Geloof staat in de weg in de relatie

04-07-2014 23:32 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi mensen, ik zou graag wat advies willen van jullie.



De situatie zit zo: ik en mijn vriendin zijn al 3 jaar samen, hartstikke gelukkig en al, maar er was altijd één ding dat niet klopte, zij was christelijk en ik atheïst. Soms ging ik met haar en d'r ouders mee naar de kerk, maar voorderest voel ik niet zo veel voor dat geloof. Nu onze studie's zijn afgelopen beginnen die ouders erg opdringerig te doen tegen mij over dat ik mij moet bekeren, dit gaat in de vorm van dopen. Nu voel ik er zelf natuurlijk vrij weinig voor en hoeft het voor mij niet. Mijn vriendin zou het natuurlijk fijn vinden als ik me ging dopen met haar. Vandaag kwam er een hele andere wending in onze relatie.. D'r ouders zeiden namelijk dat als ik me niet binnenkort doop, ik niet meer welkom ben en ik mijn vriendin niet meer mag zien.. Ikzelf vind dit echt verschrikkelijk en ouderwets om dit te flikken, dit kan gewoon niet natuurlijk. Ik wil me namelijk ook gewoon niet dopen, omdat ik van mezelf weet dat ik het geloof na het dopen zwaar ga verwaarlozen en dat betekent dus dat het een ritueel is zonder enige betekenis, dat dopen. En het alleen voor haar doen is natuurlijk ook niet goed, het moet uit mezelf komen. Nou wil ik haar natuurlijk helemaal niet kwijtraken.. Ik hou zielsveel van haar. Mijn vriendin staat een beetje neutraal in deze situatie jammer genoeg, ze kan niks tegen die ouders van haar zeggen want die zijn nogal streng ingesteld. Maar nu het dilemma: dopen of niet? Hoe denken jullie hierover?



Groet
quote:Ginevra schreef op 05 juli 2014 @ 00:53:

Ik weet toevallig dat een van de felste reageerders hier als het zo uitkomt ook een hostie haalt in de kerk omdat het zo opvalt als ze als enige niet gaat Oh dat heb ik ook wel gedaan. Niet omdat ik niet wilde opvallen hoor, want het zal me aan mijn reet roesten of ik opval of niet. Erger nog, ik vind het soms eigenlijk stiekem wel leuk om op te vallen. Maar vertel me nou eens: wat bereik je ermee om iemands speciale gelegenheid (een bruiloft, of een uitvaart) te verpesten met principieel atheïstisch gedoe? Helemaal niks, wat mij betreft. En aangezien ik toch niet in een god geloof hoef ik me ook helemaal niet druk te maken over de gevolgen van mijn goddeloze actie.
Alle reacties Link kopieren
Het geloof is jouw vriendin met de paplepel ingegoten en om die infectie te verwijderen, is meer dan penicilline nodig.



Denk na voordat je in dit huichelende wespennest trapt.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niets mis mee, als iemand een geloof heeft, maar het wordt vervelend, als ze dat een ander proberen op te dringen.

Als deze kerkaanhangers van hun geloof iets niet mogen, proberen ze het mij ook te verbieden en hun mening op te dringen.



Lekker hypocriet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vrijgemaakt en hartstikke christelijk (zou het zelf niet zwaar noemen)- en ik vind het gedrag van die ouders (en van die vriendin) heel erg. Heeft ook weinig met christelijke waarden als respect, liefde en verdraagzaamheid te maken. Binnen onze kerk ken ik echt heel weinig gezinnen waar dit zou gebeuren. Ik zou er zelfs geen een zo kunnen aanwijzen. Denk wel dat hetvtwee generaties geleden zeker denkbaar was. Ik ken wel veel gezinnen waar veel kinderen eigen keuzes maken op gebied van geloof en levenspartners en waar dit echt wel gerespecteerd wordt, waar kinderen altijd welkom zijn en blijven, ongeacht de keuzes die ze maken. Bovendien word je ook niet zomaar even gedoopt als het niet duidelijk iemands eigen overtuiging is. (Sorry, ik schiet toch even in de verdediging hoor). Overigens: weeet niet van wat voor kerk de vriendin van TO echt lid is? Omdat het alleen over doop gaat en niet over belijdenis doen, is het misschien een evangelische kerk? Ook dan klinkt het me vreemd in de oren... Eigenlijk hoop ik maar dat dit niet echt is, ik zou me best schamen voor dit soort medechristenen...
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Hmmm... ik ben redelijk goed ingevoerd in de vrijgemaakte gereformeerde gemeenschap, maar bij maatschappelijke discussies met betrekking tot het geloof sta je heel snel buitenspel.

Droevig dat hier een ander beeld van deze gemeenschap wordt neergezet.



Als hier 's avonds de gordijnen dichtgaan om toch stiekum TV te kijken, blijf ik dat hyprocriet vinden.......
Het komt er dus gewoon op neer dat jullie niet bij elkaar passen zoals een SP'er en VVD'er niet bij elkaar passen.
quote:elninjoo schreef op 05 juli 2014 @ 00:12:

wat zijn vrijgemaakten?Het is me al in meer topics opgevallen dat je geen flauw verstand hebt van het christendom, maar er wel heel ernstig op afgeeft. Zo'n alfa cursus zou dus best iets voor jou kunnen zijn, gewoon in het kader van verbreden van je kennis van de samenleving.
quote:Nalysa schreef op 04 juli 2014 @ 23:45:

Niet dopen natuurlijk! Je vriendin staat neutraal in deze situatie? Zij zou het dus wel ok vinden als jij je laat dopen voor haar?

En wat zouden haar ouders ervan vinden als je je alleen zou laten dopen omwille van het kunnen hebben van verkering met hun dochter?



Lijkt me wel wat om die vraag te stellen aan pa en ma.

Ik kan me toch niet voorstellen dat ze willen dat je geloof huichelt?



Hou er in ieder geval maar rekening mee, dat ALS je zou besluiten mee te gaan in het doop-gebeuren, je de rest van je leven op je huid zal worden gezeten door schoonouders. Want mensen die een ander verplichten te dopen (wat zeker in de islam, maar volgens mij ook in het christendom not done is!), zijn tot alles in staat.
Alle reacties Link kopieren
Is je vriendin nog niet volwassen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Ginevra schreef op 05 juli 2014 @ 00:53:





En relativeer ook de felle reacties hier een beetje. Ik weet toevallig dat een van de felste reageerders hier als het zo uitkomt ook een hostie haalt in de kerk omdat het zo opvalt als ze als enige niet gaat Haha! Vond een begrafenis nu niet echt 'n gelegenheid om recalcitrant te doen. En buiten begrafenissen zul je mij niet in 'n kerk zien. En ik heb de hostie niet opgegeten maar buiten aan de vogeltjes gevoerd
quote:viva-amber schreef op 05 juli 2014 @ 06:34:

Is je vriendin nog niet volwassen?



VivaAmber: vriendin is 17, nog een kind. Die kan niet tegen zulke dominante ouders op.

TO ziet het juist: dopen heeft alleen zin als hij er compleet achter staat en zich kan richten naar het geloof. Met alle respect denk ik niet dat dat er in zit. Dus zit er wsch, niets anders op dan de relatie te verbreken!

Geloof maakt meer kapot dan je lief is!! Geloof is vaak bron van conflicten terwijl het zou moeten verbroederen! De ouders van de vriendin van TO kijken niet naar hoe hij is tegen hun dochter, die kijken alleen maar naar het ontbrekende etiket: dopen/geloven.
Hij schreef al dat de vriendin 17 is.
quote:Naara schreef op 05 juli 2014 @ 06:19:

[...]



Het is me al in meer topics opgevallen dat je geen flauw verstand hebt van het christendom, maar er wel heel ernstig op afgeeft. Zo'n alfa cursus zou dus best iets voor jou kunnen zijn, gewoon in het kader van verbreden van je kennis van de samenleving.Ik ben gewoon tegen elke religie zodra die dwingend wordt. Enige religieuze levensstijl die ik respecteer is het boeddhisme. Daar hoef ik geen cursus voor te volgen.
quote:tweeling53 schreef op 05 juli 2014 @ 02:23:

Het geloof is jouw vriendin met de paplepel ingegoten en om die infectie te verwijderen, is meer dan penicilline nodig.



Denk na voordat je in dit huichelende wespennest trapt.Dit kan heel goed zo zijn ja. Je vriendin is al 17, een puber. De leeftijd dat ze al een paar jaar voor haar eigen wensen op zou moeten komen. Als ze zelf nog niet tegen kerkgang en religie heeft geprotesteerd en haar kont tegen de krib gooit, komt 't wellicht ook niet meer. Zie hierboven 'n reactie van iemand die ook zwaar christelijk is opgevoed en het zelf ook is gebleven. Indoctrinatie kan heel hardnekkig zijn.
quote:elninjoo schreef op 05 juli 2014 @ 06:41:

[...]



Ik ben gewoon tegen elke religie zodra die dwingend wordt. Enige religieuze levensstijl die ik respecteer is het boeddhisme. Daar hoef ik geen cursus voor te volgen.

Afgezien daarvan geef je blijk van geen enkele kennis te hebben van welke religie dan ook.. Scheert het complete christendom over 1 kam. En daar zitten nog wel 1000 tinten grijs in....



Echt, ALS je ooit op dit vlak als serieuze gesprekspartner wil worden gezien moet je daar iets aan doen. Anders blijf je gewoon net als de rest van het forum steken in de middelmaat, op z'n best. Aan jou de keus.



/einde offtopic



(en nee, ik ben geen christen, waarvan akte)
Ik weet dat het christendom van gematigd tot zeer extreem een hele hoop varianten heeft. Ben zelf katholiek opgevoed, dat is nog best wel vrij t.o.v. andere stromingen.
In de katholieke variant hoef je je partner niet te laten dopen om er mee om te mogen gaan. Is seks voor het huwelijk ook geaccepteerd en hoef je geen frequente kerkganger te zijn. Bij katholieke kerkelijke huwelijken en begrafenissen mogen gewoon cd's in de kerk worden gedraaid met niet kerkelijke muziek.
Alle reacties Link kopieren
Zij en haar gezin zijn evangelisch.
Alle reacties Link kopieren
Hier een ex-hervormde kerkganger....



Ik ging uit respect voor mijn ouders mee naar hun kerk zolang ik bij hen woonde. Mijn verkering ging ook met me mee als hij bleef slapen bij mijn ouders.

Zodra we gingen samenwonen (wat mijn ouders niet leuk vonden omdat samenwonen 'niet hoort' maar uiteindelijk hebben ze mijn keuze gerespecteerd), zijn we daarmee gestopt.



Dus: geen dwang vanuit mijn ouders maar respect vanuit mij naar mijn ouders toe. Omdat ik wist dat ze het fijn vonden.



Tip aan TO: vraag je vriendin hoeveel waarde zij hecht aan dit geloof. Wil zij later als ze samenwoont hiermee doorgaan of niet?

Op basis van HAAR ideeën kiezen of je al dan niet een Toekomst met HAAR kunt hebben.

En ik zou me niet laten dopen, omdat dat een belofte is je leven godsdienstig te leven. Wat je niet van plan bent.
sounds like something I would say
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk niet laten dopen.

Maar ook niet meer mee gaan naar de kerk.

Ik denk dat je duidelijker moet zijn in je boodschap dat je atheist bent.

Dat hoeft absoluut niet op een onvriendelijke of respectloze manier.

Maar het lijkt me het beste als het voor alle partijen duidelijk is dat je atheïst bent en blijft en dat ouders (en vriendin) hun verwachtingen zullen moeten bijstellen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind meegaan naar de kerk trouwens helemaal geen uiting van respect naar ouders.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:carlo233 schreef op 05 juli 2014 @ 10:28:

Zij en haar gezin zijn evangelisch.



Oei, zelf afkomstig uit een zeer vrijgemaakt nest, waaruit ik me heb los gewrikt, maar evangelischen kunnen er ook wat van!

Dat gaat hem echt niet worden.
quote:elninjoo schreef op 05 juli 2014 @ 06:38:

[...]



Haha! Vond een begrafenis nu niet echt 'n gelegenheid om recalcitrant te doen. En buiten begrafenissen zul je mij niet in 'n kerk zien. En ik heb de hostie niet opgegeten maar buiten aan de vogeltjes gevoerd



Vind jij dat recalcitrant om geen hostie te halen bij een begrafenis of bruiloft? Je wordt uitgenodigd, niet gedwongen dus ik blijf altijd zitten. Zelfs mijn streng gelovige moeder zegt hier nooit iets over en ik heb ook niet het idee dat iemand mij daarom veroordeelt. Als dit wel zo zou zijn is dat hun probleem, niet mijn. Ik ben alleen maar eerlijk.

Mensen van een ander geloof zullen ook niet zo snel een katholieke hostie halen.

Ik vind de hostie daarna aan de vogels voeren veel erger.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind sommigen hier ook vrij fel reageren terwijl ze niks of weinig over het geloof afweten.

Wij zijn ook christelijk en hechten veel waarde aan het geloof en de normen en waarden. Daarmee leven we niet heilig en zijn we net als ieder ander. Het enige verschil is dat wij in de levende God geloven.



Het geloof (als je in een goede kerk zit) is helemaal niet eng of dwingend. Juist niet, God dwingt niemand. Het zijn meestal de mensen die het dwingend maken.

Daarom zijn haar ouders niet goed bezig. Ze zouden je gewoon uit liefde en verdraagzaamheid moeten kunnen accepteren.

Door dit soort mensen krijgen mensen een vertekend beeld van het geloof.

TO: dopen doe je voor God, niet voor je vriendin of haar ouders, of voor wie dan ook.

Dit doe je alleen uit jezelf.

Het heeft dat ook absoluut geen zin om je te laten dopen, terwijl je eigenlijk niet weet waarom je het doet.

Ik zou een goed gesprek voeren met je vriendin en haar ouders. Wat zij doen, kan niet.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
Nooit laten dopen !!!!

je staat er niet achter.

Ik zou het zelf nooit doen,want ik geloof namelijk ook niet.

Altijd dat achterlijke gedoe om het geloof,waarom moeten de NIET gelovigen zich altijd laten bekeren,en laat iedereen in zijn waarde.

Als ik een vriendje zou hebben,die wel geloofde,zou ik niet zeggen ,goh je mag niet meer geloven.

Laat iedereen in zijn waarde.

Maar ik zou zeggen ....... NIET DOEN !!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven