None compliment?

01-10-2014 02:10 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel ik me aan?

Ik krijg zo vaak te horen: oh je lijkt op je (oudere) zus.

Ik denk dan meestal: ja gaan we weer, we zijn zussen dus tja lijkt me logisch dat we op elkaar lijken.



Mn zus snapt het niet, volgens haar is het toch een compliment maar ik vind dit zo een none compliment. Hier kan ik nl niks aan doen en zelf ook niet voor gekozen.... Ik werk hard, heb mn eigen id, karakter, persoonlijkheid en doe dingen waar mensen niks van afweten - ook onwijs veel voor mn zus (met heel veel liefde en ze doet onwijs veel terug maar haar acties zijn de zichtbare terwijl de mijne de onzichtbare zijn)



Maar als zelf mn vader met zo'n stomme opmerking aankomt, daar kan ik flinkvan balen. Verder dan 'ok' kom ik ook niet.



Dus wie oh wie heeft een goeie come back line als ik weer eens te maken krijg met zo'n none compliment.



Oh en natuurlijk, welke andere none complimenten ben jij ook altijd zo blij mee?
Ik zou zeggen, dat is raar........, ik ben namelijk geadopteerd en dan verder niets.
Je maakt het groter dan het is, en lijkt iets heel anders te horen dan wat mensen werkelijk zeggen. Wat ze zeggen is: je kunt zien dat julllie uit een familie komen, niet meer en minder.



maar haar acties zijn de zichtbare terwijl de mijne de onzichtbare zijn



Zit in dit kleine zinnetje niet je pijn? Staat ze altijd op de voorgrond, wordt ze altijd gezien en gewaardeerd en heb jij het gevoel dat men jou niet ziet of aardig vind?
quote:hamerhaai schreef op 01 oktober 2014 @ 08:57:

Wacht maar tot dat je ouder wordt en je op je moeder gaat lijken.



Al die eigenschappen waar jij je als kind zo aan ergerden ..............

Nou zeg dat wel.

Ik kijk soms in de spiegel en dan zie ik mijn moeder terug kijken soms hoor ik mijn moeder praten als ik weer eens wat tegen de kinderen zeg.

Alle reacties Link kopieren
Joh. Het is toch gewoon een constatering? En het valt mensen gewoon op blijkbaar. Ik vind het wel leuk om te horen. Niet direct omdat ik het als een compliment zie, maar omdat mij dat zelf vaak niet opvalt. En ik heb een hele lieve zus. Ik heb toch het idee dat er meer achter zit dan alleen die opmerking die je niet leuk vindt...alsof er ook een stukje afgunst bij zit. Ook omdat je aangeeft dat haar hulp aan jou wel gezien wordt en andersom vaak niet. Wat voegt die informatie namelijk verder toe aan het onderwerp opzich?

Ik zou er nog eens goed over nadenken ;)
My life ain't shit without me!
quote:mamavk schreef op 01 oktober 2014 @ 08:08:

Mijn moeder en ik horen heel vaak dat ik zo op haar lijk...

Ze bedoelen het als compliment, dus zo neem ik het ook op. Wij maken wel eens een opmerking als: dat horen we nou noooooooooit... Maar dan wel op een leuke manier, ik vind het niet leuk als ik mensen het gevoel geef dat ze een domme opmerking maken als ze het goed bedoelen.



None compliment bestaat trouwens niet. Come back line is ook verkeerd. Daar kan ik me dan weer aan irriteren, gebruik gewoon het woord geen voor compliment en comeback schrijf je aan elkaar. Maar ja, wat doe je er aan?Ik erger me veel meer aan mensen die zich ergens "aan irriteren". En die dan nog anderen gaan verbeteren.
Alle reacties Link kopieren
Vraag je nou echt hoe je mensen die een onschuldig, gezellig praatje met je maken, het beste af kan zeiken?!
Alle reacties Link kopieren
quote:beetjegek schreef op 01 oktober 2014 @ 08:59:

Ik vond dat niet leuk, ik dacht bij mezelf oh zie ik eruit als een vent?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Pinkelot schreef op 01 oktober 2014 @ 02:10:

Ik werk hard, heb mn eigen id, karakter, persoonlijkheid en doe dingen waar mensen niks van afweten - ook onwijs veel voor mn zus (met heel veel liefde en ze doet onwijs veel terug maar haar acties zijn de zichtbare terwijl de mijne de onzichtbare zijn)





Dus eigenlijk vindt je dat je ondergewaardeerd wordt want jij doet ook heel veel maar de akties van je zus vallen meer op. Dat riekt eerder naar jaloezie dan dat het om de buitenkant gaat.



Zoals jij niet hebt gevraagd om jouw karakter heeft je zus niet gevraagd om de hare. Waarschijnlijk is zij gewoon wat extraverter dan jij. Kijk uit dat je niet kleinzielig wordt, gun je zus haar plek want zij gunt jou ook alles zo te lezen. DE band me je zus is voor het leven en nu laat je wildvreemden er tussen komen



Als mensen die opmerkingen maken kun je ook heel blij ,ja, zeggen i.p.v. een antwoord zoeken om hun te kakken te zetten en daarmee je echte gevoel naar je zus te verraden.
Alle reacties Link kopieren
Goed hoor Pinkelot, je lijkt nergens op. Zo goed?



Ik zie het als een zoeken naar verbanden. Je psyche wil organiseren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 oktober 2014 @ 09:43:

[...]





Ik schijn als kind ooit te hebben gezegd "Nouhou, ik wíl niet op zo'n oude, behaarde (doelend op de baard en snor van mijn vader) man lijken!!"



Alle reacties Link kopieren
Familie- en stamverbanden zijn vanouds belangrijk want je wil bijvoorbeeld geen belangrijk stamlid beledigen, dat is schadelijk voor jezelf en jouw familie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel, ik werd er ook gek van.

'Goh, je lijkt als twee druppels water Zus J'

'Je doet nu precies hetzelfde als broer G'

'Jij hebt echt wel het karakter van zus A, die deed ook altijd zo'

Leuk joh, jongste van een groot gezin.....
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Wat een non(e)-probleem!
Ik begrijp het niet, de mensen die net als TO zeggen dat ze het niet leuk vinden. Heb je dan een stomme familie of ben je jaloers of zo? Ik hoor regelmatig dat ik op mijn moeder lijk. Ik zie dat gewoon als een constatering, niet dat ik dan denk "Nou bedankt dat je me dertig jaar ouder schat". Sterker nog, ik vind mijn moeder een leuke vrouw dus ik zie het als een compliment.
quote:fireandice schreef op 01 oktober 2014 @ 02:42:

Come back op die opmerkingen:

- goed he, heb ik erg mijn best op gedaan ( sarcastisch )

- is niet zo vreemd met dezelfde ouders

- oh, dat was me nog niet opgevallen

- leg eens uit?



Waarom moet je iemand een rotgevoel geven of zich opgelaten voelen, doordat zij een persoonlijke constatering doen?

Ik zou het maar raar vinden als ik zo een reactie terug krijg op een goed bedoelde opmerking.
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 01 oktober 2014 @ 08:57:

Wacht maar tot dat je ouder wordt en je op je moeder gaat lijken..



Dat zeggen ze nu al tegen mijn dochter (en mij)

Ze is bijna 10 en ze schijnt een kopietje van mij te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je maakt je druk om niets.



Het is lief bedoeld. Alleen jij maakt er in gedachten iets negatiefs van. Hoe vaak hoor je niet, als er b.v. een baby geboren is, dat iemand na het bekijken van de baby zegt: "Hij/zij lijkt sprekend op de vader/moeder. En dat is echt niet negatief bedoeld.



Later als diezelfde baby groter is geworden dan kan je zomaar horen van b.v. een tante: "Hij/zij heeft echt het gezicht van oom Jan". Ik noem maar wat. Dacht je dat daar een negatieve of lullige opmerking / gedachte achter zit? Helemaal niet.



En als jou vader zegt dat je op sommige punten net je zus lijkt dan is dat zeker niet lullig of kleinerend bedoeld. Vaders zijn juist heel trots op hun dochters hoor. En gaan, indien nodig, voor die dochters door het vuur. Onthou dat maar goed.



Dat idee dat dit allemaal negatief bedoeld is moet je heeeeelllll snel overboord gooien. Dat zit echt in je koppie en heb je jezelf ingebeeld. Onterecht dus gooi dat rare idee maar overboord.



quote:yette schreef op 01 oktober 2014 @ 09:34:

Vraag je nou echt hoe je mensen die een onschuldig, gezellig praatje met je maken, het beste af kan zeiken?!



+1

Wat een gezanik om niets zeg.
Waarschijnlijk zijn het gewoon mensen die niets beters te vragen/zeggen hebben maar je toch graag te vriend willen houden (=compliment) en daarom maar met dit soort 'small talk' het gesprek gaande willen houden.

Misschien moet je ook even vragen wat je het beste terug kan zeggen als iemand 'lekker weertje hè' tegen je durft te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, je stelt je niet aan...

Ik kan me juist heel goed voorstellen dat je moe word van zo'n verder compleet nutteloze constatering die je alles behalve bijzonder doet voelen.

Ik heb helaas geen broers of zussen maar word eindeloos vergeleken met bekende nederlanders. Ik heb kennelijk het girl-next-door syndroom want ik kan overal voor door.....

Soms is het wel vleiend bedoeld hoor maar dan is het weer zo overdreven complimenteus dat ik het eigenlijk nog niks vind.

Zeg dan gewoon 'goh wat heb je een leuke bladiebla' als je iets aardigs wil zeggen.... waarom zo nodig de vergelijking maken met iemand anders.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
quote:turquasi schreef op 01 oktober 2014 @ 10:20:

Ik word eindeloos vergeleken met bekende nederlanders. Ik heb kennelijk het girl-next-door syndroom want ik kan overal voor door.....





Ik vind je op Doutzen Kroes lijken ! ! !



Belediging of compliment?



Of iets een compliment is ligt niet aan wat iemand zegt maar aan hoe jij het opvat. Leuke tas is net zo nietszeggend als je lijkt op je zus. Je hebt aan allebei helemaal niks, tenzij je er zelf iets van maakt.
Alle reacties Link kopieren
Lieve Rob, ik snap hoe het bedoeld word maar serieus....



Dat is toch genant?



(wegens herkenbaarheid verwijderd hahaha, al vinden anderen dat meer dan ikzelf dus)
Lorem Ipsum
Het is gewoon small talk En klopt het eigenlijk wel? Want zodra men weet dat 2 mensen familie zijn (ouders, broers, zussen, neven, nichten) dan is er altijd wel iemand die roept: "Jeeeee, je kunt wel zien dat jullie familie zijn!"



Ik geloof er ook zo niet in, dat mensen op elkaar lijken en dat anderen dat ook écht kunnen zien. Het is gewoon om maar wat te zeggen.



Zo lijkt mijn zoon zeker op mijn vader? Of lijkt het dochtertje van mijn zusje op mij? Grappig want mijn zowel mijn zoon als het dochtertje van mijn zus zijn geen bloedverwant van mij. Alleen weten mensen dat niet altijd meteen, dus hoor je vaak: "Jeeeeee, echt sprékend!!!!" (Behalve van mensen die weer weten hoe de vork in de steel zit, die moeten het dan soms ook nog eens extra erin peperen)
Alle reacties Link kopieren
TO gewoon lekker iedereen afzeiken en afkatten dan hoor je binnenkort "leek je maar wat meer op je zus" dan wat lijk je op je zus.

Zou dat een verbetering zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven