Kan ik het maken om af te zeggen?

21-08-2015 07:18 320 berichten
Alle reacties Link kopieren
bericht verwijderd
daantje24 wijzigde dit bericht op 07-10-2017 16:21
98.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 augustus 2015 @ 19:39:

Ik denk dat er in dit topic twee dingen voor elkaar heen (zijn gaan) lopen.



Allereerst het "ja" zeggen tegen een etentje terwijl je er vanaf het begin al geen zin in had. Dat is dom en ja, dat had TO gewoon anders moeten doen. Niet de organiserende partij in de waan laten dat ze zou komen terwijl ze dat eigenlijk niet wilde (en laten we eerlijk zijn, ook met kleinere smoezen graag zou hebben afgezegd op het laatste moment).



Ten tweede: kun je een afspraak afzeggen als er op het laatste moment iets héél speciaals op je pad komt? Daar heb ik alle begrip voor. En ik denk de meeste mensen wel.



Maar wat ik slecht vind is dat TO "dat hele speciale" nu als verbloeming probeert te gebruiken voor het feit dat ze er vanaf het begin af aan al geen zin in had, maar te suf was om dat te durven zeggen. En het feit dat de organiserende personeelsvereniging nu op het laatste moment met haar afzegging te maken krijgt, heeft dus eigenlijk niks te maken met die last-minute uitnodiging voor Sail, maar wel met het feit dat TO zelf niet mans genoeg is geweest om gelijk te zeggen "ik heb er geen zin in" (om welke reden dan ook).



En zo is het gewoon.Wat maakt het uit dat ze nog niet assertief genoeg is, daarom hoeft ze toch niet gestraft te worden met een ouwe mannenonderonsje terwijl ze daarvoor in de plaats ook een topavond kan hebben met haar vriendin.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:IBAOHI schreef op 21 augustus 2015 @ 21:16:

[...]





In een vluchtige scan, dacht ik dat er 1 pagina was... Dus niet mijn intentie om de discussie nog eens dunnetjes over te doen. Wilde ik even kwijt.



Ik vind daar niets mis mee. En in 8 van de 10 gevallen zal het bij mij ook wel zo gaan. De grote Maarrr, in dit geval is dat er uitzonderingen bestaan.



De eerste uitzondering is dat ze iets kan doen waar ze niet snel weer de kans voor krijgt (ook al gaat ze niet naar Sail nu begrijp ik).



Ten tweede, als zij al veel eerder wist niet te willen, maar dit niet durfde te zeggen, vind ik het dus ook een goede reden als ze nu wel de moed verzameld heeft om ook door te zetten. Daar leert ze van en zal een volgende keer makkelijker gaan en zal ze misschien direct nee zeggen.Ik denk ook dat het voor TO heel leerzaam is om te ondervinden dat er niks ergs gebeurd als je nee zegt tegen dingen waar je gewoon niet zoveel zin in hebt, om wat voor reden dan ook. Maandag zit ze gewoon weer alleen te lunchen, in oktober loopt haar contract gewoon af, er verandert niks aan de hele situatie. Ze loopt hier door geen carrièrekansen mis, want zoveel invloed heeft een ouwe mannenonderonsje helemaal niet op personeelsbeleid van bedrijven. Ze heeft een afspraak afgezegd, that's all. De wereld vergaat niet, mensen die het organiseren zullen er geen trauma aan overhouden en als dat wel het geval is, is TO daarvoor niet verantwoordelijk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ik moet bekennen dat ik gewoon teleurgesteld ben, dat TO niet naar Sail gaat.

Zo hebben we het haar toch niet geleerd?
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Vind ik ook jammer voor haar. Nu gaat ze zich een hele avond opgelaten en teveel voelen tussen de ouwe mannen die ze over een maand nooit meer ziet. Je koopt echt wat voor fatsoen en afspraak is afspraak, maar in dit geval geen gezelligheid of een topavond.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 21 augustus 2015 @ 22:17:

Vind ik ook jammer voor haar ons. Nu gaat ze zich een hele avond opgelaten en teveel voelen tussen de ouwe mannen die ze over een maand nooit meer ziet. Je koopt echt wat voor fatsoen en afspraak is afspraak, maar in dit geval geen gezelligheid of een topavond.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 21 augustus 2015 @ 22:23:





Wat hebben we nou met háár te schaften
You don't have to fit into the format
Ik ben ook teleurgesteld, eerlijk gezegd. Zo zonde van de Sail-kans. En zo'n goede manier om eens een begin te maken met kiezen voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbus schreef op 21 augustus 2015 @ 22:51:

Ik ben ook teleurgesteld, eerlijk gezegd. Zo zonde van de Sail-kans. En zo'n goede manier om eens een begin te maken met kiezen voor jezelf.Juist. Mijn idee.
You don't have to fit into the format
quote:MrsStanleyWalker schreef op 21 augustus 2015 @ 22:07:

[...]





Ik denk ook dat het voor TO heel leerzaam is om te ondervinden dat er niks ergs gebeurd als je nee zegt tegen dingen waar je gewoon niet zoveel zin in hebt, om wat voor reden dan ook. Maandag zit ze gewoon weer alleen te lunchen, in oktober loopt haar contract gewoon af, er verandert niks aan de hele situatie. Ze loopt hier door geen carrièrekansen mis, want zoveel invloed heeft een ouwe mannenonderonsje helemaal niet op personeelsbeleid van bedrijven. Ze heeft een afspraak afgezegd, that's all. De wereld vergaat niet, mensen die het organiseren zullen er geen trauma aan overhouden en als dat wel het geval is, is TO daarvoor niet verantwoordelijk.Erg leerzaam, de les die je haar nu in detail uitlegt; 'ik mag liegen wanneer het me uitkomt en zal het een volgende keer weer doen'. Dat bouwt pas karakter!
quote:Amand schreef op 21 augustus 2015 @ 22:57:

[...]



Erg leerzaam, de les die je haar nu in detail uitlegt; 'ik mag liegen wanneer het me uitkomt en zal het een volgende keer weer doen'. Dat bouwt pas karakter!Je hebt het over een volwassen vrouw. Niet over een kleuter die nog opgevoed moet worden.
quote:Sidroht schreef op 21 augustus 2015 @ 22:59:

[...]



Je hebt het over een volwassen vrouw. Niet over een kleuter die nog opgevoed moet worden.Je maakt het er niet beter op hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 21 augustus 2015 @ 22:57:

[...]



Erg leerzaam, de les die je haar nu in detail uitlegt; 'ik mag liegen wanneer het me uitkomt en zal het een volgende keer weer doen'. Dat bouwt pas karakter!Nee hoor, ze had gewoon eerlijk kunnen zeggen dat ze op het laatste moment een uitnodiging had voor Sail. Als ik een collega van haar was , had ik daar wel begrip voor gehad. En dan de volgende keer eerder eerlijk zijn en geen uitnodigingen aannemen waar je geen zin in hebt. Juist een lesje eerlijkheid dus.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
quote:Amand schreef op 21 augustus 2015 @ 22:57:

[...]



Erg leerzaam, de les die je haar nu in detail uitlegt; 'ik mag liegen wanneer het me uitkomt en zal het een volgende keer weer doen'. Dat bouwt pas karakter!Waar precies wordt er gelogen?
En zeggen 'ik heb andere verplichtingen' is geen liegen. Daarbij is afzeggen geen liegen. Tenzij je je ziek meldt en het niet bent.
Tuurlijk joh. Wanneer je er maar genoeg woorden aan besteedt dan kun je vanzelf gaan denken dat je integer gehandeld hebt, in je eigen belang. Of dat het niet belangrijk is voor jezelf, als persoon, dat je tegenover anderen een verkeerde voorstelling van zaken hebt gegeven. Of maar vaak genoeg tegen jezelf gezegd hebt dat het 'maar' een onbelangrijk feestje van de zaak is, waar je toch niet gaat blijven. En nog meer blablablabla.



En dan nog het allermooiste: dat anderen jou gaan vertellen dat het allemaal niets uitmaakt! Het is jouw leven tenslotte!



Nee, stel je voor dat je de feiten gaat benoemen en zelf verantwoordelijkheid neemt voor je eigen daden. Ongehoord! Dat doe je de volgende keer wel hoor! Deze keer is het niet belangrijk, immers.



Ja, dat bouwt karakter.
Poeh, je maakt jezelf met die insteek wel erg belangrijk. Een groot belangrijkheidsgevoel hebben..



Mmmh, nee, doe mij toch echt maar de Sail. Dan maar geen karakter
quote:Dubbus schreef op 21 augustus 2015 @ 23:19:

Poeh, je maakt jezelf met die insteek wel erg belangrijk. Een groot belangrijkheidsgevoel hebben..



Neuh. Ik heb het over authentiek gedrag vertonen. Dat is belangrijk om je eigen identiteit te bepalen. Voor TO zal het in haar huidige situatie niet veel uitmaken dat ze smoesjes wil gebruiken om ergens onderuit te komen, maar wanneer je dit soort gedrag niet wilt ontstijgen, zal deze vorm van onbetrouwbaar gedrag je leven zonder enige twijfel negatief gaan beïnvloeden.



Mensen hebben een stuk minder respect voor leugenaars dan voor mensen die eerlijk voor hun keuzes uitkomen.
Er worden geen smoesjes gebruikt, er wordt niet gelogen.



Daarnaast mág het ook dat je in je jonge jaren leert, en dat mag door schade en schande, trouw te zijn aan jezelf. Dat je leert hoe je netjes bedankt voor dit soort uitjes, dat je leert dat je juist sterker ben door gewoon gelijk nee te zeggen, en dat je leert dat je eigen koers bepalen juist respect afdwingt.



Dat je belangrijke zaken van bijzaken kan onderscheiden, dat je waardering van anderen niet kunt 'kopen' door tegen je zin in dingen te doen om in een goed blaadje te komen, en al helemaal niet door te kruipen voor anderen.



Dat mag je allemaal leren, maar door nu de Sail te laten varen (haha) en toch naar dat etentje te gaan, win je echt helemaal niks. Je krijgt er geen karakter door, en ook geen goed gevoel over jezelf.



Je kan wel een eerdere fout rechtzetten, door alsnog gewoon te zeggen: Er is wat tussen gekomen, ik moet daarom helaas afzeggen, excuses en veel plezier.



Daar komt geen smoesje of leugen bij kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 21 augustus 2015 @ 22:57:

[...]



Erg leerzaam, de les die je haar nu in detail uitlegt; 'ik mag liegen wanneer het me uitkomt en zal het een volgende keer weer doen'. Dat bouwt pas karakter!Liegen? Ik had het over leren relativeren hoor, leren dat er niets ergs gebeurt als je een keer nee zegt, zelfs niet op het laatste moment.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbus schreef op 21 augustus 2015 @ 23:42:

Er worden geen smoesjes gebruikt, er wordt niet gelogen.



Daarnaast mág het ook dat je in je jonge jaren leert, en dat mag door schade en schande, trouw te zijn aan jezelf. Dat je leert hoe je netjes bedankt voor dit soort uitjes, dat je leert dat je juist sterker ben door gewoon gelijk nee te zeggen, en dat je leert dat je eigen koers bepalen juist respect afdwingt.



Dat je belangrijke zaken van bijzaken kan onderscheiden, dat je waardering van anderen niet kunt 'kopen' door tegen je zin in dingen te doen om in een goed blaadje te komen, en al helemaal niet door te kruipen voor anderen.



Dat mag je allemaal leren, maar door nu de Sail te laten varen (haha) en toch naar dat etentje te gaan, win je echt helemaal niks. Je krijgt er geen karakter door, en ook geen goed gevoel over jezelf.



Je kan wel een eerdere fout rechtzetten, door alsnog gewoon te zeggen: Er is wat tussen gekomen, ik moet daarom helaas afzeggen, excuses en veel plezier.



Daar komt geen smoesje of leugen bij kijken.Ja, dat bedoelde ik.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Het zal me allemaal worst wezen, Dubbus, echt. Wanneer je het topic zou lezen (!), dan zie je een aantal dingen; een TO die niet voor zichzelf durft op te komen (ze zegt niet af terwijl ze geen zin heeft) en een aantal forummers die haar aanmoedigen om smoesjes te gebruiken om tóch te gaan doen wat ze eigenlijk wil gaan doen.



En dat terwijl TO gewoon kan zeggen 'Ik heb een leuker aanbod gekregen voor die dag en dat is wat ik ga doen'. Niet dat dat netjes is (ze heeft immers al toegezegd), maar het is nog altijd een stuk beter dan het leugenachtige 'er is iets tussen gekomen'. Niet dat het voor de collega's van het personeelsuitje iets uit zou maken, dat niet. Maar voor TO wel; die weet immers zelf wat haar eigen keuzes in deze geweest zijn; lieg ik, verzin ik smoesjes, of ben ik assertief?
quote:MrsStanleyWalker schreef op 21 augustus 2015 @ 23:51:

[...]





Liegen? Ik had het over leren relativeren hoor, leren dat er niets ergs gebeurt als je een keer nee zegt, zelfs niet op het laatste moment.Dat is niet waar het hier om gaat, 'op het laatste moment nee zeggen', dus jouw bewering 'dat er niets ergs gebeurd' heeft niets met de kwestie waar TO voor staat te maken.
En nu ben ik heel benieuwd hoe TO het gehad heeft en of haar collega's gereageerd hebben op haar afzegging....
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft niet afgezegd.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 21 augustus 2015 @ 23:55:

Het zal me allemaal worst wezen, Dubbus, echt. Wanneer je het topic zou lezen (!), dan zie je een aantal dingen; een TO die niet voor zichzelf durft op te komen (ze zegt niet af terwijl ze geen zin heeft) en een aantal forummers die haar aanmoedigen om smoesjes te gebruiken om tóch te gaan doen wat ze eigenlijk wil gaan doen.



En dat terwijl TO gewoon kan zeggen 'Ik heb een leuker aanbod gekregen voor die dag en dat is wat ik ga doen'. Niet dat dat netjes is (ze heeft immers al toegezegd), maar het is nog altijd een stuk beter dan het leugenachtige 'er is iets tussen gekomen'. Niet dat het voor de collega's van het personeelsuitje iets uit zou maken, dat niet. Maar voor TO wel; die weet immers zelf wat haar eigen keuzes in deze geweest zijn; lieg ik, verzin ik smoesjes, of ben ik assertief?



Hallo heb jij het topic wel gelezen? Niks smoesjes of leugens. TO werd vooral aangemoedigd eerlijk te zijn en gewoon te zeggen dat ze uitgenodigd was te gaan varen op Sail.

Maar daar was ze te schijterig voor.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven