Hoe zie jij jezelf over 10 jaar?

16-06-2011 12:31 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit topic open ik nav een gesprek met vrienden. Er kwam ter sprake hoe we ons zelf over 10 jaar zien. Ik en m'n vrienden zijn allemaal rond de 24/25 jaar. Iedereen had hele mooie en ambitieuze doelen voor ogen. Tegen die tijd allemaal wel getrouwd en een kindje. Ook wist iedereen wel te vertellen dat ze tegen die tijd een mooie carrière zouden hebben, of ze nog steeds hier wonen of misschien zelfs wel in het buitenland. Allemaal een hoge functie binnen een groot bedrijf met een riant salaris.



En ik? Ik zat er echt maar een beetje bij. Ik heb namelijk nog geen flauw idee! En de laatste dagen is dit wel een beetje aan me gaan knagen. Ik ben nu 24, werk nu een aantal jaar bij een bedrijf waar ik het erg naar m'n zin heb, alleen werk ik hier op basis van een seizoenscontract. Dit betekent dat ik elke winter voor een aantal maanden een ander baantje moet vinden. Sinds een jaar doe ik nu een WO studie, deeltijd. Dat betekent dat ik pas over een paar jaar klaar ben met studeren. Door mijn studie kan ik ook minder werken, dus minder inkomen en is het lastig om af en toe rond te komen. Ik heb ook geen relatie.



Kortom, ik krijg het gevoel dat ik het helemaal niet zo goed voor elkaar heb als mijn vrienden. Is het vreemd dat ik nog helemaal geen doelen heb om na te streven? Het enige dat ik wil is alles uit het leven halen wat erin zit! Mooie reizen maken, een fijne baan, lieve vrienden en familie om me heen. Gewoon genieten van alles. Als ik dit vergelijk met mijn vrienden voel ik me echt zo'n flierefluiter die maar wat aanklooit. Herkent iemand dit? Overigens ben ik erg gelukkig hoor met mijn leventje!



En nu ben ik ook wel benieuwd naar jullie. Hoe zie jij jezelf over 10 jaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ik dan getrouwd ben met mijn huidige vriend, dat mijn dochter het goed doet, dat we allemaal gelukkig en gezond zijn, gewoon een leven zonder zorgen, stabiel inkomen enzo.. heb niet veel eisen
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelize schreef op 16 juni 2011 @ 13:12:

"Life is what happens to you while you're busy making other plans." .





Dat dus.



Wensen, dromen, verwachtingen lopen zo door elkaar.



Ik weet nog goed wat voor plannen ik allemaal maakte, halverwege de 20. Niet eens zo heel lang geleden. En dan komen er allerlei moeilijke en mooie dingen op je pad, en loopt alles anders.



Bijv.: je relatie gaat uit, je wordt ziek, je krijgt een andere relatie, je krijgt een onverwachte kans op werkgebied, het gaat niet zo goed met een vriendin/familielid, je raakt zwanger -- wat dan ook.



Sommige van jouw vrienden zullen precies hun plannen volgen, maar velen van hen zullen zien dat hun ambities veranderen onder invloed van allerlei factoren. Daarom zeg ik : plannen en ambities zijn vaak overrated! Don't worry.
quote:Annelize schreef op 16 juni 2011 @ 13:28:

[...]





En daarom moet je nooit andere mensen verbeteren.
Alle reacties Link kopieren
En bovendien vergaat de wereld toch as. november nog een keer en in december 2012 weer? Zo ver hoeven we dus niet vooruit te kijken hoor.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Alle reacties Link kopieren
Pfffff, over 10 jaar.

Dan woon ik misschien wel op mijn boerderij met mijn praktijk aan huis, met kippen en een moestuin, heb ik een kind van 10 en ben ik nog net zo'n blije gup als nu .



Maar misschien wel een alleenstaande moeder en woon ik in de stad en heb ik een praktijk aan huis, een kat en ben ik nog steeds een blije gup.





Dus wat er ook gebeurd en op welke leeftijd ook, die blije gup is in iedxer geval mijn stabiele factor
Alle reacties Link kopieren
quote:Missphoebe schreef op 16 juni 2011 @ 13:34:

[...]



Haha
Alle reacties Link kopieren
Ik leef van dag tot dag, klinkt misschien heel afgezaagd maar heb nu al een paar keer mee gemaakt dat we plannen maakte ( in gedachte ) voor over een x aantal jaar en dat het telkens door een overlijden helemaal in de soep liep .. Dus ik hoop dat de mensen die ik nu om me heen heb er gewoon allemaal nog gezond en wel zullen zijn en dan zien we later wel weer verder :D
Alle reacties Link kopieren
"Kortom, ik krijg het gevoel dat ik het helemaal niet zo goed voor elkaar heb als mijn vrienden"



Maar die vrienden van jou hebben het ook allemaal nog niet 'zo goed voor elkaar' hoor! Dat zijn slechts plannen en droombeelden.



Ik heb geen idee wat er over 10 jaar gaat gebeuren met mij.

Plannen om naar het buitenland te gaan: tsja, ik heb het nu, vind ik, prima voor elkaar, een baan ik die ik echt heel erg leuk vind, op een plek waar ik helemaal pas, zowel qua werk- als privéomgeving en heb nét een huis gekocht in mn eentje.

Maar dan: heb ik ook net een relatie met iemand aan de andere kant van de oceaan. Ik kan dan heel stoer gaan emigreren en wel in het buitenland gaan wonen, maar heb ik daar wel zin in?

Dat is dan weer mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
Het leuke van het leven is dat de dingen heel anders kunnen verlopen dan je ooit had durven dromen, weet ik inmiddels.



Ik zie ook wel die mensen die van die praatjes hadden die helemaal nergens zijn gekomen, laat je er niet door intimideren hoor, praatjes vullen geen gaatjes.
Alle reacties Link kopieren
Over 10 jaar? Wie dan leeft wie dan zorgt. Er zijn veel dingen waar je macht over hebt maar niet in alles.

De dingen waar ik macht over heb zorg ik voor en de rest komt of niet en daar heb ik mee te dealen of ik wil of niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde hoor, ben nu 30 en nog steeds in stande "we zien wel"

Veel vrienden incl. mijn vriend hebben altijd gezegd dat ze voor hun 30e vader moesten zijn. Mijn vriend is nu 35 en nog steeds niet "gelukt" (ik ken hem pas 4 jaar dus mij valt niks te verwijten haha)



Ik had juist de wens om voor mijn 30e in elk werelddeel te zijn geweest, minimaal 1 week want een overstap op een vliegveld telt niet mee.



Ik heb een leuke baan, met vast contract ja maar hoeveel zekerheid geeft je dat als je baas failliet gaat? Ik zou je niet teveel blindstaren op anderen. Als je je nu goed voelt met wat je hebt is dat toch opzich een geweldig doel!

En een huisje-boompje-beestje plan is zeker niet zaligmakend! Door teveel te willen kun je inderdaad alleen maar teleurgesteld raken. En wat je niet wil kun je niet missen



En als jouw vrienden jelevensstijl ook gewoon accepteren is het toch geen probleem? Ik wordt juist een beetje "raar" gevonden omdat ik geen kast van een huis , mooie auto, perfect geharkt tuintje hoef..... en vooral geen kinderen. Naja ieder zn ding!
Alle reacties Link kopieren
*Denkt even na over haar vrienden destijds, die dezelfde "plannen" hadden op hun 20-24e. Niemand heeft ze nog bereikt, en we zijn nu 10 jaar verder*...



Oh nee, wacht!



Ik heb ze uitgevoerd!



En de plannen voor over 10 jaar? We zien 't wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:Missphoebe schreef op 16 juni 2011 @ 13:34:

[...]



Haha
Alle reacties Link kopieren
Leuk al die reacties!



Bosaapje; wie dan leeft wie dan zorgt. Zo is het inderdaad. Je kunt zoveel plannen maken als je wil, maar je weet uiteindelijk maar nooit wat het leven voor je in petto heeft.



Vorige week was ik op de bruiloft van de vader van een goede vriendin van mij. Haar moeder is een jaar of 6/7 overleden aan de gevolgen van kanker. Heel verdrietig en pijnlijk voor de familie. Nu is hij weer zielsgelukkig met een andere vrouw. Dat had niemand 10 jaar geleden ook maar kunnen bedenken.
Alle reacties Link kopieren
..
anoniem_84983 wijzigde dit bericht op 16-06-2011 18:36
Reden: i.v.m. herkenbaarheid
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Benijd trouwens mensen die niet zo met plannen maken bezig zijn en die meer bij de dag leven. Heerlijk!

Ik daarentegen moet zoveel van mijzelf. Het brengt me wel veel maar wordt soms ook stapelgek van.
Alle reacties Link kopieren
@ Dove

Is herkenbaar wat je schrijft,ik zit er zelf ook nog midden in

de vrienden die ik heb die werken en hebben al veel meer op de rit dan mij,ik vindt dat geen ramp,want ik ben mezelf er van bewust geworden dat ik een andere route bewandel in dit leven,

ik doe wat ik wil doen,alleen op die manier kan ik dichter bij mezelf komen.



En ik zie mezelf over tien jaar,werken in de geestelijke gezondheid zorg.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic dit. Ik heb mijzelf allemaal doelen gesteld dit jaar maar ik merk dat je daar niet echt gelukkiger van wordt. Volgende week mag ik op voor mijn afstuderen maar ik ben er nu zo zenuwachtig voor. Als het goed gaat heb ik volgende week een hbo diploma en een vaste baan. Als het mis gaat kan ik mezelf in de schulden gaan steken en nog een half jaar student zijn. Niet te ver vooruit plannen dus. In je OP zeg je zelf al dat je gewoon wil genieten van alles. Dat lijkt me ongeveer het belangrijkste doel dat je in je leven kunt hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik heb werkelijk waar geen flauw idee, en dat is jammer genoeg niet alleen omdat ik het belangrijker vind om bij de dag te leven.



Ik ben nu een paar jaar aan het werk, maar ik weet nog steeds niet wat ik wil worden als ik later groot ben, weet alleen dat ik nu niet iets doe waar ik heel erg gelukkig van word. Al zei van de week nog iemand dat ik zo enthausiast over mijn werk praat.......



Ik hoop dat ik over 10 jaar meer op mezelf durf te vertrouwen en dat ik over 10 jaar trots op mijn eigen prestaties durf te zijn/me realiseer dat ik trots op mezelf kan zijn en niet alleen maar kijk naar wat ik nog niet heb bereiekt. Ik hoop dat ik over 10 jaar gelukkig ben met mijn vriend en dat ik met plezier terug kijk op de afgelopen 10 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ach, natuurlijk is 't mijn droom ook om dan (ben dan 32) het huisje-boompje-beestje te hebben en gelukkig te zijn met man, kinderen, huis met tuin, leuke baan etc. Maar wie weet loopt het anders.. Kan me ook voorstellen dat ik gelukkig ben met 'n appartementje voor mezelf in de stad en lekker veel reizen.



Dromen kan altijd, maar of ze uitkomen is nog maar de vraag.
Ik hoop dat ik over 10 jaar nog steeds een gelukkig gezin mag en kan vormen met mijn man en onze kinderen. Dat we nog altijd gezond en gelukkig zijn, de rest van hoe ons leven eruit ziet hoeft niet gepland te worden, als we maar bij elkaar mogen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb jarenlang lopen buffelen met werk, kinderen, relatie, carriere, eigen zaak en sociaal leven. En op een gegeven moment was het genoeg. Ben tot ong. mijn 35e altijd maar bezig geweest met de toekomst en vooruit plannen. Nu niet meer, ik ben tevreden. Ben toen begonnen met aankloten en het bevalt me prima! Had ik 10 jaar eerder moeten doen.



Enigste wens is dat ik me over 10 jaar echt alleen nog maar bezig hoef te houden met dingen die ik leuk of belangrijk vindt.
Dove, je kunt wel van alles plannen, leuk hoor als je al dat plannen leuk vindt, maar je hoeft de meute niet te volgen.

Sterker nog, zoveel valt er niet te plannen. Er hoeft maar

íets lulligs te gebeuren en je planning loopt in de soep.



Maar we moeten wel tot ons 67ste werken straks, dus zorg wel voor een bevredigende baan!
Alle reacties Link kopieren
En wanneer ben je "geslaagd" dan? Ik ben nu bijna 40 en mij hoor je niet klagen, maar ben in de ogen van sommige mensen waarschijnlijk niet zo geslaagd. Ik ben niet getrouwd, woon niet samen en heb ook geen kinderen. Maar ik ben wel gezond, heb een fijne relatie, heb redelijk leuk werk (de sec voorwaarden maken mijn werk overigens fantastisch!), een super gaaf huis en zoveel leuke vrienden dat ik de contacten bijna niet kan onderhouden. Ik ben graag alleen en vermaak me altijd. Ben lekker veel aan het sporten en voel me goed. Ik vind dat behoorlijk geslaagd moet ik zeggen. En op de vraag hoe ik mezelf over 10 jaar zie (my god dan ben ik bijna 50!)? Geen idee, ik weet nog niet eens wat ik vanavond ga eten.

Ik heb geen specifieke doelen/wensen/verlangens, behoudens lekker leven zoals ik nu al jaren doe :-).
Alle reacties Link kopieren
Over tien jaar ben ik 36. Dat wonen in het buitenland heb ik al gerealiseerd en dat eigen bedrijf ook. Als je me een paar jaar geleden had gezegd dat ik aan de andere kant van de wereld zou wonen voor de liefde en bedrijfje zou hebben (heel anders dan mijn studie!) had ik dat nooit geloofd. Een dergelijke stap heeft nooit in mijn ´tienjarenplan´ gestaan, maar toch is het zo gelopen.



Ben ik nu ´geslaagd´? Voor de buitenwereld misschien die aleen het romantische plaatje ziet, maar in realiteit alles behalve! Ik zit ver weg van familie en vrienden, ben hartstikke blut en onverzekerd. Maar ja, ik ben nog jong en ik zie het wel. Heb veel uitdaging om mijn bedrijf nog bloeiender te maken en ben gelukkig in de liefde. Over tien jaar hoop ik in ieder geval met mijn vriend getrouwd te zijn en één of twee kindjes te hebben. Hopelijk hebben we dan samen uitgevogeld waar we willen wonen en heb ik daar vrede mee. En de rest? Dat komt nog wel. En anders maar niet hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven