Hoe kan ik mijn zus helpen?

16-04-2014 14:59 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn zus is getrouwd en heeft een zoontje van 4 jaar. Ze heeft al wel eens laten vallen dat haar man soms losse handjes heeft. De laatste keer toen ik bij hun op visite was kon ik ook merken dat niet alleen mijn zus maar ook haar zoontje slachtoffer van hem is. Vandaag belde ze mij huilend op dat hij haar weer had geslagen en allerlei dingen naar haar had lopen gooien. Ze was heel erg van streek waardoor ik zei ga dan naar de politie geef hem aan of ga naar een huisarts. Helaas wonen we te ver weg van elkaar dat ik zo naar haar toe kan racen anders had ik dat allang gedaan. Maar mijn zus is zo bang voor haar man. Hij dreigt ook hun kind af te pakken mocht ze bij hem weggaan. Hij zit zelf in een uitkering en doet verder niks terwijl mijn zus gewoon werkt.

Wat moet ik hiermee aan hoe kan ik haar het beste helpen?



Groetjes,

Anna
Alle reacties Link kopieren
Niemand geeft TO de schuld. Begrijp (als ik voor mezelf spreek) alleen niet waarom er geen poot uitgestoken wordt om te helpen onder het mom van "sorry, kan nu even niet". Dat vind ik echt slap gedrag. Tuurlijk moet de zus van TO ook willen. Maar hey... ze heeft gebeld en dat is een grote eerste stap voor een slachtoffer van geweld. Die moet je niet vervolgens in de wacht zetten terwijl jij even gaat overleggen wat het beste is op een tijdstip waarop het jou uitkomt. Die moet je gaan ophalen en haar bij dat overleg betrekken. Zij kan niet "gewoon gaan" want er zit een vent daar in huis die haar de weg verspert en dreigt haar kind van haar af te nemen als ze het waagt om bij hem weg te gaan.
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
Al moest ik bij wijze van spreken een auto jatten, ik stond bij mijn zus op de stoep. Om haar te verrassen met een ijsje in de stad om de hoek, zodat je gelijk van die klapmongool weg bent.



Ik snap dat het spannend is en je graag samen met een ander wil, maar als je zus zo wanhopig op belt doet ze dat lijkt mij niet voor niks.



Ga. Is het niet voor je zus, dan wel voor het kleine mannetje. Hij is de enige in de situatie die er echt niets aan kan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 16 april 2014 @ 15:44:

Jullie weten toch zelf ook wel dat een mep slachtoffer 9 van de 10 keer terug rent naar de mepper?

In dit soort relaties is nooit alleen meppen aan de hand, er speelt eigenlijk altijd een vorm van manipulatie mee maar ook geestelijke afhankelijkheid.



To de schuld geven vind ik misselijk. Zus moet ballen kweken en maken dat ze wegkomt.

Zus is degene die zichzelf en haar kind in gevaar brengt. Zolang ze zelf niet optreedt en gewoon gaat zal "haar een taxi insleuren" bijzonder weinig zin hebben.



Eens, maar zus heeft TO gebeld en huilend haar verhaal verteld. Ze heeft hulp nodig, en TO wil dat dus blijkbaar alleen bieden door een deur open te zetten.



Slachtoffers van geweld vinden het ook moeilijk om weg te gaan, en TO heeft blijkbaar ook geen ballen genoeg om die hulp te bieden
Niet alles gelezen, maar mijn hart breekt. Ik zou echt direct, meteen in actie komen. Zorg dat je zus haar ID bewijs en dat van haar zoontje niet vergeet, plus zijn lievelingsknuffel. De rest is (tijdelijk vervangbaar). Ze heeft een noodkreet de wereld in gestuurd door jou overstuur te bellen. Waar wacht je nog op?



Onbegrijpelijk ook dat jouw ouders nog niet ingegrepen hebben, mijn vader zou haar echtgenoot hoogstpersoonlijk in elkaar hebben gebonkt (zeer nette man, overigens, maar kom niet aan zijn kinderen).
Mogelijke opties (kunnen ook naast elkaar gedaan worden volgens mij)

- Bel het AMK. Vraag advies over hoe en wat.

- Bel het 0900-nummer van de politie en vraag naar haar wijkagent/wijkteam. Daar is altijd iemand van aanwezig. Leg de situatie uit, vraag om advies en of ze, bij ernstig gevaar, evt stand-by kunnen staan.

- Bel een Blijf van mijn Lijf huis, en vraag daar om advies wat te doen en hoe dingen te regelen.

- Adviseer je zus om boven/in een andere kamer 'de was te gaan doen' en een boodschappentas/vuilniszak vol te gooien met kleding voor haar en zoontje. Onder het mom van administratie die toer herhalen met belangrijke papieren en dergelijke. Vervolgens gaat ze 'boodschappen doen' met haar zoontje en gaat ze naar een vooraf met jullie afgesproken plek, liefst met zo veel mogelijk mensen. Jullie halen haar en zoontje daar op (voor het geval thuis ophalen niet te regelen is).
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 16 april 2014 @ 15:44:

Jullie weten toch zelf ook wel dat een mep slachtoffer 9 van de 10 keer terug rent naar de mepper?

In dit soort relaties is nooit alleen meppen aan de hand, er speelt eigenlijk altijd een vorm van manipulatie mee maar ook geestelijke afhankelijkheid.



To de schuld geven vind ik misselijk. Zus moet ballen kweken en maken dat ze wegkomt.

Zus is degene die zichzelf en haar kind in gevaar brengt. Zolang ze zelf niet optreedt en gewoon gaat zal "haar een taxi insleuren" bijzonder weinig zin hebben.

Absoluut mee eens!!



Als de zus aangifte doet, dan wordt haar man direct opgepakt. Vervolgens wordt de man voor paar dagen verboden hun huis in te komen, sleutels worden afgenomen, dit thuisverbod mag maximaal 10 dagen duren, maar kan ook korter zijn, dat wordt bepaald door de justitie. Vervolgens komt haar zus direct in contact met een aantal instellingen die haar verder kunnen helpen. Dit is een nieuwe wetgeving in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wil ze bij je logeren? Je kan eigenlijk niet veel doen behalve je hulp toezeggen. Als je dat wil.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat DAADKRACHT zou niet misstaan zeg, wat een slap gedoe zowel van jou als je ouders! Dat arme kleine ventje is er wel het grootste slachtoffer van, hoe kan je daar je ogen voor sluiten?! Haal je zus en neefje VANDAAG nog op en zorg dat ze aangifte doet en een melding bij het AMK! Ik wens jullie veel ballen en wijsheid toe.
Ik hoop dat dit topic jou inspiratie geeft om de mouwen op te stropen en aan te pakken. Succes!
TO, als dit mijn zus was had ik al in de auto gezeten, hoe ver het ook was. Ik zou er heen gaan met een paar man, zodat zij en haar zoontje veilig weg kunnen.



Ja het is eng, maar ze moeten daar weg!
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 16 april 2014 @ 15:51:

Mogelijke opties (kunnen ook naast elkaar gedaan worden volgens mij)

- Bel het AMK. Vraag advies over hoe en wat.

- Bel het 0900-nummer van de politie en vraag naar haar wijkagent/wijkteam. Daar is altijd iemand van aanwezig. Leg de situatie uit, vraag om advies en of ze, bij ernstig gevaar, evt stand-by kunnen staan.

- Bel een Blijf van mijn Lijf huis, en vraag daar om advies wat te doen en hoe dingen te regelen.

- Adviseer je zus om boven/in een andere kamer 'de was te gaan doen' en een boodschappentas/vuilniszak vol te gooien met kleding voor haar en zoontje. Onder het mom van administratie die toer herhalen met belangrijke papieren en dergelijke. Vervolgens gaat ze 'boodschappen doen' met haar zoontje en gaat ze naar een vooraf met jullie afgesproken plek, liefst met zo veel mogelijk mensen. Jullie halen haar en zoontje daar op (voor het geval thuis ophalen niet te regelen is).

Goede post! De eerste dingen kan je zelfs als je bedlegerig bent nog doen.



En natuurlijk is het niet TO's schuld dat haar zus in deze situatie zit. Maar als haar zus zelf niet in staat is om bij haar man weg te gaan, dan moeten anderen haar maar helpen. Allicht zal ze niet op stel en sprong van haar man af zijn. Maar is dat dan een reden om maar niets te doen? Er is wel een kind in het spel dat al onder de situatie geleden heeft.
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
Kijk eens op www.vooreenveiligthuis.nl, daar kan je informatie vinden over als je je zorgen maakt over iemand. En dan is het tijd voor actie. Je neefje moet daar weg en kan dat niet zelf. Je zus zal uiteindelijk ook zelf weg moeten willen gaan, maar daar heeft ze wel hulp bij nodig van jullie.
Alle reacties Link kopieren
Heel goed TO dat je niet als een kip zonder kop daarheen rijdt. Ik hoop dat je met je ouders een plan kunt bedenken om je zus en neefje op te halen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:anna1989 schreef op 16 april 2014 @ 15:31:

Bedankt voor jullie reacties



Ik ga straks naar mijn ouders toe en dan gaan we overleggen hoe en wanneer we haar het beste weg kunnen halenMaar wel vandaag, echt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 16 april 2014 @ 16:13:

Heel goed TO dat je niet als een kip zonder kop daarheen rijdt. Ik hoop dat je met je ouders een plan kunt bedenken om je zus en neefje op te halen.

Precies. Stomme hulp is geen hulp.



Dadelijk sta je daar, is alles koek en ei, gaat ze niet mee en wordt ze later in elkaar geslagen omdat ze geklikt heeft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 16 april 2014 @ 16:22:

[...]



Precies. Stomme hulp is geen hulp.



Dadelijk sta je daar, is alles koek en ei, gaat ze niet mee en wordt ze later in elkaar geslagen omdat ze geklikt heeft.Dit.
Lieve TO, je zus heeft een belangrijke stap gezet. Ze heeft gebeld en toegegeven dat het uit de hand gelopen is, dit is haar schreeuw om hulp.



Ik kan mij voorstellen dat je niet als een kip zonder kop in de auto springt (hoewel ik dat denk ik wel gedaan zou hebben). Zorg dat jullie met meerdere mensen zijn als jullie haar gaan halen. Licht desnoods de politie in zodat die weten dat als het uit de hand loopt dat ze direct moeten komen.



Het is wel heel belangrijk dat je zeker weet dat je zus en haar zoontje meegaan als jullie daar zijn. En niet dat ze terug krabbelt en blijft want dan kun je er van op aan dat het daarna helemaal mis gaat.



Sterkte, lijkt me vreselijk moeilijk om mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk moet er een goed doordacht plan liggen en moeten ze niet als dolle stieren daarheen. Maar het moet wel. En het moet ook vandaag.
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
Alle reacties Link kopieren
TO: Ik zou het steunpunt huiselijk geweld bellen en daar info vragen.

Iedereen kan hier wel roepen dat je haar op moet halen, maar wat als je daar bent en ze wil niet mee? Dan escaleert de boel voor niets.

Ik zou eerst een goed plan bedenken, samen met deskundigen, zodat de kans dat ze meegaat en ook bij hem weg blijft het grootst is.



Veel sterkte!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
quote:pinkie80 schreef op 16 april 2014 @ 16:38:

Tuurlijk moet er een goed doordacht plan liggen en moeten ze niet als dolle stieren daarheen. Maar het moet wel. En het moet ook vandaag.



Je spreekt jezelf vreselijk tegen hier. Goed doordacht betekent dus niet perse vandaag. Dat betekent juist dat je eerst nadenkt over documenten die eventueel mee moeten en dat je overlegt met de politie.

Heb jij veel ervaring met huiselijk geweld? Ik niet, dus ik zou het meldpunt bellen en daar info vragen. Zij weten waarschijnlijk beter dan wij wat het beste en veiligste is om te doen.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
quote:Youk79 schreef op 16 april 2014 @ 16:43:

[...]





Je spreekt jezelf vreselijk tegen hier. Goed doordacht betekent dus niet perse vandaag. Dat betekent juist dat je eerst nadenkt over documenten die eventueel mee moeten en dat je overlegt met de politie.

Heb jij veel ervaring met huiselijk geweld? Ik niet, dus ik zou het meldpunt bellen en daar info vragen. Zij weten waarschijnlijk beter dan wij wat het beste en veiligste is om te doen.Helaas weet ik er meer van dan me lief is. De zus van TO heeft haar gebeld wat 9 van de 10 keer betekent dat het al vreselijk geëscaleerd is. Die zus en haar kind moeten daar vandaag nog weg. En ik spreek mezelf helemaal niet tegen. Iets goed overdenken hoeft geen dagen, zelfs geen uren te duren.
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
Alle reacties Link kopieren
Vast al genoemd (heb niet alles terug gelezen). Jij kunt (anoniem) het Steunpunt Huiselijk Geweld bellen:http://www.vooreenveiligthuis.nl/huisel ... teunpunten. Zij geven je advies en kunnen je de weg wijzen. Je zus kan natuurlijk ook zelf bellen, maar het klinkt alsof het nog even duurt voor zij zover is.
Alle reacties Link kopieren
quote:cindy2013 schreef op 16 april 2014 @ 15:55:

[...]



Absoluut mee eens!!



Als de zus aangifte doet, dan wordt haar man direct opgepakt. Vervolgens wordt de man voor paar dagen verboden hun huis in te komen, sleutels worden afgenomen, dit thuisverbod mag maximaal 10 dagen duren, maar kan ook korter zijn, dat wordt bepaald door de justitie. Vervolgens komt haar zus direct in contact met een aantal instellingen die haar verder kunnen helpen. Dit is een nieuwe wetgeving in Nederland.Dit dus!! Aangifte doen, altijd!
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 16 april 2014 @ 15:01:

Toch bij haar langsgaan om haar op te halen. Ze moet weg bij die man.Dat zou ik ook doen. Al woont ze 1000 km ver.
Alle reacties Link kopieren
Bublesdevere u r a hero!
Love is the meaning of life

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven