None compliment?

01-10-2014 02:10 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel ik me aan?

Ik krijg zo vaak te horen: oh je lijkt op je (oudere) zus.

Ik denk dan meestal: ja gaan we weer, we zijn zussen dus tja lijkt me logisch dat we op elkaar lijken.



Mn zus snapt het niet, volgens haar is het toch een compliment maar ik vind dit zo een none compliment. Hier kan ik nl niks aan doen en zelf ook niet voor gekozen.... Ik werk hard, heb mn eigen id, karakter, persoonlijkheid en doe dingen waar mensen niks van afweten - ook onwijs veel voor mn zus (met heel veel liefde en ze doet onwijs veel terug maar haar acties zijn de zichtbare terwijl de mijne de onzichtbare zijn)



Maar als zelf mn vader met zo'n stomme opmerking aankomt, daar kan ik flinkvan balen. Verder dan 'ok' kom ik ook niet.



Dus wie oh wie heeft een goeie come back line als ik weer eens te maken krijg met zo'n none compliment.



Oh en natuurlijk, welke andere none complimenten ben jij ook altijd zo blij mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:turquasi schreef op 01 oktober 2014 @ 11:42:

Sorry, wederom lieve Rob....

Maar het is inderdaad een tikkie creepy als iemand je zo benaderd in een kroeg bijvoorbeeld.

Nou heb ik vandaag van een aantal vrouwen hier op het forum dus weer een goed advies gehad. Dat dit dus NIET de manier is om een vrouw kenbaar te laten maken dat ik haar leuk vind.



Kortom: Gewoon eerlijk en rechtaan zeggen wat ik bedoel. Dus niet via de bekende omweg. Ik was er echt van overtuigd dat een vrouw niet altijd zo rechtstreeks benaderd wil worden. Te close en te eng dichtbij.



Bedankt voor de les. Zo blijf ik leren.
Alle reacties Link kopieren
quote:diana_banana schreef op 01 oktober 2014 @ 11:32:

[...]





Dat komt door de (veel voorkomende) rivaliteit tussen broers en zussen. Het is een voortdurende strijd om goedkeuring.



De vraag is. TO. Wat maakt dat jij het gevoel hebt dat jouw zus de voorkeurspositie heeft?

Waarom heb jij unieke bevestiging nodig om je zichtbaar te voelen?

Dingen die je voor je zus doet, hoor je niet te doen met de hoop op goedkeuring van je omgeving.



Dit ja. TO, het gaat jou waarschijnlijk helemaal niet om deze opmerking, maar ergens heb jij issues waardoor jij jezelf inferieur en afhankelijk van de goedkeuring van je omgeving voelt. Waar komt dat vandaan? Waarom kan je dit niet gewoon laten gaan? Waarom zo'n gebrek aan zelfvertrouwen? Overigens heeft jouw zus daar duidelijk geen gebrek aan, als zij er zomaar vanuit gaat dat deze opmerking een compliment is



Als mensen mij zouden zeggen dat ik om mijn zusje zou lijken, zou ik dat trouwens wel als compliment beschouwen. Maar ik vind dan ook dat ik een heel leuk zusje heb :-) Wij lijken dan weer totaal niet op elkaar, haha. In de puberteit waren we echter als water en vuur, toen had ik het wel een belediging gevonden. Zelfde opmerking, zou totaal anders uitpakken. En dat ligt echt aan de ontvanger hoor, jij dus in dit geval TO. Denk er over na waarom dit je zo bezig houdt...
Alle reacties Link kopieren
Zo ik ging even een tukje doen en dacht ik reageer straks wel op die paar reacties. Moest even alles doorlezen.

Allereerst, ja het is geen geweldig groot problem, non compliment – non issue maar iedereen heeft weleens iets waar ze mee zitten. Het forum is toch niet alleen voor heftige problemen? Dus ja ik ben me er zeer van bewust dat als dit mijn grootste probleem is op dit moment, ik me een zeer gezegend mens mag voelen. En ja jullie ongezouten mening is gewaardeerd, ook degene die het niet met me eens zijn. That’s life.



Er zijn een paar reacties die het wel precies omschrijven. Zoals turquasi – het is gewoon een constatering waar ik niks aan heb. Van vreemden kan ik het wel van me afschuiven maar als ik het ook vaak binnen mijn eigen familie moet horen, dan moet ik daar af en toe wel om zuchten.



quote:turquasi schreef op 01 oktober 2014 @ 10:20:

Nee hoor, je stelt je niet aan...

Ik kan me juist heel goed voorstellen dat je moe word van zo'n verder compleet nutteloze constatering die je alles behalve bijzonder doet voelen.

Ik heb helaas geen broers of zussen maar word eindeloos vergeleken met bekende nederlanders. Ik heb kennelijk het girl-next-door syndroom want ik kan overal voor door.....

Soms is het wel vleiend bedoeld hoor maar dan is het weer zo overdreven complimenteus dat ik het eigenlijk nog niks vind.

Zeg dan gewoon 'goh wat heb je een leuke bladiebla' als je iets aardigs wil zeggen.... waarom zo nodig de vergelijking maken met iemand anders.quote:waterplant schreef op 01 oktober 2014 @ 09:47:

[...]



Dus eigenlijk vindt je dat je ondergewaardeerd wordt want jij doet ook heel veel maar de akties van je zus vallen meer op. Dat riekt eerder naar jaloezie dan dat het om de buitenkant gaat.



Kan idd dat ik me ondergewaardeerd voel. Maar ben niet jaloers hoor en ook niet om de buitenkant



Zoals jij niet hebt gevraagd om jouw karakter heeft je zus niet gevraagd om de hare. Waarschijnlijk is zij gewoon wat extraverter dan jij. Kijk uit dat je niet kleinzielig wordt, gun je zus haar plek want zij gunt jou ook alles zo te lezen. DE band me je zus is voor het leven en nu laat je wildvreemden er tussen komen



Dat is het hem juist – het zijn geen wildvreemden. En we gunnen elkaar alles hoor, maar behalve dat we veel op elkaar lijken zijn we ook zo verschillend. Ik denk dat ik er moe van word omdat dat niet word gezien voor mijn gevoel.



Als mensen die opmerkingen maken kun je ook heel blij ,ja, zeggen i.p.v. een antwoord zoeken om hun te kakken te zetten en daarmee je echte gevoel naar je zus te verraden.quote:oldschoolchic schreef op 01 oktober 2014 @ 10:40:

Maar wat heeft dat tweede deel van je post, dat je veel voor haar doet maar dat dat onzichtbaar is, er mee te maken? Heb je het gevoel dat mensen in je omgeving denken dat het eenrichtingsverkeer is tussen jou en je zus en daardoor meer sympathie voor je zus hebben? En heb je daarom het idee dat die mensen het als een compliment bedoelen wanneer ze zeggen dat je op ze zus lijkt?



Ja waarschijnlijk heb ik het kleine zussen syndroom. Hard moeten vechten voor mijn identiteit en uitvinden wat ik wil om niet zomaar zonder nadenken in voetsporen van anderen te treden



Wat anderen van me denken, zou ik allemaal van me af zetten. Laat ze lekker denken dat je zus alleen dingen voor jou doet. Jij weet het beste hoe het in elkaar zit en daar gaat het om. Laat ze lekker vertellen dat je veel op je zus lijkt. Dat is inderdaad small talk zoals iemand eerder al zei. Zeg: ja klopt. En begin ergens anders over.

Bovendien is het toch mooi dat jouw zus het als een compliment ziet? Dat is voor jou ook weer een compliment. Hoe komt het dat jij het niet als compliment ziet?



Ja dat waren precies haar woorden. Zij voelt zich juist supertrots dat we zo verbonden zijn, wat we ook erg zijn. Ik ben daar ook blij om en alleen mensen die erg close zijn weten wat we voor elkaar betekenen. Ik zou dat voor geen goud willen ruilen. Zij zegt dat ze hartstikke blij zou zijn als ze met mij vergeleken word. Dat gebeurt alleen nl nooit dus dat is dan altijd makkelijker gezegd dan gedaan. Maar voor degene die het altijd horen moet (ik in dit geval) is het natuurlijk altijd anders dan degene die aan de andere kant staat. Denk dat ik dat gewoon even kwijt wilde.
Rob, vervelend zou ik het ook niet vinden hoor, als ik vergeleken zou worden met een (knappe) bekende vrouw, maar als je het hebt over wat ik leuker/prettiger zou vinden, zou dat meer een rechtstreeks compliment over mijzelf zijn dan een vergelijking.
Alle reacties Link kopieren
quote:rob_uit_zeist schreef op 01 oktober 2014 @ 11:55:

[...]



Nou heb ik vandaag van een aantal vrouwen hier op het forum dus weer een goed advies gehad. Dat dit dus NIET de manier is om een vrouw kenbaar te laten maken dat ik haar leuk vind.



Kortom: Gewoon eerlijk en rechtaan zeggen wat ik bedoel. Dus niet via de bekende omweg. Ik was er echt van overtuigd dat een vrouw niet altijd zo rechtstreeks benaderd wil worden. Te close en te eng dichtbij.



Bedankt voor de les. Zo blijf ik leren. Had nog niet gereageerd, maar ben t roerend eens met de dames boven mij :-)
Alle reacties Link kopieren
Dubbele post die ik even wijzig naar:quote:beetjegek schreef op 01 oktober 2014 @ 08:59:

Een vriend van mijn broertje zei toen hij een foto van mijn trouwen zag " haha dat is net broertje van Beetjegek, maar dan met lang haar!" Ik vond dat niet leuk, ik dacht bij mezelf oh zie ik eruit als een vent?Een aparte vermelding voor jou. Ik moest zo lachen maar het is inderdaad een hele lompe opmerking. Dat mensen dat niet door hebben he?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkelot schreef op 01 oktober 2014 @ 04:57:

[...]





Oh nee hoor helemaal niet jaloers. Ik zou voor geen goud willen ruilen en ik gun haar alles en andersom is het ook zo. Weet ook goed dat iedereen zijn eigen pad moet bewandelen in het leven. Waarschijnlijk vind ik die opmerkingen daarom zo irritant.



Best herkenbaar, maar dan van de andere kant.



Ik ben de oudste en mijn broer was altijd erg trots en blij als iemand zei dat hij niet op mij leek. In het begin schonk ik daar geen aandacht aan, maar na verloop van jaren begon dat toch te irriteren. Het deed mij zeer dat hij blijkbaar niet zo trots op mij was als ik op hem. Ik heb hem toen maar op de man af gevraagd wat hem dan precies zo blij en trots maakte dat hij niet op mij leek.



Het verbale antwoord dat ik toen kreeg is mij niet bijgebleven maar hij heeft er wel over nagedacht want nadien is zijn gedrag wel veranderd. Niet dat hij er anders over denkt. Dat verandert niet. Maar door zijn veranderde gedrag laat hij wel zien mijn gevoelens te respecteren.



Met dit in mijn achterhoofd kijk ik ook een beetje naar jouw reacties.



Dat "voor geen goud" houdt in mijn ogen wel een erge afwijzing in. Wat is er zo verkeerd aan je zus dat jij voor geen goud wil ruilen?



quote: " Zij zegt dat ze hartstikke blij zou zijn als ze met mij vergeleken word. Dat gebeurt alleen nl nooit dus dat is dan altijd makkelijker gezegd dan gedaan."



Misschien was dit wel helemaal niet zo makkelijk gezegd. Misschien heeft ze altijd al aangevoeld dat jij het niet als compliment zag en raakte het haar ook.



Sorry als ik de plank helemaal missla, ziet het dan maar als mijn frustratie, maar wilde dit graag met je delen.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:daneli schreef op 01 oktober 2014 @ 10:09:

Ik begrijp het niet, de mensen die net als TO zeggen dat ze het niet leuk vinden. Heb je dan een stomme familie of ben je jaloers of zo? Ik hoor regelmatig dat ik op mijn moeder lijk. Ik zie dat gewoon als een constatering, niet dat ik dan denk "Nou bedankt dat je me dertig jaar ouder schat". Sterker nog, ik vind mijn moeder een leuke vrouw dus ik zie het als een compliment.

Ja ik ben zooooo jaloers aangelegd

Toen kon ik het nog niet zo goed onder woorden brengen maar ik werd er wel gestoord van. En ja, ik heb me daardoor in mijn puberteit heel erg afgezet tegen degenen op wie ik zou lijken. Niet dat die betreffende broers en zussen er iets aan konden doen LOL

Enniwee, ik heb er al in jaren meer aan gedacht en het is ook zeker geen issue meer (en dat in een familie die van issues aan elkaar hangt hahaha)

Achteraf gezien is het niet zo gekdat ik er zo boos om kon worden. Ik denk dat iedereen als een uniek individu gezien wil worden. En ook al lijk ik qua uiterlijk op J, kan ik net zo boos worden als G en ben ik net zo koppig als W en ga maar door. Ik ben ook (en eerst en vooral) Tats, met mijn eigen unieke combi van alle familie-eigenschappen.

Het is niet leuk wanneer bijna alles wat je doet wordt vergeleken met. Het voelde vaak als 'afgedaan worden met...'. Iets als 'O dat kennen we al, next!'

Klinkt sneu, voelde ook best lang zo.

Ik heb mezelf echt moeten zeggen en leren dat ik een uniek persoon ben.

Nu is het bij mij misschien anders, want ik had niet 1 zus waar ik mee werd vergeleken maar 6 (en 4 broers) En het gebeurde niet soms maar dagelijks
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:mamavk schreef op 01 oktober 2014 @ 08:08:

Mijn moeder en ik horen heel vaak dat ik zo op haar lijk...

Ze bedoelen het als compliment, dus zo neem ik het ook op. Wij maken wel eens een opmerking als: dat horen we nou noooooooooit... Maar dan wel op een leuke manier, ik vind het niet leuk als ik mensen het gevoel geef dat ze een domme opmerking maken als ze het goed bedoelen.



None compliment bestaat trouwens niet. Come back line is ook verkeerd. Daar kan ik me dan weer aan irriteren, gebruik gewoon het woord geen voor compliment en comeback schrijf je aan elkaar. Maar ja, wat doe je er aan?

Nee, je ''ergens aan irriteren'' is lekker correct Nederlands.

Iets met een pot, een ketel en kleurgerelateerde verwijten over en weer.

Verder stelt OP zich inderdaad enorm aan, je voelt je blijkbaar niet gewaardeerd omdat de dingen die jij voor je zus doet niet te zien zijn en andersom wel, en je trekt je daar iets van aan, blijkbaar. Erg jammer, ik dacht dat je die dingen voor je zus zou doen, en niet zodat anderen van je denken ''Hey, wat doet zij veel leuke dingen voor haar zus'', maar je vindt het blijkbaar jammer dat men dat van je zus wel zou kunnen denken. Je bent onzeker, niet tevreden met jezelf, of niet tevreden met je zus, of alledrie.
Mijn tante die ik lang niet had gezien vertelde me:" Ie ziet er goed uut'. Daarmee wordt in die omgeving dus bedoeld dat je niet bepaald mager bent.

Het is dus helemaal geen compliment en wordt wel als compliment gebracht. Ik kan daar dus nooit wat mee.....
Alle reacties Link kopieren
Jammer dan, maar daar kun je iets aan doen.

Op je zus lijken kun je dan weer vrij weinig aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm ja ik hoorde vaak 'jij lijkt sprekendddddddd op je oma'.

Oke leuk, maar mijn oma is 79.

Dan hoor ik liever je lijkt op je zus of broer.
.
quote:fbgm schreef op 02 oktober 2014 @ 16:21:

Jammer dan, maar daar kun je iets aan doen.

Op je zus lijken kun je dan weer vrij weinig aan doen.TO vroeg naar andere none complimenten, niet of je er wel of niet wat aan kan doen....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ooit gezegd tegen een broer en zus die allebei geadopteerd bleken te zijn....van twee verschillende continenten! Ze vonden het gelukkig wel leuk om te horen :-)
Alle reacties Link kopieren
Jeuk aan m'n taalgevoel: het is non-compliment!
't Is al met al een heel gedoe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven