Canada met kleuter

01-04-2014 23:00 81 berichten
Voor onze dochter eind dit jaar naar school gaat, willen we nog een keer buiten het hoogseizoen om op vakantie. En aangezien we graag een keer naar Canada zouden willen, dachten we, waarom niet nu dan? We kunnen in september vakantie opnemen.



Het is de eerste keer dat dochter mee gaat vliegen, zie een beetje op tegen de reis (met name het deel naar schiphol, daar lang wachten, dan nog vliegtuig in) maar goed, dat hoort erbij. In Canada willen we graag met een camper een rondreis maken, waarbij West Canada het meeste trekt.



Wie is er geweest, wat zijn de absolute must sees, en wat de totaal overrated locaties die je achteraf gerust had kunnen missen? Wat is er haalbaar met een kleuter (nou ja, dan nog net geen vier dus), qua reisroute? Hoe ging dat met jouw kind tijdens de reis in het vliegtuig? De iPad gaat mee, dat doet al veel, verder is ze niet huilerig ofzo, hooguit gaat ze tegen wildvreemden hele kletsverhalen ophangen En hoe ging het in de camper? Ze moet gewoon in een kinderstoeltje geloof ik?



Alle tips van harte welkom!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook geen kampeerders. Vandaar nog mijn twijfel om toch voor lodges te kiezen. Maar ik dacht met een camper evt overlast van ons kind aan overige hotelgasten (ja, hij huilt wel es enzo...) te beperken. In een camper heb je toch ook aparte slaapcabines, of niet ? En een toilet en douche ? Ik wil sowieso in Vancouver wel kiezen voor een hotel.



Het klopt toch dat er voor RV's aparte campings zijn en je niet in parken mag staan ?
Je hebt op heel veel plaatsen vrijstaande logcabins, dus dan heb je als buren weinig overlast van elkaar. Vind dat erg sfeervolle accommodaties.



Met 'n RV ben je 'n stuk minder vlot natuurlijk, het lijkt me veel vermoeiender rijden en je kunt niet zomaar overal even in rijden waar je met 'n SUV wel kunt komen.



Ik heb eerlijk gezegd nog nooit 'n camper van binnen gezien, maar je hebt ze in Amerika in alle soorten en maten, maar dan nog lijkt mij 'n ingebouwde douche erg krap in vergelijk met de badkamer in je hotel/cabin. Zelf heb ik altijd graag veel ruimte om me heen.
quote:lizzy75 schreef op 02 april 2014 @ 09:51:

Ik vond het een prachtig land en heb er genoten van de natuur. Maar voor een kleuter zijn de afstanden al gauw heel erg groot. Kun je niet alleen Vancouver Island doen? Dan zie je toch de prachtige stranden en regenwouden en daar heb je ook leuke plaatsen als bijv. Victoria. En je zou kunnen eindigen in Vancouver, waar ook wel genoeg te doen is voor een kleuter.Beetje zonde om voor 3 weken alleen maar Vancouver Island te doen. Die kleuter kan gewoon slapen als ie zich verveeld tijdens 't autorijden en als ie wakker is kunnen ze 'n portable dvdspeler ophangen achter in de auto.
Wij hebben in de jaren 90 enkele camperreizen door Canada gemaakt (wel oostkust) en ik heb er als kind zulke fijne herinneringen aan. Ik vond het te gek om samen met mijn broertje voorin bovenin in de camper te slapen. En we hadden niet veel speelgoed mee en al helemaal geen dvd etc en we hebben ons geen moment verveeld. Meestal een camping met speeltuin. We waren dan de hele dag buiten. Ja, het was leuk. Dus ik zeg: zeker doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 02 april 2014 @ 12:20:

[...]



Beetje zonde om voor 3 weken alleen maar Vancouver Island te doen. Die kleuter kan gewoon slapen als ie zich verveeld tijdens 't autorijden en als ie wakker is kunnen ze 'n portable dvdspeler ophangen achter in de auto.Ik ben met je eens dat er veel meer moois is om te zien. Maar wij hebben zelf ook een 3-jarige en die vond het ritje naar de Eifel vorig jaar al te lang (3 uur met 1 tussenstop). Ligt ook aan het kind dus en of ze het niet erg vindt om veel in de camper te zitten. Je rijdt iedere dag wel een paar uur, dus met die van ons zou dit een drama zijn. Daarom wachten wij liever tot ze iets ouder is. Maar misschien heeft TO een kind dat de lange ritten juist leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
Lake Louise heeft de naam prachtig te zijn, maar het iets kleinere Moraine Lake, daar dichtbij, vonden wij nog véél mooier.

Wat voor zo'n peuter misschien leuk is, om de kilometerslange treinen voorbij te zien rijden, soms met 2 containers op elkaar gestapeld. Er is een stuk treintraject, The Spiral Tunnel, in Yoho National Park, waar je lange treinen in spiraalvorm door tunnels ziet rijden. Vond ik heel bijzonder om te zien.

Over de Fraser River, iets voorbij Hope, is een kabelbaantje over de rivier. Er is in onder die kabelbaan een soort zalmpad aangelegd, waar je de wilde zalmen via tredes omhoog kunt zien zwemmen. Er is een leuk visitor centre, met mooie films.

Het heet Hells Gate Airtram.

Ook Stanley Park in Vancouver vind ik leuk voor kinderen. Er zitten heel veel, bijna tamme, raccoons en eekhoorns en er is een kleine (gratis) dierentuin.

Wij hebben in en rond de stad Banff in september heel veel herten gezien (elks). Het is dan bronsttijd en ze lopen dan gewoon door de straten en liggen bij bewoners in de tuin.

Als de via de Icefields Parkway rijdt, kom je langs het Columbia Icefield, een grote gletsjer waar je op kunt lopen. Je kunt er ook een busritje over maken.
Dieren vindt ze super, dus die elks gaat ze geweldig vinden. Die spiral tunnel ga ik googelen!



Wij kiezen mede voor een camper omdat dochter iedere keer als ze ergens anders slaapt moet wennen. Dan slaapt ze twee nachten belabberd, en daarna is het klaar. Dat is alleen niet erg prettig als je om de paar nachten ergens anders slaapt. Camper heeft ze een eigen plekje.



Rijden vindt ze gelukkig wel prima, die begint zich pas te vervelen na 1100 km... Daarom durven we het ook wel aan.
De uitzichten onderweg in Canada zijn ook heel wat aantrekkelijker dan wanneer je in Europa over de snelwegen rijdt.

Het verbaasde mij dat er in augustus helemaal niet zoveel drukte op de wegen was. Enige plaats waar ik het eigenlijk te druk vond was bij Lake Louise in de buurt. Ben 't ook met Amarna eens dat Moraine (kwartiertje rijden van Louise) mooier is.



Je ziet tussen Jasper en Banff heel veel dieren langs de weg. Beren, elks en longhornsheep.



Stanley Park vond ik ook het mooiste van Vancouver en heb daar een groot deel van mijn 2 dagen Vancouver doorgebracht. Mooie totempalen, leuk wandelen, veel wilde bloemen. Gewoon 'n relaxte plek om over je jetlag heen te komen als je daar lekker op 'n grasveld in de zon gaat liggen. Zit ook 'n goed visrestaurant trouwens. Sowieso op Vancouver Island kun je overal super lekker seafood eten.
Alle reacties Link kopieren
De longhornsheep inderdaad, die was ik vergeten. Heel veel gezien bij Jasper in de buurt.



Beren hebben wij in Canada jammer genoeg niet gezien
Alle reacties Link kopieren
Het aquarium in Vancouver is ook heel leuk, in het prachtige park.



Wij hebben ook een dagje aan het strand van Vancouver doorgebracht, heel leuk. Iedereen die aan het bbq-en was, badminton in de branding...
Alle reacties Link kopieren
quote:soley79 schreef op 02 april 2014 @ 08:06:

@suckerpunch, gefeliciteerd met je canadeesje in wording trouwens



Bedankt Er zijn trouwens genoeg korte hikes te doen rondom Banff/ Jasper en Icefields Parkway die prima begaanbaar zijn met een kinderwagen. We zijn net weer terug uit Banff met vrienden met ook een kleuter. In september is een camping reserveren misschien niet nodig maar voor de zekerheid? Ik ben er op elke maand van het jaar geweest en het is allemaal mooi. In Augustus was het wel erg druk, vooral met bussen vol Chinezen. In oktober zijn vele hikes beperkt, oa Morraine Lake, vanwege grizzly beren. Dan moet je minimaal met zn 4en zijn en bear spray bij je dragen.



Veel plezier met de voorbereiding!



En moedersmooiste, je mag me gerust een privé berichtje sturen. Inderdaad apart dat je zo dichtbij komt wonen! En ook een meisje, leuk hoor!
quote:amarna schreef op 02 april 2014 @ 14:22:

De longhornsheep inderdaad, die was ik vergeten. Heel veel gezien bij Jasper in de buurt.



Beren hebben wij in Canada jammer genoeg niet gezien Grizzly's heb ik helaas ook niet gezien, maar wel veel black bears met jonkies of eerder puberjongen, want ik denk dat ze in mei/juni geboren worden. Maar veel op de weg van Jasper richting Maligne Lake (Spirit Island) en ook langs die highway van Jasper naar Banff. Kon daar van dichtbij foto's van maken als ze aan de kant besjes gingen eten. Elks schijnen gevaarlijker te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Elk en moose zijn inderdaad veel gevaarlijker en kunnen aanvallen zonder waarschuwing. Ga niet de held uithangen voor een mooie foto. In september is het bronstijd voor de elks, maar je ziet ze het hele jaar door. Ik heb veel grizzlys gezien maar alleen in het voor en najaar. Er zijn meer grizzlyberen in Banff en Jasper dan zwarte beren, maar je ziet ze veel minder. Elk zie je overal, voor Moose moet je de plekjes weten. Als je geluk hebt zie je ook wolven en als je een cougar ziet ben ik jaloers! Vanuit een auto dan natuurlijk
quote:suckerpunch83 schreef op 02 april 2014 @ 16:25:

Er zijn trouwens genoeg korte hikes te doen rondom Banff/ Jasper en Icefields Parkway die prima begaanbaar zijn met een kinderwagen. We zijn net weer terug uit Banff met vrienden met ook een kleuter. In september is een camping reserveren misschien niet nodig maar voor de zekerheid? Ik ben er op elke maand van het jaar geweest en het is allemaal mooi. In Augustus was het wel erg druk, vooral met bussen vol Chinezen. In oktober zijn vele hikes beperkt, oa Morraine Lake, vanwege grizzly beren. Dan moet je minimaal met zn 4en zijn en bear spray bij je dragen.



Veel plezier met de voorbereiding!





Thanks! Heb al veel tips uit dit topic en ik google me suf

Ik word alleen wel steeds enorm jaloers op je hoor, haha, je zal er wonen, fantastisch!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind tot nu toe de camperhuur wel erg duur. Ik kom steeds zo rond de 3000eur voor ruim twee weken en daar zitten vaak niet eens de kilometers bij. Tel daar nog de campingkosten bij op en ik vind het toch behoorlijk voor een kampeertrip. Iemand betere / goedkopere tips ?
Ik kwam voor drie weken incl vlucht prijzen tegen van tussen de 5000 en 6000. Incl campings 6500....
Alle reacties Link kopieren
Wat je zou kunnen overwegen om te kijken of het goedkoper is, is om in een condo of hotel te overnachten, bijvoorbeeld in Canmore, google maar eens op rocky mountain chalets in Canmore. Dan heb je aan appartementje met 2 slaapkamers en een keuken. Kun je zelf koken. Of kijk eens op verschillende bed and breakfasts in Canmore/ Banff area. Dan kun je al slapen vanaf 80$ per nacht. Vanuit Canmore kun je prima naar Banff en Lake Louise rijden en zou je er bv een nacht of 5 kunnen blijven. Daarna hetzelfde doen in Jasper en daar nog eens een aantal nachten achter elkaar. Jasper is duurder dan Banff / Canmore area, dus voortijdig boeken is dan wel een aanrader.



In de parken bieden ze overal excursies aan naar verschillende bezienswaardigheden. Niet doen, kost je minstens 70$ per persoon en je kan er prima zelf naar toe rijden. Er zit een visitor centre in Banff en ook in Jasper en die kan je alle plekjes uitleggen incl hoe je er moet komen. Je moet een park pas kopen, kost 20$ per dag of 70$ en dan heb je een jaarkaart. Ik zou die jaarkaart doen, zonder m te tekenen op de achterkant en dan zou je hem kunnen doorverkopen. ( Aan mij bijvoorbeeld, want die van mij verloopt in Sept )



Qua benzine scheelt het je wel of je camper of een auto rijdt. De benzine is ongeveer 1,20$ per liter.



Hoop dat je hier wat aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in juni 2011 4 weken met onze zoon van 14 maanden geweest. Zelf was ik 25 weken zwanger. lange hikes zaten er dus niet in, maar genoeg moois gezien zonder lange wandelingen. De must sees zijn allemaal al genoemd, daar heb ik weinig aan toe te voegen.



Qua kamperen wel. Hou er rekening mee dat in de nationale parken de fasciliteiten heel anders kunnen zijn dan hier gebruikelijk is. De plekken zijn onwijs ruim, maar soms is er geen warm water ( dus ook geen warme douche..) of elektriciteit. Op de speciale RV campings natuurlijk wel.



Wij hadden een auto gehuurd en ter plekke campeeruitrusting gekocht. Een RV vonden we veel te duur. Helaas hadden we vaak slecht weer en konden niet altijd camperen. Een goed alternatief was het slapen in een private house. In de bekende toeristenplekken verhuren veel Canadezen een gedeelte van hun huis. In Jasper ( of Banff, weet t even niet meer..) huurden we voor 68 euro een benedenverdieping met drie slaapkamers, twee badkamers, huiskamer en compleet ingerichte keuken. Heel comfortabel en fijn geprijsd!



Verder vonden wij Canada ontzettend mooi ( ook veel beren gezien ), maar ook een flink stuk duurder dan verwacht. Hou daar dus rekening mee in je budget. Alleen koffie is goedkoop, en zelfs in een tankstation kun je vaak kiezen uit meerdere soorten vers gezette koffie.



Je kunt overigens je autostoel zonder kosten meenemen, gewoon inchecken. Scheelt een bak met geld.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar in september met onze twee kindjes (2 en 4) naar west Canada geweest.

3 weken een kamper gehuurd. Vanaf Calgary naar Vancouver + Vancouver Island (en dus terugvlucht vanaf Vancouver).

Een kamper is echt geweldig met kleine kindjes. Wij hadden wel een iets grotere genomen, zodat de kindjes in het slaapdeel konden slapen (en wij dan 's avonds de leefruimte nog hadden).



Wij probeerden onze reisdagen aan te passen aan de kinderen. Vermits die 's ochtends het energiekst zijn, probeerden we dan te wandelen of zo. Onze vierjarige vond dat heel leuk. Nu ja, rennen, springen, klauteren, alles behalve echt stappen, maar dat ging echt heel goed. De jongste zat meestal in de draagzak. Nadien dan bv. nog gaan zwemmen en dan een paar uur rijden. Vaak vielen ze dan gewoon in slaap. Verder hadden we wel een DVD speler bij voor de kinderen.

En natuurlijk een walvistocht, met een kabellift de bergen op beren kijken, regelmatig even stoppen bij een speeltuin, ...



Wij sliepen liefst op de campings in de nationale parken. Heel goedkoop en telkens in een prachtige omgeving. Ok, er is niets (geen elektriciteit of water), maar dat heb je toch allemaal zelf in je kamper, dus dat heb je niet nodig.



Kortom, Canada is niet goedkoop, maar als je het er financieel voor over hebt, een echte aanrader met kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:soley79 schreef op 03 april 2014 @ 15:29:

Ik kwam voor drie weken incl vlucht prijzen tegen van tussen de 5000 en 6000. Incl campings 6500....





Dat komt zo ongeveer op hetzelfde neer, toch ?



Ik heb het er wel voor over maar ben echt verbaasd dat het zo duur is. Ik kijk alleen naar losse camperhuur, geen tickets. Ik heb het er best voor over , dat is het niet maar ben gewoon verbaasd :-) Zal nog eens verder zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Voor de campings betaalden wij tussen de 25 en 35 euro per nacht.

Voor vier weken met alles erop en eraan, waren we ruim 5000 kwijt voor ons 3-n. En dat was in juni, camperen in tent of slapen in private houses.

En die 5000 was echt heel low budget.
Routetechnisch zijn we iets verder nu.

We willen liefst starten in Vancouver, even een paar dagen daar en dan verder.



We twijfelen alleen of we via Whistler, Wells Gray, Jasper, Banff naar Calgary rijden (in grove lijnen even) en dan terugvliegen, of dat we terugvliegen via Vancouver en dan een route nemen bv Vancouver, Hope, Manning Park, Kelowna, Revelstoke, Golden, Banff, Jasper, Wells Gray, Whistler, Vancouver.

Veel meer km uiteraard, maar moeten nog even bedenken of we dat stuk extra willen zien. De eerste route is heel relaxed te rijden in drie weken natuurlijk. Maar die andere is ook goed te doen volgens mij.



Wat denken jullie? Ervaringen met dat "extra" stuk?
Wil je Vancouver Island helemaal overslaan? Ik zou dat juist aan 't begin van je reis een week doen en dan Whistler, WG, Jasper, Banff.
Vancouver Island was voor met name mijn man de eerste afvaller. Hij is daar al eens geweest, vanuit vrienden in de VS met een korte trip, dus hoeft niet zo nodig op herhaling. Vancouver zelf heeft hij niet veel van gezien, die nemen we wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Soley, Ik heb beide routes gereden en denk dat het allebei goed te doen is. Wells Grey is een mooi park. Houden jullie van wijn? Dan zou ik zeker langs Kelowna gaan met de vele wijnproeverijen.. als het lukt in je tijdschema zou ik voor de tweede route gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven