Principes

01-03-2012 15:05 96 berichten
Laatst las ik ergens het motto: ik weiger om de dupe te worden van mijn eigen principes. Ik ben het daar hartgrondig mee eens.



Aangezien ik zelf heel pragmatisch ben, hanteer ik maar weinig principes. Ik bekijk de zaak per geval en maak dan een afweging. Mensen die wel heel principieel zijn snap ik ook nooit zo goed, want die zelfopgelegde regels zitten vaak alleen maar in de weg en bieden vaak ook helemaal geen oplossing bij problemen.



"Ja maar....daar gáát het niet om, het gaat om het principe,"

is ook zo'n uitspraak die vaak hoort en waar mijn nekharen meestal recht van overeind gaan staan, want in mijn ogen in het tegenovergestelde juist het geval.



Vooral in relaties wordt het principe vaak ik de strijd gegooid volgens mij. Vrouwen worden dan bijvoorbeeld boos omdat hun man niet luistert naar hun verhaal en gaan daar een hele heisa van maken, terwijl ik denk: mens, zeur niet zo, zo interessant is dat suffe verhaal over je buurvrouw nou ook weer niet. Maar nee, het gaat om het principe.



Daarnaast gaat het principieel zijn in mijn ogen ook hand in hand met al dan niet flexibel zijn. Hoe principiëler hoe onflexibeler mensen zijn en omdat de eigen principes vaak ook op de ander worden geprojecteerd zit er ook een bepaalde mate van morele verhevenheid in. Alsof de principiële mens moreel boven de niet-principiële mens staat zeg maar.



Hoe denken jullie hierover?

En als jullie zelf wel heel erg principieel zijn, welke reden heeft dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:53:

[...]





Vreemdgaan vind ik dan weer gelijk zo'n zwaar voorbeeld, maar ook daar vind ik veel mensen heel erg star in, ja.



Een ander voorbeeld: stel je gaat in je relatie altijd op zondagochtend wandelen en je bent altijd alle twee op tijd.

Dan op een zondag komt de een te laat omdat hij of zij de avond daarvoor teveel gedronken heeft. Dan zou ik daar dus geen punt van maken, kan gebeuren toch? Maar er zijn zat mensen die daar dan ontzettend om gaan zeuren, want het gaat om het principe dat je de ander niet laat wachten.Zou ik inderdaad ook een punt van maken. Wie ben jij om mij te laten wachten? Had even gebeld. Of doe iets anders om ervoor te zorgen dat ik niet op jou hoef te wachten. Waarom denk jij dat het normaal is dat jij de tijd van anderen verkwanseld?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn principes juist een bepaalde duidelijkheid en rust geven. Eén van mijn principes is om mijn overtuiging niet ongevraagd aan anderen op te leggen (wat niet betekent dat ik nooit mijn mening geef), dus ik geloof niet dat anderen last hebben van mijn principes.



Star wordt het pas als je stopt met reflecteren. Mijn principes zijn mijn basishouding, maar het kan best zijn dat ze soms té onpraktisch zijn, of botsen met andere principes.



Over het verschil met normen en waarden: dat zijn eerder collectieve, ongeschreven gedragsregels. Principes zijn individueler en hebben vaak te maken met ethische dilemma's.
What a nuanced anxiety
quote:alfa-man schreef op 01 maart 2012 @ 15:56:

[...]





Zou ik inderdaad ook een punt van maken. Wie ben jij om mij te laten wachten? Had even gebeld. Of doe iets anders om ervoor te zorgen dat ik niet op jou hoef te wachten. Waarom denk jij dat het normaal is dat jij de tijd van anderen verkwanseld?Uh...omdat ik nog in coma lag van het zuipen sliep ik dus nog.
quote:alfa-man schreef op 01 maart 2012 @ 15:56:

[...]





Zou ik inderdaad ook een punt van maken. Wie ben jij om mij te laten wachten? Had even gebeld. Of doe iets anders om ervoor te zorgen dat ik niet op jou hoef te wachten. Waarom denk jij dat het normaal is dat jij de tijd van anderen verkwanseld?



Dit is dus precies wat ik bedoel en wat ik gewoon niet begrijp.

Zulke dingen kunnen toch gewoon gebeuren, doe daar niet moeilijk over.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:57:

[...]





Uh...omdat ik nog in coma lag van het zuipen sliep ik dus nog.Dus dan is het normaal dat ik mijn tijd verdoe door op jou te gaan staan wachten. Je zou ook je excuus niet aanbieden, want ja, je hebt nu eenmaal gezopen, dat moet ik toch wel kunnen begrijpen?
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 01 maart 2012 @ 15:57:

Over het verschil met normen en waarden: dat zijn eerder collectieve, ongeschreven gedragsregels. Principes zijn individueler en hebben vaak te maken met ethische dilemma's.Ja, dat bedoelde ik, jij verwoord het alleen beter
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:59:

[...]





Dit is dus precies wat ik bedoel en wat ik gewoon niet begrijp.

Zulke dingen kunnen toch gewoon gebeuren, doe daar niet moeilijk over.Ik vind dat dus meer een kwestie van fatsoen in plaats van een principe.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:59:

[...]





Dit is dus precies wat ik bedoel en wat ik gewoon niet begrijp.

Zulke dingen kunnen toch gewoon gebeuren, doe daar niet moeilijk over.Het principe is hier dat je op tijd op je afspraken komt. Als ik ervoor kies om te gaan zuipen, dan blijf ik de volgende dag ook liever in bed, maar als ik een afspraak heb, dan zeg ik die af, of ik kom op tijd (met kater en al)
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:59:

[...]





Dit is dus precies wat ik bedoel en wat ik gewoon niet begrijp.

Zulke dingen kunnen toch gewoon gebeuren, doe daar niet moeilijk over.



Iedereen heeft onderhandelbare principes en niet onderhandelbare principes.



Ik schat bv in dat de gemiddelde vegetariër in geval van hongersnood het principe van geen vlees eet laat varen.



Tegelijkertijd heeft iedereen bepaalde deal brekers. Dat kan ook niet anders, zonder (vaste) principes heb je geen identiteit en ben je slechts een spiegel van de situatie waar je je op dat moment in begeeft (wat an zich wel weer een interessante discussie is).
quote:rozenstruikje schreef op 01 maart 2012 @ 15:55:

[...]





Ik denk dat je dan het woord principe verkeerd volgt. Je hebt dan namelijk wel een principe. Ik ga nooit vreemd, want...



Als je uit principe niet vreemd gaat en je weet eigenlijk niet waarom, maar het hoort zo, heeft het geen grond. En is het in mijn optiek ook geen principe.



(of ik zie het verward, kan ook)



Nee, er worden in dit topic twee definities van principe gehanteerd. Alfa-man hanteert de loze vorm, jij de betekenisrijke.



In jouw opzicht heb ik ook principes: mijn principe is om iedere situatie op zijn eigen merits te beoordelen om op die manier recht te kunnen doen aan alle variaties die het leven rijk is. Mijn principe is dat het leven te veel nuances bevat om met één stelregel alles te kunnen benaderen. En in zekere zin is dat natuurlijk net zo goed een principe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Onderdezon schreef op 01 maart 2012 @ 15:51:

Ik heb wel eens het gevoel dat principes er zijn voor mensen die niet zelf beslissingen durven te nemen. Een principe is dan wel zo makkelijk: je volgt hem gewoon, scheelt een hoop gedoe.



Zoals principes in relaties bijvoorbeeld: waarom zou je in hemelsnaam uit principe niet vreemdgaan? Persoonlijk ga ik niet vreemd omdat ìk besluit niet vreemd te gaan, niet omdat ik een principe volg.



Ooit heb ik besloten, de beslissing gemaakt om geen vlees meer te eten, voor mij een principiële kwestie. Dus ik snap m niet helemaal qua principes en geen beslissingen durven nemen.



en je laatste regels volg ik dus helemaal niet.



Dus eigenlijk ben ik het er niet mee eens dat principes zijn voor mensen die geen beslissingen durven te nemen. Volgens mij ontstaan veel beslissingen vanuit een principieel standpunt en dat principieel standpunt ontstaat vanuit bepaalde waarden. Zoals: niet vreemdgaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:57:

[...]





Uh...omdat ik nog in coma lag van het zuipen sliep ik dus nog.Dat vind ik inderdaad verre van principieel, maar ook een ernstig gebrek aan respect.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die van Alfa man absoluut niet betekenisloos. Zeker niet in het voorbeeld van vreemdgaan. Dat vind ik wijs omgaan met zijn principes, omdat de schade groter is dan toegeven aan het moment.
Alle reacties Link kopieren
quote:Onderdezon schreef op 01 maart 2012 @ 16:04:

[...]





Nee, er worden in dit topic twee definities van principe gehanteerd. Alfa-man hanteert de loze vorm, jij de betekenisrijke.



In jouw opzicht heb ik ook principes: mijn principe is om iedere situatie op zijn eigen merits te beoordelen om op die manier recht te kunnen doen aan alle variaties die het leven rijk is. Mijn principe is dat het leven te veel nuances bevat om met één stelregel alles te kunnen benaderen. En in zekere zin is dat natuurlijk net zo goed een principe.



In dat keuze proces zul dan weer terugvallen op je principes. Ook al beoordeel je de situatie zoals hij komt.



Beoordelen is vergelijken/ijken. En dat die je oa met behulp van principes.
quote:alfa-man schreef op 01 maart 2012 @ 16:01:

[...]





Dus dan is het normaal dat ik mijn tijd verdoe door op jou te gaan staan wachten. Je zou ook je excuus niet aanbieden, want ja, je hebt nu eenmaal gezopen, dat moet ik toch wel kunnen begrijpen?Ik zeg toch nergens dat ik mijn excuses niet aan zou bieden?
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 15:23:

Ik bedoel het inderdaad zoals jij omschrijft Peakzwart.



Het voorbeeld van de vegetariër valt daar een beetje buiten, want dat is iets wat puur jezelf aangaat. Ik doel er meer op dat wanneer iemand voor zichzelf een principe heeft bedacht, dat vaak ook oplegt aan de ander en die ander delft dan het onderspit omdat die er zich er niet aan houdt, terwijl hij het er zelfs misschien niet eens mee een is.



Je ziet dat mensen die principieel zijn (dus zoals bedoeld in openingspost) dat hun naaste omgeving ook op willen leggen. En dat de argumenten die ze gebruiken vaak een holle frase zijn.



Zo van: Dit is nu éénmaal mijn principe en daar moet de ander het maar mee doen.



Echte argumenten komen vanuit het hart. En je kan een ander niet verplichten hetzelfde te doen als dit niet vanuit henzelf komt en zij voor zichzelf die argumenten zo (nog) niet op een rijtje hebben staan. Dan wordt het een dwang. Iets opgelegd vanaf boven. Mensen moeten iets vinden vanuit zichzelf.



Daarbij kan je samen kijken vanuit een gelijkwaardig gesprek hoe de situatie zit maar zodra de één vindt de almacht te hebben over zoiets als hoe je reageert in bepaalde situaties en relaties loop je jezelf gigantisch voorbij en zet je jezelf op een voetstuk i.p.v. op een gelijkwaardig gespreksniveau.



Daarom heb ik ook helemaal niets met de term "alfa-man". Het is een woord wat impliceert dat iemand aan de top staat die beslist wat anderen behoren te doen.



Normen en waarden of principes vanuit jezelf zijn iets heel anders dan een principieel mens zoals TO bedoelt. In het eerste geval gebruik je ook weer argumenten vanuit je hart. Wat TO bedoelt is iemand die niet kijkt naar de gevoelens erachter en daarom niet met argumenten aankomt.



Het woord "principe" alleen is geen voldoende argument om iets wel of niet te doen of te willen. En door een bepaalde principe te hebben loop je al snel de kans geen andere oplossingen te zien die er vaak wel zijn. Je houdt star vast aan je eigen denkbeelden en deelt zo de wereld in in of alleen maar goed of alleen maar kwaad en zien situaties niet meer als genuanceerde gebeurtenissen.



Dus je kan best principes hebben zoals dat je niemand wilt kwetsen en dat is in beginsel een goed principe maar vanuit principes leven maakt niet dat je je verantwoordelijkheid kan ontnemen en je leven daaraan op te hangen. Je zal toch elke keer opnieuw weer elke situatie apart moeten bekijken. (belangrijke punten in ieder geval dan).



Je ziet vaak dat mensen hun principes gebruiken om er onderuit te komen dat ze opnieuw naar een situatie zouden moeten kijken en ze delen hun wereld zo heel ordentelijk in. Maar daarmee verlies je je speelsheid en je zachtheid. De wereld wordt hard en vaak wordt dan iemand veroordeeld zelfs op iets wat nauwelijks nog ergens over gaat en zo krijg je geen leefruimte. Niet voor de ander en ook niet voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je punt wel. Ik heb wel principes. Ik sta daar voor en ben er trots op! Maar soms heb ik wel last van mijn principes. Als het in een restaurant te lang duurt of de service is niet goed, dan ga ik weg. Of een keer toen ze ganzenlever op de kaart hadden staan, dan denk ik, in zo'n restaurant wil ik niet eten. Ook als er een winkel is met leuke kleren hebben waar ze bont verkopen, dan ligt het een beetje aan mijn dag, maar vaak wil ik er 'uit principe' niks kopen. Soms heel irritant, maar ik vind het ook belangrijk. Bovendien zadel ik er een ander een ander niet mee op. Tenminste, zo min mogelijk.



Soms ben ik juist flexibel en bekijk ik iets per situatie. Bv als het gaat om vlees eten. Over het algemeen ben ik vegetarier, maar het moet wel leuk blijven. Soms eet ik dus vlees. Zo houd ik het ook goed vol, en het is ook fijn voor mijn moeder met kerst.



Ik denk trouwens niet dat principes zijn voor mensen die moeilijk keuzes kunnen maken. Juist die mensen gaan wel met de flow mee - met de mening van anderen. Maar ik kan het mis hebben.
Ik heb er bijvoorbeeld ook helemaal geen moeite mee als mensen een afspraak afzeggen. Als ze dat doen dan zullen ze er wel een reden voor hebben en dan ga ik gewoon wat anders doen, ik vermaak me wel hoor.



Er zijn ook genoeg mensen die daar heel erg over vallen, want afspraak is afspraak blabla. Wederom denk ik: waarom die moeilijkdoenerij?
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 16:07:

[...]





Ik zeg toch nergens dat ik mijn excuses niet aan zou bieden?



Uhh, ik lag in bed na coma zuipen. Een dergelijke gedachte na het veel te gemakkelijk omgaan met andere mensen vind ik heel erg respectloos en je excuses zullen dan ook geen indruk maken. Immers snap je niet waarvoor je excuses maakt en heb je helemaal geen spijt.



Hier heb je meteen een hele principiele te pakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 16:07:

[...]





Ik zeg toch nergens dat ik mijn excuses niet aan zou bieden?Ik bedoel, welgemeende excuses. Uit je verhaal blihjkt namelijk dat je het helemaal niet erg vindt dat je me laat wachten. Je vindt dat ik niet zo moeilijk moet doen. Zo erg is het toch niet dat ik er een heel punt van moet maken?
quote:rozenstruikje schreef op 01 maart 2012 @ 16:06:

Ik vind die van Alfa man absoluut niet betekenisloos. Zeker niet in het voorbeeld van vreemdgaan. Dat vind ik wijs omgaan met zijn principes, omdat de schade groter is dan toegeven aan het moment.Ik niet. Hij blijft trouw omdat hij ooit een principe heeft opgesteld en hij zich nu eenmaal aan zijn principes houdt omdat dat 'karakter' is. Het principe is op dat moment betekenisloos, niets meer dan een te volgen route in het land der ethiek, waardoor ethiek zelf geen enkele betekenis meer heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 01 maart 2012 @ 16:09:

Ik heb er bijvoorbeeld ook helemaal geen moeite mee als mensen een afspraak afzeggen. Als ze dat doen dan zullen ze er wel een reden voor hebben en dan ga ik gewoon wat anders doen, ik vermaak me wel hoor.



Hier ben ik het mee eens. Maar dan is de afspraak netjes afgezegd zodat je niet iemand laat wachten.



Er zijn ook genoeg mensen die daar heel erg over vallen, want afspraak is afspraak blabla. Wederom denk ik: waarom die moeilijkdoenerij?Daar ga je een grijs gebied in wat in sommige situaties voor mij wel heel principieel zouden zijn, maar in zijn algemeenheid niet. Als het continue gebeurd zou ik het niet meer accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Beide kanten houden halsstarrig vast aan hun principes, dat is wel grappig om te zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Onderdezon schreef op 01 maart 2012 @ 16:11:

[...]





Ik niet. Hij blijft trouw omdat hij ooit een principe heeft opgesteld en hij zich nu eenmaal aan zijn principes houdt omdat dat 'karakter' is. Het principe is op dat moment betekenisloos, niets meer dan een te volgen route in het land der ethiek, waardoor ethiek zelf geen enkele betekenis meer heeft.Ik weet niet of dat helemaal zo is. Of dat hij nadenkt waarom hij zich aan dat principe houdt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Onderdezon schreef op 01 maart 2012 @ 15:27:



Ik ben niet principieel en dat bevalt erg goed.Ik durf nog wel verder te gaan: mensen met 'principes' vind ik een beetje eng. Voorbeeld: Daphne uit Bloed Zweet en Luxeproblemen. Geeft zich op voor dat programma, maar weigert haar principes te laten varen. Zegt tegen arme Ethiopianen dat er Heus Wel andere manieren zijn om aan de kost te komen en dat dat niet ten koste mag gaan van de dieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven