!

Wat is het voor online programma?

Is het op eoa specifieke methode gebaseerd?

Ja, de eigen innerlijke criticus oordeelt vaak het hardst over zichzelf, harder dan over anderen, dat is bizar eigenlijk, he?

Als je je maar realiseert dat je niet die criticus bént, het is een onderdeel van je!



Die laag van zelfafwijzing en wat Geurtz het negatieve geloof (over jezelf) noemt.

Waar angst, schuldgevoel en schaamte je naartoe brengen.

Het is dan zaak om je liefdevolle zelf ervoor in de plaats te stellen.



Heerlijk, he, dat heldere weer?

Vriest het nog zo hard daar?

Krijg je toch een lente-idee, maar pas 's middags.

Ben zo blij dat het eerder licht is en later donker!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Rustig hier. Allemaal met vakantie?



Heb al jullie reacties gelezen, en ook begrijpelijk dat hier en daar een kritische noot wordt geplaatst

Ben er ook erg mee bezig, eerst enigszins opluchting, maar op een of andere manier is het gevoel niet meer zoals het was. Ik schrik daarvan, en vraag me af of dat tijd nodig heeft nu er weer eea was gebeurd.



Goeie vraag Storm, wat wil ikzelf? Ik weet het niet goed, opgeven lijkt me ook niet een goed idee, alhoewel ik me wel afvraag wat het beste is. Nu na bijna 2 jaar zie ik toch dat we verschillend denken over religie. Ik zag dat allang, maar zie het nu echt als een nadeel. Ook het vooruitzicht weer naar zijn familie te moeten is niet echt leuk. Maar geef ook eerlijk toe dat het me niet leuk lijkt om alleen verder te moeten. Al verschillende relaties gehad de laatste jaren, en overal is wel wat mee. Toch mag dit niet meewegen, altijd beter om alleen verder te gaan, dan op verkeerde gronden verder.



Vriend doet zijn best, ook voor hem zal het een tweestrijd zijn. Ik weet dat jullie me ook niet raad kunnen geven, misschien is hier Komt tijd Komt raad van toepassing. Wou dit toch even delen hier.
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
@ Amy, heerlijk hè de zon? Fijn dat je zoon komt logeren en ook wat kan helpen met dingetjes?

Sowieso is gezelschap heel fijn. Hoe lang moet je voet nog in het gips? Langste tijd heb je gehad denk ik zo, aftellen kan beginnen.



Gisteren weer fijn gewerkt, ben bezig om wat kleine projecties op te zetten, zodat ik hopelijk ook wat kan verdienen. Het werk wat ik nu gratis doe, zou ik bij sommigen best wat voor kunnen vragen. Ben benieuwd of dat gaat lukken, voelde goed om wat stappen in die richting te ondernemen. Ook denk ik erover om taalles hier thuis te gaan geven, er is veel vraag naar.
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Haai!

Ja officieel wel, verhuis-vakantie sinds gister.

Is niet erg ontspannend, verhuizen is nou eenmaal niet leuk maar verder ben ik wel ok.

Bezig met de laatste dingetjes, doe ik op mn dooie gemakje ondanks mijn volstrekt nutteloze verhuisfaalangst .

(Het verhuisbedrijf pakt in wat ik niet inpak, is niet veel meer. Het lijkt steeds meer een soort kamperen in mn eigen huis... . Oww trouwens ik hou van kamperen... )



Ok nu de positieve kant: jeeeeehhhh nog maar twee dagen en dan verlaat ik deze dooie boel...

(Heeellluuupp... ik durf niet... wil naar mn moeder )
Alle reacties Link kopieren
@ Zela succes met de verhuisdagen, is ook afscheid nemen van iets. Je hebt het weer in ieder geval mee.
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Thanks!

Dat is idd vooral het enge; de start van iets nieuws en het oude loslaten.

Ach ik overleef het vast wel en krijg vast geen stokslagen als ik niet alles ingepakt heb.

(Ik pak overigens waarschijnlijk nietcerg logisch en vast erg rommelig in maar dat is dan jammer...)
Spannend Zela!

Hier toch wel wat vakantie-stress, ik vertrek morgen en heb toch wel wat spannings-buikpijn hoor.

Maargoed, eenmaal onderweg kan ik dat hopelijk loslaten en lekker gaan genieten en relaxen. Ben alleen nog nooit zo ver weg geweest en dat vind ik vooral heel spannend. Maar komt goed, ik kan dit.
Alle reacties Link kopieren
Nicci: fijn van je te horen. Was benieuwd naar status met vriend. Hoop vooralsnog dat jullie er samen uitkomen en een weg weten te vinden.



En zo niet, laat elkaar dan ook los. Hoe moeilijk dat ook is. Heb zelf ook te lang in een niet werkende relatie gezeten en dat is op den duur slopend.

Ongelukkig in een relatie blijven is echt geen pretje en de angst om alleen te zijn zou je ook niet moeten tegenhouden.

Volg je gevoel zonder dat stukje angst, dan is alles wat je doet goed!



En super dat je wat werkzaamheden onderzoekt. Zal heel fijn zijn als je wat voor jezelf kunt beginnen.



Zela: oeh.. ik lees een stukje oude stuiter zela. Blijf relaxed he! Alles komt echt wel goed. Er tegenop zien of verhuizen niet leuk vinden mag best! Geef dat dan gewoon aan jezelf toe en laat het dan los. Niet jezelf voor de gek houden en jezelf in 1zin tegen spreken ;)

Zeker als je verhuizers hebt komt alles goed. Een nieuwe start en natuurlijk is dat spannend! Maar dat kun je!





Ik was vanavond in de bieb. Had vooraf wat boeken opgezocht. Tijdens het zoeken viel mijn oog op het boek: Je kunt je leven helen herkende het van deze boekenlijst. Sprak mij direct aan. Ben gaan zitten en direct 2 hoofdstukken gelezen. Fijne schrijfstijl en heel treffend! Bijzonder dat hij hier weinig wordt besproken. Anderen hem ook gelezen? Suzy wel toch? Moest ook gelijk aan jou denken Amy. Beetje zelfde worsteling over jezelf en eigenwaarde. Heb het idee dat het boek nu juist op het goede moment op mijn pad komt! Bijzonder ook dat hij daar zo stond.



Hoe is het met de rest?

Vandaag bewolkt hier en moest direct wennen. De zon afgelopen dagen was heerlijk! Maar komt morgen gelukkig weer. Is aankomend weekend al de zomertijd? 3e weekend maart toch?

Dan worden de avonden ook weer lekker langer licht. Merk je nu trouwens al.



Ik ga nog een hoofdstuk lezen en dan lekker slapen! ★
Choose love in everything you do! ♥
Alle reacties Link kopieren
Storm!! Heeel veel plezier en lekker relaxen. Natuurlijk kun jij dat!

Reis gaat vaak vanzelf, vliegen neem ik aan? En daar lekker ontspannen, tot jezelf komen, doen wat je wilt. Vast lekker eten, cultuur opsnuiven. Ben best jaloers!!



Hoe gaat het met je positieve dingen boekje?
Choose love in everything you do! ♥
Alle reacties Link kopieren
Storm: zodra je in het vliegtuig stapt, kun je het loslaten, wedden!

Is altijd een beetje spannend, maar komt helemaal goed!

Veel plezier, meid, het zal je vast heel veel goed doen.

Lekker Zen en chillen daar.

Geniet maar lekker!

Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Nicci: dat heeft tijd nodig denk ik.

Het blijft gewoon een lastige kwestie, het zijn dingen die identiteit overstijgen, namelijk levensvisie, geloofsovertuigingen, en als je verder zo goed past, is dat best een lastige kwestie.

Daar kan niemand je idd in adviseren, de tijd zal het leren of het iets is wat blijvend tussen jullie in blijft staan of dat jullie daar een modus in vinden die voor allebei werkt.



Qua werk denk ik zeker wel dat er een betaalde markt voor is.

En Nederlandse les geven kan ook een goed idee zijn, is wel iets wat voldoening kan geven.

Alleen al een ander op weg helpen en in staat stellen zich te kunnen uitdrukken is een belangrijk iets bijdragen voor anderen!



Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Zela, ik denk dat je het er prima vanaf brengt, zo ziet het er wel naar uit iig.

Niet druk maken idd, hoe dan ook ben je over een paar dagen over!

En dan lekker installeren, naar je zin maken daar, een nieuw begin.

Kan heel fijn zijn juist, het onbekende kan eng-spannend zijn, maar ik denk dat het je alleen maar goed gaat doen.



Je zult zien: 1 verandering kan een sneeuwbaleffect hebben en meer veranderingen in gang zetten ten goede.

Blijf kalm en laat het allemaal maar lekker over je heen komen.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Morfientje: toeval bestaat niet he.

Tenminste, dat is wat ik geloof iig.



Ik heb het heel lang geleden eens gelezen, weet niet meer precies waarover het ging.

Ben nu een ander boek van haar (en een co-schrijfster) aan het lezen: "Alles komt goed" en dat gaat over de relatie fysiek-mentaal bij bepaalde klachten. Kan ook nog interessant zijn voor jou. Is nieuw uit en nu in de boekhandel.

Ik geloof iig wel dat er een correlatie bestaat tussen bepaalde fysieke klachten en mentale blokkades of problemen.

Alles hangt samen, er zit zeker wat in.



Zomertijd gaat bij mijn weten eind maart in elk jaar, laatste zondag van de maand, zal de 27e zijn.

En dan gaat het opeens hard!

Ik vind het momenteel ook lekker weer, hoor, het hoeft voor mij niet per sé warm te zijn, als er een zonnetje is of windstil vind ik het al fijn.

Ik krijg ook weer zin in kasten uitruimen en schoonmaken enzo, gordijnen wassen, haha, voorjaar in mijn hoofd?!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
@all: nee, geen vakantiegevoel hier, lekker aan het werk, ik vind het leuk om te doen ook, ik ben er juist blij mee.

Deze klant vergt wat meer inspanning, maar het is weer gelukt en ik denk dat ik iets moois heb afgeleverd.

Dat is het leuke van een beetje creativiteit in het werk hebben.

Geeft best voldoening als je iets "maakt", vind ik.

Een concreet product aflevert.

En ik ben er ook geweest (bij die opdrachtgever) dus ik weet met wie ik contact heb, dat is ook leuker, om iemand dan aan te moedigen, die het zelf ook opeens een uitdaging vindt buiten de normale werkzaamheden om.



Verder nodigt dit weer mij altijd uit om wat aktiever te worden, eea aan te pakken wat is blijven liggen.

Gisteren ff naar hutje geweest om te kijken hoe het erbij staat, gelukkig geen schimmel oid, dus goed.

Daarna in een plaatsje in die buurt iets gegeten, daar was ik afgelopen jaar nog niet aan toegekomen.

Binnenkort opening van het seizoen, ik heb er wel zin in, maar ben de winter nog geeneens echt zat.

Dat is andere winters weleens anders geweest, maar nu maakt me het niet zoveel uit, ik ga wel mee met de stroom.

Er gebeurt genoeg om me heen, zieke ouder(s) van vrienden, andere vrienden terug van vakantie, beetje uit de "winterpatronen" zien te komen en dat lukt aardig.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
quote:morfientje schreef op 15 maart 2016 @ 23:11:

Nicci: fijn van je te horen. Was benieuwd naar status met vriend. Hoop vooralsnog dat jullie er samen uitkomen en een weg weten te vinden.



En zo niet, laat elkaar dan ook los. Hoe moeilijk dat ook is. Heb zelf ook te lang in een niet werkende relatie gezeten en dat is op den duur slopend.

Ongelukkig in een relatie blijven is echt geen pretje en de angst om alleen te zijn zou je ook niet moeten tegenhouden.

Volg je gevoel zonder dat stukje angst, dan is alles wat je doet goed!



En super dat je wat werkzaamheden onderzoekt. Zal heel fijn zijn als je wat voor jezelf kunt beginnen.



Zela: oeh.. ik lees een stukje oude stuiter zela. Blijf relaxed he! Alles komt echt wel goed. Er tegenop zien of verhuizen niet leuk vinden mag best! Geef dat dan gewoon aan jezelf toe en laat het dan los. Niet jezelf voor de gek houden en jezelf in 1zin tegen spreken ;)

Zeker als je verhuizers hebt komt alles goed. Een nieuwe start en natuurlijk is dat spannend! Maar dat kun je!

Stuiter-Zela...

Valt wel mee hoor, qua stuiteren, ben over het algemeen wel rustig, alleen soms even een stressmomentje.

(En ik ben wie ik ben, dit soort dingen zijn gewoon spannend voor me)

Maar goed ik accepteer het idd. maar gewoon.

Heb het vermoeden dat als ik maandag de overdracht gehad heb ik vooral heel erg opgelucht ben!

Thanks!!



Suzy: dank je!! Gek genoeg heb ik dat gevoel van het sneeuwbaleffect ook al een tijdje.

Snap ik zelf niet maar goed dat zien we vanzelf wel.

Had het er gister nog met mijn moeder over (zij komt trouwens donderdag hier slapen, had ik gevraagd omdat ik het toch wel erg spannend vind.. ).

Ik zei dat ik hiermee gewoon definitief een periode afsluit en dat dat best eng en spannend is.

Toen ging zij ervan uit dat ik op mn ex doelde en dat snapte ze niet want dat was toch al klaar.

Echter, toen wij net uit mekaar waren was ik bang dat ik het niet zou redden. Heb mezelf het tegendeel bewezen, heb mezelf niet alleen prima gered, ik heb ook geleerd om het fijn te hebben in mijn eentje. (Uiteraard ook met jullie support!! ) .

Ik heb gewoon een soort van veilige haven/fort gecreëerd voor mezelf, en dat moet ik nu loslaten/ergens anders opnieuw opbouwen. En dat is eng, leuk en spannend tegelijk.

He ik heb er toch wel veel zin in!! Ik verheug me vooral op als het klaar is aangezien ik al jaren een principe heb: bij verhuizen hoort volgens mijn onmogelijke brein chinees halen. (Serieus, dat hoort wat mij betreft standaard bij verhuizen)

Hier in het centrum zit een hele lekkere en daar ga ik redelijk vlakbij wonen. Ik verheug me er nu al op... .



Storm: fijne vakantie, geniet ervan!!
Ik veroordeel mezelf er zo min mogelijk op, maar ik merk toch dat ook

bij het verhuizen mijn faalangst weer om te hoek komt kijken.

Snap het zelf niet, maar ik ben bang dat ik het qua inpakken helemaal

niet goed doe...



Lig er niet wakker van hoor, ik probeer het zo veel mogelijk te laten gaan

maar ik merk wel de aanwezigheid ervan.
Alle reacties Link kopieren
@ Storm, op de valreep nog een heel fijne vakantie gewenst!



@Morfientje, wat een goede zin van jou. Volg je gevoel zonder dat stukje angst. Heb hem al een paar keer opnieuw gelezen, ga de zin opschrijven ☺.

Wat een inzicht van jou. Als het moet weet ik dat ik het kan, niet zonder pijn maar weet dat ik het kan.

Dat boek komt goed uit de recensies, is hier wel eens voorbij gekomen, ken de titel.



@ Zela, als je de verhuizing niet goed hebt georganiseerd merk je dat straks vanzelf, en zal het ook dan op zijn pootjes terechtkomen. Toen ik verhuisde, alweer jaren geleden, deed ik alles in dozen en schreef daar op waar het voor was, keuken, kamer etc. Spullen voor de zolder had ik al heen gebracht met kleine auto, zodat de verhuizers de grootste stukken mee konden nemen. Maar Relax komt vast goed, en voor mijn tips is het nu wat laat.😕
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Klopt helemaal wat je zegt.

Echter ik pak sommige dozen, vooral de keuken, gewoon niet

heel erg netjes en georganiseerd in .

Maar goed voor zover ik weet staat daar geen boete op.

Grappig, het verhuisbedrijf belde net nog of ze ook in zouden pakken .

Dan zijn ze snel klaar denk ik, er staan zoveel dozen dat ik de tel kwijt ben haha!

Mn stress is gelukkig wel weer aardig gezakt.
Alle reacties Link kopieren
Zela: natuurlijk is een periode afsluiten en opnieuw beginnen best spannend, maar het komt allemaal goed!

Het is alleen maar goed om af en toe iets veranderen, uit die comfortzone te komen.

Ik loop weleens door andere plaatsjes en bedenk dan altijd: "zou ik hier ook kunnen wonen?"

Dan probeer ik me daar een voorstelling van te maken.



Vd week nog: stadje vlakbij hutje, was ik tot nu toe alleen geweest voor boodschappen.

Liep ik door zo'n winkelstraat, zag een etage erboven te huur, zou ik ook best knus vinden, haha.

Om de hoek een groot plein met veel eettentjes, ben in een klein kroegje een simpele hap gaan eten.

Spreek je weer heel andere mensen.

Maar zou ik ook een heel ander leven leiden dan, is de vraag?



Ik ben op mijn manier wel ondernemend, maar aan de andere kant ook honkvast.

Met ex toch wel om de zoveel jaar in een heel andere plaats gaan wonen en daar dan weer "opnieuw begonnen" qua contacten en lid worden van eoa sportvereniging en altijd wel weer een nieuwe opleiding of nieuw werk gezocht.

Maar goed, dan ga je zoiets samen aan, al was hij lange dagen van huis en met kinderen later leer je bijv ook andere ouders en leerkrachten kennen. Contact leggen is voor mij altijd cruciaal geweest om me ergens thuis te voelen, besef ik nu.



"Serieel honkvast" was ik eerst vanwege man (volgen in zijn bedrijven) en kinderen en hun scholen en vrienden, elke keer weer een thuis/veilige haven van maken, nu honkvast vanwege hypotheek en de huisdieren, maar is het evengoed ook míjn comfortzone geworden.



Jaren terug rondom de scheiding had ik nog dromen van bijv (een deel van het jaar) in het buitenland wonen en daar zelf een hotelletje opzetten en ben dat ook gaan onderzoeken. Uiteindelijk niet gedaan vanwege de kinderen en familie, het voelde niet goed om zoiets ingrijpends in je eentje te doen en daar kinderen in mee te sleuren, en bij álle vertrouwds weg te halen, incl andere taal en cultuur/ leefwijze.



Ik vertrouw er inmiddels wel op dat overál leuke mensen zijn, in alle plaatsen, kringen en buurten.

Ergens ben ik een type dat zo weer ergens opnieuw begint, juist omdát je overal jezelf meeneemt.

Toch ontstaan er dan vaste patronen in leefwijze, misschien hecht ik daaraan door gebrek aan een bepaalde structuur: ook patronen brengen structuur aan, blijkbaar zoeken mensen altijd ook weer houvast in routines.

En als dat beknelt, en ik mijn wereldje te klein ga maken/denken, ga ik dat dan weer doorbreken, mezelf wakker schudden: er is nog meer in de wereld dan wat ik al ken!



Ik denk dat jezelf "verplaatsen" heel goed is, alleen al om stil te staan bij dat er altijd andere mogelijkheden zijn, en in hoeverre je die benut. In een nieuwe omgeving moét je wel eea ondernemen, wat soms niet hoéft als je het "goed genoeg" vindt zoals het nu is.

Tevredenheid is goed, betekent imo dat je kunt kijken naar wat je wél hebt!

Maar wanneer wordt het "genoegen nemen met"?
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven