Autisme,wie ook?

31-05-2015 16:01 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of er meerdere dames zijn met autisme die zin hebben om mee te schrijven. Bij mij is de diagnose pas gesteld en ben al in de 30. Ze weten alleen nog niet of het Asperger is of pdd-NOS. Wil er iemand meekletsen?😊
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad erg dubbel.

Ik probeer het allemaal op me af te laten komen.
Alle reacties Link kopieren
Je blijft gewoon wie je altijd al was.

Alleen ga je misschien beter begrijpen waarom je in bepaalde situaties reageert zoals je doet.

Dat kan eventuele frustratie minder maken, en dat is fijn.

Is althans mijn ervaring (anderhalf jaar na mijn diagnose).
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Ik was vandaag bij de orthodontist, die mij de afgelopen jaren dus meerdere keren heeft gevraagd bij haar te komen werken.

Ik heb een poosje in de wachtkamer gezeten, en wist al na een paar minuten: dit voorlopig niet meer!

Het was zo ontzettend druk, uit alle hoeken en gaten kwamen patiënten en assistentes.



Het 'weerzien' met de ortho was wel heel leuk.

Ze was echt blij me te zien, dat deed me goed.

Ze vroeg hoe het gaat, nu ik gestopt ben met mijn baan in de tandartspraktijk.

Ik heb gezegd dat het goed voor me is, en dat ik voorlopig rust nodig heb.

Was wel lastig, omdat ik voor mijn gevoel daarmee de deur wel dichtgooide.



Maar het is gewoon waar.

Ik heb rust nodig, en in die praktijk zou ik na een halve dag al gek zijn.



Het is voorlopig goed zo.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Heeft een van jullie ook op maat gemaakte oordoppen o.i.d?



Ik zou heel graag een soort van noise cancelling oordoppen willen hebben en vroeg me af of er iets is wat de verzekering vergoedt - aangezien ik dit jaar toch al mijn eigen risico heb verbruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik wel oordoppen om te slapen, maar gewoon die van de Hema.

Ik zou niet zonder kunnen.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanavond te horen gekregen dat mijn nicht is gestorven aan ALS, een progressieve spierziekte. Aan de ene kant triest dat ze zo jong moest gaan (47), maar ik denk wel beter voor haar. Ze kon helemaal niet meer communiceren en bewegen. Het is nog niet bekend wanneer de begrafenis/crematie precies is. Maar ik zit te twijfelen of ik erheen moet gaan. We gingen er vroeger vaker mee om en vooral mijn ouders. De laatste 6 jaar heb ik haar niet meer gezien. Ze woont 2 uur van me vandaan en ik kom eigenlijk nooit in die buurt. Ik vond haar wel aardig.

Voor haar hoef ik het niet meer te doen. Je doet zoiets om de nabestaanden te steunen. Maar daar heb ik ook niet echt een band mee. Het contact is op een laag pitje sinds mijn ouders gescheiden zijn. Het is van mijn vaders kant.

Mijn moeder gaat wel en ik kan met haar mee als ik wil. Maar ik weet nooit goed hoe ik iemand moet steunen op dat gebied. Omdat ik niet hetzelfde voel als anderen. Die hebben verdriet en huilen, maar dat kan ik niet. Natuurlijk vind ik het erg, maar dat gevoel blijft oppervlakkig bij mij.

Gaan jullie naar zulke dingen toe als het geen directe familie is en/of je ze al jaren niet gezien hebt?
Geen directe familie, of een naaste die hulp kan gebruiken, dan blijf ik weg van zulke gelegenheden. Geen groep nodig om te rouwen en daarbij wordt ik vrij lastig door het poppenkastgehalte.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lotte35 schreef op 17 mei 2016 @ 21:38:

Ik gebruik wel oordoppen om te slapen, maar gewoon die van de Hema.

Ik zou niet zonder kunnen.Ah ja, ik wil ze juist voor overdag. Er zijn soms dagen dat hier iemand uuuuuren staat te grasmaaien en dat geluid kan ik echt niet handelen. Die hema dingen zitten voor geen meter, doen pijn aan m'n oren
Alle reacties Link kopieren
Van zo'n grasmaaier urenlang zou ik ook crazy worden zeg.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Wie niet eigenlijk, bedenk ik me nu.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Ik vond grasmaaien op mijn vorige werk best leuk om af en toe te doen. Sommigen hebben wel een irritant geluid inderdaad. Het akeligste klusgeluid vind ik nog altijd boren. Daar kan ik zelfs boos van worden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, zou ik met jullie mee mogen schrijven? Ik lees al een tijdje mee en heb recent ook een diagnose autisme gekregen. Ik ben 37 jaar, getrouwd en heb 2 kinderen. Ik hoor eerst wel of er nog plek is hier alvorens ik heel veel schrijf :-)
Alle reacties Link kopieren
Er is hier altijd plek vlinder.
Alle reacties Link kopieren
Dat is lief Nijevelt!

Ik zal dan eerst iets over mezelf vertellen. Ik heb de diagnose in december 2015 gekregen. Ik was eigenlijk bij de kliniek binnen gekomen wegens eetproblemen. Eten ter ontspanning en om om te gaan met alle druk die ik ervaar. Om dan vervolgens weer helemaal door te slaan in het sporten en lijnen om daarna weer even hard aan te komen omdat ik het niet meer kan volhouden. Dus gaandeweg de intakegesprekken is er besloten eerst meer diagnostiek te doen. En nu dus de diagnose autisme. Eerst snapte ik er niet veel van en vond ik mijn kenmerken soms wel wat vreemd, maar ach... iedereen heeft wel wat. Maar nu ik er meer over lees, oa hier, herken ik wel heel veel. Ik heb bv al heel lang problemen om me staande te houden in deze drukke maatschappij. Ik ervaar moeite met sociale contacten, ik heb veel rust nodig, ik hou niet van veranderingen en spontane dingen, ik heb veel moeite met temperatuurwisselingen, wil dingen kunnen begrijpen anders kan ik ze niet loslaten, ik hang erg aan regels, leef op de klok,

nou enz enz. Misschien geeft dit vast een eerste indruk :-)



Ik ga naar de psycholoog en psychiater en krijg medicatie om wat meer om te kunnen gaan met spanningen. Ik merk dat dit me wel goed doet. Tevens hebben ze een groep geadviseerd maar voor alsnog hou ik dat af. Ik hou niet van groepen. Ik ga me dan sterker voor doen dan ik ben ofzo. Ik weet niet, ik voel me daar niet prettig bij.
Welkom, vlinder!
Ik heb een disharmonisch profiel. Is iemand van jullie daarmee bekend? Ik weet wat het inhoud, heb het al zolang ik me kan herinneren. Maar ik vroeg me af of het meer mensen het hier hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinder_1978 schreef op 19 mei 2016 @ 09:28:

Hoi allemaal, zou ik met jullie mee mogen schrijven? Ik lees al een tijdje mee en heb recent ook een diagnose autisme gekregen. Ik ben 37 jaar, getrouwd en heb 2 kinderen. Ik hoor eerst wel of er nog plek is hier alvorens ik heel veel schrijf :-)

Tuurlijk is er plek!

Welkom.



Ik herken veel in je verhaal.

Ik heb ook een eetstoornis (anorexia, beperkende/restrictieve type), en voor mezelf is wel duidelijk dat die voortkomt uit mijn autisme.



Elfje, ik weet niet wat disharmonisch profiel inhoudt.

Kun je er iets over vertellen?

Als ik Google, begrijp ik dat het iets met intelligentie te maken heeft?
You don't have to fit into the format
Lotte, het houdt in dat ik op sommige vlakken een IQ heb van 110 en op andere vlakken 89. De schoolpsycholoog van de basisschool zei toentertijd dat het voor mij makkelijker zou zijn geweest als ik overal laag of hoog had gescoord.
Mag ik vragen hoe een eetstoornis voorkomt uit Autisme?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je uitleg, elfje.



Wat betreft de relatie tussen een eetstoornis en autisme: ik ben gaan klooien met eten omdat ik me 'niet thuis' voelde op deze wereld. Klinkt wat dramatisch, maar ik week gewoon zo af van de massa. Door het autisme, weet ik nu, maar dat wist ik als kind van tien nog niet. Want toen zijn mijn problemen met eten al begonnen. Mijn frustratie om het 'anders zijn' vierde ik bot op het eten. Tussen mijn tiende en mijn zestiende uitte zich dat in veel te veel eten, tussen mijn zestiende en mijn zesentwintigste in extreem lijnen en weer aankomen en vanaf mijn zesentwintigste in structureel te weinig eten en dus ondergewicht.



Ook sluiten de kenmerken van autisme naadloos aan bij die van een eetstoornis. Extreme behoefte aan controle, heel zwart wit denken (vroeger at ik veel te veel, nu veel te weinig, er is geen tussenweg), obsessieve interesse hebben in iets (bij mij dus eten), niet tegen verandering kunnen (ik eet heel eenzijdig).



Ik zou er een boek over kunnen schrijven.



Er is ook veel onderzoek naar gedaan.

Als het je interesseert kun je er hier meer over lezen.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
@elfje12 : de grote verschillen in IQ zijn ook een duidelijk kenmerk van Asperger. Heeft te maken met de verschillen tussen cognitieve en performale vaardigheden. Als ik nu oude psychologische rapporten over mezelf teruglees haal ik er echt duidelijk Asperger uit.
quote:Lotte35 schreef op 19 mei 2016 @ 11:59:

Bedankt voor je uitleg, elfje.



Wat betreft de relatie tussen een eetstoornis en autisme: ik ben gaan klooien met eten omdat ik me 'niet thuis' voelde op deze wereld. Klinkt wat dramatisch, maar ik week gewoon zo af van de massa. Door het autisme, weet ik nu, maar dat wist ik als kind van tien nog niet. Want toen zijn mijn problemen met eten al begonnen. Mijn frustratie om het 'anders zijn' vierde ik bot op het eten. Tussen mijn tiende en mijn zestiende uitte zich dat in veel te veel eten, tussen mijn zestiende en mijn zesentwintigste in extreem lijnen en weer aankomen en vanaf mijn zesentwintigste in structureel te weinig eten en dus ondergewicht.



Ook sluiten de kenmerken van autisme naadloos aan bij die van een eetstoornis. Extreme behoefte aan controle, heel zwart wit denken (vroeger at ik veel te veel, nu veel te weinig, er is geen tussenweg), obsessieve interesse hebben in iets (bij mij dus eten), niet tegen verandering kunnen (ik eet heel eenzijdig).



Ik zou er een boek over kunnen schrijven.



Er is ook veel onderzoek naar gedaan.

Als het je interesseert kun je er hier meer over lezen.Dank je voor je duidelijke uitleg. Ik eet ook niet al te best en eenzijdig. Had geen idee dat dat ook met NLD/autisme e.d. te maken kon hebben.
quote:Snoopy80 schreef op 19 mei 2016 @ 11:59:

@elfje12 : de grote verschillen in IQ zijn ook een duidelijk kenmerk van Asperger. Heeft te maken met de verschillen tussen cognitieve en performale vaardigheden. Als ik nu oude psychologische rapporten over mezelf teruglees haal ik er echt duidelijk Asperger uit.Pas op mijn 20e ben ik getest op NLD. In de jaren daarvoor kwamen er wel steeds dingen naar voren, zoals dit.
Alle reacties Link kopieren
En elfje, op welk vlak scoorde jij dan hoog, en op welk vlak lager?
You don't have to fit into the format
Als de verbale (talige) vaardigheden duidelijk sterker zijn ontwikkeld dan de performale (ruimtelijk-visueel-handelende) vaardigheden, dan is er mogelijk sprake van NLD. NLD is een non-verbale leerstoornis die kan worden vastgesteld door één van onze GZ-psychologen. Kinderen met NLD hebben een specifiek profiel van vaardigheden en tekorten bij de informatieverwerking van zintuiglijke prikkels. De auditieve informatie (het horen) wordt beter verwerkt dan de informatie die via zien en voelen binnenkomt. De problemen uiten zich in de grove en fijne motoriek, het ruimtelijk inzicht, het inzicht in oorzaak-gevolg-relaties, overzicht en planvermogen, de schoolse vaardigheden (voornamelijk rekenen en begrijpend lezen), het werktempo en het begrip van sociale verhoudingen.



Wat is google toch handig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven