paspoort verlopen. risico maar nemen?

29-07-2014 11:00 101 berichten
Tot mijn grote schrik ontdek ik net dat mijn paspoort is verlopen. Ga met de auto richting de Alpen. Geen douane etc dus. Zal ik het risico lopen en gewoon met verlopen paspoort gaan (nog nooit controle onderweg gehad) of toch maar via spoedprocedure een peperduur paspoort aanvragen?
Alle reacties Link kopieren
Accommodaties willen ook vaak je paspoort zien.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:cecilia74 schreef op 29 juli 2014 @ 12:30:

Accommodaties willen ook vaak je paspoort zien.De accommodatie mag je niet weigeren als je paspoort verlopen is. Aan andere ID is ook voldoende.
Ik ben een schijterd en durf zoiets niet. Stel, er gebeurt iets (ongeval oid) en je moet halsoverkop het vliegtuig terugnemen, dan gaat dat dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Precies, als je vanwege een vervelende situatie ineens met het vliegveld terug moet dan heb je wel een probleem..
Als je op straat aangehouden wordt, moet je je legitimeren. Kom je in een ziekenhuis, moet je je legitimeren.

Ik zou de spoedprocedure doen.
quote:Dahlia74 schreef op 29 juli 2014 @ 12:32:

[...]





De accommodatie mag je niet weigeren als je paspoort verlopen is. Aan andere ID is ook voldoende.een ander ID? Zoals? Jij hebt je 3 paspoorten bij? Je paspoort of ID is je identificatie, verder heb je niks waarmee je je officieel kan legitimeren.
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat zijn er veel mensen hier die het er niet op zouden wagen. Ik dus wel. Heb nog mijn rijbewijs, een ziekteverzekeringskaart en het is maar pas verlopen...Ik zou het wegstoppen en er niet meer aan denken. Het is nu ook weer niet dat je naar de andere kant van de wereld gaat...
Vriend ontzegt mij toegang tot de auto zonder geldige legitimatie hoor ik net:) En dat van calamiteiten etc had ik mij nog niet bedacht. Doen voor de zekerheid dan toch maar spoedprocedure vanmiddag. Hopelijk leren ik en mij chaotische hoofd iets van de extra 47 euro:(
Alle reacties Link kopieren
Maar goed in geval van calamiteit kun je toch altijd nog een spoedprocedure doen?

Denk je dat als je paspoort wordt gestolen in een ver buitenland, je nooit meer terugkomt?



Ik zie echt het probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 29 juli 2014 @ 13:09:

[...]

een ander ID? Zoals? Jij hebt je 3 paspoorten bij? Je paspoort of ID is je identificatie, verder heb je niks waarmee je je officieel kan legitimeren.



Een accomodatie mag je niet weigeren als je paspoort verlopen is, dat was de vraag.



Poloppie, ik zou ook gewoon gaan. Maar dat ligt dus voor een ieder verschillend.
quote:Poloppie schreef op 29 juli 2014 @ 13:09:

Wow, wat zijn er veel mensen hier die het er niet op zouden wagen. Ik dus wel. Heb nog mijn rijbewijs, een ziekteverzekeringskaart en het is maar pas verlopen...Ik zou het wegstoppen en er niet meer aan denken. Het is nu ook weer niet dat je naar de andere kant van de wereld gaat...Dit is wel echt een kop-in-het-zand-reactie zeg. Je bent gewoon strafbaar, hoe je het ook went of keert. Dat er zoveel mensen blijkbaar willens en wetens een strafbaar feit plegen, daar kijk ik van op.
Alle reacties Link kopieren
Ben zo'n twee jaar geleden eens een keer m'n paspoort vergeten bij de Zwitserse grens. Uiteraard werd er gecontroleerd.

Maar met een goede uitleg (vergeten!), wat wapperende wimpers en de belofte niks stouts te doen, konden we gewoon doorrijden.
conversation = awareness
quote:Dahlia74 schreef op 29 juli 2014 @ 13:30:

[...]





Een accomodatie mag je niet weigeren als je paspoort verlopen is, dat was de vraag.



Poloppie, ik zou ook gewoon gaan. Maar dat ligt dus voor een ieder verschillend.Maar jij zegt dat je dan gewoon een ander ID kan laten zien. Maar dat is er niet, want alleen een paspoort of ID is een ander ID. Je kan je identiteit met een ander iets aantonen (rijbewijs bv), maar dat is nog geen ID dan
quote:noreservations schreef op 29 juli 2014 @ 13:25:

Maar goed in geval van calamiteit kun je toch altijd nog een spoedprocedure doen?

Dat kan inderdaad. Maar dan kun je dus niet het eerste het beste vliegtuig pakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 29 juli 2014 @ 13:34:

[...]



Dit is wel echt een kop-in-het-zand-reactie zeg. Je bent gewoon strafbaar, hoe je het ook went of keert. Dat er zoveel mensen blijkbaar willens en wetens een strafbaar feit plegen, daar kijk ik van op.

Wanneer je je paspoort een paar dagen hebt laten verlopen?

Phoe, jouw lat ligt hoog zeg... dan ben ik zwààr crimineel...
conversation = awareness
Voor een reis binnen de Europese Unie zou ik me hier totaal niet druk om maken, vooral niet als het paspoort nog maar kort verlopen is.



Naar landen buiten de EU is het al heel snel een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat je je beslissing al hebt genomen. Jammer, ben ik te laat. Ik heb namelijk ongeveer dezelfde situatie gehad een paar jaar geleden. Ik ging op vakantie naar Oostenrijk, Italië en Zwitserland. In land 2 kwam ik er opeens achter dat ik mijn paspoort helemaal niet bij me had. Paniek natuurlijk, maar we hebben het er op gegokt. Nergens, bij geen enkel hotel of welke grensovergang dan ook, is er naar mijn paspoort gevraagd. Zelfs niet in Zwitserland nee. Ik dacht gewoon: als ze me Zwitserland niet in willen laten, rijden we toch naar een andere bestemming?



Oprechte vraag: is het serieus een strafbaar feit om zonder paspoort te reizen?
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er ook vanaf of je alleen reist of met iemand anders. Bij hotels vragen ze meestal 1 paspoort van het gezelschap voor het doorgeven van gegevens aan de gemeente ivm toeristenbelasting. Overigens was ik van het weekend in Duitsland en vroegen ze om 1 paspoort en dat moest ik even van de kamer pakken, maar toen vond ze een rijbewijs ook prima. Als je alleen reist heb je dus wel eentje nodig. Als je nooit buiten Europa komt zou ik overigens een id-kaart nemen ipv een paspoort, die past gewoon in je portemonnaie en heb je dus altijd bij je, kun je hem ook niet vergeten, en hij is goedkoper :-). Ik was een paar jaar geleden mijn paspoort vergeten en kwam daar op de eerste camping in Frankrijk achter, we wilden door naar Zwitserland, dus dat hebben we maar niet gedaan. Man had gelukkig wel zijn paspoort, waardoor we wel altijd campings hebben kunnen krijgen. Ik was ook een keer het paspoort van de hond vergeten, vragen ze ook bijna nooit naar, maar op 1 camping wel. De dierenarts heeft toen een fax gestuurd dat hij volledig was ingeent enzo en dat was in orde.
quote:Miss_Communicatie schreef op 29 juli 2014 @ 13:35:

Ben zo'n twee jaar geleden eens een keer m'n paspoort vergeten bij de Zwitserse grens. Uiteraard werd er gecontroleerd.

Maar met een goede uitleg (vergeten!), wat wapperende wimpers en de belofte niks stouts te doen, konden we gewoon doorrijden.Hier hetzelfde verhaal. Met een 'zal het volgende keer echt meenemen en nooit meer doen, meneer de douane-beambte' konden we gewoon doorrijden.
quote:EvaViva schreef op 29 juli 2014 @ 13:43:

Oprechte vraag: is het serieus een strafbaar feit om zonder paspoort te reizen?Nee, niet alle landen hebben een identificatieplicht. Ligt er dus helemaal aan waar je bent.
quote:Miss_Communicatie schreef op 29 juli 2014 @ 13:36:

[...]



Wanneer je je paspoort een paar dagen hebt laten verlopen?

Phoe, jouw lat ligt hoog zeg... dan ben ik zwààr crimineel... Dat heeft niks met mijn lat te maken, dat zijn gewoon de regels van de overheid. http://www.rijksoverheid. ... catie/identificatieplicht



Maar blijkbaar vind jij die niet zo heel belangrijk.
quote:Miss_Communicatie schreef op 29 juli 2014 @ 13:36:

[...]



Wanneer je je paspoort een paar dagen hebt laten verlopen?

Phoe, jouw lat ligt hoog zeg... dan ben ik zwààr crimineel... Het klopt ook niet. In Nederland heeft TO gewoon haar rijbewijs (neem ik even aan) en niet alle buitenlanden hebben dezelfde wet- en regelgeving als Nederland natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het er zelf absoluut niet op wagen (maar ik ben een stresskip). Maar als je je verlopen paspoort + rijbewijs hebt dan kan er op zich vast niet zoveel gebeuren. Sterker nog, ik ben heel recent nog vanuit Italië naar Nederland gevlogen zonder een paspoort te laten zien.



Volgens mij kun je in het buitenland toch niet zo'n spoedpaspoort aanvragen? Alleen noodpaspoorten, die eigenlijk alleen worden afgegeven om terug te gaan naar Nederland volgens mij. Is gewoon een 1-reis-document als je in geval van nood terug moet. Maar goed, dat is ook behoorlijk wat gedoe lijkt me en dat zou het mij dus niet waard zijn .
quote:nucky schreef op 29 juli 2014 @ 13:50:

[...]



Nee, niet alle landen hebben een identificatieplicht. Ligt er dus helemaal aan waar je bent.Waar haal jij dat vandaan dan? Want zoals ik het hier lees moet je in alle landen gewoon een geldig legitimatiebewijs bijhebben.

http://www.rijksoverheid. ... -naar-het-buitenland.html
quote:nucky schreef op 29 juli 2014 @ 13:52:

[...]



Het klopt ook niet. In Nederland heeft TO gewoon haar rijbewijs (neem ik even aan) en niet alle buitenlanden hebben dezelfde wet- en regelgeving als Nederland natuurlijk.Je rijbewijs is geen geldig legitimatiebewijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven