Zuid-Afrika! Wat mag ik niet missen?

06-04-2016 16:48 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,



We gaan met zijn 2 in September/Oktober 3 of 4 (?) weken naar Zuid Afrika. Zoals het onderwerp al zegt.. wat mag ik niet missen? Wie is er geweest en heeft tips? Een leuk hotel? anything?



Het plan is om een auto (4x4?) te huren en van Johannesburg naar Kaapstad te rijden via onder andere het Krugerpark, Swaziland en Lesotho, Jeffreys Bay, Addo Elphant park en Kaapstad..en weer terug te vliegen. We willen graag op safari, veel natuur en dieren. Maar ook Raften, Paardrijden en surfen.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:streepjessokken schreef op 18 april 2016 @ 22:47:

Huh? Gewoon nog bezig hoor.Bij mij was er een Australisch kookprogramma. Zou dat regionaal verschillen?
Alle reacties Link kopieren
@Runningmonster.. Oh nee zo zie ik dat ook niet hoor. Elke vorm van feedback is welkom. Ik heb mijn schema ook ergens anders gepost. En daar kreeg ik dezelfde reacties :p Inmiddels is het aangepast en heb een tip van iemand gekregen om mee te gaan met een wilderness trail. Dus ik moest meer schrappen maar heb wel meer rust in kunnen bouwen. Tripadvisor was echt een gouden tip!



We blijven nu 2 dagen in Blyde, dan een paar dagen Kruger, 1 dag Swaziland, vervolgens een wilderness trail in Imfolozi, paar dagen op stad met een ranger. Daarna door naar dRAKENSBERGEN. Vervolgens naar mdumbi en cintsa (surf).. Plet/Knysna/Stormsriver en Addo.. En Kaapstad. De parken boek ik nu, en de rest laat ik open staan zodat we daar kunnen beslissen wat we doen. Ik zit toch nog net buiten het hoogseizoen. Heb er nu ook een beter gevoel bij.



Nu nog prikjes halen, international rijbewijs regelen, Hike outfit en schoenen.. Reisboekje maken. .. en natuurlijk Sparen! Wel veel zin in!
Alle reacties Link kopieren
quote:marley79 schreef op 15 april 2016 @ 08:20:

Hoi,



We hebben een eerste opzet gemaakt.. Vind het best lastig.. we hebben eigenlijk veel te weinig tijd! Wat vinden jullie hiervan? OHja de punten waar bouwsteen voor staat zijn georganiseerde dingetjes via riksja. Ik wil ook de auto bij hun huren want gunstige prijs.



1. 18e Amsterdam – Johannesburg

2. 19e Johannesburg – Hazyview (380 km, 4,5 uur)

3. 20e Hazyview (Panorama route rijden) Graskop, Bourke's Luck Potholes, Pelgrim's Rest en God’s Window en een Cheeta opvangcentrum.

4. 21e Hazyview Blyderiver canyon Tubing (of raften)

5. 22e Bouwsteen: Hazyview – privé bush camp

6. 23e Bouwsteen: Op Safari in prive bush kamp

7. 24e Bouwsteen: Bush camp – Overnachten krugerpark

8. 25e Bouwsteen: zelf rijden in het krugerpark – Komatiepoort

ik zou een extra dag kruger doen. Het is zo groot en ik had achteraf graag meer gebieden in kruger bezocht

9. 26e Bouwsteen: Komatiepoort – Mlilwane, Swaziland

10. 27e Bouwsteen: Swaziland

11. 28e Bouwsteen: Swaziland

wat wil je doen in swasiland? Vond het persoonlijk weinig aan, vond lesotho mooier. Maar goed misschien heb ik irts gemist.

12. 28e Swaziland - ST LUCIA Zululand Safari Lodge (1020 Main Road, 3960 Hluhluwe, Zuid-Afrika) linkje

13. 29e ST LUCIA - Hluhluwe-Imfolozi Nationaal Park

14. 30e ST LUCIA – Boottocht Nijlpaarden (BOUWSTEEN of los boeken?)

15. 31e ST LUCIA – Drakensbergen (waar slapen we?)

16. 1e Drakensbergen – Paardrijden

17. 2e Royal Natal – Wandelen?

18. 3e Royal Natal – Coffee Bay

19. 4e Coffee Bay (Surf)

20. 5e Coffee Bay (Surf)

21. 6e Coffee (Surf)

22. 7e Coffee Bay – Cintsa

23. 8e Cintsa - Addo Elephant Park

24. 9e Bouwsteen: Addo Elephant Park

25. 10e Bouwsteen: Addo Elephant Park

zou overwegen addo over te slaan of in te korten. Bij ons was het het eerste wildpark, maar is veel minder mooi dan hhluwe en kruger. Het voelt zoals iemand treffend schreef inderdaad meer als een soort beekse bergen.

26. 11e Jeffreys Bay (Surf)

27. 12e Jeffreys Bay –ST Francis Bay (Surf)

28. 13e ST Francis Bay - Plettenberg–Bay canyoningen

29. 14e Plettenberg bay - Kaapstad

30. 15e Kaapstad tafelBerg – Boulder Beach

wil je niet naar kaap de goede hoop? Tafelberg kun je vooraf best reserveren, houdt er wel rekening mee dat je maar 1 dag de kans hebt nu en de tafelbeg regelmatig niet toegankelijk is wegens mist.

31. 16e Kaapstad - AmsterdamMocht je ergens ruimte vinden zou ik tsitskamma aanraden. Oh en zeker ergens walvissen gaan spotten, volgens mij kan dat in die tijd wel. Wij konden het iig wel in augustus.
Alle reacties Link kopieren
Een dag te lang in Kaaostad???!! Ik vraag me dan serieus af of je je wel verdiept hebt in wat er allemaal in Kaapstad en ongeving te doen is... Kaapstad is echt fantastisch. En ik heb werkelijk nog nooit eerder gehoord dat iemand het er na 3 dagen zat is. Mooiste stad ter wereld!
Met de topictitel bljft het antwoord dat in mijn hoofd opkomt: het vliegtuig
Alle reacties Link kopieren
quote:Lisbeth_Salander schreef op 22 april 2016 @ 14:51:

Een dag te lang in Kaaostad???!! Ik vraag me dan serieus af of je je wel verdiept hebt in wat er allemaal in Kaapstad en ongeving te doen is... Kaapstad is echt fantastisch. En ik heb werkelijk nog nooit eerder gehoord dat iemand het er na 3 dagen zat is. Mooiste stad ter wereld!Jeej, ik zit er 5 dagen in augustus, tips welkom :-).
Alle reacties Link kopieren
Kaapstad is een - zoals ik dat noem - must-go. Je moet daar zijn geweest! Komende zomervakantie ben ik daar ook!
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Het was niet heel goed weer, we hadden al veel gezien en een grote stad viel tegen na al die natuur, openheid en ruimte. Ik had liever een dag korter gehad in Kaapstad en een dag langer ergens anders.

Hartstikke fijn voor jou lisbeth Salander, dat jij Kaapstad geweldig vond, wij hebben er ons een beetje verveeld ja en een volgende keer zouden we dat anders doen. Is dat een ramp voor jou? Er wordt advies gevraagd in dit topic en ik deel mijn ervaringen. Als jij het bij de jouwe houdt en geen problemen maakt van mijn ervaringen zijn we goede vrienden. Het is denk ik niet nodig om te insinueren dat wij ons niet verdiept zouden hebben in onze reisbestemming.

Andere mensen, andere meningen.
Alle reacties Link kopieren
Als je je verveelt in Kaapstad dan heb je serieus iets niet goed gedaan.



En geen natuur ? Heb je de Chapmans peak drive gereden, om maar iets te noemen ? De deep south geweest? Noordhoek is superleuk. Kaap de goede hoop ? Allemaal op een korte afstand rijden van het centrum. De wijngebieden bij Constantia nek bijv ? Ook bij minder weer is het daar prachtig en je kunt er heerlijk lunchen. Kirstenbosch? Prachtig!

V&A kun je je prima vermaken bij slecht weer. Old biscuit mill geweest? Bo Kaap?



Als je je verveeld in Capetown dan heb je echt iets verkeerds gedaan...
Alle reacties Link kopieren
Haai,



Bedankt voor je feedback. Wist niet dat er weer gereageerd was We hebben het nu weer aangepast. Inderdaad een dag minder in Swaziland, nu is het er meer doorheen rijden. Volgens mij een dag langer in drakensbergen en 2 nachten in tsjisikamma (of zoiets). .En helaas wat minder surfdagen. Maar er is zoveel te zien.



Denk dat MJ87 en ik wat meer op 1 lijn liggen. Mijn vriendinnen zijn ook gek op kaapstad. Maar de "grote" stad trekt mij inderdaad ook wat minder, ondanks dat je buiten de stad wel veel moois en groen zou hebben. Oudtshoorn slaan we ook over. Robbeneiland ook. We hebben nu 1 dag uitgetrokken in Kaapstad voor de pinguïns en de berg. De rest van de dagen toch wat meer in de natuur. Als Addo zo tegenvalt, moeten we misschien 1 dag minder doorbrengen in Addo. We hebben dan al een klein weekje kruger en 4 dagen trekken door de hluhluwe wildernis achter de rug.

Misschien 1 dag meer in het plettenberg, tsitsikamma, stormsriver gebied. De natuur en outdoor activiteiten trekken daar wel enorm. Je kan daar raften, kloofing en paardrijden.

Zoveel keuzes... zo weinig tijd (en geld)..
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Afhankelijk van hoeveel je op de bonnefooi "trekt", kun je ook gewoon een plan maken en in elke stad 2/3 B&B's achter de hand hebben. Dan kun je op eigen tempo reizen. Plenst het in de Drakensbergen? Dan rij je door. Is het super surf weer in Jeffreys Bay, dan blijf je wat langer. Jullie zijn maar met zijn tweeën en er is altijd wel ergens plek (wij reizen met zijn 5-en in ZA meestal ook op de bonnefooi!).



Zeker de tuinroute niet overslaan!



Ook niet vergeten warme kleren mee te nemen. Hoe zuidelijker je komt, hoe kouder het wordt. De huizen zijn hier niet gebouwd op winter en als het buiten 15 graden is, is het binnen ook 15 graden. Geen verwarming, enkel glas, aluminium niet- aansluitende kozijnen, etc. Ik zit in de winter regelmatig met jas aan en muts op in huis. En met de Zuid Afrikaanse versie van Uggs (ze komen uit Jeffey's Bays). Ik had mezelf voorgenomen nooooooit Uggs te kopen, want ik vind ze heel lelijk. Maar ze zijn zo lekker warm en ik woon er in, in de winter.



En aangezien je van surfen houdt, neem ik aan dat je een wetsuit hebt? Surfen in Kaapstad is niet voor mietjes. Ijs en ijskoud. Maar ook in Mosselbaai en Jeffreys Bay wil je wel een wetsuit aan! Buffalo Bay is ook mooi surfen. Bij Durban is de zee lekker warm, ook in de Zuid Afrikaanse winter.



Kaapstad is GEWELDIG. Zeker niet te kort gaan.

Kaapstad tips (naast die al genoemd zijn): Chavonnes Battery Museum (kort bezoekje), Aquarium, Spice Route (bij Paarl), Indian Food Bazaar (als je toevallig in de binnenstad bent rond etenstijd),
Alle reacties Link kopieren
Oudtshoorn en Robbeneiland kun je prima missen

De pinguins vond ik wel leuk, maar als ik moest kiezen tussen de pinguins en Stellenbosch/Franschhoek, dan zou ik de pinguins laten schieten.



De tafelberg is mazzel hebben in jullie geval. Als het helder is alles uit je handen laten vallen en naar de kabelbaan rijden!

Je kunt sowieso naar de kabelbaan rijden als de tafelberg niet open is, vanaf daar heb je al een prachtig uitzicht. Ook vanaf Signal Hill.



Qua Kruger: ik trek max 2 dagen gamedrive.... Maar dan heb ik wel 3 kinderen op de achterbank. Op een gegeven moment heb ik echt wel genoeg bokjes gezien en er schuilt echt niet om elke hoek een leeuw/olifant. Je moet wel mazzel hebben. Georganiseerd zie je meer. Er zijn ook whatsapp groepen met sightings. Maar goed, je mag maar 25 km/hr dus je kunt er ook niet even heen racen!



Stormsrivier is prachtig. Je kunt daar ook prachtig lopen naar een waterval. Ongeveer 3 uur lopen.
Alle reacties Link kopieren
De georganiseerde reis die ik komende zomervakantie naar Zuid-Afrika zal hebben, besteedt ongeveer 3 dagen aan Kaapstad. Dat doen ze niet zomaar. Dan moet er wel wat te zien zijn.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
In Kaapstad vervelen? Daar snap ik nou helemaal niets van! Als je er op zaterdag bent is the old biscuit mill een aanrader, hele leuke foodmarket en ze hebben daar ook wat winkeltjes. Verder eten bij Beluga Mij valt op dat je helemaal niet naar het wijngebied gaat. Klopt dat? Zo zonde, het is prachtig daar! Addo zou ik ook een dag minder doen. Wij waren er vorige maand drie dagen en dat is echt veel te veel. Zeker als je kruger en hluhluwe al hebt gehad dan valt dit wel een beetje tegen (al is het voor een dag of wat leuk hoor). Wat betreft die boottochten voor de nijlpaardtour in St Lucia, die kun je gewoon ter plekke boeken hoor. Je hebt daar ook een tour naar Cape Vidal waar je s nachts schildpadden hun eieren kunt zien leggen. Wij waren helaas te laat, de schildpadden waren al weg en er is dus ook kans dat je ze niet ziet, maar ik zou het de volgende keer weer proberen. Paardrijden kun je daar trouwens ook doen dacht ik. En ook in de Drakensbergen!
Alle reacties Link kopieren
Addo hebben wij 1 dag gedaan . Vonden we meer dan zat. Net de Beekse Bergen met die geasfalteerde wegen en file rijden. St Lucia ken ik niet , staat nog op ons lijstje voor de volgende keer. Net als de Drakensbergen.



Ik snap ook werkelijk niet dat iemand zegt zich te vervelen in Kaapstad ! Ik zou me er weken, maanden kunnen vermaken. Je hebt echt je huiswerk niet gedaan als je je daar niet kunt vermaken.



En idd , ga ook naar de wijnlanden ! Fransschoek is zoooo mooi! Lunchen bij La Petite Ferme of picknicken bij Warwick in Stellenbosch . Of bij Vergelegen . Zucht , ik wil weer terug !
Alle reacties Link kopieren
quote:marley79 schreef op 25 april 2016 @ 22:00:

Haai,



Bedankt voor je feedback. Wist niet dat er weer gereageerd was We hebben het nu weer aangepast. Inderdaad een dag minder in Swaziland, nu is het er meer doorheen rijden. Volgens mij een dag langer in drakensbergen en 2 nachten in tsjisikamma (of zoiets). .En helaas wat minder surfdagen. Maar er is zoveel te zien.



Denk dat MJ87 en ik wat meer op 1 lijn liggen. Mijn vriendinnen zijn ook gek op kaapstad. Maar de "grote" stad trekt mij inderdaad ook wat minder, ondanks dat je buiten de stad wel veel moois en groen zou hebben. Oudtshoorn slaan we ook over. Robbeneiland ook. We hebben nu 1 dag uitgetrokken in Kaapstad voor de pinguïns en de berg. De rest van de dagen toch wat meer in de natuur. Als Addo zo tegenvalt, moeten we misschien 1 dag minder doorbrengen in Addo. We hebben dan al een klein weekje kruger en 4 dagen trekken door de hluhluwe wildernis achter de rug.

Misschien 1 dag meer in het plettenberg, tsitsikamma, stormsriver gebied. De natuur en outdoor activiteiten trekken daar wel enorm. Je kan daar raften, kloofing en paardrijden.

Zoveel keuzes... zo weinig tijd (en geld)..



Wacht maar af ! Zoals iedereen hier bijna zegt : Kaapstad is GEWELDIG !



Met 1 dag in Kaapstad voor de pinguins en ¨de berg¨ zie je sowieso niks van de stad trouwens. Ga je niet naar Cape point ? Niet Chapmans Peak rijden ? Die zou je niet mogen missen , prachtigste route die ik ooit gereden heb (worden ook veel auto televisie reclames opgenomen ).
Alle reacties Link kopieren
quote:lime222 schreef op 25 april 2016 @ 23:23:

Hoi! Afhankelijk van hoeveel je op de bonnefooi "trekt", kun je ook gewoon een plan maken en in elke stad 2/3 B&B's achter de hand hebben. Dan kun je op eigen tempo reizen. Plenst het in de Drakensbergen? Dan rij je door. Is het super surf weer in Jeffreys Bay, dan blijf je wat langer. Jullie zijn maar met zijn tweeën en er is altijd wel ergens plek (wij reizen met zijn 5-en in ZA meestal ook op de bonnefooi!).



Zeker de tuinroute niet overslaan!



Ook niet vergeten warme kleren mee te nemen. Hoe zuidelijker je komt, hoe kouder het wordt. De huizen zijn hier niet gebouwd op winter en als het buiten 15 graden is, is het binnen ook 15 graden. Geen verwarming, enkel glas, aluminium niet- aansluitende kozijnen, etc. Ik zit in de winter regelmatig met jas aan en muts op in huis. En met de Zuid Afrikaanse versie van Uggs (ze komen uit Jeffey's Bays). Ik had mezelf voorgenomen nooooooit Uggs te kopen, want ik vind ze heel lelijk. Maar ze zijn zo lekker warm en ik woon er in, in de winter.



En aangezien je van surfen houdt, neem ik aan dat je een wetsuit hebt? Surfen in Kaapstad is niet voor mietjes. Ijs en ijskoud. Maar ook in Mosselbaai en Jeffreys Bay wil je wel een wetsuit aan! Buffalo Bay is ook mooi surfen. Bij Durban is de zee lekker warm, ook in de Zuid Afrikaanse winter.



Kaapstad is GEWELDIG. Zeker niet te kort gaan.

Kaapstad tips (naast die al genoemd zijn): Chavonnes Battery Museum (kort bezoekje), Aquarium, Spice Route (bij Paarl), Indian Food Bazaar (als je toevallig in de binnenstad bent rond etenstijd),Jij woont er ? Ik ben JALOERS !!
Alle reacties Link kopieren
Hey Bedankt weer..



- lime22: Ik denk dat ik dat stukje advies wel op ga volgen. Ik vind het vanaf hier ook lastig om de dagen tussen ST Lucia dag 15 en dag 27 te vullen.. met hoeveel dagen waar door te brengen. Als ik nou niks vast legt, kan ik ter plekke bepalen wat ik wil, als ik maar op tijd aan kom in Kaapstad is het prima. Het is geen hoogseizoen begin Oktober. Dus dat zou moeten lukken. Kun je in Addo terecht zonder dit van te voren te boeken?



2e helft vakantie:

Eerst drakensbergen, dan mdumbi, cintsa (Jeffreys Bay, Cabo st Francis).. Addo Park, .. En daarna weer wat onduidelijkheid rond Tsitsikamma/plettenberg/stormsriver/Knysna.. Naar kaapstad rijden via oudtshoorn en stellenbosch (er is een route naar Kaapstad waarbij je hier langs rijdt en dus een stukje garden route mee pakt dacht ik.. .. en dan Kaapstad 2 nachten.



Oke! Fijn dat ik de boottocht ook daar kan boeken in ST Lucia.. Scheelt weer geregel. Thx Zomerbloem



Wat is er zo mooi aan stellenbosch?
Alle reacties Link kopieren
Wijn!



Ik heb iets geboekt in Fransschoek, lijkt me beiden leuk maar moest een keus maken.
Alle reacties Link kopieren
Fransschoek is zo leuk, daar kun je echt niet mis gaan :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:rascalles schreef op 26 april 2016 @ 11:39:

[...]





Jij woont er ? Ik ben JALOERS !!





Was de beste beslissing OOIT! We zijn super gelukkig hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:marley79 schreef op 26 april 2016 @ 11:46:

Hey Bedankt weer..



- lime22: Ik denk dat ik dat stukje advies wel op ga volgen. Ik vind het vanaf hier ook lastig om de dagen tussen ST Lucia dag 15 en dag 27 te vullen.. met hoeveel dagen waar door te brengen. Als ik nou niks vast legt, kan ik ter plekke bepalen wat ik wil, als ik maar op tijd aan kom in Kaapstad is het prima. Het is geen hoogseizoen begin Oktober. Dus dat zou moeten lukken. Kun je in Addo terecht zonder dit van te voren te boeken?



Je kunt altijd zonder boeken een SAN (South African National) Park in. Maar slapen is andere koek. We gaan toevallig komend weekend naar Addo, maar er was niks meer vrij dus we slapen in een B&B in de buurt. In Kruger slapen moet je een jaar van te voren boeken. Maar ook in de andere parken is het me nog nooit gelukt - altijd te laat (behalve Tsitsikamma) De parken hebben een hele goede website waar de beschikbaarheid van accommodatie real-time bijgehouden wordt. Andere goede sites zijn lekkeslaap.co.za en safarinow.com. Ik krijg altijd snel reactie.



2e helft vakantie:

Eerst drakensbergen, dan mdumbi, cintsa (Jeffreys Bay, Cabo st Francis).. Addo Park, .. En daarna weer wat onduidelijkheid rond Tsitsikamma/plettenberg/stormsriver/Knysna.. Naar kaapstad rijden via oudtshoorn en stellenbosch (er is een route naar Kaapstad waarbij je hier langs rijdt en dus een stukje garden route mee pakt dacht ik.. .. en dan Kaapstad 2 nachten.



Je kunt bij Swellendam rechts gaan en dan richting Worcester/Paarl rijden. Dan kom je Kaapstad van de noordkant binnen en rijd je door het wijngebied. Het wijngebied is gewoon heel mooi. Combinatie van Italie/Frankrijk, maar zo uitgestrekt.

Beide routes zijn even snel en hebben andere mooie dingen. Ik vind het heel mooi om over de st. Lowry's pass te rijden (dat is als je bij Swellendam rechtdoor gaat). Maar die is ook weer wat gevaarlijker qua verkeer.

Alle reacties Link kopieren
quote:runningmonster schreef op 26 april 2016 @ 12:08:

Wijn!



Ik heb iets geboekt in Fransschoek, lijkt me beiden leuk maar moest een keus maken.Eens! Zo'n lief stadje!
Alle reacties Link kopieren
Je vliegtuig
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:lime222 schreef op 26 april 2016 @ 12:50:

[...]





Eens! Zo'n lief stadje!Ha, nu ik weet dat jij er woont dan ga ik je bombarderen met vragen! Welk deel woon je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven