Zuid-Afrika! Wat mag ik niet missen?

06-04-2016 16:48 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,



We gaan met zijn 2 in September/Oktober 3 of 4 (?) weken naar Zuid Afrika. Zoals het onderwerp al zegt.. wat mag ik niet missen? Wie is er geweest en heeft tips? Een leuk hotel? anything?



Het plan is om een auto (4x4?) te huren en van Johannesburg naar Kaapstad te rijden via onder andere het Krugerpark, Swaziland en Lesotho, Jeffreys Bay, Addo Elphant park en Kaapstad..en weer terug te vliegen. We willen graag op safari, veel natuur en dieren. Maar ook Raften, Paardrijden en surfen.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
In de tuinroute! (vandaar dat ik zo'n fan ben). Met uitzicht op zee
Alle reacties Link kopieren
Helaas slaan we die over omdat we maar 3 weken hebben en keuzes moesten maken. Maar ik hoor dat als je eenmaal geweest bent, je verslaafd bent dus dat komt wel goed .
Alle reacties Link kopieren
Heb je nog duo's and don't qua fooien, veiligheid en dingen die je moet vermijden of juist doen naast je gezonde verstand gebruiken :-)
Alle reacties Link kopieren
Het is de sfeer in het wijngebied. Lekker eten en drinken in het zonnetje met een fantastisch uitzicht. Super fijn. Als je erg actief bent is het beklimmen van de Lionshead in Kaapstad ook nog wel een optie. Vond ik leuker dan het beklimmen van de Tafelberg. Knysna is ook geweldig (daar hebben ze een mooie trail bij de Heads als ik me niet vergis, staat nog op m'n lijstje), wel toeristisch! Tsitsikamma is ook mooi, ze hebben daar ook een zipline maar dat vond ik zelf niet zo. Heb je al een overnachting bij de Drakensbergen gevonden? Als je wilt kan ik even zoeken waar wij toen zaten, was een heel fijne plek.
Alle reacties Link kopieren
quote:lime222 schreef op 26 april 2016 @ 12:42:

[...]







Was de beste beslissing OOIT! We zijn super gelukkig hier.Geweldig! Het is dat mijn man niet wil, anders wist ik het wel
Alle reacties Link kopieren
[quote]Zomerbloem23 schreef op 26 april 2016 @ 15:24:

Het is de sfeer in het wijngebied. Lekker eten en drinken in het zonnetje met een fantastisch uitzicht. Super fijn. Als je erg actief bent is het beklimmen van de Lionshead in Kaapstad ook nog wel een optie. Vond ik leuker dan het beklimmen van de Tafelberg. Knysna is ook geweldig (daar hebben ze een mooie trail bij de Heads als ik me niet vergis, staat nog op m'n lijstje), wel toeristisch! Tsitsikamma is ook mooi, ze hebben daar ook een zipline maar dat vond ik zelf niet zo. Heb je al een overnachting bij de Drakensbergen gevonden? Als je wilt kan ik even zoeken waar wij toen zaten, was een heel fijne plek.[/quote]





Graag Was je ook met kinderen ?
Alle reacties Link kopieren
quote:runningmonster schreef op 26 april 2016 @ 15:22:

Heb je nog duo's and don't qua fooien, veiligheid en dingen die je moet vermijden of juist doen naast je gezonde verstand gebruiken :-)



Wij hebben ons in en om Kaapstad nog nooit echt onveilig gevoeld. We zijn er inmiddels al vaak geweest. We zijn geen uitgaanders (want reizen met een kleine) en in het donker nooit echt over straat gegaan. Uiteten natuurlijk wel en kan prima. Wij deden alles met een huurauto. Rijden wel altijd met de deuren op slot. Joburg vind ik wel een ander verhaal Wij zijn daar een paar keer geweest op doorreis en de sfeer is daar wel echt anders, vind ik.



Tippen doen we altijd , rond de 15 procent denk ik. De service ligt over het algemeen hoog en de kwaliteit ook dus wij tippen altijd best flink. De mannen die op openbare parkeerplaatsen staan (hebben gekleurd hesjes aan) letten op je auto en verwachten daar ook wat voor. Ik weet niet precies wat daar de norm voor is. Wij geven geloof ik altijd zo rond de 50R maar precies weet ik het eigenlijk niet.



De rand ligt super laag , fijn voor vakantiegangers ! Ga vooral veel uiteten :-) Veel lunchen bij winefarms en natuurlijk veel wijn drinken :-) !! Laat je verwennen , geniet van de vreselijk aardige mensen en de prachtige omgeving. Ben je alleen in Kaapstad of ga je nog meer doen ? Je zult niet heel mooi weer hebben maar ook dan valt er genoeg te genieten.



Ik denk dat Lime nog veel meer tips heeft qua do´s en dont´s .
Alle reacties Link kopieren
@Rascalles, dank voor je tips. Dit is ons schema:



Amsterdam - Johannesburg -Pretoria- Krugerpark/Satara rest camp -

Krugerpark-Olifants rest camp- Malelane - Mbabane - St Lucia- vlucht Durban naar Kaapstad-

Franschoek- Hermanus-Kaapstad-Johannesburg Amsterdam



Inderdaad jammer dat het weer mwah kan zijn, wij zijn nl ook heel goed in luieren op een strandbedje maar ok dit wordt natuurlijk een hele andere te gekke trip en met een beetje mazzel is het in het eerste deel overdag wel warm en voor de ochtenden en avonden een fleece Jack en heb van die opvouwbare donsjasjes gekocht bij Decathlon die je zo in de hoe van je tas stopt.



Ja uiteten, zie ik ook erg naar uit. Wat zou ik ongeveer moeten rekenen per dag voor 4, 100 a 150 per dag? Heb ook een paar airbnb's (appartementen). geboekt dus zullen waarschijnlijk zelf ook wel eens koken.
Alle reacties Link kopieren
Idd wat Rascalles zegt: altijd fooi geven en altijd de parkeerwachters betalen. Zij werken hard voor hun geld! Ik geef vaak R5-R10 maar dat is voor korte bezoekjes aan de supermarkt. Ik ken de mannen inmiddels :-)

Soms geef ik een flesje water erbij of een appel.



Ik voel me heel veilig waar wij wonen maar ben ik Kaapstad en Johannesburg wel meer op mijn hoede. Daar doe ik altijd de ramen dicht, deuren op slot en 's nachts rijd ik heel soms (langzaam) door rood (als dat veilig is en als ik me onveilig voel bij de mensen die op de hoek staan). Ik zou ook vermijden om 's nachts te tanken e.d.



Zorg dat je tank vol is, soms zijn de afstanden echt heel groot.

En zorg dat je niet alleen in verlaten gebied bent.

Nooit de sloppenwijken in gaan en al helemaal niet 's nachts.

Niks bij het stoplicht geven (ze trekken zo de tas uit je auto)/slaan het raam in



Het verschil tussen arm en rijk is heel groot en veel mensen zijn wanhopig.

Dit klinkt dan heel naar, maar het is gewoon wijsheid, omdat de mensen zo wanhopig zijn! Een schoonmaker verdient tussen de R150-R200 op een dag. Dat is echt heeeeeeeel weinig. Als je het op je hart hebt, kun je daarom best vrijgevig zijn. Iets achterlaten voor de schoonmaaksters in de B&B's of de parkeerwacht een extraatje geven.



Do's idd veel uit eten gaan, en alles meemaken. Ervaringen zij zo goedkoop! Toegangsprijzen, dingen huren, etc.
Alle reacties Link kopieren
Qua winkelen en dokters is het hier heel goed voorelkaar. Je hoeft zeker niet alles mee te nemen. Sommige stadjes zijn wel heeeeeeel leeg en verlaten en daar kun je dan echt NIETS krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Als je me een privebericht stuurt, kan ik je wel mijn "what to do in Cape Town" lijst sturen. Die ben ik aan het afvinken. Elk bezoek iets nieuws :-).
Alle reacties Link kopieren
Rascalles, plek heet Umzimkulu River Lodge. Zit in Underberg. Is alweer even geleden dat we er waren, maar volgens mij was er een klein speeltuintje voor de kids. Wij hebben geen kinderen dus het is niet heel erg blijven hangen . We zaten in Pied Cottages B als ik me niet vergis. Er is een grote supermarkt in de buurt voor als je zelf wilt koken (of bbq!) maar je kunt ook prima daar eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:lime222 schreef op 26 april 2016 @ 20:38:

Als je me een privebericht stuurt, kan ik je wel mijn "what to do in Cape Town" lijst sturen. Die ben ik aan het afvinken. Elk bezoek iets nieuws :-).Ja leuk, graag. Ben de komende dagen vrij vanwege Koningsdag etc. Dan ga ik je mailen. Misschien heb je nog wel meer tips. Vast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Je wilt ze niet hier zetten Lime?
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer morgen nog even verder.





Vwb zelf koken, dat kan natuurlijk prima. Bij de Pick and Pay en de Woolworths kun je goed boodschappen doen. Zijn vaak enorme shoppingmalls vlak aan de snelwegen, zoals in Amerika.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en vaak kun je daar ook kant en klaar maaltijden/salades kopen bij de deli.

Uit eten kost ons met zijn 5-en ongeveer R500 voor avondeten.
Alle reacties Link kopieren
1. Table Mountain!

2. V&A Waterfront - Winkelen en vlakbij:

3. The Aquarium -

3a - Chavonnes Battery Museum.

4. The Company Gardens - viel tegen vond ik

4a The Castle - Jan Van Riebeecks fort) - wel leuk

5. Start a drive Green Point (leuk voor even ontspannen/tussen activiteiten)

6. Drive along the Coast - Camps Bay - Clifton - along the Ou Kaapse Weg down to Hout Bay (sunset!)

7. Simonstown - penguins

8. Cape Point - moet je geweest zijn

10. Cape Winelands (Stellenbosch, Paarl) - Super. Vooral Spiceroute is leuk (chocolaterie, bierbrouwer, wijnhandel, pizzeria, lekkere koffie)

11. Kirstenbosch gardens - botanische tuin

12. Cape Town City Bus Tour

13. Rhodes Memorial - prachtig uitzicht, moeite waard om uit te stappen als je er langs komt

14. West Coast National Park

15. Robben Island - boot vertrekt vanaf V&A Waterfront

16. Table View - Big Bay - voor de klassieke Kaapstad foto. Als wij in Kaapstad zijn logeren we hier altijd bij vrienden



Shopping in Cape Town: Tyger Valley, Century City (enorm!). Cavendish Square, V&A Waterfront
Alle reacties Link kopieren
Mijn favorieten zijn

1, 2, 3, 3a (heel kort bezoek), 6/7 (in 1 dag - vroeg vertrekken!), 8, 10



Verder vind ik Knysna, en Tsitsikamma heel mooi en de stranden in Wilderness, Jeffreys Bay en Mossel Bay zijn geweldig.

De panoramaroute kan ik elk jaar wel doen. Zo mooi!



En het autorijden. Die enorme afstanden, het uitgestrekte, soms lege wegen. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ze allemaal opschrijven. Ik verheug me al op alle eettentjes en restaurantjes. Is la Colombe de moeite waard? Moet ik mijn pubers even ergens stallen :-). Shoppen doe ik mij 15 jarige dochter een plezier mee, moet ik vast maar even wat geld voor reserveren want Capetown zit wel aan het eind van onze trip
Alle reacties Link kopieren
Wat een koopje R500 en wij zijn met 4 dus rond 100 per dag zou nog niet eens zo gek zijn qua begroting.
Alle reacties Link kopieren
quote:lime222 schreef op 26 april 2016 @ 22:38:

1. Table Mountain!

2. V&A Waterfront - Winkelen en vlakbij:

3. The Aquarium -

3a - Chavonnes Battery Museum.

4. The Company Gardens - viel tegen vond ik

4a The Castle - Jan Van Riebeecks fort) - wel leuk

5. Start a drive Green Point (leuk voor even ontspannen/tussen activiteiten)

6. Drive along the Coast - Camps Bay - Clifton - along the Ou Kaapse Weg down to Hout Bay (sunset!)

7. Simonstown - penguins

8. Cape Point - moet je geweest zijn

10. Cape Winelands (Stellenbosch, Paarl) - Super. Vooral Spiceroute is leuk (chocolaterie, bierbrouwer, wijnhandel, pizzeria, lekkere koffie)

11. Kirstenbosch gardens - botanische tuin

12. Cape Town City Bus Tour

13. Rhodes Memorial - prachtig uitzicht, moeite waard om uit te stappen als je er langs komt

14. West Coast National Park

15. Robben Island - boot vertrekt vanaf V&A Waterfront

16. Table View - Big Bay - voor de klassieke Kaapstad foto. Als wij in Kaapstad zijn logeren we hier altijd bij vrienden



Shopping in Cape Town: Tyger Valley, Century City (enorm!). Cavendish Square, V&A WaterfrontIk ken het allemaal behalve spice route . Goeie tips. Ik zou alleen nog ChapmansPeak drive erbij doen. Naar Noordhoek rijden en vanaf daar Chapmans Peak naar Houtbay. Sunset op de peak is ook mooi of idd door rijden naar Houtbay en dan sunset cocktails bij Dunes. Vaak zie je er vanaf het terras dolfijnen spelen in de baai.
Alle reacties Link kopieren
@Rascalles, dat met die dolfijnen klinkt ook wel fantastisch. Ik hoop dat we in Hermanus ook walvissen gaan zien. Naar wat ik lees, zitten we in de juiste tijd. Jij bent er zo te lezen ook vaak geweest. Smaakt naar meer?
Alle reacties Link kopieren
Als je naar Oribi Gorge (in Kwazulu-Natal) kan gaan, zeker doen!! Hluhluwe-Imfolozi is een mooi safaripark in deze provincie.

Ook de Blyde River Canyon is een aanrader.



In Kaapstad kan ik je het hostel "The Backpack" aanbevelen. Vanaf daar moet je ook echt een trip naar Cape Point doen via Houtbay en Simon's Town. Prachtig!!
Alle reacties Link kopieren
quote:runningmonster schreef op 26 april 2016 @ 23:01:

Ik ga ze allemaal opschrijven. Ik verheug me al op alle eettentjes en restaurantjes. Is la Colombe de moeite waard? Moet ik mijn pubers even ergens stallen :-). Shoppen doe ik mij 15 jarige dochter een plezier mee, moet ik vast maar even wat geld voor reserveren want Capetown zit wel aan het eind van onze trip Die moet je lekker meenemen! Wij doen al deze dingen met kinderen tussen 6-11 :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:runningmonster schreef op 27 april 2016 @ 09:22:

@Rascalles, dat met die dolfijnen klinkt ook wel fantastisch. Ik hoop dat we in Hermanus ook walvissen gaan zien. Naar wat ik lees, zitten we in de juiste tijd. Jij bent er zo te lezen ook vaak geweest. Smaakt naar meer?Ja wij komen er zo n 3 a 4 keer per jaar en willen het liefst nog vaker . Wij zijn een soort van verslaafd zeg maar :-) Wij keken afgelopen week toevallig nog het filmpje van de dolfijnen. Was echt fantastisch . Gewoon toeval ook. We gingen naar Dunes (een restaurant in Houtbay) en hele scholen dolfijnen sprongen voor ons neus voorbij. Dunes zit aan/op het strand. Je kunt er prima eten , lekkere cocktails ook. In Hermanus hebben wij vorig jaar in september walvissen gezien , fantastisch !! Er loopt een wandelroute langs de kust daar en vandaar heb je een goed zicht op de walvissen. Hebben wij niet gedaan want ons kind was toen 2 en het was slecht weer. Wij zaten in een restaurantje en de hoorn ging af , een teken dat ze in de buurt zijn. Dus iedereen rende naar buiten en ja hoor, daar waren ze :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven