Hulp nodig bij mishandeling

31-10-2014 16:08 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opgelet, dit wordt een lang verhaal.



Het bekende liedje, ik schrijf al langer mee op het Viva forum. Ik post dit onder een andere naam omdat dit vooral over mijn familieleden gaat. Wat ik met dit topic wil? Raad, nieuwe inzichten. Een einde aan deze ellende.



Mijn oom heeft 3 zonen. Eén van 24 jaar, één van 18 jaar en één van 12 jaar.

Het is met een blauw oog begonnen. Een blauw oog omdat, zo zei hij, de Deense Dog even te blij was dat hij ging wandelen. We geloofden het allemaal. 6 Maanden later liep mijn oom mank. Fietsongeluk. Paar maand daarna weer iets anders.



Mijn oom wordt geslagen. Eerst door zijn oudste zoon. Later door de 2 oudste. Tegenwoordig komt de jongste ook al zeer agressief uit de hoek. We weten het, en kunnen er niets tegen doen.



Mijn oom is al verschillende keren in het ziekenhuis beland, maar wil geen aanklacht doen tegen zijn eigen kinderen. Hij wil het huis niet verlaten, omdat hij bang is dat ze anders hun moeder zouden aanvallen (die erg genoeg niets doet tegen het misbruik, zelfs niet de politie bellen op het ogenblik dat dit gebeurd).



Mijn ouders wonen in hetzelfde dorp, en zijn hem meer dan eens moeten gaan redden. Mijn moeder heeft al verschillende keren de politie moeten bellen om haar petekind op te laten nemen. Maar mijn ouders kunnen geen klacht indienen. We kunnen enkel waarschuwen/bellen als er iets gebeurd.



Mijn oom was rechter. Is ontslagen doordat hij zich zo vaak ziek meldde (door de mishandelingen). Zit nu dus elke dag thuis (solliciteert zich suf, maar is “te oud” en “te duur”). Oudste zonen zitten beiden ook thuis (willen niet werken, geen idee waarom). Het is daar een tikkende tijdbom. Het is zover gekomen dat we een “seniorengsm” gekocht hebben met een alarmknop, zodat er in geval van nood ingegrepen kan worden.



Mijn oom wordt aangevallen met messen. Wordt geslagen, geschopt,… En we kunnen niets doen! We zien een succesvolle man veranderen in een hoopje ellende. Dit speelt zich nu al 3 jaar af. We blijven aandringen op aangifte doen, of het huis te verlaten, maar dat wil/durft hij niet.



Heeft er iemand nog een idee hoe we hem kunnen helpen? We zijn ten einde raad. De verwondingen worden steeds erger, en de laatste tijd ben ik steeds bang dat het volgende telefoongesprek over zijn dood is.



Sorry als dit warrig geschreven is, ben zeer emotioneel.
Wat een bijzonder verhaal.



Als zich dit in Nederland zou afspelen zou ik er niks van geloven.



Ontslagen worden vanwege te veel ziekmelden mag niet. Het gebeurt natuurlijk wel, maar bij een rechter? Lijkt me sterk, daar moet denk ik de Hoge Raad aan ten pas komen. Die zal echt tot op de bodem uitzoeken wat er gaande is en allerlei trajecten aanbieden. En hij kan geen werk vinden? Een rechter? En dan met fiscale kennis. Daar zit de arbeidsmarkt om te springen hoor, het kan niet dat zo'n man nergens aan de bak komt.



In Nederland kan iedereen aangifte doen van een strafbaar feit. Bij huiselijk geweld kan er zelfs vervolging plaatsvinden zonder aangifte. Zo'n man kan ook ambtshalve vervolgd worden. Politie en justitie weten ook wel in welke cirkel slachtoffers van huiselijk gewed zitten. Dat kan in België niet anders zijn. Je oom wordt aangevallen met messen en geen mens of instantie die iets kan doen? En die zoons komen hier keer op keer mee weg?



Politie, huisarts en maatschappelijk werk weten hiervan, maar het kind van twaalf woont gewoon nog thuis. Waar is jeugdzorg? In België ken ik de procedure niet, maar in Nederland was jeugdzorg hier al tig keer gewaarschuwd.



Als het allemaal waar is, is dit een uitermate treurig verhaal. En dat kind moet daar weg.
.
Alle reacties Link kopieren
Is dit echt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven